افشای علت ردصلاحیت علوی و روحانی توسط یک کاندیدای خبرگان رهبری/ صادقی: بررسی صلاحیت کاندیداها به حوزه علمیه سپرده شود

کاندیدای مجلس خبرگان گفت: چه اشکالی دارد تایید کاندیداهای مجلس خبرگان را به یک نهاد عالی مثل حوزه علمیه قم بسپاریم که نهادی غیرحکومتیِ اسلامیِ مدنی است و می‌توان به آن اعتماد کرد و مردم هم قبولش دارند.

افشای علت ردصلاحیت علوی و روحانی توسط یک کاندیدای خبرگان رهبری/ صادقی: بررسی صلاحیت کاندیداها به حوزه علمیه سپرده شود

حجت الاسلام هادی صادقی، کاندیدای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سوالی درباره رد صلاحیت چهره‌هایی همچون آقایان حسن روحانی و علوی و اینکه چه اتفاقی می‌افتد که چنین شرایطی برای افرادی که در انقلاب اسلامی و پیش از آن پیشینه‌ای دارند، پیش می‌آید گفت: برای هرکدام از آن‌ها ممکن است یک عامل اثر گذاشته باشد و مختلف است و یکسان نیست، مثلا ما در دوره قبلی افرادی را داشتیم که بسیار معروف و مشهور و شناخته شده بودند که حاضر نشدند آزمون بدهند و چون حاضر نشدند آزمون بدهند و می‌گفتند ما را همین‌طور قبول کنید و فقهای محترم شورای نگهبان هم قبول نداشتند و می‌گفتند که ما نمی‌دانیم شما واقعا مجتهد هستید یا خیر و باید تشریف بیاورید و آزمون بدهید و فقط دعوا سرهمین یک بخش بود.

بخش هایی از گفت و گوی صادقی را در ادامه می خوانید:

بعضی‌ها می‌گویند:«بیایید آثار، کارها و تدریس مرا ببینید و همین‌طور با قضاوت درباره این موارد مرا قبول کنید.» ولی شورای نگهبان می‌گویند:« ملاک ارزیابی ما جور دیگری است و شما باید در آزمون شفاهی و کتبی شرکت کنید.» چون این آزمون هم بخش شفاهی دارد و هم بخش کتبی و جدی دارد و من چون این دوره‌ها را گذراندم و با آزمون جلو آمده‌ام، می‌دانم این شیوه چه مراحلی را طی می‌کند.

این مسئله باعث می‌شود بعضی افراد حاضر نشوند که به این فضا بیایند و به همین دلیل گفتم که اگر قانون اصلاح شود و شفاف‌تر شود، افراد بیشتری را برای ورود به این عرصه حاضر می‌کند، این یکی از عوامل است. عامل دیگر این که ممکن است افرادی به دلایل بعضی عمل‌کردهایشان مورد انتقاد قرار گرفته باشند و همین انتقادات سبب شود در نظر فقهای محترم شورای نگهبان در صلاحیت آن افراد خدشه وارد شود و این هم یکی از عواملی است که ممکن است باعث حذف برخی افراد شود، به عنوان مثال ممکن است عوامل سیاسی، اجرایی یا مسئله التزام به اسلام و ولایت فقیه و یا چیزهای دیگری از این قبیل باشد. پس یک بخش علمی دارد و یک بخش هم امور این چنینی هستند و همه این‌ها می‌توانند اثرگذار باشند.

البته همه اثرش را می‌دانند و معلوم است وقتی هر فرد مشهوری حذف شود طبیعتا کسانی که به او علاقمند هستند، یک خرده ناراحت می‌شوند یا زیاد ناراحت می‌شوند و بعضی‌هایشان هم ممکن است بگویند: «ما دیگر شرکت نمی‌کنیم» و این طبیعی است و اتفاق می‌افتد، اما به هر حال باید اول بدانیم که شورای نگهبان نمی‌گوید ما رد صلاحیت می‌کنیم، معمولا می‌گویند ما عدم احراز داریم و احراز نمی‌کنیم که این فرد صلاحیت دارد و این یک پله پایین‌تر از رد صلاحیت است، البته بعضا ممکن است رد صلاحیت باشد اما در اکثر موارد عدم احراز است.

نکته بعد اینکه ببینید طرفداران این آقا یا آن آقا چیزهایی طلب می‌کنند و مخالفینش هم چیزهایی طلب می‌کنند و شورای نگهبان هم سر دوراهی این‌ها قرار می‌گیرد و افکار عمومی دو جهت دارد و فقط یک جهت نیست.

خیلی‌ها مطالبه دارند که چرا این آقای الف را شما تایید کردید و مخالفت می‌کنند و اشکال می‌گیرند و ناراحت می‌شوند، پس صرف خوشایند یا بدآیند بعضی افراد نباید موجب شود در تصمیم‌گیری شورای نگهبان خدشه وارد شود و آن‌ها باید براساس موازینی که دارند عمل کنند، ولی باید توجه کنند که حتما نوع عمل‌کردشان در افکار عمومی اثر خواهد داشت.

اگر کسی یک مقدار آشنا باشد با روحیات این عزیزان، مثل من که از نزدیک آشنایی دارم و شهادت می‌دهم، متوجه می‌شود که آن‌ها این‌طور نیستند، اما بهتر است که در قانون اصلاحاتی ایجاد شود که این شبهه پدید نیاید و اگر مثلا قرار است صلاحیت‌ها سنجیده شود کسانی نباشند که خودشان جزو نامزدها باشند و به جای آن درون حاکمیت این کار را انجام دهیم یا به حوزه علمیه قم بسپاریم.

چه اشکالی دارد تایید یک فرد را به یک نهاد عالی مثل حوزه علمیه قم بسپاریم که نهادی غیرحکومتیِ اسلامیِ مدنی است و می‌توان به آن اعتماد کرد و مردم هم قبولش دارند، هیچ‌کس هم به آن شبهه نمی‌کند. تحت نظر مراجع عظام هیئت‌هایی شکل بگیرد و اگر قرار است آزمون گرفته شود، آن‌ها آزمون بگیرند.

منبع: اعتمادآنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 17
  • ناشناس
    2

    اگر اینگونه است سوالی دارم یعنی اقای رییسی در تمام این ازمونها قبول شده ؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • Shahram
      1

      تو کلاس درسی که معلمش تو بودی
      شاگرد اول و آخرش تو بودی
      آش بد شور شده دوستان بدجور افتادن تو دام قدرت بی انتها

  • ناشناس
    4

    کلاس ششمی قبول میشه دکتر رد میشه😂

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      دقیقاً و اصلأ دانش و تجربه و تخصص به هیچ وجه ملاک نیست ، ملاک چیز دیگری است

  • مهندس
    0

    فکر میکنم مردم قبولش ندارند! حاج آقا یه سر برو مترو ببین چخبره

  • Shahram
    2

    اوکی، یعنی اینها که قبلا صلاحیت دار شدند آزمون دادند و الان چون کمتر درس خوندن نمی‌خوان آزمون بدن!!!!!
    تو آیینه نگاه کنی ، دیدی خودتی...!!

  • ناشناس
    2

    باریکلا آفرین که درسهاتو خوب میخونی!!!!!

  • ناشناس
    2

    آسمون ریسمون نباف همه میدونند علتش چی وکیه .

  • اصفهانیان
    1

    اون وقت کجای حوزه های علمیه مستقل اند و مردمی
    هم بودجه دولتی می گیرند و هم روسای اون ها از جانب نظام تعیین می شه و هم مردم اعتمادی به اون ها ندارن
    فرقی نخواهد کرد حاجی آقا...

  • ناشناس
    1

    گر حکم شود که مست گیرند، در شهر هر آنکه هست گیرند...
    آقای روحانی که گفته قبلا آزمون هم داده، فکر کنم مرحوم آیت الله مومن ممتحن یا آزمون گیرنده بوده.
    البته صد بهتر آنکه شورای نگهبان رسماً و بی واسطه دلایل را اعلام کند نیازی به پیغام چ پسغام هم نیست...

  • ناشناس
    1

    مردم حوزه را قبول دارند!!!!
    جدی می فرمایید ! پس ....

  • وحدت ۱۱۰
    0

    اصل ماجرا اینه که دست و پای روحانیت این همه باز نباشه بعد این کار را به اون ها هم بسپارن؟بعید می دونم افکار عمومی بپذیرن....میشه یه نظرسنجی کرد

  • سجاد
    0

    بعد دولت روحانی هرکسی دولت رو در اختیار می‌گرفت باز همین مشکلات وجود داشت البته خیلی بدتر...

  • ناشناس
    0

    هر کسی که به عملکرد بعضیها کوچکترین انتقادی داشته باشد رد صلاحیت می شود

  • ناشناس
    1

    تا حالا هیچ رئیس جمهوری در ایران عاقبت بخیر شده؟؟؟؟ چرا؟؟؟ چون نباید رقیبی برای رهبر درست بشه نباید محبوبیت پیدا کنند.

  • ناشناس
    0

    گزارش تحریم از داخل کشور را پیدا کنید و بخوانید خیلی مهم است تحریم جنگ و محاصره اقتصادی است فقط باید از خارج از کشور باشد نه داخل تحریم مسلمان حکم شرعی دارد رساله ها حکم محارب نوشته میلیونها واحد مسکونی چگونه یک شبه میلیاردی شد با بحران های ساختگی و پیوستن به تحریم‌های ظالمانه کاخ سفیدواحد مسکونی باید به ملت به قیمت قبل تحریم عرضه شودگزارش به برخی مسولین کشوری و ادارات دولتی و استادان و دانشجویان داده شده هیچ کشور شرعی و انقلابی واقعی مردم خود را تحریم نمیکند روزنامه دنیای اقتصاد ۱۷ دی نیز تیتر مرتبط موضوع منتشر نموده است انتشار مطلب یا تیتر قوی به اجرای آن و عدالت کمک بسیار میکند

  • ناشناس
    0

    از کجا معلوم قاضی در خانه خمار نیست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها