چرا درصد افسران کشته شده در ارتش اسرائیل در نبردهای غزه بالاست؟

تعداد افسران کشته شده ارتش اسرائیل درجنگ جاری نوار غزه از مجموع ۴۴۵ نظامی کشته شده از آغاز عملیات طوفان الاقصی تا ۱۴ دسامبر جاری به ۱۱۹ نفر افزایش یافت.

چرا درصد افسران کشته شده در ارتش اسرائیل در نبردهای غزه بالاست؟

درصد افسران کشته شده به ۲۷ درصد از مجموع نظامیان کشته شده رسیده و آمار دقیق آن به شرح زیر است: ۵ سرهنگ، ۸ سرهنگ دوم، ۴۳ سرگرد، ۴۱ سروان و ۱۱ ستوان که ۶۰ نفر از این افسران از یگان‌های نخبه بودند.

«استراتژی جدعون» در سال ۲۰۱۵میلادی تحت نظارت بنی گانتز، که در آن زمان رئیس ستاد ارتش بود، توسعه یافت و هدف آن تغییر ساختار نیروهای ارتش و کاهش تعداد نفرات انسانی در مقابل تجهیز آن به فناوری‌های پیشرفته‌تر وکُشنده‌تر است.

پیش از آن، ارتش اسرائیل استراتژی را در پیش گرفته بود که بر اساس آن در ساختار ارتش به جای لشکر، از واحدهای رزمی در سطح تیپ تشکیل می‌شد.

طبق گزارش الجزیره، ارتش اسرائیل دیگر معتقد نیست که تهدید واقعی از نبرد در مناطق باز با نیروهای نظامی (ارتش) کشورها ناشی می‌شود، «زیرا دیگر تهدیدی برای اسرائیل حداقل در کوتاه‌مدت از بابت این ارتش‌‌ها وجود ندارد بلکه این گروه‌های مسلح در یک جنگ نامنظم هستند که تهدیدی علیه اسرائیل به شمار می‌روند.

از این رو ترکیب و سازمان رزم نیروها از سطح لشکر به تیپ کاهش یافت و در سال ۲۰۱۰ میلادی ارتش اسرائیل تشکیل واحدهای جدید نیروهای پیاده را آغاز کرد که در آن تیپ به ۶ گردان به شرح ذیل تقسیم شد: پیاده نظام، زره پوش، توپخانه و مهندسی.

این آرایش و ساختار به گردان اجازه می‌دهد تا نیروی هوایی یا تفنگداران دریایی را برای پشتیبانی فراخواند، در حالی که تیپ‌ها مراکز فرماندهی و کنترل را تشکیل می‌دهند که با مراکز دیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

این سلسله مراتب مستلزم حضور افسران در میدان نبرد برای هدایت واحدهای کوچک‌تر است و هدف از آن، سرعت عمل و تصمیم‌گیری سریع بدون نیاز به کسب تکلیف از فرماندهی مرکزی در تصمیم‌گیری‌هاست؛ امری که «دلیل اصلی افزایش درصد کشته شدن افسران در مقایسه با سربازان است.»

منبع: شفقنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها