ورود جبهه چهارم مقاومت به جنگ خاورمیانه/ نتایج ورود سوریه به درگیری ها/ 4 دلیلی که نشان می دهد جنگ دمشق منطقه را به آتش می کشد

آمار نشان می دهد قدرت نظامی دمشق بیش از حزب الله لبنان و انصار الله یمن و گروه های مقاومت عراق است و به همین دلیل، ورود ارتش اسد به جنگ می تواند جنگ را طولانی تر کرده و سطح درگیری ها را هم بالاتر ببرد.

ورود جبهه چهارم مقاومت به جنگ خاورمیانه/ نتایج ورود سوریه به درگیری ها/ 4 دلیلی که نشان می دهد جنگ دمشق منطقه را به آتش می کشد

به گزارش خبر فوری، تنش و درگیری میان جبهه مقاومت و متحدان ایران و آمریکا هر روز بیشتر می شود. پیش از این نیز گفته شد که ایران و آمریکا (و متحدانشان) بعد از جنگ غزه در 4 جبهه درگیر شدند:

الف. جبهه لبنان 

ب. جبهه عراق 

ج. جبهه یمن 

د. جبهه سوریه

تا پیش از اتفاقات دو روز قبل، 3 جبهه از این 4 جبهه وارد درگیری مستقیم و جدی با آمریکا و اسرائیل شده بودند (اینجا بخوانید).

عراق، یمن و جنوب لبنان درگیر جنگ با آمریکا و اسرائیل شده و تنها سوریه تا حدی از درگیری ها دور مانده بود. اتفاقات اخیر باعث شد سوریه نیز وارد جنگ مستقیم با آمریکا و متحدانش شود.

درگیری سوریه و آمریکا و اسرائیل در دو روز اخیر به اوج خود رسیده و وارد دور جدید و خطرناکی شده است.

ابتدا پایگاه «برج ۲۲» در خاک اردن مورد حمله مقاومت قرار گرفت. این پایگاه آمریکایی در یک نقطه راهبردی در شمال شرق اردن و در نزدیکی مرز سوریه و عراق قرار دارد و فاصله اندکی با پایگاه بزرگ «التنف» در سوریه دارد. سپس پایگاه الشدادی، مقر آمریکایی ها در سوریه با موشک هدف قرار گرفت. در مقابل، اسرائیل در روز دوشنبه به منطقه زینبیه دمشق حمله کرد و چند ساختمان را ویران ساخت و چند نفر را نیز به شهادت رساند.

درگیری هوایی اسرائیل و سوریه به اوج خود رسیده و سامانه پدافند هوایی ارتش سوریه برای مقابله با حملات هوایی اسرائیل فعال شده است. از آن سو، آمریکا تهدید کرده که به حمله اخیر به برج 22 که به کشته شدن چند سرباز انجامید، پاسخ خواهد داد و ممکن است سوریه و عراق مورد حملات هوایی آمریکا قرار بگیرند.

اینها همه نشان می دهند که سوریه آماده ورود به جنگ می شود و اگر زد و خوردها بیش از اندازه شده و از کنترل طرفین خارج گردد، ممکن است دمشق جبهه جدیدی از درگیری ها را باز کند.

اما ورود دمشق به درگیری های پسا هفتم اکتبری چه تغییری در معادلات سیاسی و نظامی ایجاد می کند؟

به نظر می رسد ورود سوریه به درگیری ها بیش از ورود حزب الله، مقاومت عراق و یمن می تواند جنگ را سخت و کُشنده کرده و به طولانی شدن و خونین شدن آن بیفزاید. چند دلیل وجود دارد که این مساله را تایید می کند:

الف. مقاومت سوریه دولتی است

تفاوت عمده سوریه با سایر متحدان ایران از جمله مقاومت عراق و حزب الله و انصار الله یمن این است که دولت بشار اسد با ارتش کامل و مجهزش متحد ایران است. جهاد اسلامی و حزب الله گروه های مسلح هستند که در عراق و لبنان پایگاه دارند اما دولت این دو کشور مستقل از این دو گروه است.

از آن سو، انصارالله نیز اگرچه دولت یمن را در اختیار گرفته اما به هیچ وجه به اندازه دولت بشار اسد ساختار سیاسی و نظامی و اقتصادی کشور خود را در اختیار ندارد و انصارالله همچنان در برخی مناطق با سایر مدعیان درگیر است. از این رو، ورود سوریه به جنگ به معنی ورود ساختار سیاسی و نظامی یک کشور به درگیری است و این می تواند ابعاد جنگ را وسیع تر از همیشه کند.

ب. قدرت نظامی سوریه بیش از سایر گروه های مقاومت است

قدرت نظامی سوریه بیش از حزب الله، کتائب عراق و انصار الله یمن است. بشار اسد دارای یک ارتش مستقل و کلاسیک است. این ارتش، اگرچه به علت جنگ های داخلی ضعیف شده اما همچنان 270 هزار سرباز و پرسنل نظامی دارد، دارای 271 هواپیمای جنگی است، سامانه پدافندی و آفندی موشکی قدرتمندی دارد و مجهز به حدود 2 هزار تانک و هزاران خودرو زرهی است.

ارتش سوریه همچنین، دارای نیروی دریایی است. ارتش بشار اسد 47 ناو و کشتی جنگی و ترابری - نظامی دارد.

آمار نشان می دهد قدرت نظامی دمشق بیش از حزب الله لبنان و انصار الله یمن و گروه های مقاومت عراق است و به همین دلیل، ورود ارتش اسد به جنگ می تواند جنگ را طولانی تر کرده و سطح درگیری ها را هم بالاتر ببرد.

ج. سوریه جایگاه ژئوپلیتیک خاصی دارد

همانطور که جنگ داخلی پنج ساله نشان داد، گروه ها و کشورهای خارجی نفوذ زیادی در معادلات سیاسی و نظامی سوریه دارند.

هرگونه رخداد سیاسی و نظامی در سوریه، عکس العمل ترکیه را در پی خواهد داشت. از آن سو، روسیه نفوذ زیادی بر دمشق دارد و میان پوتین و اسد دوستی و اتحاد دیرینه است. این مساله در یمن و عراق و لبنان دیده نمی شود. عربستان که تا مدت ها درگیر جنگ در یمن بود، به طور کامل خود را از معادلات صنعاء بیرون کشیده و یمن مانند عراق و لبنان شاهد درگیری مستقیم مقاومت و غرب است و طرف ثالثی در این درگیری و اختلافات حاضر نیست.

اما در سوریه به جز غرب و مقاومت (با محوریت ایران)، ترکیه و چند کشور دیگر نیز دخالت دارند و همین مساله سناریو جنگ احتمالی را سخت تر و پیچیده تر می کند.

د.  فشردگی پایگاه ها و نیروهای متخاصم

سوریه به صورت فشرده گروه ها و پایگاه های متخاصم را در خود جمع کرده است. آمریکا چند پایگاه مهم در این کشور دارد. بلندی های جولان در اشغال اسرائیل است و تنش میان فلسطین اشغالی و سوریه به شدت بالا است.

از آن سو، مستشاران ایرانی و روس در دمشق و شهرهای دیگر سوریه حضور دارند و گروه های مقاومت متحد دولت سوریه نیز در شهرهای مختلف این کشور فعالند. از آن سو، کردها شمال سوریه را در اختیار دارند و گروه های سلفی متحد قطر و عربستان نیز در مناطق بیابانی سوریه پخش اند. این وضعیت نشان می‌دهد که گروه های متخاصم نزدیکی زیادی به هم دارند و هر گونه تنش در سوریه می تواند این گروه ها را نیز وارد درگیری مستقیم کند و این امر به نوبه خود، به طولانی شدن و شدت یافتن درگیری ها کمک می کند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 47
  • ناشناس
    2

    سوریه ؟ جبهه چهارم ؟

  • ناشناس
    9

    جبهه کجابوداراجیف میگی روسیه که بااسراییله سوریه هم از ایران جداشده

  • Milad
    15

    حضور در ۴ جبهه با خرج ایران

    نظرات شما -
    • ناشناس
      13

      هیچ کار مثبتی هم انجام نمیدن ، فقط مفت خوری می کنند و شعار می دهند .

    • ناشناس
      26

      اگه مردی تو هم برو اونجا پول مفت بگیر و بخور

  • .
    2

    اره جنگ میشه و خیلی از آدمهای بی گناه کشته میشن . و در اخر مثل ژاپن و امریکا . سالیان سال کنار هم به خوشی زندگی میکنند . این وسط مشکل فقط خود مردم بی گناه بودن . !

  • ناشناس
    4

    یادتان هست وقتی امریکا به افغانستان و عراق حمله کرد با چه قدرتی در کمتر از سه هفته برای اشغال کامل این دو کشور وقت گذاشت؟ آن موقع هم تحلیلگران شما از این حرفا زیاد می زدن

  • 🐜
    8

    پس ذهن خود عدم دخالت وطن را در جنگ اعراب و اسرائیل تجسم کنید ببینید چطور دلارهای نفتی ماملت فرودست ایران زمین خرج و مخارج چندین کشور عربی را تأمین کرده و می‌کند!!! آن وقت ماملت ایران زمین باید شبها گرسنه سربربالین بگذاریم!!!

    نظرات شما -
    • مهدی مهدی
      35

      نژاد پرست نباشید
      عرب و عجم ندارد. صحبت دنیای اسلام هست
      بماند که بعضی از کشورها فقط اسم اسلامی دارند.
      حتی اگر مسلمان هم نباشیم انسانیت حکم میکنه به مظلوم کمک کنیم

    • 🐜
      9

      مظلوم های وطن خودتو ببین تاکمرخم شدن در سطل های زباله!!!

  • ناشناس
    7

    اگر سوریه خریت کند و به جنگ مستقیم وارد شود، دو اتفاق زیر رخ می دهد:
    1- حداکثر ظرف یک هفته تمام زیرساخت های نظامی و اقتصادی اش نابود می شود.
    2- ظرف سه تا شش ماه مردم حکومت بشار را ساقط می کنند.
    مردم سوریه نه مثل یمنی ها عادت دارند گشتنگی و تشنگی حمل کنند، نه مثل گروه های جهادی ایدئولوژیک هستند. آنها تحمل خریت بشار را ندارند.
    ضمن آرزوی اسراییل ورود سوریه به جنگ مستقیم است. چون پس از بشار، همه مردم غزه را می تواند در شرق سوریه تخلیه کند. غرب سوریه را هم برای خود بردارد. برای اسراییل عالی می شود. عالی.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      18

      تو هم مزدور عالیرتبه ای

    • ناشناس
      10

      ان آمریکایی قدیم بود الان دیگه چنین قدرتی نداره

    • ناشناس
      4

      اسرائیل اصلا دوست ندارد که حکومت بشار برچیده شود فقط یک حکومت ضعیف درمرز خود داشته باشد کفایت می کند

  • ناشناس
    9

    وبال ایران ومردم

  • تاییدی
    8

    ملت ایران را بیش از این خوار و ذلیل بدبخت نکنید زندگی ملت را نابود کردید

  • قیمت
    9

    وقتی جنگ شروع شد معلوم میشه کی با شماست

    نظرات شما -
    • ناشناس
      10

      وقتی جنگ شروع بشه اولین کشوری که نابود میشه ایران

  • ناشناس
    11

    سوریه قدرت مقابله با گروه تروریستی داعش نداشت می تونه با آمریکا بجنگه؟

    نظرات شما -
    • مهدی مهدی
      10

      داعش رو دست کم گرفتید.
      1- داعش از همه جا کمک میشد و صرفا یک گروه کوچک نبود
      2- داعش تجهیزات مدرنی داشت
      3- داعش یک تفکر اعتقادی خطرناک داشت

      (عربستان هم قدرت نظامی به مراتب قوی تر از یمن داشت، پس چرا نتونست یمن رو شکست بده؟)

  • ناشناس
    4

    نتیجه جنگ در چهار جبهه التماس برای آتش بس بعد از کشتن چند ده هزار بی گناه و آواره چند میلیون نفر داستان حماس تکرار میشه

  • محمد
    4

    مردم ایران تاوان وهزبنه را بدهند اخرش هم ایران رافحش بدهند نمونه اش مسابقه ایران و فلسطبن.توی خود سوریه فحش می دهند

  • ناشناس
    4

    خود ایران را از زیر سایه بیاورید بیرون .تا کیه ما نبو دیم می کنید.مردم حاضر به جنگن چون بمیرند لااقل راحت میشوند از ازن زندگی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      آقایان بخاطر مردم بیگناه از جنگ نمیترسند، بخاطر خودشان و بچه هاشون میترسن که از این لفت و لیس بیفتن!!!!

    • ناشناس
      18

      هرکس صحبت از حمله به ایران بکنه خائنه چه با جمهوری اسلامی چه بی جمهوری اسلامی

  • ناشناس
    3

    عملٱ جز تبلیغات در این چهار جبهه چیزی دیده نمی شود وآینده وپشرفت را از دست داده اند

  • ناشناس
    12

    گور بابای خاورمیانه و دمشق و غزه و لبنان و عراق و یمن و حوثی حزب‌الله و مقاومت و حماس و حماس و جهاد و کپر و .........هر چی میشه فقط اقتصاد بیمار و عوضی ما مریضتر میشه جمع کنید این مسخره بازی هاتون را بدبخت شدیم شب عید ......

    نظرات شما -
    • ناشناس
      30

      معلومه اسرائیلی تبار هستی که فارسی بلدی

    • ناشناس
      12

      به مزدور ایرانی بودن فقط به فارسی بلغورکردن نیست

  • ناشناس
    32

    به نام خدا
    بابت تیتر فوق باید گفت که
    اولاً تیتر مغرضانه انتخاب شده جنگ باید دو طرفه که هر دو نظامی اند باشد در صورتیکه حمله توسط ارتش صهیونیستی و عمدتاً موشکی و هوایی بوسیله هواپیماهای جنگی و با بمباران غیر انسانی و ناجوان مردانه صهیونیستی با مشارکت مستقیم غرب وحشی علیه غیر نظامیان در محاصره در باریکه ای با طول و عرض محدود یازده کیلومتری است و خبری از جنگ آنهم در جبهه چهارم آنهم سوریه نیست، ثانیاً درگیری ها گسترده نیست که بشود عنوان جنگ خاورمیانه به آن اتلاق کرد بلکه وحشی گری آل صهیون و غاصب و کودککش با مشارکت مستقیم غرب وحشی علیه مردم غیر نظامی باریکه غزه و کرانه باختری است، ثالثاً تا الان سوریه به همه به هیچیک از حمله های وحشی های صهیونیستی که از سالهای قبل نیز وجود داشته جواب نداده و نمی دهد که اگر بخواهد جواب بدهد باید برنامه ریزی کامل و جامع به نحوی باشد که حداقل تمامی اراضی سوریه که در اشغال رژیم غاصب صهیون است را پس بگیرد و حتی بیشتر برای از آن یعنی آزادی تمام یا بخشی از فلسطین اشغال شده نیز و نابودی آل صهیون و فراری دادن صهیونیستها از منطقه خاور میانه اقدام بایسته شود؛ که البته این هدف انشا الله هرچه زودتر محقق شود

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      شما فکرمیکنید جنگ یک مسابقه ورزشی با قوانین بین الملی است که میگوئید یک طرفه است کدام جنگ‌ ا دیده آید که غیرنظامیان درامان بوده باشند

  • ایرانی آباد و آزاد
    5

    پول مردم بیجاره که اینگونه در خارج کشور ریخت و پاش میشه و انوقت برای حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی و افزایش جزئی آن اینگونه و چند سال ادا و اطور و کارشکنی داریم !!!!!!!

  • ملت
    5

    جوک سال رو گفتی.همین سوریه با چند تا گروه که نه هواپیما داشت نه نیروی زرهی و نه توپخانه در آستانه سقوط بود و میلیاردها دلار ایران و نیروهای افغانی و ایرانی و پاکستانی و همین ارتش سوریه هنوز نتونستن کامل شکستشان بدهند.مشکل ایران اینه که فقط زور خودش رو میبینه و قوت طرف مقابلش رو نمیبینه و آخرش هم مثل زمان جنگ به دشمنش میگه استکبار جهانی.

  • ناشناس
    3

    حماس که لیاقت قربانی شدن در مقابل الاغ را هم ندارد. چنان مردم غزه را غرق در ناز و نعمت کرد که نگو و نپرس

  • الف
    3

    با کمک فاسد (اسد) به جنگ افسد (بایدن) می رویم. !!!

  • ناشناس
    5

    خیلی بزرگتر و قویتر از اسد ،صدام حسین بود که سه روز در مقابل آتش جهنمی آمریکا و متحدانش دوام نیاورد پس بشار کودککش هیچ غلطی نمی تواند بکند بلکه رژیم منحوسش به زباله دان تاریخ ریخته خواهد شد

  • بهرام
    3

    چهار جبهه بی هدف که همه شأن به زور دلار طرفدارت هستند ...جبهه واقعی یعنی مثلاً کشور قطر مردمش در اوج رفاه و آسایش..سران حماس در اونجا ساکن هستند ...پرچم فلسطین رو در ورزشگاه هاش می برند ...حرفش بین حماس و طالبان و همه دنیا خریدار داره و نقش میانجی رو بازی می کنه ..مردمش نمازشان را می خوانند احکام اسلامی رعایت میشه ... اما نه تحریم میشه نه هر روز ارزش پولش کاهش پیدا می کنه داستان چیه اگر قرار به فشار بود که قطر الان باید مثل یمن می شد پس چرا ما همه بدبختی‌های جبهه مقاومت گردنمون نیفته حتی خود عراق سوریه و یمن هم اینقدر قیمت ها در اونجا با یک خبر جنگ سر به فلک نمیکشه

  • ناشناس
    1

    خدا کند هر کی ادعا دارد بیاد تا تکلیف منطقه خاور میانه انشاالله برا همیشه روشن شود .

  • ناشناس
    1

    برآیند و خروجی این همه جنگ و ویرانی چیست؟

  • ایرانی
    12

    فعلا که ابرویی برای آمریکا نمونده .

  • ناشناس
    3

    فکر کنم صبر خدا داره تموم میشه و میخ اد جواب کودک کشی های بشار اسد را یده

  • ایرانی
    1

    ارتش مجهز سوریه؟؟؟؟!!!!!!!.............................

  • ناشناس
    2

    خاک بر سر بایدن . فقط بوش و نتانیاهو

  • ناشناس
    1

    خاک بر سر بایدن . فقط بوش و نتانیاهو

  • ناشناس
    2

    جنگ باید وارد اردن بشود نه سوریه

  • ناشناس
    0

    واقعا خیلی مرد هستید و خوب برای خود سنگر سازی می کنید .‌خدا خودش از گناهانمان بگذرد .

  • ناشناس
    0

    اقانگران نباشیدمن همین الان بارییس جمهوربایدن صحبت کردم که داروهایش رابموقع بخوره تا توهم نزنه قبول کردکه داروهایش رابخورد ولی فکرکنم من جنس بد زدم توهم برداشتم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها