خبرگزاری قوه قضائیه مطرح کرد:

سالروز موافقت رهبر انقلاب با عفو و تخفیف مجازات ده‌ها هزار نفر از متهمان و محکومان حوادث سال ۱۴۰۱

عفو رهبری در پی پیشنهاد رئیس قوه قضایه بعد از اغتشاشات سال گذشته، از آن جهت که شامل محکومان و متهمان بدون ثبت پرونده و سوپیشینه شده بود بسیار حائز اهمیت بود.

سالروز موافقت رهبر انقلاب با عفو و تخفیف مجازات ده‌ها هزار نفر از متهمان و محکومان حوادث سال ۱۴۰۱

خبرگزاری قوه قضائیه (میزان) نوشت: در جریان اغتشاشات سال گذشته، تعداد زیادی از افراد به دلیل حضور در ناآرامی‌ها، بازداشت شدند و پرونده این افراد جهت بررسی به مراجع قضایی ارسال شد.

از آنجا که به موجب بند یازده اصل ۱۱۰ قانون اساسی، عفو یا تخفیف مجازات محکومین در حدود موازین اسلامی پس از پیشنهاد رئیس قوه قضاییه، از وظایف و اختیارات رهبر انقلاب است، رئیس قوه قضاییه، طی نامه‌ای پیشنهاد عفو متهمان و محکومان واجد شرایط اغتشاشات سال گذشته را به رهبر معظم انقلاب تقدیم کرد.

در پی پیشنهاد رئیس قوه قضاییه به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر عفو و تخفیف مجازات جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان حوادث سال گذشته و همچنین محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیرو‌های مسلح، رهبر انقلاب اسلامی با این پیشنهاد در تاریخ ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۱ به مناسبت چهل‌وچهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و اعیاد ماه رجب موافقت کردند.

پیشنهاد این عفو از سوی رئیس قوه قضاییه و موافقت رهبری با آن، مورد استقبال مردم، رسانه‌ها و مسئولان قرار گرفت و با عنوان رأفت اسلامی و اقتدار نظام از آن یاد شد.

این عفو گسترده، از جمله عفو‌های معیاری بود. در اینگونه عفوها، رئیس قوه قضاییه معیار‌هایی را به رهبر معظم انقلاب پیشنهاد می‌کند و در صورت موافقت رهبری بر اساس آن معیار‌ها افرادی مشمول عفو قرار می‌گیرند.

در عفو‌های معیاری افراد بیشتری نسبت به عفو‌های موردی و مصداقی مشمول بخشودگی و تسهیلات قانونی می‌شوند.

این عفو گسترده، از جمله عفوهای معیاری است که آخرین بار در سال ۱۳۹۷ پیشنهاد و مورد موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت. 

نامه رئیس قوه قضاییه به رهبر انقلاب و درخواست عفو برای محکومان و متهمان حوادث سال گذشته حاوی چه مواردی بود؟

در نامه پیشنهاد عفو حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای به مقام معظم رهبری آمده بود: در جریان حوادث اخیر تعدادی از افراد به ویژه جوانان در اثر القائات و تبلیغات دشمن مرتکب رفتار‌های نادرست و جرایمی شدند که علاوه بر گرفتاری برای خود، باعث زحمت خانواده و نزدیکان خویش گردیدند و اکنون تعداد قابل توجهی از آنان بعد از برملا شدن نقشه دشمنان خارجی و جریان‌های ضد انقلاب و ضد مردمی با اظهار پشیمانی و ندامت تقاضای بخشش دارند.

 رئیس قوه قضاییه در نامه خود نوشت: کلیات شرایط و ضوابط عفو و تخفیف مجازات متهمان و محکومان پس از انجام کار‌های کارشناسی و مشورت با مقامات ذی‌صلاح در دو بخش تهیه شده است.

الف) شرایط عفو و تخفیف مجازات متهمان و محکومان ناآرامی‌های سال گذشته 

در بخش اول نامه ضمن اعلام شروط عفو و تخفیف مجازات برای متهمان و محکومان حوادث اخیر تأکید شد: پرونده متهمان و محکومان درصورت داشتن شرایط مندرج، در هر مرحله‌ای که باشد، مختومه می‌گردد.

شرایط عفو و تخفیف مجازات متهمان و محکومان شامل: عدم ارتکاب جاسوسی به نفع اجانب، عدم ارتباط مستقیم با عوامل سرویس‌های اطلاعاتی خارجی، عدم ارتکاب قتل و جرح عمدی، عدم ارتکاب تخریب و احراق تأسیسات دولتی و نظامی و عمومی، و نداشتن شاکی یا مدعی خصوصی بود.

در بخش دوم نامه شرایط برخورداری محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیرو‌های مسلح از عفو و تخفیف در مجازات، مانند: نداشتن شاکی یا مدعی خصوصی، بیان شد. 

ب) عفو افراد با شرایط خاص

اعلام شرایط ویژه برای محکومان زن که به حکم قانون، سرپرستی یا حضانت فرزندانشان را برعهده داشتند و برای محکومانی که دارای بیماری صعب‌العلاج یا لاعلاج، محکومان ذکور بالای ۷۰ سال و زنان بالای ۶۰ سال و محکومانی که به لحاظ عجز از پرداخت جزای نقدی در زندان بودند از دیگر موضوعات نامه درخواست عفو و تخفیف مجازات بود.

ج) استثنائات عفو

در نامه رئیس قوه قضاییه چند گروه از شمول عفو درخواستی مستثنی شدند، از جمله آن‌ها: مرتکبین خرید، فروش و قاچاق سلاح گرم، افراد دارای جرم سرقت و راهزنی، جرایم مربوط به مواد مخدر و روانگردان به صورت مسلحانه، دایر کردن مراکز فساد و فحشا، قاچاق مشروبات الکلی، قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای و عمده کالا و ارز، مباشرت و معاونت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی، و جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی بودند.

ویژگی خاص عفو رهبری در سال گذشته

ویژگی خاص عفو متهمان و محکومان نسبت به اغتشاشگران این بود که شامل حال محکومان و متهمان واجد شرایطی شده بود که برای آن‌ها پرونده قضایی تشکیل شده بود. این افراد بدون ثبت پرونده و سوء پیشینه مورد عفو واقع شدند.

این عفو گسترده نه تنها شامل زندانیان بلکه شامل افرادی که تحت تعقیب بودند هم شد و از ورود آن‌ها به زندان جلوگیری کرد.

شبکه‌های اجتماعی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها