عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس:

روسیه ایران منزوی را دوست دارد و به دنبال باز شدن گره های برجام نیست/ از اینکه ایران با روسیه برخورد نکرد، تعجب می‌کنم/ دولت در تشخیص منافع ملی اشتباه می کند

عضو کمیسیون امنیت ملی سیاست خارجی مجلس می‌گوید: به نظر می‌رسد دولت در تشخیص منافع ملی به اشتباه افتاده است، موضع‌گیری روسیه علیه ایران جای تعجب ندارد، این قضیه تعجب دارد که ایران واکنشی که در شأن اقدام روسیه باشد، از خود نشان ندهد، واقعیت امر این است که روس‌ها در طول تاریخ هیچ‌وقت گامی به نفع ایران برنداشته است.

روسیه ایران منزوی را دوست دارد و به دنبال باز شدن گره های برجام نیست/ از اینکه ایران با روسیه برخورد نکرد، تعجب می‌کنم/ دولت در تشخیص منافع ملی اشتباه می کند

«دولت به اشتباه افتاده» این عبارتی است که عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی در ارزیابی نوع مواجهه دولت سیزدهم با اقدامات روسیه علیه ایران، استفاده می‌کند. سید احمد آوایی که پیش از این معاونت وزیر دادگستری را برعهده داشته از مواضع دولت در مقابل روس ها بعد از همراهی آنها با مواضع اعراب در مورد جزایر سه گانه تعجب می کند و می گوید؛ «از ادعای روسیه تعجب نکردم چرا که ذات روس‌ها همین است و نباید تعجب کرد اما از اینکه ما به عنوان جمهوری اسلامی برخورد مناسبی با روسیه نکنیم، جای تعجب دارد»

آوایی همچنین به منافع ایران در رابطه با روسیه اشاره می‌کند و می‌گوید رابطه با مسکو نه تنها نفع اقتصادی برای تهران ندارد بلکه این رابطه برای ایران ضرر هم دارد چراکه روسیه اقلام را گران‌تر به ایران می‌فروشد.

در ادامه گفتگویبا سید احمد آوایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی را می‌خوانید:

*******

*آقای آوایی! اخیراً در جریان نشست مجمع همکاری عرب و روسیه در مراکش، روس ها با مواضع ضدایرانی اعراب درقبال جزایر سه گانه همراهی کردند، از طرفی دولت سیزدهم در واکنش به این اقدام روسیه به محکوم کردن موضع مسکو اکتفا کرد، ارزیابی شما از این اقدام دولت سیزدهم چیست؟ برخی این نوع موضع گیری را منفعلانه ارزیابی می کنند.

به نظر می‌رسد دولت در تشخیص منافع ملی به اشتباه افتاده است، به عبارت دیگر بنده معتقد هستم که اصلاً نباید روس‌ها را ملامت کرد چراکه اگر کشوری به فکر منافع ملی خود نباشد باید مور ملامت قرار بگیرد، روس‌ها از ابتدا همین بودند و فکر نکنید که روس‌ها عوض شدند.

علاقه روس ها به دلار نفتی بیش از علاقه آنها به یران است

در حال حاضر روسیه منافع ملی خود را در این می‌بیند که در هماهنگی با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس علیه ایران موضع‌گیری کند و احساس می‌کنند این اقدام به درآمد آنها کمک می‌کند چراکه روس‌ها علاقه زیادی به دلار نفتی دارند تا جایی که علاقه اینها به دلار نفتی بیش از علاقه به ایران است.

بنابراین موضع‌گیری روسیه علیه ایران جای تعجب ندارد، این قضیه تعجب دارد که ایران واکنشی که در شأن اقدام روسیه باشد، از خود نشان ندهد، واقعیت امر این است که روس‌ها در طول تاریخ هیچ‌وقت گامی به نفع ایران برنداشته است برای نمونه در جریان جنگ تحمیلی شوروی با عراق همراهی می‌کرد.

در مورد برجام هم روس‌ها به دنبال این نبودند که گره باز شود و رابطه ایران با دنیا بهتر شود چراکه روس‌ها یک ایران منزوی که تنها راهش رابطه با آنها است، را دوست دارند چراکه روسیه به دنبال منافع خودش است البته جمهوری اسلامی و وزارت امور خارجه باید واکنش در خور شأن به روسیه نشان دهد اما به نظر بنده در حال حاضر وقت آن رسیده که تجدیدنظری در سیاست خارجی داشته باشیم، بررسی بیشتر و آسیب‌شناسی صورت بگیرد که متوجه بشویم قضه چه چیزی است. در مجموع معتقد هستم که نباید از کنار قضایایی نظیر موضع‌گیری روسیه علیه ایران به راحتی عبور کرد.

*در طول عمر دولت سیزدهم این اولین‌بار نیست که روسیه برخورد یا موضع‌گیری نامناسبی علیه ایران دارد کما اینکه نحوه مواجهه با رئیس دولت ایران هم در سفرهایی که به مسکو داشت حاشیه ساز شد. این نوع رویکرد همراه با سکوت و مدارای دولت فعلی با روسیه ریشه در چه دارد؟ بخاطر تحریم ها و شرایط اقتصادی مجبور به تحمل رفتار روس ها هستیم یا...

بنده معتقد هستم در حال حاضر جمهوری اسلامی بسیار توانمندتر از این است که به دلیل احتیاج به روس‌ها مماشات کند، به عبارت دیگر با توجه به قدرتی که ایران در هر زمینه‌ای دارد، می‌تواند با اقتدار بیشتری با روسیه برخورد کند.

من به این فکر می‌کنم که ایران چه ملاحظاتی با روسیه دارد؟ در حقیقت اگر رابطه ما با روسیه کمتر شود، ایران چه چیزی را از دست می‌دهد؟ و یا روس‌ها چه خدماتی به ایران ارائه دادند که اگر برخورد محکمی کنیم، آن خدمت را انجام نمی‌دهند؟ شاید هم بنده اطلاع ندارم. اما نکته قابل توجه این است که روسیه در هر زمینه‌ای به ایران گران‌فروشی کرده است، لذا اکنون وقت تجدیدنظر جدی در برخورد ما با روسیه است و باید بیشتر بر روی آن فکر کرد. بنده واقعاً تعجب کردم، حتی صدای افرادی که از نظر فکری تعامل زیادی با روسیه داشتند، درآمده است.

*شما از چه چیزی تعجب کردید؟

بنده از ادعای روسیه تعجب نکردم چرا که ذات روس‌ها همین است و نباید تعجب کرد اما از اینکه ما به عنوان جمهوری اسلامی برخورد مناسبی با روسیه نکنیم، جای تعجب دارد در غیر این صورت نباید از روسیه تعجب کرد چراکه هیچ امر جدیدی اتفاق نیفتاده و موضع‌گیری بر علیه منافع ملی ایران جزء ذات روس‌ها است.

روسیه به ایران گران‌فروشی می‌کند

*به تعاملات اقتصادی روسیه و ایران اشاره کردید، روسیه تا چه اندازه منفعت اقتصادی برای ایران دارد که به دلیل آن منافع ایران راه مماشات را با روسیه انتخاب کند؟

روس‌ها همیشه در هر زمینه‌ای اعم سیاسی و اقتصادی به ایران گران‌فروشی کردند، در نتیجه روسیه هیچ خدمت قابل توجهی برای ایران ندارد.

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 37
  • ناشناس
    3

    از اوکراین که کمتر نیستین
    جلوش وایستین اگه شرف دارین

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      همه مشکل همین یه قلم جنسه !!!

    • ناشناس
      12

      برو جلو باد بیاد اوکراین با تحریک آمریکا هم خود وهم اروپا را نابود کرد.‌.ایران اوکراین نیست ایران است..

    • ناشناس
      0

      روی چه حسابی میگی از اوکراین کمتر نیستن؟
      اوکراین جلوی روس ایستاد
      مرزبان‌های اینا توسط طالبان کشته شدند و اینا هیچ غلطی نتونستن بکنن و الان هم میزبان طالبان هستن!
      شرفشون کجا بود؟

    • به ناشناس ساندیسی
      1

      برو تاوان همون طوفانتونو فعلا پس بده نگران باد نباش!!!

    • ناشناس
      0

      درخت تا بیخ کرم خورده توان نسیم رو هم نداره چه برسه به تبرهای روسیه

    • محسن
      0

      میگن حماقت مرز نداره
      به خداوندی خدا اگر یه... میذاشتیم جای این مسئولین وضعیت ما از این بهتر بود
      شما خودتون هم میدونید مشکل کجاست و کاری نمیکنید یاد جمله نوید محمد زاده توی فیلم برادران لیلا افتادم (شما خودتون هم میدونید این ماجرا کلاً دروغ بعد دسته جمعی میرید و انجامش میدید؟!؟!)
      بز خری میکنه، گران فروشی میکنه، به هر نحوی که میتونه چوب لای چرخ برجام میزاره که شما رو منزوی کنه که فقط به اون کثافت ها محتاج باشید بعد بازهم بدون دعوت رئیس جمهورتونو میفرستید... مالی کنه!!!!
      احمق ها با آمریکا وارد مذاکره مستقیم بشید و منافع مردم و کشور خودتونو تامین کنید گور پدر چین و روسیه و اعراب و... به من چه به تو چه؟!
      به قول آقای ظریف سیاست بین الملل جای جوانمردی و... نیست و تو دنیای امروز قدرت اقتصادی که حرف اول میزنه نه نظامی
      الان قدرت نظامی ما از اعراب بیشتره ولی اونها اجرو قرب بیشتری دارن و تو رفاه زندگی میکنن یا ما؟!؟!
      تو پیامهای قبلی هم نظرم رو گفتم مذاکره مستقیم و ارتباط با آمریکا با توجه به منافع مردم و کشور مسئولین برای رفع مشکلات و بازگشت به قدرت اقتصادی هیچ راهی هیچ راه دیگه ای نداره تکیه به داخل و دل خوش کردن به چین و روسیه حماقت محض (تکیه به داخل گفتم چون الان یه ساندیسی احمق میاد... میزنه منظورم اینه که اگر تکنولوژی آلمان رو هم داشته باشی که اون هم در تعامل با دنیا به دست آورده نمیتونی دور کشور دیوار بکشی و با دنیا قطع رابطه کنی)
      خررررریت مرز نداره

  • ناشناس
    0

    کمونیست های مسلمان بر سر قدرتند لذا تعجبی نداره که تاواریش پوتین هر کار خواست انجام بده

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      احتمالا پای یه اختلاس نجومی دیگه وسطه روس هم اینجوری اومده کمک تا حواس مردم پرت شه اونم سهمشو بگیره

  • ناشناس
    1

    به آقای رئیسی بگوئید بی دعوت برود

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      آقای ظریف دم ت گرم که چند سال پیش هشدار دادی ولی منافع شخصی و حزبی مقدم تر از منافع ملی ست

  • سید
    1

    یعنی از بیسواد ترین آدم تا با سواد ترین آدم بپرسید روابط با روسیه به نفع یا ضرر ماست جوابش مسلما" به ضرر ماست .اونوقت نمیدونم چرا دولتمردان ما ول کن روسیه نیستن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      برااینکه توده ایها نزدیک یک قرن تلاش کردند تا به اینجا برسیم .

    • ناشناس
      0

      یعنی هنوز نمیدونی چرا دولتمردان شما ول کن روسیه نیستن؟ مگه تا حالا اسم پاتریس لومومبا رو نشنیدی؟ معلومه خیلی از مرحله پرتی

    • به سید
      1

      اگر اهل مطالعه بودی و تاریخ میخوندی میفهمیدی

  • ناشناس
    1

    متاسفانه این چند سال از روسیه خیانت دیدیم مسبب دولت ها بوده اند به اقای رییسی بگویید اینقدر به روسیه اعتماد نکنند بس دیگه

    نظرات شما -
    • خخخ
      0

      رئیسی کار نداره فقط دوست داره یه جا به اسم خارج باشه بره اونجا رئیس پوتین اعلام کرد که با یه جا دیگه در حد روسیه دوست شید رئیسی هم بی خیال می شه

  • ناشناس
    0

    روسیه مثل امریکا صبور نیست .ترس برادر مرگ است

  • ناشناس
    0

    دریغا که دیر فهمیدید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      منظورت اینه که حالا فهمیدند ؟حاشا وکلا

  • علی
    0

    نویسنده با عباراتی مثل "دولت فعلی"،"ایران" سعی در القای این موضوع دارد که سیاست خارجی و روابط با سایر کشورها در دولت تنظیم می شود؟

  • تلمبه
    0

    نباید روسیه را ملامت کرد بلکه باید خود را ملامت کرد

  • Slam
    0

    ضربه های روسیه به تمایت ارزشهای ملی سرزمینی دریایی اقتصادی پایان ندارد اگر با همین فرمان بریم جلو فقط سیاهی و خاکستر

  • ناشناس
    0

    دولت،دولت،دولت...مگر دولتی هم هست؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      13

      اصلاحاتی ها بشدت از توانایی دولت رئیسی بویژه در حوزه دیپلماسی عزت آفرین شاکیند عنقریب اقتصاد بتبع آن رونق خواهد یافت..تا کور شود هر آنکه نتواند دید.

    • ناشناس
      0

      خواجه از بستر برون آ مملکت را آب برد

    • به ناشناس ساندیسی
      0

      یه بار ساندیستو ببر بده آزمایشگاه ببین چی توشه !!!
      چون بدجور مخت جفتک وارو میندازه!!!!

  • ناشناس
    2

    مشکل کل حکومت اینه که سطح سواد وشعورش از متوسط جامعه خیلی خیلی پایین تره .بجای اینکه پیش بینی کنند حتی وقتی بلا سرشون میادم نمیتونند ببینند .فقط تو اوهام سیر میکنند .

  • زلنسکی
    0

    پوتین را به خودم بسپارید دارم براش یه آب نبات چوبی و باقی داستان

  • Bya
    0

    الان شرقگدایان لالمونی گرفتن سر در دهان کوسه سفید پوتین

  • زند
    13

    بسم الله الرحمن الرحیم

    روسیه همسایه و کشوریست که با ایران روابطی بسیار دوستانه و راهبردی دارد .قرار نیست که با چنین اشتباهات غیرعادی از دستش بدهیم.

    موضوع را بطور کامل فراموش کنید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ساکت شو کدام روبط دوستانه ؟! شما ساندیس خورها کی میخواد یه خورده فکر کنید به خدا یه کم به مغزهای راکد فشار بیارید به جایی برنمی خوره

    • ناشناس
      0

      زند به طعنه گفته

  • ناشناس
    9

    لااقل قطعنامه های آمریکا بر علیه ایران را وتو می کند. این منفعت نیست؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      همه چی رو باختیم آیا این غفلت نیست قشنگ نه شرقی نه غربی به واقعیت پیوست بالاخره رویای پنجاه ساله محقق شد دیگه هیچکس رو نداریم حتی مردم خودمونو

  • ندا فروغی
    1

    در رابطه با روس ها . خدمت که نمیشه گفت بلکه خیانت مطلق . آشغالها رو از کشور اخراج کنید .آنها بفکر نابودی ما هستند . دشمن در چند قدمی ما لونه کرده .

  • ناشناس
    0

    واقعیت امر این است که روس‌ها در طول تاریخ هیچ‌وقت گامی به نفع ایران برنداشته است...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها