نشریه پولتیکو گزارش داد

محاکمه ترامپ در «زمان مناسب» اتفاق خواهد افتاد؟

نشریه پولتیکو نوشته که طبق نظرسنجی‌ها در صورتی که ترامپ در دادگاه محکوم شود، ممکن است از دنیای سیاست محو شود. با این حال آیا محاکمه او در زمان مناسب اتفاق خواهد افتاد؟

محاکمه ترامپ در «زمان مناسب» اتفاق خواهد افتاد؟

به گزارش نشریه پولتیکو، نتایج رای‌گیری جمهوری‌خواهان در آیووا یک پیروزی بزرگ برای دونالد ترامپ بود، با این حال در این انتخابات بر این نکته تاکید شد که دردسرهای حقوقی مداوم رئیس‌جمهور سابق یکی از بزرگ‌ترین دلمشغولی‌های او در رقابت دوباره‌اش با جو بایدن خواهد بود.

در نظرسنجی‌هایی که در این زمینه به انجام رسیده؛ نزدیک به یک سوم از اعضای فراکسیون‌های پارلمانی حزب جمهوری‌خواه گفته‌اند که در صورت محکومیت ترامپ به هر جرمی او را دیگر برای ریاست جمهوری یک چهره «مناسب» نخواهند دانست. یک نقص قابل توجه که اگر توسط مخالفان و رقبای ترامپ مورد استفاده مناسب انجام شود، احتمالاً شانس ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری را نابود خواهد کرد.

نظرسنجی در این منطقه موضوعی چالش‌برانگیز است و کمتر کسی منویات خود را به طور کامل در نظرسنجی‌ها بروز می‌دهد. پس بهتر است این احتمال را در گوشه ذهن خود داشته باشیم که به نظر می‌رسد این آمار دو سوم ته‌رنگی از اغراق یا ناخالصی‌های دیگر داشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است برخی از این افراد عقیده داشته باشند که ترامپ در صورت محکوم شدن در دادگاه، شاید به این دلیل که باید به زندان برود یا حداقل این که رد صلاحیت خواهد شد، به معنای واقعی کلمه قادر به انجام وظایفش به عنوان رئیس‌جمهور نخواهد بود- که البته فرض درستی نیست و این جماعت این را در نهایت متوجه خواهند شد.

با این حال بدیهی است که برخی از سؤالاتی که در دادگاه می‌توانند طرح شوند؛ سؤالات اساسی انتخاباتی نیز هستند: محاکمه‌های بی‌شمار ترامپ چه زمانی برگزار خواهند شد؟ و آیا قضات حکم خود را قبل از نوامبر امسال صادر خواهند کرد؟

پاسخ به این سوالات برای درک خط سیر کمپین انتخاباتی ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ اهمیت بسیاری دارد. در سال آینده، دادستان‌های فدرال و ایالتی، وکلای مدافع و قضات- از جمله دیوان عالی- باید در دل یک تقویم سیاسی غیرقابل انعطاف مانور دهند.

با این حال و به رغم تمام محاکمات پرشمار ترامپ در سال ۲۰۲۴، پرونده مربوط به شورش ششم ژانویه در میان تمام محاکمه‌های دیگر ارزش و اهمیتی بیشتر و به دلایل سیاسی و حقوقی جایگاهی کلیدی دارد. مهم‌ترین پرونده نیز در این میان پیگرد قانونی وزارت دادگستری در مورد تلاش ترامپ برای براندازی انتخابات ۲۰۲۰ است.

حتی پیش از انجام نظرسنجی آیووا نیز داده‌های نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌داد که محکومیت جنایی ترامپ به‌ویژه به اتهام براندازی انتخاباتی، حتی در صورتی که او نامزدی اصلی حزب جمهوری‌خواه را به دست آورده باشد، در نهایت او را در رقابت نهایی ریاست‌جمهوری- برای انتخاب مجدد- غرق و محو خواهد کرد. از این رو که چنین پرونده‌ای در ایالات متحده بی‌سابقه است، هیچ راهی وجود ندارد که مطمئن شویم اعداد و ارقام این نظرسنجی‌ها و ادعاها تا چه حدی قابل اعتماد یا دقیق هستند، اما در شرایط حال حاضر و فعلا در این مرحله می‌توان گفت که محاکمه ترامپ مانند خنجری کمپین انتخاباتی او را کاملا از هم خواهد درید!

از منظر حقوقی، اما، سه پرونده جنایی دیگر که علیه ترامپ باز شده- پرونده‌های منهتن، فلوریدا و جورجیا- در حال حاضر تهدیدی قوی محسوب نمی‌شوند.

منبع: شفقنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها