رئیسی: منتظر دستور از تهران نباشید/ مردمی و تحول‌گرا نیستید، بروید

رئیس جمهور در دستوراتی صریح به مدیران شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه ضرب الاجل یک ساله برای پایان رکود ۱۸ ساله پروژه سد نم‌رود صادر و تصریح کرد: مدیران برای حل مشکلات مردم منتظر دستور از تهران نباشند و اگر تحول خواه و مردمی نیستند، کنار بروند.

رئیسی: منتظر دستور از تهران نباشید/ مردمی و تحول‌گرا نیستید، بروید

رئیس جمهور در سیزدهمین مقصد دور دوم سفرهای استانی در بدو ورود به فیروزکوه از پروژه نیمه تمامی بازدید کرد که از عمر آن ۱۸ سال گذشته و همچنان در رکود به سر می برد.

دولت سیزدهم از ابتدای سفرهای استانی با مدیران اتمام حجت کرد و اعلام نمود در سفرهای استانی به دنبال بهره برداری های نمایشی و افتتاح پروژه ای جدید نیست و سعی در اتمام پروژه های نیمه تمام و راه اندازی واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل دارد.

ضرب الاجل یک ساله برای پایان رکود ۱۸ ساله پروژه سد نم‌رود

آیت الله رئیسی در همین راستا در بدو ورود به شهرستان فیروزکوه از سد نم‌رود بازدید کرد، سدی که پروژه کلان آن در سال ۱۳۸۴ افتتاح شده است.

رئیس جمهور در این بازدید با تاکید بر اینکه «نهضت به سامان رساندن پروژه های نیمه تمام در دستور کار دولت است» ضرب الاجل یک ساله برای اتمام این پروژه ۱۸ ساله برای مسئولان استانی تعیین کرد.

مردمی و تحول‌گرا نیستید، بروید

عتاب و خطاب رئیس جمهور به مدیران استانی در نم‌رود پایان نیافت، رئیس جمهور در جمع اقشار مختلف مردم فیروزکوه خطاب به مدیران استان گفت «اگر مدیری روحیه تحول خواهی و جهادی و مردمی ندارد، حتما کنار گذاشته شده و کار به یک جوان و نیروی تحول گرا واگذار شود.»

برای حل مشکلات مردم منتظر دستور از تهران نباشید

رئیس جمهور خطاب به مدیرانی که حل مشکلات مردم را منوط به صدور دستور از تهران می کردند نیز گفت« شان من و شما نوکری برای مردم است، چرا گره ای را که می‌توان با سهولت باز کرد منتظرید تا تهران به شما بگویند.»

بدون اغماض با تخریب کنندگان محیط زیست برخورد کنید

رئیس جمهور همچنین به مدیران استانی دستور داد بدون اغماض با افراد متصل به قدرت که دست به تخریب محیط زیست می‌زنند برخورد کنند و گفت «این موضوع قابل تحمل نیست کسی که به قدرت یا دستگاه اداری متصل باشد، محیط زیست و طبیعت و زندگی مردم را تخریب کند.»

آیت الله رئیسی ابتدای سخنرانی‌ خود در شورای عالی اداری شهرستان دماوند را با توصیه اخلاقی به مدیران آغاز کرد و گفت «در فرهنگ مدیریت دینی سخنی داریم که بالاترین سخن است ،باید مردم را دوست داشت، باید به مردم عشق داشت».

رئیس جمهور در جمع مدیران شهرستان دماوند و فیروزکوه از بروکراسی پیچیده اداری نیز انتقاد کرد و تاخیر در بهره برداری از پروژه های را «خسارت‌بار» خواند.

انتقاد رئیس‌جمهور از ترقی‌های آسانسوری

آیت الله رئیسی خطاب به مدیران شهرستان تاکید کرد که «هم اخلاق عمومی و هم اخلاق حرفه ای را رعایت کنند» و صریحا تذکر داد که«وقتی کسی سابقه کار یا مدرک تحصیلی بالاتری دارد اما می‌بیند فردی که جدید آمده همه پله های ترقی را طی کرده است، اینها در ذهن مردم می ماند بنابراین نباید اجازه داد این اتفاقات رخ دهد.»

رئیسی در تذکراتی جدی به مدیران تاکید کرد که«به زیرمجموعه هایتان کنترل داشته باشید؛ اینکه این فرد سابقه خوبی دارد و تا حالا خطایی نداشته است، دلیل موجهی برای کنترل نکردن نیست.»

دستور تشکیل شورای ترافیک در دماوند و فیروزکوه

رئیس جمهور از آمار بالای تصادفات در محور فیروزکوه و دماوند هم انتقاد کرد و ضمن صدور دستور شورای ترافیک تاکید کرد که باید قوانین در این زمینه با جدیت اجرایی شود.

متن کامل سخنرانی های رئیس جمهور در شهرستان های دماوندو فیروزکوه به شرح زیر است:

1

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور امروز پنجشنبه در ادامه بازدید از شهرستان‌های استان تهران، همراه با برخی از اعضای کابینه دولت وارد فیروزکوه شد تا مشکلات و مسائل این شهرستان را بررسی کند.

2

رئیس جمهور در بدو ورود مورد استقبال فرماندار و مسئولان فیروزکوه قرار گرفت.رئیسی از مراحل پایانی احداث سد "نم‌رود" بازدید کرد.

رئیسی: دولت دنبال افتتاح نیست برای بررسی مشکلات پروژه‌های متوقف شده و نیمه تمام آمده‌ایم

سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در جمع قشرهای مختلف مردم فیروزکوه گفت: سرکشی دولت به شهرستان ها و طرح ها برای بهره برداری و افتتاح نیست بلکه برای بررسی مشکلات پروژه های متوقف شده و نیمه تمام است.نهضت به سامان رساندن پروژه های نیمه تمام در دستور کار دولت است.ساماندهی طرح ها برای دولت مهم است.سد نم‌رود باید سریعا مشکلاتش مرتفع شود تا آبگیری کامل از سد انجام شود و منافع آن شامل مردم شود ،کار این سد از سال ۸۴ آغاز شده و نباید تا الان طول می کشید اکنون دولت با بررسی های کارشناسی مقرر کرد حداکثر تا یک سال دیگر این سد کارهایش انجام‌گیرد و مردم از منافع این سد بهره گیرند.

بنای دولت حمایت از دامداران و کشاورزان است

آیت الله رئیسی ادامه داد: کشاورزی در فیروزکوه از موضوعات دارای اهمیت است و باید برای آن سرمایه گذاری کرد و این سرمایه‌گذاری ایجاب می‌کند محصول با کیفیت ایجاد شود و کشاورز نباید دغدغه فروش و تبدیل محصول کشاورزی و آب را داشته باشد.بنای دولت حمایت از دامداری و کشاورزی است که زمینه خوبی در این شهرستان وجود دارد.

وی افزود: در کشور در حوزه تولید علی رغم آنکه دشمن می خواست تولید نداشته باشیم، اما امروزه هم در زمینه تولید ماشین آلات و تجهیزات تولیدی رشد قابل توجهی داریم و هم در حوزه تولید محصولات گام های بزرگی برداشته ایم. در کشاورزی هم کارهای بسیار خوبی از سوی کشاورزان انجام شده است البته به این معنی نیست که مشکل نداریم ولی باید مشکلات را با کار جهادی حل کرد.

رئیس جمهور اظهارکرد: روزی که دولت آغاز به کار کرد در وزارت نفت فقط ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در زمینه نفت فعالیت داشتند ولی امروز بیش از ۶۰۰ شرکت دانش بنیان در زمینه نفت فعال هستند. همچنین بیش از ۹۰۰ شرکت دانش بنیان در وزارت نیرو فعالیت دارند.

3

مدیری که روحیه تحول خواهی و جهادی ندارد کنار گذاشته شود

رئیسی گفت: همیشه به همکارانم در دولت و استان ها گفته ام که اگر مدیری روحیه تحول خواهی و جهادی و مردمی بودن ندارد، حتما کنار گذاشته شده و کار به یک جوان و نیروی تحول گرا واگذار شود.

وی ادامه داد: به مردم و به ویژه جوانان عزیز می گویم که آینده بسیار روشنی پیش رو داریم؛ خداوند به این کشور ظرفیت های مادی و معنوی زیادی داده است؛ فقط باید درست اندیشید و از این ظرفیت با بهترین روش بهره برداری کرد.هم ذخایر مادی داریم و هم معنوی به ویژه جوانان برومند با اراده‌ای که در میدان های مختلفی توانسته اند منشأ تحول باشند.

رئیس جمهور خطاب به مدیران: شان من و شما نوکری برای مردم است

رئیس جمهور خطاب به مدیران و مسئولان گفت: شان من و شما نوکری برای مردم است و باید خدمتگزار مخلص برای مردم باشیم چرا که می توان گره را سریع باز کرد.چرا گره ای را که می‌توان با سهولت باز کرد منتظرید تا تهران به شما بگوید، ارتباط ستادی لازم است ولی نباید موجب کندی کار شود.

رئیسی با بیان اینکه بروکراسی اداری از مسائلی که باید با آن‌مبارزه‌کرد، ادامه داد: باید بر فرایند کار و گردش امور نظارت شود تا معطلی در ادارات را شاهد نباشیم زیرا موجب ناامیدی است. ایجاد امید در دل مردم از وظایف همگان است.

رییس جمهور اظهار کرد: دشمن می خواهد در جوانان و مردم و دانشجو و طلبه و شهری و روستایی ما ایجاد یأس کند اما وظیفه ما این است که با رفتار و اقدامات و افعال مان مردم را روز به روز امیدوارتر کنیم و سخن تنها کافی نیست.

برخورد بدون اغماض با ساخت و سازهای مخرب طبیعت

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش در اجتماع اقشار مختلف مردم شهرستان دماوند گفت: ساخت و سازهای مخرب برای طبیعت ولو از ناحیه افراد متصل به قدرت باشند یا حتی خود دستگاه های اداری باشد را غیر مجاز می دانیم و معتقدم با کسانی که به قدرت اتصال دارند بدون اغماض برخورد شود.

رئیسی تصریح کرد: این موضوع قابل تحمل نیست کسی که به قدرت متصل باشد یا دستگاه اداری باشد، محیط زیست و طبیعت و زندگی مردم را تخریب کند.

وی ادامه داد: توسعه در شهرستان دماوند پذیرفتنی است اما باید منطبق با قوانین و زیرساخت ها و توجه به حریم شهر و روستا و جاده و رودخانه باشد، بنابراین برای توسعه جمعیت باید در قوانین شهرسازی بازنگری شود؛ یکی از مواردی که حتما اجرا می شود بازنگری در ساخت و ساز منطقه شمال شرق استان تهران است.

رئیسی گفت: در برخی موارد بین دستگاه های اداری هم نظر واحدی وجود ندارد؛ مقررات توسعه و بازنگری جمعیتی و ساخت و سازها باید حتما بازنگری شوند. ساخت و سازها در دماوند و اطراف آن و توسعه شهری و روستایی می تواند فرصت های خوبی باشد ولی اگر درست و براساس قوانین و مقررات انجام‌نگیرد می تواند تهدیدی برای محیط زیست و طبیعت محسوب شود.

آیت الله رئیسی گفت: توسعه شهری و روستایی اگر با حفظ محیط زیست و جنگل و مراتع همراه نباشد و منجر به تخریب طبیعت و محیط زیست شود حتما زندگی را مختل می کند.

مراکز درمانی نیمه تمام دماوند تکمیل می شوند

رئیس جمهور اظهارکرد: توسعه مراکز درمانی در منطقه دماوند در دستور کار است؛ تکمیل مراکز درمانی نیمه تمام در دستور مصوبات این سفر است.برخی مراکزی هم که ظرفیت لازم را پیدا نکرده اند که پاسخگوی نیاز درمانی این شهرستان باشد، تجهیز می شوند به خصوص اینکه شهرستان دماوند جمعیت متغیر دارد و مسافرانی که در هفته چند روزی به این شهر می آیند، به جمعیت شهرستان افزوده می شوند.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت مدیریت منابع آب، گفت: نکته مهم این است که در این منطقه مسأله کمبود آب نداریم درست است که ۴ تا ۵ سال است گرفتار خشکسالی هستیم و ایجاب می کند در الگوی مصرف دقت شود اما نکته مهم آن است که مدیریت آب در اینجا از وجود آب کمتر نیست و اگر مدیریت شود، آب هم برای کشاورزی و هم برای شُرب حتما هست.

۹۰ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود

آیت الله رئیسی اظهارکرد: اقتصاد و فعالیت این مناطق از استان تهران بر پایه کشاورزی و دامداری است و شاید ۹۰ درصد آبی که امروز در کشور داریم صرف کشاورزی می شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه کشاورزی می تواند غرقابی یا قطره ای یا زیرسطحی باشد، خاطرنشان کرد: زمانی که توفیق داشتم خادم امام رضا (ع) بودم در آن منطقه یک مزرعه نمونه داشتیم و آبرسانی زیرسطحی را در آن مزرعه امتحان کردیم؛ در این مدل از آبرسانی مصرف آب به یک چهارم کاهش یافت ولی میزان تولید محصول ۴ برابر و در برخی محصولات ۵ برابر شده بود.

وی افزود: می توان با روش‌هایی آبرسانی انجام داد که آب هم برای کشاورزی و شرب باشد و هم برای صنعت؛ ضرورتی ندارد که در صنعت از آب شرب استفاده کرد چرا که می توان از پساب بهره برد؛ اینها نوعی مدیریت در مصرف آب هستند که در مجموعه دولت و وزارت نیرو در حال طراحی هستند و اجرای آن را با قدرت دنبال می کنیم.

4

باید مردم را دوست داشت، باید به مردم عشق داشت

در ادامه آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه اظهار داشت: توجه به مردم از مسائل بسیار مهم است و در نظام مدیریتی اسلام نکته‌ای داریم که در نظامات مدیریتی دیگر به این مقوله توجه نشده است.

وی ادامه داد: در نظامات مدیریتی آخرین سخن این است که حق با مشتری و ارباب رجوع است. در فرهنگ مدیریت دینی سخنی داریم که بالاترین سخن است. این سخن بلندی است: «باید مردم را دوست داشت، باید به مردم عشق داشت، محبت به مردم مرتبه نازله محبت‌الله است»

رئیسی گفت: رهبر انقلاب می‌فرمایند مردم همه کاره هستند، اراده مردم است که به همه چیز شکل می‌دهد. همه نهادهای ما با اراده مردم شکل می‌گیرد و رضایت مردم بسیار مهم است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید طرحی نو در انداخت چرا که روش های اداری که اکنون داریم، بیشتر گرفتار کارشناسی ها شده است، تصریح کرد: گرفتار بروکراسی و پیچیدگی هایی شده ایم که کارها را به تأخیر می اندازد و مردم را ناراضی می کند؛ آنچه زیبنده نظام اسلامی نیست، فقر و فساد و تبعیض است.

وی گفت: از سد نمرود امروز بازدید کردم و گفته شد که ساخت آن از سال ۱۳۸۴ طول کشیده است؛ روستای در مسیر آن هم باید جابجا و مکان مناسبی برای آن پیدا شود تا خانواده هایی که در آنجا سکونت دارند، به جای جدید منتقل شوند؛ برای ساخت و ساز هم به آنها کمک شود.

انتقاد رئیس جمهور از تاخیر ۱۸ ساله در بهره برداری از سد نم‌رود/ تاخیر خسارت بار است

آیت الله رئیسی با بیان اینکه از این سد می توانستیم منافع ببریم ولی حاصل نشده است، افزود: باید این موارد سریعا پیگیری کرد؛ هر کاری که به تأخیر می افتد، خسارت بار است؛ در موارد اداری هم همینطور؛ هر چه بیشتر تأخیر افتاده، هم هزینه مادی و معنوی آن و هم نارضایتی مردم بیشتر شده است.

رئیسی با تاکید بر اینکه انتظار از مدیران آن است که یک نگاه تحولی داشته باشیم و طرحی نو در اندازیم، اظهارکرد: نگاه مردم این است که گره ها را باز و مسائل را حل کنیم.

وی افزود: توقع مردم از ما این است که در مسیری حرکت کنیم که شهدا حرکت کرده اند بزرگانی حرکت کرده اند که نام آور و نامدار شده اند؛ یقین بدانید که اجر شما نزد خداوند محفوظ است و مردم هم قدردان خدمتگزارانشان خواهند بود.

روند توسعه یافتگی نباید متوقف شود

رئیس جمهور توسعه یافتگی را به عنوان یک ضرورت در کشور برشمرد که نباید متوقف شود و گفت: توسعه در همه زمینه‌ها باید پیگیری شود و نباید پروژه های عظیم را صرفا به خاطر نظر یک کارشناس متوقف کرد؛ البته لازم است که به نظر کارشناسی احترام گذاشت اما این مساله نباید منجر به ایجاد وقفه شود چرا که می تواند توسعه کشور را متوقف کند.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: اتصال به قدرت و ثروت و جایگاه های اداری قدرتمند برای همه غیر مجاز است ولی برای ادارات و اگر رعایت قانون و مقررات برای هم لازم است، برای خود ادارات و سازمان ها جنبه اهمیت رعایت آن بیشتر است چون آنها نماد اجرای قانون هستند.

انتقاد رئیس‌جمهور از ترقی‌های آسانسوری

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: وقتی کسی سابقه کار یا مدرک تحصیلی بالاتری دارد اما می‌بیند فردی که جدید آمده همه پله های ترقی را طی کرده است، اینها در ذهن مردم می ماند بنابراین نباید اجازه داد این اتفاقات رخ دهد.

رئیسی اظهارکرد: اگر می توانیم رفع ظلم کنیم، همین الان باید انجام شود؛ ممکن است در یک تاریخی با یک ترفند و روشی افرادی توانسته باشند تخلف کنند اما نباید این تخلف ادامه یابد و بگوییم مشمول مرور زمان شده است؛ این صحیح نیست و همه ما موظفیم عدالت اداری را در عمل اجرا کنیم.

رییس جمهور با بیان اینکه دستگاه ها و ادارات، هم اخلاق عمومی و هم اخلاق حرفه ای را رعایت کنند، بیان کرد: ما در هر قشری، هم اخلاق عمومی داریم مثل صداقت و پاکی و امانت داری که همه افراد باید رعایت کنند؛ هم اخلاق حرفه ای که به حِرَف خاص مانند اخلاق پزشکی و اخلاق اداری اختصاص دارد؛ خیلی مهم است که به اخلاق حرفه ای سازمانی توجه شود.

وی تاکید کرد: کم کاری، بی نظمی و بی توجهی به حقوق مردم و قانون و اقتضائات سازمان و مدیریت در سازمان‌ها جزو مُنکرها هستند و در مقابل معروف‌ها هم مثل اینکه انسان دل به کار بدهد، هم از خودش و هم بر زیرمجموعه هایش مراقبت داشته باشد.

رئیسی با اشاره به اینکه باید نظامات نظارتی و کنترلی خود را حتی بر افرادی که به آنها مطمئن هم هستید جاری کنید تا اصلا زمینه کجی و تخلف فراهم نشود، ادامه داد: به عنوان مدیر باید توجه کنید که به زیرمجموعه هایتان کنترل داشته باشید؛ اینکه این فرد سابقه خوبی دارد و تا حالا خطایی نداشته است، دلیل موجهی برای کنترل نکردن نیستند.

دستور تشکیل شورای ترافیک در دماوند و فیروزکوه

رئیسی در ادامه جلسه شورای اداری شهرستان‌های فیروزکوه و دماوند، گفت: به دلیل اینکه دماوند و فیروزکوه در محل عبور قرار دارد، متاسفانه خبرهای تصادفات در این منطقه بسیار ناگوار است.

وی با اشاره به اینکه باید آمار تصادفات در این منطقه کاهش یابد، اظهارکرد: لازم است شورای ترافیک در منطقه ایجاد شود و مقررات را با جدیت اجرا کرد چرا که گاهی صرف توصیه جوابگو نیست.

پیگیری مطالبات زنان در سفر رئیسی به دماوند

آیت الله رئیسی همچنین بر موضوع در نظر گرفتن مکان مخصوص بانوان به عنوان خواسته ای به حق تاکید کرد و گفت : امیدواریم در سفر بعدی گفته شود که به مکان های مخصوص خانم ها توجه و شرایطی فراهم شده است که آنها بتوانند به راحتی تفریح و از فضاهای موجود استفاده کنند.

به گفته محسن منصوری بازدید میدانی رئیس‌جمهور از برخی پروژه‌های مهم عمرانی و دیدار با مردم فیروزکوه و دماوند، تشکیل جلسه شورای اداری شهرستان‌های فیروزکوه و دماوند به ریاست آیت‌الله رئیسی به منظور تصمیم‌گیری در خصوص پروژه‌های عمرانی و جمع بندی مصوبات سفر از برنامه های رئیس جمهور در این سفر خواهد بود.

بر این اساس به گفته معاون اجرایی رئیس جمهور، در گام اول ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام فیروزکوه و دماوند در نظر گرفته شده که با حضور و دستور رئیس‌جمهور این عدد افزایش می‌یابد.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • J
    0

    اول خودت و کل تیمت برید بعد بقیه رو نصیحت کن

  • ناشناس
    0

    آقای شش کلاسه بدبختمون کردی اونیکه اول باید بره خود خودتی

  • ناشناس
    0

    شامل خودت نمیشه ؟

  • یاغچی ابادی
    0

    تحول گرایی؟؟!!!کیلو چند؟؟؟!!! کدام دکه میفروشند؟؟؟!!!!

  • ناشناس
    0

    باید وباید را برای همیشه کنار بگذارید| بگویید انجام شده فلان کار.. در ضمن قیمت خودرو سر به فلک کشیده طی این یکماه،، نکنه مثل حسن روحانی خواب بودی و روز جمعه بیدار شدی و فهمیدی.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها