دیده‌بان حقوق بشر (HRW):

مقامات چین صدها مسجد را در مناطق شمالی تعطیل کرده یا تغییر کاربری داده‌ اند

دیده‌بان حقوق بشر (HRW) می‌گوید که مقامات چین صدها مسجد را در مناطقی در «نینگ‌شیا» و «گانسو» در شمال این کشور که محل زندگی بیشترین جمعیت مسلمان پس از استان «سین کیانگ» هستند، تعطیل کرده یا تغییر کاربری داده‌اند.

مقامات چین صدها مسجد را در مناطق شمالی تعطیل کرده یا تغییر کاربری داده‌ اند

حزب کمونیست چین مدت‌هاست که کنترل شدید بر فعالیت اقلیت‌های مذهبی و قومی چین را در دستور کار خود قرار داده و از سال ۲۰۱۶ میلادی، سرعت و شدت تعطیلی یا تغییر مساجد افزایش یافته است.

در آوریل ۲۰۱۸ میلادی نیز پکن دستورالعملی صادر کرد که بر اساس آن مقامات دولتی باید «ساخت و ساز و چیدمان مکان‌های ویژه فعالیتهای اسلامی را به شدت کنترل کنند».

بررسی تصاویر ماهواره‌ای مساجد در  نینگ‌شیا توسط محققان دیده‌بان حقوق بشر نشان داد که بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ میلادی، گنبدها و مناره‌های هفت مسجد برداشته شده و چهار مسجد به طور قابل توجهی تغییر یافته است.  

هانا تیکر، مدرس دانشگاه پلیموث که با دیوید استروپ، از دانشگاه منچستر روی این موضوع تحقیق کرده، تخمین می‌زنند که از سال ۲۰۲۰ میلادی حدود ۱۳۰۰ مسجد در نینگشیا (یک سوم کل تعداد ثبت‌شده) بسته شده‌ باشند.

پیش از این در سال ۲۰۱۹ میلادی مقامات شهر «ژونگ وی» با بیش از یک میلیون نفر جمعیت نیز  گفته بودند که ۲۱۴ مسجد را تغییر داده، ۵۸ مسجد را ادغام کرده و ۳۷ «مکان مذهبی ثبت شده غیرقانونی» را تعطیل کرده‌اند.

منبع: یورو نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • ترک
    6

    منطقه شمالی چین اقوام ترک نشین هستند و مسلمان و مردم باتمدن بالا و حاکمان ایران از ظلم ستم چینی ها به مردم ایغورها چشم بسته

    نظرات شما -
    • 0

      فاسطین و لبنان و یمن و افغانستان بس نبود حالا نوبت ترکستان و اویغور رسیده؟

  • ابوالفضل
    6

    ایشالا مقامات ایران در این مورد هم اظهار نظر کنند و فقط به جنگ غزه نپردازند.
    منتظر محکوم کردن شدید این عمل دولت چین، توسط جمهوری اسلامی هستیم

  • امیرگرمابی
    2

    پیشگیری بهتر از درمانه

  • رابی
    2

    بهترین کار را کرده اند.اگر میدان به اسلامی ها بدهند ارزش پول ملی شان را مثل ایران می کنند پهن و مردم را به فلاکت و زباله گردی می اندازند.

    نظرات شما -
    • 4

      کمونیست کافر اقتصاد ربطی به دین نداره. کشور های مسلمان عربی با ارزش ترین پول جهان رو دارند... به فرض ربطی هم داشته باشه مرتد منافق

    • ناشناس
      4

      در آمریکا و انگلیس هم زباله گردی هست ویدئوش رو هم همین سایت منتشر کرد... پس سکوت

  • ناشناس
    2

    اکثر مساجد به مسجد ضرار تغییر کاربری داده شده قبلا .

  • ناشناس
    0

    حالا باز نفت رو مفت تحویل چین دهید تا هار تر شود. اینکه چین نجس کمر بسته تا مسلمانان رو به طور کامل قتل و عام کند نباید سکوت داشت. باید مثل پاکستان جنگ افزار هسته ای بسازیم تا حداقل بتوانیم از حقوق مسلمانان دفاع کنیم وسلام

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها