زرگر، استاد روابط بین‌الملل:

ضربه آمریکا به ایران بعید به نظر می‌رسد/ اگر ایران مورد حمله قرار بگیرد حتماً مقابله به مثل سنگین خواهد کرد

یک استاد روابط بین‌الملل درباره احتمال حمله نظامی آمریکا به منافع ایران گفت: حمله در این اوضاع که مسأله باب المندب و دریای سرخ خیلی امن نیست؛ گمان نکنم آمریکایی‌ها خلیج فارس را ناامن کنند. اگر این اتفاق بیفتد قیمت نفت به شدت بالا می‌رود و ایران هم غرور ملی‌اش اجازه نخواهد داد که آمریکا حمله کند و چیزی نگوید. اگر ایران مورد حمله قرار بگیرد، حتماً مقابله به مثل سنگین خواهد کرد و کشتی‌هایی در دسترس هستند که می‌توانند مورد حمله موشکی قرار بگیرند. تنش میان ایران و آمریکا به سطح بالایی رسیده و برخی سناریو‌های جنگی دوباره به تحلیل‌ها بازگشته است. مقامات آمریکا مدام ایران را به دست داشتن در حمله به پایگاه خود در اردن متهم می کنند و از عملیاتی انتقامی سخن می گویند.

ضربه آمریکا به ایران بعید به نظر می‌رسد/ اگر ایران مورد حمله قرار بگیرد حتماً مقابله به مثل سنگین خواهد کرد

اصغر زرگر، استاد روابط بین‌الملل، درباره تنش های اخیر میان ایران و آمریکا در منطقه گفت: آمریکایی‌ها از یکسال بعد از حضور در عراق، مورد تهاجم بودند و سربازانشان از طریق مین‌های جاده‌ای و حملات مستقیم نزدیک 4 هزار نفر نیرو از دست داده‌اند. قبل از اینکه غزه هم درگیر جنگ شود، حملاتی به پایگاه‌های آمریکایی انجام می‌شد. لذا اتفاق جدیدی نیست. یک موضوع الان اتفاق افتاده و سه سرباز آمریکایی کشته شده‌اند و تعدادی هم در خاک اردن زخمی شده‌اند. آمریکایی‌ها نسبت به کشته شدن سربازانشان خیلی حساس هستند؛ مثلاً زمانیکه به پایگاه‌هایشان در سوریه و عراق حمله می‌شد؛ مقابله به مثل می‌کردند. الان سه سرباز کشته شده‌اند و این روی افکار عمومی آمریکایی‌ها تأثیرگذار است. در واقع به شکلی، غرور آمریکایی‌ها با کشته شدن این سه نفر تخریب شده است. منتها مسأله اینجاست که این‌ها گفته‌اند ما عاملین را مجازات شدید می‌کنیم. عاملین این اتفاق در خارج از مرز‌های ایران هستند و حتی در زمان رئیس جمهور قبلی آمریکا هم ایشان خیلی رجز خوانی می‌کرد که به 52 هدف ایران حمله می‌کنیم اما در عین حال به خاک ایران کاری نداشتند. الان هم به همین صورت است. به نظر می‌آید که آمریکایی‌ها عوامل مؤثر در این حمله را در خارج از مرز‌های ایران مجازات کنند. ممکن است گروه‌هایی در سوریه و عراق شدیدتر مورد حمله قرار بگیرند.

وی در ادامه درباره احتمال حمله نظامی آمریکا به منافع ایران بیان کرد: حمله در این اوضاع که مسأله باب المندب و دریای سرخ خیلی امن نیست؛ گمان نکنم آمریکایی‌ها خلیج فارس را ناامن کنند. اگر این اتفاق بیفتد قیمت نفت به شدت بالا می‌رود و ایران هم غرور ملی‌اش اجازه نخواهد داد که آمریکا حمله کند و چیزی نگوید. اگر ایران مورد حمله قرار بگیرد، حتماً مقابله به مثل سنگین خواهد کرد و کشتی‌هایی در دسترس هستند که می‌توانند مورد حمله موشکی قرار بگیرند. آمریکایی‌ها به نظر نمی‌آید در این موقعیت بخواهند تجربه عراق و افغانستان را زنده کنند. همانطور که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که آن‌ها در تلاش برای شناسایی گروه‌هایی هستند که این کار را انجام دادند، اما ضربه به ایران بعید به نظر می‌رسد. این کار هزینه‌های سنگینی دارد. افکار عمومی آمریکا نیز فشار می‌آورد که مسأله غزه زودتر پایان یابد تا آرامش به منطقه برگردد.

وی در ادامه درباره رابطه ایران و آمریکا پس از این تنش اظهار داشت: رابطه ایران و آمریکا خیلی تغییری نخواهد کرد چون رابطه قطع است. البته ایران سعی کرده با متحدین آمریکا در خلیج فارس یک سیاست مدارا انجام دهد و خود را از اقدامات غزه و گروه‌های تحت حمایت‌اش جدا کرده است. لذا تا حدودی یک سیاست تنش زدایی را پیگیری کرده است. مسئولین ایرانی فکر می‌کنند این سیاست کم هزینه است و به برخورد نظامی نخواهد انجامید اما به قول آمریکایی‌ها امکان اشتباه محاسبه همیشه وجود دارد. مثلاً ممکن است با آسیب زدن به یکی از بنادر ما، آتش جنگ شعله ور شود.

زرگر درباره تلاش برای بازگشت آرامش به منطقه گفت: خواه ناخواه، کشور‌های عربی تا حدی از مسأله فلسطین خسته شده‌اند و می‌خواهند هر چه زودتر مسأله حل شود. با وجود اقدامات تند اسراییل در منطقه، این‌ها حتی مثل امارات همکاری خود را با اسراییل قطع نکردند و دلشان می‌خواهد که مسأله فلسطین به شکلی حل شود. آن‌ها می‌خواهند فلسطینی‌ها به منطقه دیگری منتقل شوند و با یک راه حل دیپلماتیک سطح تنش کاهش یابد. ایران هم با وجود اینکه جا دارد اخلاقا از فلسطینی‌ها حمایت کند، باید تلاش کند که در صحنه بین‌المللی مسأله آتش بس را حل کند و فشار‌های بین‌المللی را کاهش دهد.

منبع: انتخاب
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ناشناس
    2

    قرار مرار ها گذاشته شده کری خونیاش مونده .

  • ناشناس
    2

    خخخخخخخخ. به همین خیال باش.

  • ۹۸حسن
    0

    ترامپ بیاد معصومه میشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها