خبرفوری ادعای یک رسانه آمریکایی را بررسی کرد

ایران می تواند دو هفته ای بمب اتم بسازد؟ / وحشت آمریکا از توان هسته ای ایران

رسانه های تندرو و غالبا جمهوری خواه آمریکایی به دنبال افزایش تنش واشنگتن و تهران و افزایش "ایران هراسی" در غرب هستند. این در حالی است که بسیاری از محافل سیاسی و رسانه ای جهان و اروپا متوجه جنایات اسرائیل در غزه هستند.

ایران می تواند دو هفته ای بمب اتم بسازد؟ / وحشت آمریکا از توان هسته ای ایران

به گزارش خبر فوری، در حالیکه رابطه سیاسی ایران و آمریکا به شدت پرتنش شده، رسانه های تند آمریکایی نیز شروع به نوشتن مقالات متعدد در این رابطه کرده اند. برخی از این پایگاه ها و رسانه ها با به میان کشیدن مجدد مساله هسته ای ایران سعی دارند از مساله درگیری های نیابتی فراتر رفته و مجددا نوعی "ایران هراسی" گسترده را در غرب و به خصوص آمریکا ایجاد کنند.

پایگاه نشنال اینترست در یکی از تحلیل هایی که اخیرا نوشته به موضوع غنی سازی اورانیوم ایران اشاره داشته و آن را بزرگترین خطر و تهدید برای آمریکا می داند. نویسنده این تحلیل مدعی است ایران در وضعیتی است که هر وقت بخواهد و "تصمیم" بگیرد، می تواند سلاح هسته ای بسازد.

نویسنده نشنال اینترست در مقاله خود می نویسد؛ عملکرد دیپلماتیک دولت بایدن در قبال ایران موقعیت این کشور را در خاورمیانه برجسته تر کرده و قابلیت های هسته ای اش را هم تقویت نموده است. پیشرفت های قابل توجه در برنامه هسته ای ایران، همراه با افزایش انگیزه های امنیتی، سناریوی قابل قبولی را نشان می دهد که در آن، ایران ممکن است تصمیم به تولید سلاح هسته ای بگیرد.

نشنال اینترست مدعی می شود که علیرغم تحریم‌ها و بررسی‌ های بین‌المللی، ایران پیشرفت‌ های قابل‌توجهی در زمینه غنی‌سازی اورانیوم داشته است و این مساله می تواند تهدیدی بزرگ برای امنیت آمریکا باشد.

این پایگاه در ادامه می نویسد؛ تمرکز کنونی جهان بر سایر درگیری ها ممکن است فرصتی را برای ایران فراهم کند تا اهداف هسته ای خود را بیشتر محقق کند. مقامات ایرانی آشکارا در مورد توانایی این کشور جهت تولید تسلیحات هسته‌ای در صورت "انتخاب این گزینه" صحبت کرده‌اند که این امر نشان‌دهنده تغییر گفتمان ایران به سمت موضع قاطع‌تر در مورد قابلیت‌ های هسته‌ ای تهران است. پتانسیل ایران برای توسعه قابلیت های هسته‌ای اش، نگرانی‌ های بزرگی را برای امنیت آمریکا ایجاد می‌کند و بر نیاز واشنگتن به یک رویکرد استراتژیک جهت جلوگیری از دستیابی ایران به غنی سازی کامل هسته‌ای تاکید می‌ کند.

وضعیت غنی سازی اورانیوم رآکتورهای ایران

نشنال اینترست در ادامه مقاله، مروری بر آخرین وضعیت رآکتورهای ایران دارد. نویسنده تاکید دارد که بعد از خروج ترامپ از برجام در ماه می ۲۰۱۸، ایران پیشرفت فنی بسیار زیادی در برنامه هسته ای خود داشته است.

به عقیده تندروها در واشنگتن، اولویت خارجی دولت بایدن در رابطه با ایران باید غنی سازی هسته ای اش باشد نه مسائل منطقه ای

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تخمین زده که تا ۲۸ اکتبر ۲۰۲۳، ذخایر اورانیوم ایران به 4130.7 کیلوگرم به شکل هگزافلوراید (UF6)، 2218.1 کیلوگرم با غنی سازی 5 درصد، 567.1 کیلوگرم با غنی سازی 20 درصد و 128.3 کیلوگرم با غنی سازی 60 درصد برسد.

این درحالیست که آژانس دیرکز اذعتن کرد حجم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد ایران کاهش یافته است.

با این حال، بر اساس برآورد برخی نهادهای آمریکا، ایران اورانیوم غنی سازی شده کافی برای ساخت سه سلاح اتمی در دو هفته و ساخت چهار الی پنج سلاح در  سه هفته در صورت "تصمیم به ساخت سلاح هسته ای" دارد.

چرخش نگاه از اوکراین و غزه به ایران

نشنال اینترست سپس مدعی می شود که اولویت خارجی دولت بایدن در رابطه با ایران باید غنی سازی هسته ای اش باشد نه مسائل منطقه ای.

این پایگاه در تحلیل خود می نویسد: عوامل دیگری نیز می‌ توانند توانایی ایران برای ساخت تسلیحات اتمی را تسهیل کنند. جنگ در اوکراین و درگیری بین اسرائیل و حماس به طور قابل توجهی تمرکز و منابع ایالات متحده و اتحادیه اروپا را منحرف کرده و توجهات را از خود ایران دور کرده است.

در سطح بین‌المللی، حدود 30 کشور غربی منابع خود را برای دفع تجاوز روسیه به اوکراین بسیج کرده‌اند، چون رهبران اروپایی نگران هستند که این درگیری به اروپای غربی کشیده شود و همین مساله، باعث شده توجه بیشتر از ایران منحرف شود. جمهوری اسلامی ایران ممکن است از این مساله منتفع شده و برنامه هسته ای خود را پیش ببرد.

نشنال اینترست سپس مدعی می شود که بایدن سیاست خارجی اشتباهی را برگزیده است. نویسنده تندرو این پایگاه خطاب به دولتمردان آمریکایی می نویسد: واشنگتن و متحدانش باید ایران را تحت فشار قرار دهند تا به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی بیشتر به مراکز حساس اتمی خود بدهد.... بایدن باید به ایران هشدار دهد و  روشن کند که عدم همکاری تهران با آژانس و آمریکا ممکن است ایالات متحده را به فکر اقدام نظامی بیندازد.

مقاله نشنال اینترست نشان می دهد که رسانه های تندرو و غالبا جمهوری خواه آمریکایی به دنبال افزایش تنش واشنگتن و تهران و افزایش "ایران هراسی" در غرب هستند. این در حالی است که بسیاری از محافل سیاسی و رسانه ای جهان و اروپا متوجه جنایات اسرائیل در غزه هستند. انحراف توجه از فاجعه در غزه هدفی است که لابی های صهیونیستی و رسانه های همراهشان دنبال می کنند و بحران سازی از مساله هسته ای ایران یکی از مصادیق این انحراف فکری است.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 46
  • ناشناس
    69

    دشمن دنبال انزوای ماست هرچه درتوان داریم به حرمت ناموس وشهدابکارگیریم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      پاشو برو غزه بجنگ.باز جو گیر شدی

    • ناشناس
      3

      توان هسته ای منهای توان اقتصادی می شود کره شمالی وپاکستان و....که هیچ اعتبار بین المللی بدنبال ندارد ،تاریخ اتحاد جماهیرشوروری وفروپاشی آن با داشتن قدرتمندترین توان نظامی وهسته ای تجربه بزرگی است وعبرت آموز .

    • شهید راه ایران
      7

      شهدا اگه بودن اول میزدن زیر گوش تو

    • ناشناس
      2

      از بوورس چه خبر

    • ناشناس
      0

      وقت داری یه سری به بورس و تورم و دلار و طلا ومسکن و اجاره مسکن و گرانی خودرو و غارت کشور توسط چین و غارت دریا و فساد و بیکاری و خودکشی و طلاق و .....ببین آمارش استاندارد یا فاجعه هست حاج آقا ؟؟؟

    • ناشناس
      0

      هیچ کاری هم نتواند,می تواند دبش پرور قهاری بشود!

    • ناشناس
      0

      قیمت دلار ۶۰ تومان شد بیچاره مردم ایران

    • ناشناس
      1

      با دشمن دشمن گفتن مردم را بدبخت کردند

    • ناشناس
      1

      معلومه منافقان خوب عصبانی و ناراحت شدند. پس ساخت بمب اتمی از نان شب هم واجب تر است

  • ک.ق
    2

    شوروی با هزاران کلاهک هسته ای و ارتش های جور واحور فروپاشید . چون مردم از حکومت ناراضی بودن . داشتن سلاح هسته ای اگر هم داشته باشیم با هزاران موشک از انواع مختلف باز مردم داخل کشور هستن که حکومت باید پشت خود داشته باشد . هیچ وقت ما کره شمالی نمی شویم .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خدابیامرزدوستمون لیسانس فیزیک داشت میگفت کشوری که توان غنی سازی اورانیوم تا۲۰درصدداشته باشه میتونه بمب اتم بسازه نمیدونم چرادیگه رفت

    • ناشناس
      2

      دلیل فروپاشی شوروی دو چیز بود. اول ورود در رقابت‌های بعضاً بی‌مورد فضایی و تسلیحاتی. دوم دادن هزینه برای کشورهای تازه کمونیست. چنانچه در پایان دوران جنگ سرد ۱۳۰۰ میلیارد کسری بودجه داشت. بمب اتم از انقلابات و تحولات اجتماعی جلوگیری نمیکنه، ولی به شدت در برابر تهدیدات خارجی بازدارنده است.

    • مهدی مهدی
      14

      درست میفرمائید رضایت مردم از حکومت بسیار اهمیت دارد.
      اما قدرتمند نبودن یک کشور باعث میشه هر بیگانه به خودش جرات حمله به اون کشور رو بده.
      مثلا میدونید آذربایجان به شدت در تلاش برای حمله به ایران هست؟
      اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما منتظر هست تا با چراغ سبز آمریکا به ایران حمله کنه. حالا اگر مردم از حکومت راضی باشند اما توان دفاعی کافی نداشته باشیم هم کافی نیست.
      البته رضایت مردم از حکومت و توان نظامی بالا شرط لازم برای هر کشور قدرتمندی است و انشااله به این مرحله برسیم

    • ناشناس
      4

      12:20 چرت وپرت نگو وقتی سفره مردم رو تبديل به موشک میکنند انتظار دارید مردم پشت تان باشن با انشاالله و ماشاالله جهالت تان کم نميشه

    • ناشناس
      22

      جاهل شما غربگدا ها هستید. اوکراین هم با همین توهمات خودش رو خلع سلاح کرد به چه روزی افتاد؟

  • ناشناس
    2

    بشنو ولی باور نکن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      وای فکر کن.چقدر قدرتمندیم.چقدر خوشبختیم.دیگه هیچ کس نمیتونه بهمون زور بگه.دیگه پیشرفته شدیم.همه دنیا الان اصرار دارند که به ایران بیایند و در ایران سرمایه گذاری کنند.

  • مرزغمیر
    2

    میتونه خودرویی تولید کنه که به بقیه کشورها بفروشه و دلار وارد کشور بشه ؟؟
    میتونه بجای واردات گوشت و بنزین و .... صادرات اینها رو داشته باشه ؟؟
    میتنونه موبایل تولید کنه ؟
    میتونه لبتاپ تولید کنه ؟

    میتونه پوشک درست کنه ؟

  • 🐜
    1

    وحشت در منطقه خاورمیانه توسط آمریکا برای قرار دادهای جدید با کشورهای عربی حاشیه دریای پارس و فروش تجهیزات جنگی ب اعراب ایران و آمریکا دو شریک تجاری!!! سهم آمریکا بدهکار کردن اعراب و نفت است سهم ایران برای بقاء است!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      یکی دوست داره روی زانوهاش بایسته و زنده بمونه...
      ویکی دوست داره ایستاده بجنگه و ادامه بده...(اینجا ایرانه...)
      تو اولی و ترسو هستی مورچه...

  • ناشناس
    1

    اگه ایران نمی خواهد،بمب بسازد،پس غنی سازی بالا را برا چه می خواهد؟؟؟اصلا اگر بمب نمی خواهد،چرا هی تهدید می کند که من غنی سازی را بالاتر می برم؟؟؟برای چه بالا می بری،تو که بمب نمی خواهی؟؟؟؟؟؟کودک هم این حرف را باور ندارد.

  • 🐜
    5

    ایران ب فن آوری تولید پشمک حاج عبدالله دست پیدا کرده!!! شایعات هسته‌ای ایران فقط برای منافع اقتصادی آمریکاس

  • ناشناس
    0

    نه ایران سلاح هسته ای تولید و نه امریکا حمله نظامی گسترده جهت تغییر حاکمیت نظام خواهد کرد.هیچ سناریویی بهتر از ادامه همین حالت برای مظلوم نمایی اسرائیل،عقب نگهداشتن همه جانبه ایران از توسعه و همپنین ترساندن اعراب جهت فروش سلاح،نیست.پس این داستان همچنان ادامه خواهد داشت.

  • نادی
    3

    دشمن خودش سالهاست بمب هسته ایی داره کره شمالی هم بمب هسته ایی داره سوال اینجاست که آیا بمب هسته ایی برای ملت نان آب مسکن شغل رفاه و آسایش میشه بجای دویدن دنبال بمب هسته ایی رفاه و آسایش برای ملت می آوردید تا دم انتخابات به التماس و تهدید ملت نیفتید

  • ناشناس
    1

    کار خودشونه که حواس ما از انتخابات پرت شه...

    نظرات شما -
    • پوک
      1

      کار خودشانه 😹 یه جمله جدید تر پیدا کن عامو این جمله دیگه پوسیده شده

  • ناشناس
    0

    منتظر دردسرهای تازه باشیم

  • ناشناس
    1

    جون مادرتون بیخیال حالا که ترقه ساختید کپی کردید این حالا روزمون وای بحال اینکه بمب اتم بسازید

  • ناشناس
    2

    سلاح هسته‌ای برای ما یک معضل خواهد شد برای اینکه کلی باید هزینه کنیم تا از آن محافظت کنیم که در انبار هدف قرار نگیرد

  • محمد
    5

    توان ایران درحد ساخت قابلمه کرونایاب مستعان است

  • ناشناس
    2

    استكبار جهاني مي خواهد مشاركت مردم را زياد كند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      دقیقا.همه ثروت ایران گیر استکبار جهانی میاد.چرا ازش حمایت نکنه؟

    • ناشناس
      1

      درسته اینجور اقتصاد اتفاقا به نحو استعمارگران هست الکی دروغ نگید اتفاقا بقای ما را با شرکت زیاد در انتخابات را میخان تا نفت را مفت ببرن به خونشون

  • تلمبه
    0

    ای کاش توان اقتصادی همجون هسته ای می‌داشتیم اونوقت مثل جیب رازی همه میشدند راضی

  • رضا فلاح نژاد
    0

    ایران معتقد به داشتن سلاح هسته ای نیست این شهر و روستا و محله ها هستند که آتش به اختیار توانای ساخت دوهفته ای بمب اتم هستند حالا حرف شما چیست مثل بلک واتر و ....

  • ناشناس
    1

    غنی سازی که یک وات برق در کشور تولید نکرد اما باعث بدبختی چند نسل از ایرانیها شد

  • احمد
    0

    بازار اسلحه خاورمیانه داغ شد

  • ناشناس
    0

    شما درست میفرمایید چرا این وحشت ها هیچ وقت تاثیرش را تو اقتدار منطقه ای جهانی و سر سفره خودمان ندیدیم و به همه چیز ما چپ نگاه میکنن از جمله غزه جون لبنان جون عراق جون یمن جون و بشار جون و.......

  • ناشناس
    2

    به فکرامنیت وقلدری دشمن باشیداقتصادمهم است ولی آدم شکمی به هیچ راضی نمیشه طفلان غزه را ببین بعدنظربده شکمی

  • ناشناس
    0

    خب درست کنید بزنید توسری آمریکا و اسرائیل وووو چرا نمی‌کنید ما که از بدبختی خلاص میشیم همه بمیریم که راحت میشید کل دنیا همه باهم دیگه گدا زاده ها خوشی ندارند

  • ناشناس
    2

    فقط خوشبحال کسانیکه پول داشتند و از اینجا رفتن.....

  • ن.ک
    2

    آنچه مسلم است انقلاب امام خمینی بما اجازه تسلیم شدن دوباره به آمریکا راهرگز نمی‌دهد مادی‌گرایی مثل قدیم ویا پادشاهان عرب نمی توانیم برای آمریکا پایگاه بسازیم دراین شرایط گرسنه هم بشویم باید برای دفاع از خود سلاح داشته باشیم یعنی سلاح از نان واجب تر است یعنی یامرگ یا زندگی دیگر جای بحث نیست

  • ناشناس
    0

    چند هفته میتوانید وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را درست کنئد؟!

  • ناشناس
    1

    مردم ایران بهتر از هر کسی میدانند جمهوری اسلامی طبل تو خالی بیش نیست

  • محمدایمان
    0

    جمهوری اسلامی ایران
    لطفا بمب اتم وبساز و رونمایی کن
    که دیگه تاریخ به خود نمیبیند مثل جوبایدن و حمله حماس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها