رسانه‌های عربی: غرب با دو زبان متفاوت درباره یک حادثه مشابه سخن می‌گوید

به نوشته یک روزنامه عربی، کشورهای غربی با دو موضع متضاد درباره یک نوع حادثه که یکی در غزه و دیگری در جای دیگر رخ داده سخن می‌گویند.

رسانه‌های عربی: غرب با دو زبان متفاوت درباره یک حادثه مشابه سخن می‌گوید

این کشورها در حالی که از یک اقدام که در یک محل خاص اتفاق افتاده انتقاد می‌کنند، همان اقدام را اگر علیه فلسطینیان رخ دهد، می‌ستایند.

روزنامه اردنی الغد در این باره نوشت: چند روز پیش جاش پول یکی از مسئولان وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به تعامل دولت رئیس‌جمهور جو بایدن با جنگ دایر در غزه استعفای خود را تقدیم و رفتار واشینگتن را متهورانه و بر پایه نبود یک طرح و اندیشه وتفکر واقعی توصیف کرد.

این رسانه اردنی در بخش دیگری از گزارش تحلیلی خود به پنج مورد از این دست رفتارهای متضاد اشاره کرد و نوشت:

-به عنوان یک یهودی نزد شما آمدم:  آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا 20 آگوست گذشته نفرت خود را نسبت به کشته شدن هفت اوکراینی بر اثر حملات هوایی روسیه علیه شهر چرنیهیف در شمال اوکراین ابراز داشت.

او در صفحه ایکس خود نوشت: ما این حمله وحشتناک علیه غیرنظامیان بی‌گناه در چرنیهیف را محکوم می‌کنیم و از روسیه می‌خواهیم به حملات وحشیانه خود پایان دهد.

اما در 12 ماه جاری میلادی، بلینکن به اسرائیلی سفر کرد که حملات مستمرش تا لحظه تهیه این گزارش چهار هزار غیرنظامی را که اکثرشان زنان و کودکان بوده‌اند از میان برده است، اما اینجا او به زبان دیگری سخن گفت و تاکید کرد که در کنار اسرائیل خواهد ایستاد و به عنوان یک یهودی به آنجا سفر کرده و قول داد که نیازهای اسرائیل از سلاح و پول را تامین خواهد کرد. او حتی اشاره‌ای به جنایات وحشیانه علیه افراد بی‌گناه و بی‌دفاع غزه هم نکرد.

-یک جا حلال و یک جا حرام:  روز 13 آوریل 2022 رئیس‌جمهور آمریکا آنچه را نسل‌کشی روسیه در اوکراین نامید، محکوم کرد و مدعی شد که رئیس‌جمهور روسیه به دنبال از بین بردن چیزی به نام فرد اوکراینی است.

بایدن همچنین از ابتکار صدور حکم بازداشت پوتین به عنوان فردی که دست به جنایات جنگی در اوکراین می‌زند نیز حمایت کرد.

اما زمانی که اسرائیل حملات (وحشیانه) خود را علیه غزه آغاز کرد و آتش و گلوله‌هایش را بر سر کودکان و زنان فلسطینی ریخت عباراتی همچون نسل‌کشی دسته‌جمعی، جنایات جنگی و وحشت‌آفرینی علیه غیرنظامیان کلاً از قاموس گفتمان آمریکایی و بایدن حذف شد.

او با زبان دومش سخن گفت و اعلام کرد، حماس در جریان عملیات طوفان‌الاقصی سر کودکان اسرائیلی را از تن جدا کرده است، این در حالی است که عملیات مذکور خود واکنشی به جنایات اشغالگران علیه غیرنظامیان و اهانت‌ها و هتک حرمت‌های مستمر و مکرر علیه مسجدالاقصی بوده است، گرچه کاخ سفید بعداً از اتهام جنبش حماس به قتل کودکان عقب‌نشینی کرد.

با این حال بایدن چند روز بعد باز هم اعلام کرد که از اسرائیل می‌خواهد تا جنگ در غزه را متوقف نکند و حتی ادعا کرد اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهند این گروه‌های مقاومت هستند که کشتار المعمدانی را در غزه مرتکب شده‌اند و روایت اسرائیلی را از این ماجرا تایید می‌کند.

-مرگ لهجه بشردوستانه غربی: در آوریل 2022 بود که امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه خشم خود را از قتل غیرنظامیان در شهر بوچا در اوکراین ابراز داشت.

ماکرون نیز با زبان اول خود گفت دلایل بسیار واضحی در اختیار است که نشان می‌دهد نیروهای روسی مسئول جنایات جنگی در اوکراین هستند. او خواهان مجازات‌‌های بیشتر برای مسکو شد.

اما ماه جاری میلادی بود که مکرون اظهاراتی در مورد کشمکش عربی-اسرائیلی ابراز داشت اما آن را با زبان دوم خود بیان کرد.

در حالی که او جنبش حماس را تروریست نامید، قتل عام غیرنظامیان و تخریب منازل مسکونی ساکنانش را هرگز محکوم نکرد و اصلاً از واژه‌‌هایی همچون وحشی‌گری، نسل کشی و جنایات جنگی استفاده نکرد.

-یک جا جنایت و جای دیگر دفاع است:  روز 3 آوریل 2022 بود که اولاف شولتس صدراعظم آلمان به جنایات ارتش روسیه در شهر بوچای اوکراین پرداخت و بر لزوم مجازات عاملان وقوع این جنایت و طراحان آن تاکید کرد. او خواستار فراهم کردن زمینه حضور سازمان‌‌های بین‌المللی به این منطقه برای مستندسازی جنایات شد.

اما در ماه جاری میلادی او به اسرائیل رفت و اظهاراتی علیه طوفان‌الاقصی و در حمایت از جنگ اسرائیل علیه غزه بیان کرد.

این بار او هم با زبان دومش سخن گفت و تاکید کرد در کنار اسرائیل ایستاده و از نهادهای امنیتی آلمان خواست تا بدون مسامحه با تظاهراتی که در حمایت از غزه برگزار می‌شود، برخورد کنند.

او همچنین جنایات وحشیانه‌ای را که در غزه رخ می‌دهد اصلاً محکوم نکرد و خواستار مستندسازی آن هم نشد، حتی از آتش‌بس بشردوستانه یا چیزی که نشان دهد از کشتار غیرنظامیان فلسطینی نیز همانند کشتار شهروندان اوکراینی ناراحت شده، صحبتی نکرد.

-من در کنار شما هستم:  14 نوامبر 2022، ریشی سوناک نخست‌وزیر انگلیس در حاشیه حضور در نشست سران ۲۰ در اندونزی حمله شدیداللحنی علیه روسیه انجام داد و این کشور را به دلیل آنچه ارتکاب جنایات در اوکراین نامید، کشوری مطرود به شمار آورد.

او همچنین در مقاله‌ای که در روزنامه دیلی‌تلگراف منتشر کرد گفت: ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه مسئول وضعیت خونین موجود در اوکراین است.

اما روز 19 اکتبر جاری سوناک خود را به اسرائیل رساند در حالی که تل‌آویو همچنان مشغول هدف قرار دادن بیمارستان‌ها، مساجد و کلیساهای غزه بود.

او در این سفر این حملات را محکوم نکرد و نگفت که کشتار چهار هزار غیرنظامی اقدامی وحشیانه است و باید متوقف شود، چون با زبان دومش سخن می‌گفت و از این رو تاکید کرد: من با شما و در کنار شما هستم.
منبع: اعتمادآنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها