ناو هواپیمابر جدید چین؛ وحشت بزرگ برای آمریکا در دریا

جدیدترین ناو هواپیمابر چین با نام Type 003 یا Fujian، یکی از بزرگ ترین ناوهای جهان و نماد رشد سریع نیروی دریایی این کشور است.

ناو هواپیمابر جدید چین؛ وحشت بزرگ برای آمریکا در دریا

همانند کشتی های کلاس فورد آمریکا، Type ۰۰۳ از یک سیستم منجنیقی الکترومغناطیسی استفاده می کند که به آن اجازه می دهد تا هواپیماهای بزرگ تر و سنگین تر را با سرعت بیشتری نسبت به ناوهای هواپیمابر اولیه چین به پرواز دربیاورد. اما بر خلاف کلاس فورد هسته ای آمریکا، ناو هواپیمابر فوجیان از توربین های بخار نیرو می گیرد که ۲۲۰،۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید می کنند.

ناو هواپیمابر جدید چین، وحشت بزرگ برای آمریکا در دریا/ عکس

پس از انجام تست های پیشرانه در آوریل ۲۰۲۳، انتظار می رود که ناو Type ۰۰۳ اولین سفر دریایی خود را قبل از پایان سال جاری میلادی انجام دهد.

این کشتی با نزدیک به ۳۰۵ متر طول و حدود ۷۶ متر عرض، تقریباً به بزرگی ناوهای نیمیتز و فورد آمریکا است. تحلیلگران بر این باورند که این ناو – چین تاکنون تنها یک فروند از Type 003 ساخته است – از ۶۰ هواپیما از جمله ۴۰ جنگنده پشتیبانی خواهد کرد.

ناوشکن Type 055

ناوشکن های دارای موشک هدایت شونده Type 055 چین در سال ۲۰۲۰ وارد خدمت شدند و به سرعت به عنوان یکی از توانمندترین ناوشکن ها در زمینه دفاع هوایی در جهان شهرت یافتند. ناو Type 055 در حالی که اغلب با ناوشکن های کلاس Arleigh Burke ایالات متحده مقایسه می شود، مدرن تر است و به نظر می رسد برخی عناصر طراحی پنهانکاری را در خود دارد که ممکن است شناسایی آن را در مسافت های طولانی سخت تر از همتایان آمریکایی خود کند.

ناو هواپیمابر جدید چین، وحشت بزرگ برای آمریکا در دریا/ عکس

اگر چه چین Type 055 را به عنوان یک ناوشکن طبقه بندی می کند، اما بزرگ تر از برخی ناوشکن های آمریکایی است و ۱۸۰ متر طول داشته و بین ۱۲,۰۰۰ تا ۱۳,۰۰۰ تن قدرت جابجایی دارد. (خط بین این دو نوع کشتی بسیار مبهم است. رزمناوها (Cruiser) معمولاً بزرگ تر و به شدت مسلح تر از ناوشکن ها بودند، اما برخی از ناوشکن های جدید، مانند این ناوشکن چینی، از لحاظ جثه با بسیاری از رزمناوها برابری می کند). این اندازه اضافی به Type 055 فضای لازم برای حمل لوله های پرتاب عمودی بیشتری را می دهد، که در مجموع ۱۱۲ موشک سطح به سطح و سطح به هوا را در خود جای داده اند. این زرادخانه موشکی با یک توپ دریایی بزرگ ۱۳۰ میلی متری در یک برجک مستقر روی سینه کشتی و یک CIWS با ۱۱ لوله که گلوله های ۳۰ میلی متر شلیک می کند، همراهی می شود. در قسمت پشت این کشتی یک پرتابگر موشک زمین به هوای کوتاه برد دیگر مشابه پرتابگرهای RIM-116 RAM کلاس آمریکا قرار دارد. چین در حال حاضر هفت کشتی جنگی Type 055 در دریاها فعال داشته و قصد دارد ۹ کشتی دیگر از این نوع نیز بسازد.

منبع: روزیاتو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • 🐜
    0

    ظاهراً ناوه ولی موتورش موتور پراید کاربراتوریه!!!

  • فدایی رهبر
    0

    ان شاالله روزی ایران باشه ناو هواپیمابر بسازه.

  • ناشناس
    0

    باپول چای دبش 3تاناوهواپیما بر میشه ساخت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها