خبرفوری بررسی می‌کند

مروری بر ساختار و توان نظامی اسرائیل/ نقاط ضعف ارتش رژیم صهیونیستی را بشناسید

ارتش رژیم صهیونیستی ساختار غربی دارد و بر اساس ساختار نظامی بریتانیا، فرانسه و ایالات متحده ایجاد شده است اما ارتش اسرائیل مانند سایر ارتش های جهان، نقاط قوت و ضعف خاص خود را داشته و اشکالاتی قابل اعتناء دارد.

مروری بر ساختار  و توان نظامی اسرائیل/ نقاط ضعف ارتش رژیم صهیونیستی را بشناسید

به گزارش خبر فوری، می توان قدرت نظامی ارتش اسرائیل را از جهات مختلف بررسی کرد. اگرچه ارتش رژیم صهیونیستی یکی از بازیگران مهم خاورمیانه و جهان است و در رتبه بندی قدرت های نظامی جهان نیز مقام هفدهم را دارد (ایران در این رتبه بندی مقام چهاردهم را دارد)، اما ارتش رژیم صهیونیستی مانند سایر ارتش های جهان، نقاط قوت و ضعف خاص خود را داشته و اشکالاتی قابل اعتناء دارد.

در این گزارش قصد داریم به بهانه شعله‌ور شدن آتش جنگ در منطقه و استیصال نظامی صهیونیستها، مروری بر ساختار کلی ارتش رژیم اشغالگر داشته و به بررسی نقاط ضعف و قوت آن بپردازیم.

مروری بر ساختار ارتش اسرائیل

ارتش های جهان بر اساس دو پلتفرم و ساختار غربی و شرقی ایجاد شده اند. ریشه این تقسیم بندی به جنگ سرد و تقسیم جهان به دو بلوک شرق و غرب بازمی گردد. در نیمه دوم قرن 20، کشورهای عضو بلوک شرق، ارتش هایی مانند ارتش شوروی داشتند و کشورهای عضو بلوک غرب، از ارتش هایی مانند ارتش آمریکا برخوردار بودند.

ارتش های شرقی دارای ساختار موشکی و راکتی قدرتمند، نیروی زمینی و انسانی قوی و تانک ها و خودروهای زرهی پرتعداد هستند اما نیروی هوایی قدرتمندی ندارند و به جای تمرکز بر جنگنده ها روی موشک های بالستیک خود سرمایه گذاری می کنند.

در آن سو، ارتش های غربی، دارای هواپیماها و جت های پرتعداد هستند و به جای سرمایه گذاری روی قدرت موشکی، بر قدرت هوایی خود سرمایه گذاری می کنند (اینجا بخوانید).

 ارتش رژیم صهیونیستی نیز ساختار غربی دارد و بر اساس ساختار نظامی بریتانیا، فرانسه و ایالات متحده ایجاد شده است.

نقاط قوت و ضعف ارتش رژیم صهیونیستی

ارتش رژیم صهیونیستی از یک نیروی هوایی قدرتمند برخوردار است. برگ برنده اسرائیل در جنگ 6 روزه و شکست ارتش ائتلاف عربی، جنگنده های پرتعداد و قدرتمندش بود. اسرائیل نزدیک به 500 هواپیمای جنگی فعال  دارد. ارتش اسرائیل حدود 193 جنگنده، 20 هواپیمای چندمنظوره، 117 هلی کوپتر و 124 هواپیمای آموزشی نظامی دارد.

با این حال، قدرت دریایی اسرائیل در مقایسه با سایر ارتش های بزرگ دنیا زیاد نیست. نیروی دریایی رژیم صهیونیستی 67 کشتی دریایی دارد اما مجهز به ناوچه و ناوشکن و ناوهواپیمابر نیست و تنها 7 ناوچه سبک و 5 زیردریایی دارد.

با اینکه ساختار ارتش اسرائیل، مدل غربی است اما توپخانه نسبتا قدرتمندی دارد. ارتش رژیم صهیونیستی مجهز به بیش از 1 هزار تانک و 35 هزار خودرو زرهی است و بیش از 500 توپخانه خودکششی و 120 راکت انداز فعال دارد.

با وجود این، نیروی زمینی اسرائیل در برخی زمینه ها دچار مشکل است. اگرچه در اسرائیل سربازی اجباری برای مردان و زنان وجود دارد اما همچنان، تعداد سربازان این رژیم زیاد نیست. به لحاظ جمعیت و تعداد سرباز بالقوه، رژیم صهیونیستی رتبه 92 را از بین 145 دولت دارد.

با این حال، به لحاظ سربازان فعال در امور نظامی، اسرائیل رتبه 31 را دارد. این نشان می دهد اگر جنگ اسرائیل با یک دولت یا کشور طولانی شود، دچار ضعف می شود چرا که تعداد سربازان ذخیره و منابع انسانی زیادی ندارد اما احتمالا بتواند جنگ های کوتاه مدت را مدیریت کند.

اسرائیل به لحاظ لوجستیکی نیز وضعیتی دوگانه دارد. اگرچه رژیم صهیونیستی متحدانی قدرتمند داشته و روی حمایت مالی آنها حساب ویژه ای باز کرده اما در برخی منابع زیرزمینی و فاکتورهای لوجستیکی ضعیف است. اسرائیل منابع نفت و گاز زیادی ندارد، مساحت زیادی نداشته و از خطوط آهن و راه های داخلی طولانی برخوردار نیست. در مقابل، بودجه نظامی زیادی دارد، از سرمایه گذاری خارجی قابل توجهی برخوردار بوده و در برخی شاخص های لوجستیکی مانند فرودگاه، بنادر دریایی و برخی منابع مانند زغال سنگ، شرایط خوبی دارد.

همچنین، باید در نظر داشت که اسرائیل به لحاظ جغرافیایی نیز در شرایط خوبی نیست. فلسطین اشغالی از سمت شمال غرب به دریای مدیترانه، از سمت شمال به جنوب لبنان، از سمت شمال شرق به بلندی های جولان و سوریه، از سمت شرق و جنوب شرق به اردن و کرانه باختری و از سمت جنوب و جنوب غرب به مصر می رسد.

در جنوب لبنان، حزب الله فعال است و با اسرائیل درگیری دارد. از سمت بلندی های جولان نیز، سوریه با رژیم صهیونیستی درگیر است. کرانه باختری و غزه نیز از دو سو با اسرائیل درگیر بوده و خواهند بود. اگرچه مرز مصر و اردن آرام است اما این دو کشور نیز سابقه جنگ با اسرائیل را دارند و از آنجا که مسلمان و عرب هستند، هرگز متحد استراتژیک اسرائیل به حساب نمی آیند. به همین علت، می توان اسرائیل را رژیمی تنها در میان اعراب مسلمان دانست.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 37
  • رضا
    7

    باشه بابا شما خوبید که فعلا پولتون بی ارزشترین پول جهانه ملتتون فقیر ترین ملت دنیان

    نظرات شما -
    • ناشناس
      27

      ببخشید ناراحت شدی؟
      ناراحت نباش اسرائیل خیلی خوبه عموجون

    • ناشناس
      1

      حرف حقیقت و واقعی به بعضی‌ها برمی‌خورد چون
      مفت‌خور هستند از قیمت اجناس و کالا‌ها خبر ندارد

    • ناشناس
      10

      چه ربطی به پول ملی داره ؟

  • ناشناس
    5

    فعلا که هر کاری خواسته کرده و به تهاجمی ۱۰ برابر پاسخ داده .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      18

      کدوم تهاجم؟
      منظورت یه گروه پارهنه با شلوار سه خط تو غزه هست؟
      اونم که تو گل گیر کرده!!!

    • ناشناس
      2

      به ۵۸ ۱۱امثال توخسته نمیشید که دربرابر حرف منطقی چرند میگوییدواقعاًشرم آوراست

    • ناشناس
      9

      اگه عرضه داره بعد از ۴ ماه غزه رو بگیره

      چیزای دیگه پیشکش

  • ناشناس
    0

    تا ابله در جهان است مفتخور در امان است...

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      اوهو بیا پایین با هم بریم

    • ✌✊
      0

      ب 8:52:08 دوست عزیز گل گفتی ب قوله امروزیها دمتگرم.... ولی بجای ابله... احمق بگیم بهتره.......

  • ناشناس
    0

    نقطه ضعفش رو بدونیم آیا گرونی،فقر،فساد، تورم، بیکاری، آلودگی هوا، کمبود دارو، فساد اداری و هزاران مشکلاتی که داریم حل میشه ؟؟؟🤨🤨

    نظرات شما -
    • ناشناس
      7

      این داره در حوزه نظامی حرف میزنه چه ربطی به اقتصاد داره؟

  • ناشناس
    3

    خُب که چی!؟
    وقتی با ترور و حذف فیزیکی مهره های اصلی و اثرگذار و جاسوس های که در سراسر جهان داره و با تکنولوژی و سایبری بالایی که داره و حمایت هایی آمریکا واروپا ازش میکنن به راحتی داره کارش پیش میره ، چه نیازی به جنگ مستقیم با ایران داره!؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      فعلا که اوضاع طبق مرادش نیست

  • J
    1

    اطلاعات ارائه شده ناقص است . اسراییل بیش از ۴۰ سال است که موشکهای بالستیک ( جریکو ) را دارد که نسل جدیدش ۵۰۰۰ کیلومتر برد دارد و سیستم های پدافندی و راداری بسیار قوی که عمدتا ساخت اسراییل است . جهت مقایسه میتونید به سایت مجاز ( جنگاوران ) مراجعه کنید. اطلاعات نظامی کامل مربوط به ایران و همسایگان و بسیاری از کشورها رو نوشته

    نظرات شما -
    • مهدی مهدی
      13

      بله موارد دیگه هم فراموش شده.
      مثلا دشمنان اسرائیل اعتقاد به جهاد و شهادت دارند و فلسطین رو سرزمینشون میدونند اما اسرائیل خودش هم میدونه که غاصب هست و مردمش ترس از مرگ دارند.
      اگه 100 تا موشک حسابی بخوره تو اسرائیل فرداش هیچ یهودی اونجا پیدا نمیکنی!

    • به مهدی
      1

      تاکی میخواهیدخودتان را به خواب بزنید وحقیقت رانبینید باتوَهم زندگی کنید خسته نشدید؟!! شرم آوراست

  • ناشناس
    4

    اسراییل یعنی آمریکا و ناتو و گردن هر گردن کلفتی را می شکند پس با شاخ گاو بازی نکنید چون بعداً پشیمانی سودی ندارد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      10

      چرا این ناتو و آمریکا نتونستن اوکراین رو پیروز کنند؟

  • ناشناس
    0

    مدل نظامی اسراییل

  • ناشناس
    0

    فعلا که در واقعیت همه چی برعکس ادعاهای پوشالی شما هست. تا کی میخواین در هپروت و توهم سیر کنید؟ بهتر نیست پایین بیاین و کمی از مواد ناخالص دوری کنید؟ غزه به زمین کاشت سیب زمینی داره تبدیل میشه ولی شما میگید تا الان سرزمین های اسراییل اشغالی پیروز میدان هست. بسه دیگه. همه مردم میدونن جز هارت و پورت چیزی در چنته ندارید!!!

  • ناشناس
    1

    مدل نظامی اسراییل منحصر بفرد است اولا متمرکز نیست و ازقدرت نظامی حامیانش بهره می برد دوما گازانبری و حتی اختاپوسی عمل می کند سوما منابع نفتی و اتمی اش پراکنده و مخفی است که در صورت نیاز آشکار خواهند شد.مانند اژدهایی است که اگر یک سرش را بزنند،جایش دو سر در می آورد!

  • ناشناس
    0

    بنظربنده مسئولین ایران قدرتمندترین سیاست ونظام را درجهان دارند(آمریکا واروپا کیلویی چنده؟)چون بدونه درگیری وباسیاست ملت باشرف ایران را شکست داده وبه فقروفلاکت انداختن واینگونه باعث شور وشعف وبرتری کشورهای عربی ومنطقه نسبت به ملت ایران شدند

  • شهرام.ر
    0

    قدرت نظامی یک کشور در تعداد تانک و هواپیما و..نیست.تعداد همپیمانان و کیفیت آنان( روسیه و چین هم پیمانان ایران محسوب نمی شوند) و جمع قدرت نظامی انها ، میزان واقعی قدرت نظامی یک کشور را نشان میدهد.برای قدرتمند شدن باید با دنیا اشتی کنیم .

  • ناشناس
    13

    ارتش و سپاه ایران قوی ترین ارتش جهان است!

  • تحلیلگر
    0

    تنها نقطه ضعفی که پیدا کردید ضعف کمبود سرباز و کادر هست که آنهم توسط ارتشهای خصوصی همچون مزدوران روسی واگنر و چریک های چچنی یا دیگر شبه نظامیان غربی قابل خرید و بکار گماردن است ،بنابراین باید ضعف های دیگر ارتش اسرائیل را یافت که آنهم به مدد مشاوران اطلاتی نظامی آمریکا و غرب فاقد مخاطرات است ،

  • علی @@@
    1

    با ضعفهای بی شمار خودمان چه کنیم. با فساد و اختلاس خودمان چه کنیم .

  • ناشناس
    1

    لطفا اول اختلاسگران را محاکمه بفرمایید.

  • انا عمار
    17

    اسرائیل ۷۰ درصد نابود شده و یهودیان ۵۰ درصد به نابودی کامل نزدیک هستند و امر نابودی کامل یهودیان سرنوشتی است که خداوند در قرآن به آن اشاره نموده و گریزی نیست یهود نابود میگردد آنهم بدست شیعیان جمهوری اسلامی ایران . زنده باد امام خامنه‌ای

  • Slam
    0

    بیشتر نیروهای اسراییل اصالتا روسی هستند از نسل ارتش سرخ هستند درود بر زلنسکی شاخ پوتین را شکست

    نظرات شما -
    • ناشناس
      7

      مثل اینکه شما اخبار اوکراین و ضدحمله ناموفق اون رو نمی دونی ؟
      آمریکا هم که فعلا کمک هاشو قطع کرده

      زلنسکی کسی است که کشورش رو درگیر دعوای روسیه و آمریکا کرد و خودش رو وارد بازی بزرگان کرد و کشورش رو نابود کرد

      همچین کسی افتخار نداره

    • قرقاول
      0

      خطاب به ناشناس
      باید بگم که زلنسکی تو اون شرایط جنگی پیش مردمش وایساده و تو پناهگاه قایم نشده و تو این جنگ فرسایشی تقریبا ارتش روسیه رو تامرز شکست جلو برده بطوریکه پوتین مجبور شده از رهبر کره شمالی مهمات قرض بگیره برای ادامه جنگ در صورتی که پوتین قول داده بود یه هفته ای اوکراین رو بگیره

  • ناشناس
    0

    تحلیل شما را برفرض درست میزاریم کشور چهاردهم دنیا شما بفرما که چکارها کردید ؟؟؟

  • تت
    0

    به هرحال همون اسراییل کل اعراب رو حریفه وبه زانو دراورده وهمشونم هم به رسمیت شناختنش هم باهاش مراوده دارن.
    کاش وای کاش که ایران واسراییل باهم رابطه واتحاد داشتن و نفس عربها رو حبس میکردن که جرات تکون خوردن وگردن کلفتی وادعای جزیره وخلیج عربی و..‌.نکنن

  • ناشناس
    0

    جلوظلمی کہ بہ فلسطین میشہ چہ کسی خواھدگرفت خدامیداندزیرآوارچہ کشیدند

  • عادل
    0

    یه کشوری میشناسم که از طالبان پشمالو هم می‌ترسه حتی از حق آبه خودش نمیتونه بگیره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها