پس از مخالفت نتانیاهو با ایده تشکیل یک دولت فلسطینی صورت گرفت

مخالفت قانونگذاران آمریکایی با تداوم «حمایت بی قید و شرط» بایدن از اسرائیل

اعضای جناح مترقی کنگره آمریکا و شماری از اعضای یهودی این نهاد قانون‌گذاری پس از آنکه نتانیاهو با ایده تشکیل یک دولت فلسطینی بعد از جنگ غزه مخالفت کرد، از حمایت‌های بی قید و شرط آمریکا از رژیم صهیونیستی انتقاد کردند.

مخالفت قانونگذاران آمریکایی با تداوم «حمایت بی قید و شرط» بایدن از اسرائیل

پس از آنکه نخست وزیر رژیم صهیونیستی عنوان کرد با پیشنهاد دولت بایدن مبنی بر تشکیل دولت مستقل فلسطین پس از پایان جنگ در غزه مخالف است، اعضای کنگره آمریکا در باب تداوم حمایت‌های بی قید و شرط آمریکا از این رژیم دچار اختلاف نظر شدند.  

به گزارش «گاردین» پس از آنکه «بنیامین نتانیاهو» به صراحت اعلام کرد، مخالف تشکیل دولت مستقل فلسطین پس از جنگ غزه است و به طور مستقیم سیاست پیشنهادی آمریکا را در این رابطه رد کرد، اعضای برجسته حزب مترقی و یهودیان کنگره از «حمایت بی قید و شرط» ایالات متحده از این رژیم در جریان جنگ غزه انتقاد کردند.

مخالفت‌ها پس از آن ابراز شد که نتانیاهو در اظهاراتی علنی عنوان کرد برای همیشه کنترل تمام سرزمین‌های غرب رود اردن را به دست خواهد گرفت و در عین حال با تشکیل کشور مستقل فلسطین هم مخالفت کرد. 

«پرامیلا جایاپال» نماینده زن مجلس نمایندگان آمریکا که رهبری جناح با نفوذ مترقیان کنگره را بر عهده دارد در اظهاراتی تند به نتانیاهو عنوان کرده است: موضع نخست وزیر اسرائیل باید باعث شود تا حمایت بی قید و شرط خود را از دولتش مورد بازبینی قرار دهیم. چرا که سیاست‌های اعلام شده از سوی این رژیم کاملا مخالف با اهداف اعلام شده از سوی ایالات متحده آمریکا هستند. وی در این رابطه به درخواست‌های مکرر نتانیاهو مبنی بر اخراج دائمی فلسطینی‌ها از غزه اشاره کرده و از آن انتقاد کرد.  

در همین حال، ۱۵ عضو از نمایندگان یهودی مجلس نمایندگان آمریکا نیز در جریان بیانیه‌ای عنوان کردند به شدت با نخست وزیر رژیم صهیونیستی در باب مواضع اتخاذ شده از جانب وی مخالف هستند. بیانیه مذکور بر این موضوع تاکید دارد که موافقت با راه‌حل دو دولتی بسیار کارساز است. موضوعی که موجب شد برخی از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان هم به این بیانیه ملحق شوند.

در همین رابطه «ولید شهید» یکی از استراتژیست‌های دموکرات مترقی مجلس نمایندگان نیز در بیانیه‌ای جداگانه عنوان کرد«تداوم تامین مالی بدون قید و شرط اسرائیل در جنگ غزه» به قیمت شکست کمپین انتخاباتی جو بایدن برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تمام خواهد شد و او اعتماد شمار زیادی از اعضای حزب دموکرات به خودش را از دست خواهد داد.

شهید ضمن تاکید بر لزوم تغییر سیاست‌های آمریکا در قبال رژیم صهیونیستی در ماجرای جنگ غزه عنوان کرد: دعا می‌کنم بایدن مسیر خود را اصلاح کند، زیرا کشور ما نمی‌تواند هزینه بی‌اعتنایی به زندگی فلسطینی‌ها را در ماه نوامبر(ماهی که قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در آن برگزار شود) پرداخت کند.

«جان کربی» سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید هم عنوان کرده است که بایدن همچنان بر راه حل تشکیل دو دولت مستقل برای حل اختلافات میان فلسطین و رژیم صهیونیستی تاکید دارد. با این حال نتانیاهو، تلاش‌های بسیاری برای ایجاد مانع بر سر تحقق این ایده به کار می‌گیرد.

در این راستا، اظهارات روز پنجشنبه بایدن مهم‌ترین حمله نتانیاهو به رویکرد سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا در جریان جنگ غزه عنوان می‌شود.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها