چهارشنبه 29 آذر 140

امروز وزرا در حیاط دولت چه گفتند؟/ از موضوع هک جایگاه های سوخت تا وعده حداقل 10 ساله برای کاهش آلودگی هوای تهران

از موضوع هک جایگاه های سوخت تا وعده حداقل 10 ساله برای کاهش آلودگی هوای تهران، اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) 29 آذر ماه 1402 هیات وزیران در حیاط دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات‌شان پاسخ دادند.

توضیحات وزیر نفت درباره اختلال اخیر در جایگاه‌های سوخت

وزیر نفت با اشاره به اختلال اخیر در جایگاه‌های سوخت کشور و این‌که عده‌ای می خواستند مردم را عصبانی کنند، گفت: خبر ندارند اینجا ایران است و در سال ۵۷ پر عقاب ریخت چه برسد به گنجشک.

جواد اوجی در حاشیه جلسه روز چهارشنبه هئیت دولت در جمع خبرنگاران گفت:  صبح دوشنبه ساعت ۹ تا ۱۰ تعدادی از جایگاه‌های کشور عملیات سوخت‌رسانی‌شان متوقف شد که بلافاصله در شرکت پخش ستاد بحران را تشکیل دادیم و با بسیج ۲۲ هزار نفر از همکاران و با صبوری مردم و پای کار آمدن صداوسیما در همان ساعات اولیه این توطئه را خنثی کردیم و عملیات سوخت رسانی در جایگاه‌ها به صورت دستی برقرار شد.

وی با بیان این‌که «دیتا سنتر سامانه سوخت در شرکت پالایش و پخش است و خوشبختانه مشکلی پیدا نکرده است» ادامه داد: از عصر روز گذشته هم سامانه کارت سوخت در ۷۸ درصد جایگاه ها بالا آمد و اکنون فعال است.

وی خاطرنشان کرد: آن‌ها می‌خواستند مردم را عصبانی کنند ولی با کار جهادی که کردیم خیلی‌ها متوجه این موضوع نشدند.

وزیر نفت گفت: اسم عملیاتشان را گنجشک گذاشته‌اند اما خبر ندارند اینجا ایران است و در سال ۵۷ پر عقاب ریخت چه برسد به گنجشک.

وی هم‌چنین گفت: امسال ۹۳ درصد سبد سوختی وزارت نفت در نیروگاه‎ها گاز بوده است و بیش از ۳۶ میلیون مترمکعب گاز بیشتر به نیروگاه‌ها عرضه شده است. روزانه ۶ میلیون متر مکعب گاز بیشتر به صنایع عرضه شده است.

وی با اشاره به این که «کیفی‌سازی سوخت پالایشگاه‌ها در این دولت آغاز شد» گفت: بنده ۳۰ و اندی سال در این صنعت هستم اما فرآیند کیفی‌سازی سوخت پالایشگاه‌ها که در این دولت رقم خورده بی سابقه بوده است.

وزیر نفت خبر داد: ظرف ۲ تا سه سال آتی تمام محصولات پالایشگاهی ما استانداردی در حد یورو ۵ خواهند داشت.

وی هم‌چنین گفت: انتقال کارت سوخت به کارت ملی یا کارت بانکی در مرحله کارشناسی است.

وزیر نفت در بخش دیگری از سخنانش هر گونه تصمیم‌گیری درباره قیمت بنزین در سال ۱۴۰۳ را منوط به نهایی شدن قانون برنامه هفتم توسعه کرد.

اوجی با یادآوری دیدار سید احمدرضا دستغیب رییس کل دیوان محاسبات کشور از مجموعه وزارت نفت و شرکت‌های زیرمجموعه، گفت: در این دیدار موضوع اندازه‌گیری‌های شرکت ملی نفت مورد بررسی قرار گرفت. کاری که در این دولت شروع کردیم، هر بشکه نفت و هر متر مربع گاز استخراج شده از چاهها، مخازن و میدان‌های نفتی و گازی تا واحدهای پالایشگاهی، واحدهای بهره‌بردار و حتی مبادی صادراتی، اندازه‌گیری و رصد می‌شود که مورد رضایت دیوان محاسبات کشور قرار گرفت.

وی از ارسال لوح تقدیر توسط دیوان محاسبات کشور به شرکت پالایش و پخش وزارت نفت خبر داد و گفت: دستغیب پس از شنیدن گزارش معاونان بنده درباره بحث انتقال حساب‌های نفت و گاز به حساب خزانه واحد، از ارسال لوح تقدیر از سوی دیوان محاسبات به شرکت پالایش و پخش سخن گفت. همه حساب‌های شرکت‌های زیرمجموعه پالایش و پخش که بیشترین حساب‌های دولتی محسوب می‌شوند، به حساب خزانه واحد متصل شدند.

وزیر نفت در عین حال با تایید متصل نشدن چند شرکت‌ زیر مجموعه وزارت نفت به حساب خزانه واحد، گفت: مسائل قانونی مانع اتصال این شرکت‌هاست.

اوجی از تصویب آیین‌نامه رابطه مالی شرکت ملی نفت و دولت خبر داد و افزود: کارشناسان وزارت نفت و اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه در حال کار بر روی نحوه محاسبه سهم ۱۴.۵ درصدی وزارت نفت از بودجه به ازای هر بشکه نفت یا هر مترمکعب گاز استخراج شده از مخازن، چاهها و میدان‌های دریایی و زمینی و تسویه حساب با شرکت نفت، هستند.

وزیر نفت، انتقال حساب نفت و گاز به حساب خزانه واحد و اندازه‌گیری‌ دقیق تولیدات نفت و گاز خام شرکت ملی نفت از طریق نصب سیستم بسیار پیشرفته مونیتورینگ نفت و گاز توسط شرکت ملی نفت و گاز را طی پنج دهه انقلاب اسلامی، بی‌سابقه توصیف کرد.

ضرغامی خبر داد:  افزایش ۴۸ درصدی شمار گردشگران کشور در یک سال

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از رشد ۴۸.۵ درصدی تعداد گردشگران در شش ماهه اول سال ۱۴۰۲ خبر داد.

سید عزت‌الله ضرغامی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره آمار گردشگری در شش ماهه اول سال اظهار کرد: در شش ماهه اول سال ۱۴۰۲ آمار گردشگری در کشور چهار میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است که نسبت به سال گذشته ۴۸.۵ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: این در حالی است که بعد از حوادث ناآماری‌های سال ۱۴۰۱ خیلی‌ها پیش‌بینی می‌کردند که با توجه به تبلیغات ایران‌هراسی، از آمار گردشگران کاسته شود ولی رشد ۴۸.۵ درصد نشان می‌دهد که این رقم معکوس است. هر چند که یک رقم درشت که یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است مربوط به کشور آذربایجان است که متاسفانه هنوز مرزهای زمینی را باز نکرده که البته اقدامات لازم در حال انجام شدن است.

ضرغامی در ادامه بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود با مصوبه‌ای که ما درباره لغو یک‌طرفه روادید داشتیم ورود گردشگران خارجی سرعت بگیرد و همزمان با آن، فرصتی فراهم شده که دستگاه‌های مختلف را توجیه کنیم تا برخی مشکلات اولیه‌ای که گردشگران دارند، برطرف شود.

اسماعیلی: جشنواره مطبوعات پس از دهه فجر برگزار می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره مطبوعات پس از چندین سال وقفه پس از دهه فجر برگزار می‌شود.

محمد مهدی اسماعیلی در حاشیه جلسه روز چهارشنبه هئیت دولت در جمع خبرنگاران گفت: شنبه مراسم ویژه ای در محوطه تئاتر شهر برگزار می‌شود و یک حائلی در این مجموعه ایجاد خواهیم کرد.

وی ادامه داد: بازطراحی مهندسی نیز در مجموعه تئاتر شهر صورت گرفته است.

وی با بیان این‌که «تماشاگران سینما تا 33 میلیون پیش بینی می‌شود» افزود: تعداد تماشاگران سینما در بهترین سالها 27 میلیون بوده است. تا نوروز تعداد سینماهای کشور به عدد 900 می رسد و پیش‌بینی می‌شود فروش فیلم‌ها به بیش از هزار میلیارد تومان برسد.

اسلامی: روایتگری‌ها از توافق اسفند ناصواب و ناصحیح است

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: روایتگری‌ها از توافق اسفند ناصواب و ناصحیح است و هیچ‌جا نگفته‌ایم دوربینی نصب می‌کنیم، اقدام اضافه‌ای انجام می‌دهیم یا پروتکل الحاقی را اجرا می‌کنیم.

محمد اسلامی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره شیوه پرداخت مالیات سازمان انرژی اتمی، اظهار کرد: ما به دلیل اینکه یک سازمان خاص هستیم و اطلاعات ما طبقه‌بندی شده است، یک نظام حسابرسی مالیاتی داریم که آن را با ممیز مالیاتی مرور می‌کنند و مالیاتی که به ما تعلق می‌گیرد را پرداخت می‌کنیم.

وی همچنین یادآور شد: در این هفته اولین کلینیک زخم در ورامین افتتاح شد. این گام اول در خدمت‌رسانی فناوری هسته‌ای در زندگی مردم است و آن را در سطح کشور گسترش خواهیم داد.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره گزارش اخیر آژانس، تصریح کرد: اینکه آغشته به مسائل سیاسی است و اینکه این سه کشور اروپایی زیاده‌خواهی و زورگویی می‌کنند امری مبرهن و آشکار است. موضوع این است که چارچوب روابط ما با آژانس پادمان و ان‌پی‌تی است که به آن متعهدیم و نظارت آژانس را هم با بازرس و دوربین به همراه دارد. گزارش‌های سه ماه یک‌بار یا شش ماه یک‌بار آژانس مربوط به عملکرد برجام است. برجام طرفین متعاهد دارد و ما هم طبق برجام، بازگشت از تعهدات داریم و طبیعی است که وقتی آنان برگردند و تعهداتشان را انجام دهند ما هم به تعهدات برمی‌گردیم.

اسلامی ادامه داد: مسئله هسته‌ای، ملی و راهبردی است نه سیاسی و جناحی. قانون اقدام راهبردی یک هدف مشخص دارد. آن قانون نیامده که ما را با جنجال‌آفرینی مواجه کند، بلکه آمده است تا تحریم‌ها را لغو کند. بنابراین اقداماتی که در چارچوب قانون انجام می‌دهیم برای لغو تحریم‌هاست تا آنان تحریم‌ها را لغو کند. برجام هم برای لغو تحریم‌هاست. برجام حاصل ۲۰ سال مذاکره است. طرف مقابل تحریم‌ها را لغو کند و دست از جنجال و زیاده‌خواهی بردارد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره امکان احیای برجام، تصریح کرد: برجام طرفین متعاهدی دارد که باید به تعهدات خود عمل کنند. این‌همه اتهام‌زنی به جمهوری اسلامی برای چیست؟ بیش از ۲۰ سال به جمهوری اسلامی اتهام زدند، مکان‌هایی را معرفی کردند و ۲۰ سال هم مذاکره شد و در برجام همین موارد ادعایی در قالب پی‌ام‌دی بسته شد. آنان باید به تعهدات خود پایبند باشند. جمهوری اسلامی یک سال و نیم عین برجام را عمل کرده است و الان هم ما در چارچوب برجام عمل می‌کنیم و در راستای قانون اقدام راهبردی تلاش ما برای لغو تحریم‌هاست.

اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره توقف توافق در اسفندماه، اظهار کرد: روایتگری‌ها از توافق اسفندماه ناصواب و ناصحیح است. توافق اسفند سه پاراگراف بیشتر ندارد؛ اول می‌گوید روابط ما با آژانس در چارچوب پادمان و ان‌پی‌تی است. دوم می‌گوید در خصوص مکان‌های ادعایی دو مکان باقیمانده، طرفین تعامل و همکاری جهت حل و فصل داشته باشند و سوم می‌گوید معاونان طرفین (سازمان انرژی اتمی و آژانس) یک الگو برای پیشبرد این برنامه که در واقع به دو بخش قبلی مربوط می‌شود، تعیین می‌کنند.

وی تصریح کرد: ما نه از آن عدول کردیم نه آن حرف، جدید بوده است. هیچ‌جا هم نگفتیم که دوربینی نصب می‌کنیم یا اقدام اضافه‌ای انجام می‌دهیم یا پروتکل الحاقی را اجرا می‌کنیم. درباره آن الگو هم گفت‌وگوهایی شده است و چندین جلسه در تهران و وین بین آقای کمالوندی و آقای آپارو از طرف آژانس انجام شده است. از آنجا که کل این موضوع ما سیاسی است و اصلاً فنی محسوب نمی‌شود از این امر به‌عنوان یک عامل فشار استفاده می‌کنند و به آن دامن می‌زنند. ما هم صبورانه و مطابق ضوابط کار خود را پیش می‌بریم‌. در چارچوب عمل می‌کنیم و نه تعدی می‌کنیم و نه تعدی می‌پذیریم. از حقوق ملت خود هم در زمینه فناوری هسته‌ای کوتاه نمی‌آییم.

دهقان: برای دستگاه قضائی سوئد متاسفم

معاون حقوقی رئیس‌جمهور حکم دادگاه تجدید نظر سوئد برای حمید نوری را کاملا غیر منصفانه دانست و گفت: سوئد دادرسی ناعادلانه و حکم ظالمانه‌ای را به نمایش گذاشت.

  محمد دهقان در حاشیه جلسه روز چهارشنبه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: سوئد تمامی موازین  حقوق بشری و حقوق بین المللی را در ماجرای حمید نوری زیر پا گذاشت.

وی اظهار کرد: برای دستگاه قضائی سوئد با صدور این حکم ظالمانه ابراز تاسف می‌کنم.

وی گفت: حکم دادگاه تجدید نظر سوئد در راستای حمایت از جریان تروریستی منافقین و کاملا غیرمنصفانه بود.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور یادآور شد: حمید نوری را چند سال در زندان انفرادی زندانی کردند و بازجویی را انتخاب کردند که خودش با جریان منافقان ارتباط داشت. برای ساختار قضایی سوئد متاسفم. با ادعای دفاع از حقوق بشر تا این حد از موازین حقوق بشر را نقض کردند. آنان دادرسی ناعادلانه و حکم ضالمانه‌ای را در دنیا به نمایش گذاشتند.

معاون حقوقی رییس‌جمهور با بیان این‌که «از دولت و وزارت ورزش برای  ابطال مصوبه هیات دولت در واردات خودرو توسط بازکنان ملی و کادر فنی فوتبال دعوت نشد» افزود: مصوبه دولت، کاملا قانونی است اما به رای دیوان هم احترام می‌گذاریم. عزیزان در دیوان هیچ دعوتی از دولت و وزارت ورزش نکردند  تا از مصوبه دولت دفاع کنیم.

دهقان از تصویب مصوبه‌ای جدید در هیات وزیران برای حل مشکل به وجود آمده برای ورزشکاران، خبر داد و افزود: با تصویب مصوبه‌ای جدید در دولت مشکل ورزشکاران یا در حقیقت افرادی که حق مُکتسب پیدا کرده‌اند را حل می‌کنیم، نگران نباشند. متن جدیدی را در دولت تهیه و به تصویب دولت خواهیم رساند.

اگر در هر برنامه‌ای خارج از ضوابط صداوسیما اتفاقی رخ دهد و توهین یا افترایی نسبت به برخی شخصیت‌های سیاسی انجام شود حتماً با آن برخورد می‌کنیم و به آن فرد فرصت دفاع می‌دهیم

زارع‌پور: تا دهه فجر باید ۱۰۰ درصد خدمات دستگاه‌ها در پنجره ملی خدمات هوشمند دولت انجام شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تاکنون ارائه حدود ۷۱ درصد خدمات دستگاه‌ها در پنجره ملی خدمات هوشمند دولت انجام می شد و باید تا دهه فجر به ۱۰۰درصد برسد.

 عیسی زارع‌پور در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره پنجره ملی خدمات هوشمند دولتی اظهار کرد: برای هوشمندسازی تا یک ماه و برای استعلامات برخط تا ۳۰ آذر به دستگاه‌ها فرصت داده شده است. برای ارائه خدمات ۱۰۰درصدی هم مهلت گذشته و یکی یکی دارند می‌آیند و دلایلشان را ارائه می‌کنند و امیدواریم حداکثر تا دهه فجر خدمات کامل شود.

وی ادامه داد: تا الان دستگاه‌ها در حال ارائه حدود ۷۱ درصد از خدماتشان هستند و تا ۳۰ آذر که فرصت پایانی است باید تمام استعلامات خود را برخط کنند که هنوز بعضی‌هایشان عقب هستند. تا ماه بعد هم باید ۲۰ درصد مراحل هوشمند شود یعنی بدون مراجعه حضوری، ارسال مدرک و مداخله انسانی در هر ساعت از شبانه‌روز باید بتوانید خدمت دریافت کنید. البته میانگین آن الان ۵ یا ۶ درصد است که تا یک ماه آینده باید به ۲۰ درصد برسد.

زارع‌پور با بیان اینکه این اتفاق بسیار بزرگی است که شما بتوانید همه خدمات دولت را در یک پنجره واحد داشته باشید، افزود: برای همین کار سنگینی را می‌طلبد و امیدواریم با همکاری همه دستگاه‌ها این حدود ۳۰ درصد خدمت باقی مانده هم تا دهه فجر به پنجره ملی خدمات هوشمند اضافه شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی درباره اینترنت ماهواره‌ای عنوان کرد: ما بارها در همین حیاط دولت اعلام کرده‌ایم که در وزارت ارتباطات و دولت از فعالیت هر ارائه‌دهنده خدمات اینترنت ماهواره‌ای در کشور استقبال می‌کنیم، منوط به اینکه قواعد سرزمین ما را بپذیرند.

وی اضافه کرد: تقریبا یک ماه و نیم قبل، هیئت تنظیم مقررات جهانی اتحادیه بین‌المللی مخابرات مصوب کرد که یکی از بزرگ‌ترین ارائه‌دهندگان اینترنت به شکل منظومه ماهواره‌ای باید «لندینگ رایت» جمهوری اسلامی را برای ارائه خدمات بپذیرد. به عنوان مقدمه کار هم یک شرکت دیگر آمد و قواعد سرزمینی یا به اصطلاح فنی آن لندینگ رایت جمهوری اسلامی را پذیرفت و امضاء کرد و در حال طی کردن مقدمات برای گرفتن پروانه از سازمان تنظیم مقررات رادیویی است تا بتواند فعالیت خود را به شکل رسمی در ایران آغاز کند.

زارع‌پور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به پروژه قیبر نوری گلستان، بیان کرد: فردا با حضور ریاست محترم جمهور این پروژه افتتاح خواهد شد. گلستان اولین استان ما است که تمام ۳۷ شهر آن تحت پوشش کامل فیبر نوری قرار گرفته و از فردا هموطنان عزیزمان در شهرهای مختلف استان گلستان می‌توانند از سرعت‌های چندصد مگابیت بر ثانیه بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: هر هموطنی در استان گلستان از فردا درخواست بدهد ظرف حداکثریک ماه اپراتوری که مشخص شده این سرویس را برایش فراهم می‌کند. سرعت‌هایی که در قالب این طرح به مردم عزیزمان در این استان ارائه شده تا ۹۵۰ مگابیت بر ثانیه هم بوده که ۸۰ تا ۹۰ برابر سرعت فعلی است که ارتباطات ثابتمان در کشور دارد. امیدواریم که تا پایان دولت، چنین سرعتی را برای همه خانوارهای شهری فراهم کنیم.

زاکانی: سگ‌گردانی باید با ضابطه انجام شود

شهردار تهران گفت: سگ‌کردانی در شهر کار بسیار اشتباه و غیرقانونی است مراجع قانونی باید حتما ورود کنند و فرهنگش را به نحوی تغییر دهند که اگر کسی خواست سگ‌گردانی کند، با ضوابط این کار را انجام دهد.

 علیرضا زاکانی در حاشیه  جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: سگ‌گردانی در شهر کار بسیار اشتباه و غیرقانونی است به خصوص که بدون مقدمات و قاعده و قانونمندی و رعایت شرایط در حال انجام است، مراجع قانونی باید حتما ورود کنند و فرهنگش را به نحوی تغییر دهند که اگر کسی خواست سگ‌کردانی کند، با ضوابط این کار را انجام دهد.

وی شهردار تهران را متولی سگ‌های وحشی و هار دانست و ادامه داد: شهرداری متولی سگ‌های بی‌صاحب است.

زاکانی با اعلام این‌که ۱۶ هزار ساختمان ناامین در تهران وجود دارد، گفت: این ساختمان‌ها در دستورکار قرار گرفتند و گزارش بیش از ۲۰۰۰ ساختمان پایش و به ۹ دستگاه مسوول ارسال شد تا ایمن‌سازی این ساختمان‌ها از طریق ایمن‌سازی و بازسازی انجام شود.

شهردار تهران در پاسخ به پرسش ایسنا درباره سرنوشت توسعه ناوگان شرکت اتوبوسرانی شهر تهران، گفت: از ابتدای دولت و انتخاب بنده به عنوان شهردار۱۸۶۰ اتوبوس را تحویل گرفتم که کمتر از ۱۰۰۰ اتوبوس در خطوط اتوبوسرانی فعال بود اما الان ۲۰۵۰ اتوبوس در خطوط اتوبوسرانی فعال هستند.

وی تعداد اتوبوس‌های سازمان اتوبوسرانی را بیش از ۳۰۰۰ دستگاه اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۲۵۰۰ اتوبوس از چهار شرکت داخلی خریداری شده است. از این تعداد ۵۰۰ اتوبوس برقی است. پروژه خریداری کردن ۲۱۹۴ دستگاه اتوبوس خارجی را هم در دستور کار داریم.

زاکانی واردات ۷۹۱ واگن مترو و برقی کردن ۱۰ هزار دستگاه ون‌ها،  ۲۵ هزار  تاکسی و ۱۰۰ هزار موتورسیکلت تا پایان سال ۱۴۰۳ را موجب رسیدن ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی، تاکسی‌رانی و متروی شهر تهران به نقطه بی‌نظیر و رفع بخش زیادی از مشکلات مردم شهر دانست.

شهردار تهران ادامه داد: با به ثمر رسیدن داخلی‌سازی ساخت واگن‌های مترو، واگن‌های شرکت متروی تهران به دو برابر افزایش می‌یابد. در آینده نزدیک مدل حمل و نقل تهران در آینده نزدیک شکل جدیدتری پیدا می‌کند که بی‌سابقه است.

وزیر آموزش و پرورش: هیچ جای دنیا زمان آلودگی مدارس را تعطیل نمی‌کنند

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه هیچ جای دنیا زمان آلودگی مدارس را تعطیل نمی‌کنندتاکید کرد که سیاست ما تعطیلی مدارس نیست.

رضا مرادصحرایی در حاشیه جلسه هیئت دولت اظهار کرد:سیاست دولت به طور عام آموزش و پرورش به طور خاص اصلا تعطیلی مدارس نیست؛ ما باید راهنمای فعالیت در زمان آلودگی هوا داشته باشیم نه اینکه مدارس را تعطیل کنیم.

وی ادامه داد: تقریبا در هیچ کجای دنیا این کاری را که ما می کنیم نمی کنند. شبکه شاد الان خوب فعالیت می کند؛ بعضی زمان ها 3 میلیون کاربر همزمان دارد ، پیشتیبانی که زمان کرونا از شاد می شد الان نمی شود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص در نظر گرفتن بودجه نوسازی مدارس از محل مالیات بر ارزش افزوده، اظهار کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بحث کمک به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام مدارس دیده شد که از محل مالیات بر ارزش افزوده صورت خواهد گرفت.

وی درباره مدرسه فوتبال، گفت: ما دو نوع دبیرستان و مدرسه ورزشی داریم که دنبال این هستیم این دو را یکی کنیم؛ همچنین برخی از باشگاه‌های معروف درخواست مدرسه فوتبال دارند که با دید مثبت آن را بررسی می‌کنیم.

‌وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حقوق نیروهای خرید خدماتی پرداخت نشده است، گفت: سال گذشته زمانی که سرپرست وزارتخانه شدم، خرید خدماتی‌ها ۷ ماه بود حقوق دریافت نکرده بودند؛ ما به دنبال حل این مشکل هستیم.

بهادری جهرمی: حمایت دولت از اجاره‌نشینان با افزایش ۲ برابری وام ودیعه مسکن

سخنگوی دولت گفت: برای حمایت از اجاره‌نشینان، وام ودیعه مسکن در تهران از ۱۰۰ میلیون به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت و در سایر شهرها هم بیش از دو برابر شد.

 علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به مصوبات و گزارش‌های ارائه‌شده در این جلسه، اظهار کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد گزارشی از آغاز جشنواره‌های بین‌المللی این وزارت ارائه کرد. گزارشی هم از آغاز جشنواره سینماحقیقت ارائه شد. رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از آمارهای رشد اقتصادی در تابستان امسال ارائه کرد که نشان از رشد اقتصادی قابل‌قبولی به‌ویژه در حوزه‌های انرژی، نفت و ساختمان داشت. در حوزه ساختمان رشد شش‌ماهه اول به حدود ۳ درصد رسید.

وی افزود: وزیر راه و شهرسازی هم گزارشی از توافقاتی که با شورای پول و اعتبار برای پیشبرد بهتر طرح نهضت ملی مسکن و حمایت از این حوزه داشته‌اند ارائه کرد. وام بهسازی و نوسازی مسکن‌های شهری و مسکن‌های روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر که پیش از این تصویب شده بود به عدد ۳۵۰ میلیون تومان افزایش یابد با موافقت شورای پول و اعتبار سود وام‌ها ۵ درصد در نظر گرفته شد. بحث‌هایی برای پلکانی‌شدن بازپرداخت انجام شده تا در ماه‌های ابتدایی بازپرداخت عدد پایینتری در نظر گرفته شود و این امر برای وام‌گیرندگان تسهیل شود.

دبیر هیئت دولت یادآور شد: برای حمایت از حوزه اجاره‌بها، وام ودیعه مسکن دوبرابر شد. در تهران از ۱۰۰ میلیون به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. در سایر شهرها هم بیش از دو برابر شد. در مراکز استان‌ها از ۷۰ میلیون به ۱۵۰ میلیون تومان افزایش یافت و در سایر شهرها از ۴۰ میلیون به ۱۰۰ میلیون تومان. در روستاها هم برای اولین‌بار وام ودیعه مسکن تا سقف ۴۰ میلیون تومان مجوز صادر شد.

بهادری جهرمی ادامه داد: همچنین در زمینه ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور با گذشت کمتر از ۲ ماه، با پیگیری وزیر راه و شهرسازی در قالب حدود ۳۰ قرارداد مبلغ ۵۵ هزار میلیارد تومان قرارداد یا تفاهم‌نامه با بخش خصوصی و عمومی در حوزه‌های مختلف مرتبط با اقتصاد دریا بسته شده است.

وی یادآور شد: دولت امضای موافقت‌نامه کشتیرانی تجاری دریایی بین ایران و امارات و ایران و کنیا را تصویب کرد. همچنین لوایح قضایی به منظور ایجاد موافقتنامه قضایی بین ایران و ونزوئلا و نیز با سه کشور دیگر با موافقت دولت همراه شد تا به مجلس ارسال شود.

مرتضوی: شرکت‌های وابسته به وزارت کار کمترین بدهی معوق مالیاتی را دارند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد که شرکت‌های وابسته به این وزارتخانه کمترین بدهی معوق را به سازمان امور مالیاتی دارند.

 صولت مرتضوی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا شرکت‌های زیرمجموعه وزارت تعاون به سامانه مودیان مالیاتی متصل شده‌اند؟ اظهار کرد: تمام شرکت‌های ما هم متصلند و هم در مهلت قانونی مالیات خود را پرداخت می‌کنند. شرکت‌های وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کمترین بدهی معوق را به سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد دارند. خوشبختانه فرآیند بسیار مطلوب است.

وی درباره پیوستن این وزارتخانه به پویش یلدای مهربانی برای حمایت از قشر ضعیف جامعه در آستانه شب یلدا گفت: این یک کار اداری و دولتی نیست و یک کار فردی و شخصی است اما قطعا همکاران من در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمره کسانی هستند که به یلدای مهربانی پیوسته‌اند. ما هم سعی می‌کنیم وظیفه ملی خود را انجام دهیم.

مرتضوی در پاسخ به سوالی درباره بیمه کارگران ساختمانی خاطرنشان کرد: این قانون توسط ریاست محترم جمهوری ابلاغ شده و از تاریخ ابلاغ طبق قانون ضمانت اجرا دارد و سازمان تامین اجتماعی هم آن را در سراسر کشور به تمام شعبات خود ابلاغ کرده است. این قانون قطعا در حال اجرا شدن است و اگر چنانچه در جایی اجرا نمی‌شود به ما گزارش کنید تا حتما پیگیری کنیم.

وی همچنین درباره طرح کالابرگ الکترونیکی گفت: الحمدلله طرح کالابرگ الکترونیکی هم از نظر ساختار و هم از نظر توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سایر فروشگاه‌ها به شدت توسعه پیدا کرده است. هر ماه نسبت به ماه قبل، استقبال مردمی بیشتر می‌شود و این آمادگی وجود دارد که چنانچه تمام آحاد هفت دهک اول بخواهند از این مزیت استفاده کنند،حتما کمک شود. منابع آن هم خوشبختانه پیش‌بینی شده و بدون هیچ تاخیری آن قدرالسهم یارانه تشویقی به حساب کاربران واریز می‌شود و مشکلی نخواهد بود.

جبلی: با توهین و افترا در برنامه‌های صداوسیما برخورد می‌کنیم/ به افراد فرصت دفاع داده می‌شود

رئیس سازمان صداوسیما گفت: اگر در هر برنامه‌ای خارج از ضوابط صداوسیما اتفاقی رخ دهد و توهین یا افترایی نسبت به برخی شخصیت‌های سیاسی انجام شود حتماً با آن برخورد می‌کنیم و به آن فرد فرصت دفاع می‌دهیم.

 پیمان جبلی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره برنامه‌های صداوسیما برای انتخابات اسفندماه، اظهار کرد: طبق برنامه پیش‌بینی‌شده حرکت می‌کنیم، برنامه‌سازی‌ها در حال انجام است، آماده‌سازی زیرساخت‌های فنی برای راه‌اندازی ۲۰۰ فرستنده تلویزیونی در حوزه‌های انتخابیه پیش می‌رود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تبلیغات سریال‌های ترکیه‌ای در شبکه نمایش خانگی و تذکر صداوسیما به آن‌ها، گفت: ساترا مسئول تنظیم‌گری حوزه نمایش خانگی و نظارت بر تولیدات آن است. ارتباطات خوب ما حوزه نمایش خانگی و ساترا به تدریج در حال شکل‌گیری است، تخلفات کمتر شده و امیدواریم این ارتباط خوب و تعاملات بهتر از این شود تا شاهد کاهش هرچه بیشتر تخلفات و ناهنجاری‌ها در این زمینه شویم.

رئیس سازمان صداوسیما در پاسخ به پرسشی درباره تخریب و تندی نسبت به برخی شخصیت‌های سیاسی در صداوسیما و وجود امکان دفاع برای آنان، تصریح کرد: اگر در هر برنامه‌ای خارج از ضوابط، آیین‌نامه‌ها و مقررات صداوسیما اتفاقی بیفتد حتماً با آن برخورد می‌کنیم و فرصت را در اختیار کسی که احیانا به او توهین شده یا افترایی بسته شده می‌دهیم. اگر افراد بخواهند از این فرصت استفاده کنند یا نه دیگر تصمیم یا خودشان است.

جبلی در پاسخ به پرسشی درباره استفاده گروه‌ها و احزاب سیاسی از امکانات صداوسیما در انتخابات، اظهار کرد: آن ۲۰۰ فرستنده تلویزیونی مخصوص نامزدهای انتخاباتی در هر حوزه انتخابیه است. ما ضوابط محتوایی ستاد انتخابات را به آنان اعلام می‌کنیم و خودشان محتوا را تولید می‌کنند و باتوجه تعداد نامزدها در هر حوزه انتخابیه و تأمین عدالت رسانه‌ای زمان مشخصی برای هر نامزد در نظر گرفته می‌شود.

وعده ده ساله سلاجقه برای کاهش الودگی هوای تهران

رئیس سازمان محیط زیست گفت: با این سمت و سویی که گرفته شده حداقل تا ده سال آینده دیگر این روزها در تهران تجربه نخواهد شد.

علی سلاجقه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شهرهای ما نسبت به خیلی شهرهای کشورهای همسایه وضعیت بهتری به لحاظ آلایندگی دارند ولی برای ما پذیرفته نیست که وقتی می توانیم مشکلات مردم را حل کنیم، چرا اینکار را انجام ندهیم؟ با این سمت و سویی که گرفته شده حداقل تا ده سال آینده دیگر این روزها در تهران تجربه نخواهد شد. اگر شرایط اقلیمی هم کمک کند از سال‌های آینده این شرایط را در تهران نخواهیم داشت.

وی درباره انتقاد از کیفیت سوخت و استفاده از بنزین پتروشیمی، گفت: اصلا بنزین پتروشیمی وجود ندارد. مازوت هم یک از انواع سوخت است که در کشور استفاده می‌شود که در دنیا هم استفاده می‌شود. ما وقتی نتوانیم سوخت مناسب را تامین کنیم، وزارت نفت برای تامین سوخت نیروگاه‌ها به سمت سوخت‌های جایگرین می رود اینجا که نمی توان نیروگاه و پالایشگاه را تعطیل کند. بنزین پتروشیمی شاید در وزارت نفت تولید شود ولی مصرف نمی‌شود.

این خبر بروزرسانی شده است.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • ناشناس
    0

    گفتند مواظب باشید اختلاسها به بیرون دایره درز نکند .. و به وعده های قبلی خندیدند

  • یاسر. بازنشسته ایثارگر
    0

    بی این دولت ضد بازنشسته امیدی نیست افسوس که به شما رای دادم

  • مستمرببگیرفقیر
    0

    خدالعنت. کند باعث. بانی. وضع. موجود. مستمری. بگیران. تامین. اجتماعی. وضعیت. معیشت. خراب. آقایان. مجموعه. دولت

  • ناشناس
    0

    همه اش دروغ است و الکلی

  • ناشناس
    0

    تا کنون فرصتی به افراد داده نشد آقای جبلی

  • ناشناس
    0

    امروز عده ای گل یا پوچ و عده ای نون بده کباب بدم بازی کردند،البته این بازی اشتباهه نون خشک میدم کبابو من میخورم درسته. مگر این همه روز و ماه و سال چه کردند؟ امروز هم مثل بقیه.

  • ناشناس
    0

    گفتن دختر چه قشنگه اره والا - زیبا همه رنگه اره والا

  • ناشناس
    0

    اینا هنوز جلسات دولت در ساختمان مربوط به ساختمان نخست وزیری قبل ازانقلاب برگزار میکنند، تازه دستور داده شده به رسانه ها که راجع به اختلاس چای دبش چیزی نگویند وقلمها غلاف کنند،جالبه ۳/۵میلیارد دلار از حق این ملت بیچاره وبیت المال حیف ومیل کردن وبالا کشیدن وتازه میگن حق نداری اعتراض شفاهی هم به ما بکنید که چرا مالتان خوردیم، خبرنگاران هم محافظه کار شدن سوالات ودغدغه های مردم از مسولین جدی پیگیر نمیشن و مطالبه گریشون پایین آمده

  • شهروند ثروتمند شهروند فقیر
    0

    آبروی هرچی دولت رو این‌ها بردن

  • ناشناس
    0

    خسته نباشید تا ۱۰ سال دیگه مشگل الودگی هوا رو حل می کنید !

  • Amir
    0

    حرفی برای گفتن ندارند،اگرهم حرفی زدن چیزی نیست جز دردوسر وگرانی وفقر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها