روایت اکونومیست از اختلاف ها و ناکارآمدی ها در کابینه نتانیاهو

یک رسانه آمریکایی در گزارشی به نقل از منابع آگاه از مختل شدن فرایندهای تصمیم‌گیری در کابینه رژیم صهیونیستی به دلیل اختلافات خبر داده است.

روایت اکونومیست از اختلاف ها و ناکارآمدی ها در کابینه نتانیاهو

یک رسانه آمریکایی در گزارشی به نقل از منابع آگاه از اختلاف‌ها و ناکارآمدی‌ها در کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خبر داده است. 

نشریه اکونومیست نوشته با گسترده‌تر شدن دامنه جنگ در غزه بر حجم ناکارآمدی‌های دولت بنیامین نتانیاهو نیز افزوده می‌شود. 

طبق این گزارش، بسیاری از اسرائیلی‌ها بنیامین نتانیاهو را مقصر عملیات حماس در ۷ اکتبر می‌دانند. با آنکه سران ارتش و دستگاه‌های اطلاعاتی هم تقصیر دارند اما محبوبیت آنها بسیار بیشتر از نتانیاهو است. 

اکونومیست تصریح کرده همین مسئله باعث خشم نتانیاهو شده و اختلاف‌ها در کابینه جنگی اسرائیل را پیچیده‌تر کرده است. 

این گزارش‌ می‌افزاید مقام‌هایی که در جلسات کابینه جنگی اسرائیل حضور دارند  فضا را در این جلسات «تروماتیک» توصیف می‌کنند. 

رسانه آمریکایی گزارش داده این اختلاف‌ها بر روند تصمیم‌گیری‌های نظامی اسرائیل اثرگذار بوده‌اند و در واقع دلیل اینکه نظامی‌های اسرائیلی دو هفته در نزدیکی نوار غزه برای آغاز عملیات زمینی منتظر ماندند نیز همین است. 

یک مقام ارشد اسرائیلی گفت: «ارتش ضربه سختی خورد ولی الان روی دو پا ایستاده است. البته، این حرف را نمی‌توان درباره بقیه بخش‌های دولت زد.»

 وبگاه نشریه «پولیتیکو» هم بامداد پنجشنبه گزارش داده بود که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و دستیاران ارشد او، درباره این احتمال که روزهای حضور «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم موقت صهیونیستی در قدرت به شمارش افتاده، بحث کرده‌اند.

مقام‌های کنونی و پیشین دولت آمریکا به این رسانه گفتند که بایدن این موضوع را با خود نتانیاهو نیز در میان گذاشته است. 

بر این اساس، موضوع کوتاه‌شدن عمر سیاسی نتانیاهو در جلسات اخیر کاخ سفید با حضور بایدن مطرح شده و این شامل بحث‌هایی است که از زمان سفر بایدن به فلسطین اشغالی صورت گرفته است.

پولیتیکو به نقل از دو مقام ارشد آمریکایی نوشت: «بایدن تا آنجا پیش رفته که به نتانیاهو پیشنهاد داده است که در مورد درس‌هایی که باید با جانشین غیرقابل اجتناب خود در میان بگذارد، فکر کند».

طبق این گزارش، دولت بایدن بر این باور است که نتانیاهو دیگر فرصت زیادی برای حضور در قدرت ندارد و انتظار کاخ سفید این است که او احتمالاً چند ماه یا حداقل تا پایان مرحله اولیه جنگ غزه دوام بیاورد.

این نشریه ادامه داد: «در مقطعی از سفر [به فلسطین اشغالی]، بایدن به نتانیاهو توصیه کرد سناریویی را که برای جانشین خود می‌گذارد در نظر بگیرد که تلویحا بدان معنی است که نتانیاهو ممکن است مدت زمان زیادی در قدرت نماند».

یک مقام فعلی آمریکا به این نشریه توضیح داد که حضور متزلزل نتانیاهو در قدرت همیشه در جریان مذاکرات داخلی دولت بایدن درباره منطقه غرب آسیا مطرح می‌شود و دستیاران رئیس جمهور آمریکا هم‌اکنون با مجموعه‌ای از دیگر سیاستمداران صهیونیست درباره جنگ غزه در ارتباط هستند.

نتانیاهو ساعاتی قبل‌تر به هزینه‌های سنگین جنگ در غزه و همچنین تلفات نظامیان صهیونیستی اعتراف کرد؛ مسئله‌ای که می‌تواند بر افول ستاره بخت او در آینده رژیم صهیونیستی اثرگذار باشد. 

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: «متأسفانه در میان نیروهایمان تلفات داریم اما مصمم هستیم به اهداف جنگ دست پیدا کنیم. ما این جنگ را تا زمانی که به پیروزی دست پیدا کنیم ادامه خواهیم داد.»

نتانیاهو علاوه بر این تصریح کرد: «جنگ هزینه‌های اقتصادی دارد و من از تلاش‌های وزارت اقتصاد تقدیر می‌کنم.»

جنبش مقاومت حماس، از روز شنبه ۷ اکتبر (۱۵ مهرماه) عملیات «طوفان الاقصی» را علیه رژیم صهیونیستی آغاز کرد که تا به امروز ادامه دارد.

در مقابل  رژیم صهیونیستی حمله همه‌جانبه‌ای را علیه نوار غزه آغاز کرد و همزمان برای مهار مقاومت در کرانه باختری، بر شدت یورش‌های خود علیه شهرهای این منطقه افزود و علاوه بر به شهادت رساندن شماری از جوانان کرانه باختری، صدها نفر از آن‌ها را به اسارت گرفت. 

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها