تلفن مهم امانوئل مکرون به حسن روحانی/ پوتین گفت از هوشمندی شما حیرت کردم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور دولت‌های یازدهم و دوازدهم، در ادامه جلسات خود با فعالان گروه‌ها و احزاب سیاسی، روز دوشنبه (۱۵ آبان) با اعضای شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان دیدار و گفت‌وگو کرد.

تلفن مهم امانوئل مکرون به حسن روحانی/ پوتین گفت از هوشمندی شما حیرت کردم

روحانی در این دیدار گفت: در دولت دوازدهم در مقطعی تصمیم مهمی گرفتم که بار آن هم بر دوش من بود. ما قبلاً تصمیم گرفته بودیم که اگر آمریکا از برجام خارج شد، ما هم از برجام خارج شویم. این تصمیم قبلی ما بود. آقای پوتین در جلسه‌ای برای من توضیح داد که به ترامپ گفته بودند اگر آمریکا از برجام خارج شود، بلافاصله ایران هم از برجام خارج می‌شود. خب اگر ما از برجام خارج می‌شدیم همه بار بر دوش ایران می‌افتاد و کسی نمی‌گفت آغازگر ترامپ بوده یا ما.

رئیس جمهور پیشین گفت: ترامپ از برجام خارج شد اما برجام از بین نرفت، فقط یک عضو خارج شد. طرف ما شش کشور بودند که شدند پنج کشور. اما اگر ما از برجام خارج می‌شدیم، برجام لغو می‌شد و بلافاصله تمام قطعنامه‌های شورای امنیت برمی‌گشت. پوتین به من گفت از هوشمندی شما دچار حیرت شدم. شما نگفتید ما از برجام خارج می‌شویم یا می‌مانیم؛ گفتید چند هفته مهلت می‌دهیم. این حرف برای آمریکایی‌ها خیلی سنگین بود و باور نمی‌کردند که تمام برنامه‌هایشان تغییر کند. اگر ما هم بلافاصله از برجام خارج می‌شدیم چه بلایی سر کشور می‌آمد؟ فرض کنید سال ۱۳۹۶ کاندیدای دیگری انتخاب می‌شد، همان شب اعلام می‌کردند که ما از برجام خارج شدیم.

روحانی افزود: من گفتم چند هفته به ۵ کشور باقی‌مانده مهلت می‌دهیم. هفته دوم آقای مکرون به من زنگ زد و گفت از طرف تمام ۲۸ کشور اتحادیه اروپا از شما می‌خواهیم این چند هفته را تمدید کنید تا ما بتوانیم به نتیجه‌ای برسیم. بالاخره اروپا مجبور شد طرح ۱۱ ماده‌ای پیشنهاد دهد که البته آن را اجرا نکرد ولی تا آخر از لحاظ سیاسی روبه‌روی ترامپ ایستاد. رهبران اروپا به من گفتند این برای اولین بار در تاریخ آمریکا و اروپاست که رئیس‌جمهور آمریکا تصمیمی گرفته و همه ما یکپارچه روبه‌رویش ایستاده‌ایم. به هرحال برجام خیلی فرازونشیب داشت اما ماند، ولو نیمه جان. همین برجام نیمه جان سال ۲۰۲۰ تحریم تسلیحاتی سازمان ملل و امسال تحریم موشکی را از ایران برداشت. در اسفند ۱۳۹۹ هم که فعال شدن برجام کاملاً امکان‌پذیر بود اگر مصوبه مجلس مانع کار نمی‌شد.

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    پس این همه هوشمندی چرا مانع کارت بازی شدن مملکت توسط روسیه وچین نشده ؟ یکم اسپند برا خوداتون دود کنید .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها