امیرعبداللهیان در جده؛ رژیم صهیونیستی را تحریم کنید

وزیر امور خارجه که از ابتدای نسل کشی‌های اخیر صهیونیست‌ها در غزه رایزنی‌هایی را برای توقف این جنایات صورت داد و سفری هم به ۴ کشور منطقه داشت، با شرکت در نشست جده ضرورت تلاش جمعی برای پایان دادن به جنایات جنگی صهیونیست‌ها را یادآور و خواستار قطع روابط کشورهای مسلمان با این رژیم و تحریم آن شد.

امیرعبداللهیان در جده؛ رژیم صهیونیستی را تحریم کنید

پس از شروع عملیات طوفان الاقصی در صبح شنبه ۱۵ مهر توسط حماس و پیوستن سایر گروه‌های مقاومت به آن و تلفات زیادی که به صهیونیست‌ها وارد شد، رژیم صهیونیستی در واکنش به این عملیات اقدام به حمله به غزه و تشدید محاصره این منطقه کرد. از آن زمان حملات و جنایات صهیونیست‌‌ها ادامه یافت و تعداد زیادی شهید و مجروح شدند. از سوی دیگر این رژیم اقدام به اسارت تعدادی از شهروندان فلسطینی کرد در همین خصوص رئیس هیأت امور اسرا و آزادگان فلسطین، امروز اعلام کرد که از آغاز طوفان الاقصی تاکنون، شمار اسرای فلسطینی از ۵۳۰۰ نفربه بیش از ۱۰ هزار نفر رسیده و تل‌آویو تلاش دارد بهای شکست خود را از اسرای فلسطینی پس بگیرد.

براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی «اشرف القدره» سخنگوی وزارت بهداشت غزه، طی ۱۲ روز گذشته تاکنون ۳۴۷۸ نفر در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند و بیش از ۱۲ هزار نفر نیز زخمی شده‌اند. 

از دومین روز آغاز جنایات صهیونیست‌ها در غزه،‌ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی با «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق موضوع برگزاری نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی را برای توقف جنایات صهیونیست‌ها در غزه مطرح و بعد از آن هم در گفت‌وگو با سایر همتایان در کشورهای اسلامی بر برگزاری این نشست تأکید کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در این خصوص با «حسین ابراهیم طه» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی تلفنی گفت‌وگو و پیشنهاد داد که ایران میزبان این نشست باشد. بعد از آن هم دفتر نمایندگی ایران در سازمان همکاری اسلامی در جده پیشنهاد میزبانی ایران برای برگزاری این نشست را به اطلاع سازمان مذکور رساند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این مدت رایزنی‌هایی را به صورت تلفنی با برخی همتایان و مقاماتی از جمله مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دبیرکل سازمان ملل، رئیس صلیب سرخ جهانی و ... صورت داد تا جلوی این جنایات در غزه گرفته شود. او همچنین بر رفع محاصره غزه تأکید و آمادگی ایران را برای ارسال کمک‌های بشردوستانه‌،‌ آب و غذا به غزه به اطلاع «سامح الشکری» وزیر خارجه مصر رساند. رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در این باره نامه‌ای هم به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نوشت 

این دیپلمات عالیرتبه ایرانی همچنین در این راستا در هفته‌ای که گذشت سفری به چهار کشور منطقه (عراق، لبنان، سوریه و قطر) انجام داد و ضمن رایزنی با مقامات این کشورها درباره اوضاع فلسطین با رهبران مقاومت در بیروت و دوحه نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

علاوه بر این در این مدت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی تلفنی با سران برخی کشورها از جمله امیر قطر، سلطان عمان، ولی‌عهد عربستان سعودی، روسای جمهور روسیه، سوریه، ترکیه، فرانسه، برزیل و نخست‌وزیر عراق، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی و رئیس دفتر سیاسی حماس اقدامات مجرمانه، دیوانه‌وار و غیرقانونی صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم غزه را باعث تشدید و توسعه دامنه درگیری‌ها به دیگر نقاط منطقه خواند.

همزمان با حضور امیرعبداللهیان در دوحه اعلام شد که روز چهارشنبه ۲۶ مهر ماه جده میزبان نشست کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی برای بررسی تحولات در فلسطین است و امیرعبداللهیان در مسیر بازگشت از دوحه به تهران در هواپیما اعلام کرد که به جده می‌رود تا در این نشست شرکت کند.

در نهایت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه سه‌شنبه ۲۵ مهر ماه در رأس هیأتی شامل «مهدی شوشتری» دستیار وزیر و مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقا، ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی و «شبیب جویجری» نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس راهی جده شد. پس از آن اخباری منتشر شد از حملات صهیونیست‌ها به بیمارستان «المعمدانی» در غزه که باعث خشم جهان اسلام شد و ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز این اقدام وحشیانه را قویا محکوم و آن را نسل کشی و جنایت جنگی وحشیانه خواند.

امیرعبداللهیان در بدو ورود به جده به این اقدام وحشیانه صهیونیست‌ها واکنش نشان داد و گفت: زمان برای اتحاد جهانی بشریت علیه این رژیم جعلی منفورتر از داعش و ماشین کشتارش فرارسیده است. 

وی تصریح کرد: این جنایت برای مسلمانان جهان و وجدان‌های آگاه در جهان غیر قابل تحمل است.

این دیپلمات عالیرتبه ایرانی با اشاره به برگزاری نشست کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی در جده برای بررسی تحولات اخیر در سرزمین‌های اشغالی خاطرنشان کرد: روز چهارشنبه نشست کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی را در جده داریم. در پی درخواستی که از روز دوم حملات رژیم صهیونیستی به غزه و نسل کشی در غزه داشتیم که وزرای خارجه کشورهای اسلامی سریعا یک نشست اضطراری را داشته باشند، در نهایت مقرر شد کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی با دعوت از همه وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان نشستی را در جده به میزبانی عربستان سعودی و در دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی برگزار کند. در روز سه‌شنبه تبادل پیامی با فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان داشتم و تأکید ما بر این است که باید نسبت به توقف فوری جنایت‌های جنگی صهیونیست‌ها علیه غیرنظامیان در غزه، باز شدن معبر برای ارسال غذا، دارو، آب و سوخت به مناطق مختلف غزه و همچنین مقابله با اقدامات صهیونیست‌ها در جنایت دیگرشان برای کوچ اجباری اهالی غزه بتوانیم پیام قوی را در این اجلاس صادر کنیم.

امیرعبداللهیان افزود: امیدوارم با توجه به جنایت اخیر در غزه، شاهد اقدام جمعی جهانی برای توقف جنایت علیه بشریت، نسل کشی و قتل عامی که رژیم جعلی و کودک کش اسرائیل به راه انداخته‌، باشیم.

رایزنی‌های دوجانبه در جده

دیدارهای دوجانبه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست جده روز چهارشنبه با دیدارش با  «شیخ سالم عبدالله الجابر الصباح» وزیر خارجه کویت آغاز شد. امیرعبداللهیان در دیدار با همتای کویتی در جده گفت: عدم توقف جنایات جنگی و استمرار نسل کشی توسط رژیم آپارتاید صهیونیستی در غزه، فضای منطقه را از کنترل خارج خواهد کرد. وی افزود: مقاومت در منطقه مستقل تصمیم می‌گیرد و کسی نمی‌تواند تضمین کند که شرایط به همین شکل باقی بماند. 

وزیر خارجه کویت نیز در این دیدار بر استمرار حمایت قوی کویت از فلسطین تأکید کرد و همچنین توسعه دامنه درگیری را خطری بزرگ برای کل منطقه خواند و افزود: ما بر ضرورت توقف جنگ و آغاز فوری ارسال کمک‌های انسانی تأکید داریم.

دیدار با «حسین ابراهیم طه» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز از دیگر دیدارهای امیرعبداللهیان در جده بود. او در این دیدار خواستار تحریم فوری و کامل رژیم صهیونیستی توسط کشورهای اسلامی، تحریم نفتی علیه این رژیم و اخراج سفرای آن از کشورهایی که دارای رابطه با این رژیم هستند،‌ شد. امیرعبداللهیان همچنین خواستار تشکیل یک تیم حقوقدانان اسلامی برای حمایت از فلسطین شد تا جنایات جنگی رژیم صهیونیستی را مستند سازی کرده و زمینه طرح و محاکمه جنایتکاران جنگی اسرائیل و حامیان آن در دادگاه‌های بین‌المللی فراهم شود.

حسین ابراهیم طه نیز در این دیدار از مواضع حمایتی دائمی و شناخته شده جمهوری اسلامی ایران در حمایت از قضیه فلسطین تشکر کرد و با تأکید بر ضرورت وحدت امت اسلامی و انسجام موضع در قبال مسأله فلسطین، حمله به بیمارستان المعمدانی را یک جنایت خواند و گفت: لازم است با اتحاد اسلامی، موضع متحدی داشته و نقطه پایانی بر این جنایات بگذاریم. 

امیرعبداللهیان و خانم «رتنو مرسودی» وزیر خارجه اندونزی نیز در حاشیه این نشست با یکدیگر دیدار کردند. وزیر امور خارجه در دیدار با همتای اندونزیایی در جده ضمن تأکید بر تشکیل دادگاه جنایات جنگی برای جنایات صهیونیست‌ها، گفت: لازم است کمیته‌ تخصصی حقوقدانان اسلامی در دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی برای اقدام جدی به منظور محاکمه جنایتکاران جنگی اسرائیل تشکیل شود.

وزیر خارجه اندونزی نیز با اشاره به دیدگاه مشترک با جمهوری اسلامی ایران در خصوص ضرورت حمایت فوری از فلسطین و مردم غزه گفت: لازم است از تشدید وضعیت جلوگیری شود. رتنو مرسودی همچنین بر ضرورت تمرکز بر ارسال فوری کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه تأکید کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه ۲۶ مهر ماه و در حاشیه اجلاس فوق العاده کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی در جده با «سلطان المریخی» وزیر مشاور در امور خارجی قطر دیدار و‌ گفت‌وگو کرد. امیرعبداللهیان در این دیدار سفر جو بایدن به تل‌آویو را مورد اشاره قرار داد و گفت: دیدار جو بایدن از تل آویو در این مقطع و پس از این همه جنایت صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌ها و نیز جنایت جنگی و نسل کشی در بیمارستان المعمدانی غزه، نشان می‌دهد که آمریکا به طور کامل در کنار رژیم صهیونیستی است و واشنگتن بدون قید و شرط از جنایات رژیم جنایتکار صهیونیستی حمایت می‌کند. 

سلطان المریخی وزیر مشاور در امور خارجی قطر نیز در این دیدار شرایط در غزه و نیز حمله به بیمارستان المعمدانی در غزه را فاجعه تمام عیار توصیف کرد و گفت: متأسفانه حمایت غرب از اسرائیل صرفا حمایت سیاسی نیست و این حمایت‌ها عملا به منزله چراغ سبزی برای تداوم جنایات رژیم اسرائیل است. وی بر ضرورت و اهمیت توقف فوری جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در غزه تأکید کرد و گفت: علاوه بر ظرفیت‌های سازمان همکاری اسلامی، ضروری است از ظرفیت‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز برای اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی و توقف فوری جنایات آنها در غزه و نیز پیگیری جنایتکاران استفاده شود.

حضور در نشست سازمان همکاری اسلامی

وزیر امور خارجه در اظهاراتی در نشست کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی در جده با بیان اینکه زمان آن فرارسیده که کشورهای اسلامی روابطشان را با رژیم صهیونیستی قطع کنند، خواستار اعزام هیأتی از کشورهای اسلامی برای بررسی جنایات اسرائیل به غزه شد.

وی با بیان اینکه مسؤولیت این جنایات متوجه آمریکاست، اقدام رژیم کودک کش اسرائیل در بمباران شب گذشته بیمارستانی در غزه و به شهادت رساندن حدود یک هزار غیرنظامی، بیمار و کادر درمانی را با هیچ منطقی سازگار ندانست و پرسید: به راستی چه کسی باور می‌کند مقاومت از این بمب پیشرفته استفاده کرده باشد.

این دیپلمات عالیرتبه ایرانی خطاب به وزرای حاضر در این نشست اظهار داشت: بنیان سازمان همکاری اسلامی بر آرمان فلسطین استوار بوده و هست و فلسطین و قدس شریف باید همچنان مسأله اول دنیای اسلام باقی بماند. تردیدی نیست که عملیات طوفان الاقصی ثابت کرد که آرمان فلسطین همچنان زنده است. بی تردید فلسطین بعد از طوفان الاقصی با فلسطین قبل متفاوت خواهد بود. آینده از آن زنان، مردان و کودکان فلسطینی است. وزیر امور خارجه در راستای اقدام عملی و موثر برای حمایت و پشتیبانی از ملت فلسطین، ۱۲ پیشنهاد جمهورى اسلامی ایران را مطرح کرد.

تشکیل مجموعه‌ای حقوقی از حقوقدانان جهان اسلام برای حمایت حقوقی از مردم فلسطین و محاکمه عاملان و آمران اسرائیلی و جنایتکاران جنگی اعم از نظامیان، سیاسیون و خلبانانی که عامل قتل غیرنظامیان فلسطینی هستند،  قطع روابط کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی و تحریم کالاهای تولید این رژیم، تشکیل دادگاه جنایت جنگی جنگ افروزان رژیم صهیونیستی، خلبانان، فرماندهان ارتش و مقامات سیاسی این رژیم، تحریم سیاسی و اقتصادی رژیم صهیونیستی از سوی کشورهای اسلامی از جمله پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران در این نشست بود.

امیرعبداللهیان بعد از شرکت در نشست و ایراد سخنرانی به رایزنی‌هایش با همتایان خود در حاشیه این نشست ادامه داد. وی با وزرای خارجه عربستان سعودی، ترکیه، جمهوری آذربایجان،‌ قطر و موریتانی در این باره دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه در دیدار با «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان بر ضرورت تلاش مشترک کشورهای اسلامی برای پایان دادن به جنایات جنگی و نسل کشی رژیم صهیونیستی تأکید کرد و گفت که اوضاع در منطقه به شرایط حساسی رسیده و می‌تواند از کنترل خارج شود، فلذا عنصر زمان مهم و کلیدی است. امیرعبداللهیان در این دیدار با تشکر از برگزاری جلسه فوق العاده سازمان همکاری اسلامی گفت: مواضع عربستان در حمایت فلسطین از ابتدای این درگیری‌ها قابل تقدیر است.

فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان نیز با ابراز نگرانی از شرایط اسفناک مردم مظلوم فلسطین در غزه، گفت: ضروری است هرچه سریع‌تر حملات رژیم اسرائیل علیه غزه متوقف شده و از شهروندان فلسطینی در مقابل حملات رژیم اسرائیل حمایت شود و امنیت مردم فلسطین تضمین شود.

«فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق نیز از دیگر مقاماتی بود که امیرعبداللهیان با وی دیدار کرد و در این دیدار گفت: در صورت عدم توقف جنایات جنگی رژیم صهیونیستی، منطقه از کنترل خارج خواهد شد. وی افزود: رژیم صهیونیستی به جای رویارویی با نیروهای مقاومت، برای جبران شکست خود در عرصه نظامی، شهروندان فلسطین را هدف جنایات جنگی و سیاست نسل کشی خود قرار داده است.

فؤاد حسین وزیر خارجه عراق نیز در این دیدار هدف رژیم صهیونیستی از حملات جاری را ویران کردن غزه و زمینه سازی برای کوچاندن فلسطینی‌ها از غزه عنوان کرد.وی افزود: ضروری است از همه ظرفیت‌های لازم برای توقف حملات رژیم اسرائیل علیه غزه، ارسال کمک‌های انساندوستانه و رفع محاصره غزه استفاده شود.

امیرعبداللهیان همچنین در حاشیه این نشست با «محمد سالم ولد مرزوک» وزیر امور خارجه موریتانی دیدار کرد. وزیر خارجه موریتانی نیز در این دیدار اوضاع جاری در غزه را اسفناک و مصیبت بار توصیف کرد و افزود: متاسفانه شاهد نقض تمامی قوانین و مقررات بین‌المللی توسط رژیم اسرائیل علیه ملت فلسطین هستیم. وی شرایط جاری را بسیار نگران کننده توصیف کرد و افزود: لازم است حملات علیه غزه سریعا متوقف شده و کمک‌های انسانی به غزه ارسال شود.

امیرعبداللهیان در دیدار با همتای موریتانیایی بر ضرورت تلاش جمعی کشورهای اسلامی برای پایان دادن به جنایات جنگی و نسل کشی رژیم آپارتاید صهیونیستی علیه ملت فلسطین تأکید کرد.

«نبیل عمار» وزیر خارجه تونس نیز از جمله وزرای خارجه‌ای بود که امیرعبداللهیان با وی دیدار و درباره اوضاع فلسطین و غزه گفت‌وگو کرد. وزیر امور خارجه در دیدار با همتای تونسی در جده گفت: اقدامات افراط گرایانه رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین، گزینه دیگری غیر از واکنش و توسل به مقاومت در مقابل ملت فلسطین و گروه‌های مقاومت قرار نداد.

وزیر امور خارجه تونس نیز با ابراز خرسندی از این دیدار گفت: ما حمایت از قضیه فلسطین را حمایت از قضیه حق می‌دانیم. وی با اشاره به نگاه مشترک دو کشور در حمایت از قضیه فلسطین افزود: استمرار شرایط جاری در غزه و تداوم حملات رژیم صهیونیستی می‌تواند کل منطقه را تحت تأثیر خود قرار دهد. 

حسین امیرعبداللهیان همچنین در حاشیه این اجلاس با «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان دیدار و‌ گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در این دیدار، جنایات روزهای اخیر رژیم کودک‌کش صهیونیستی در غزه به ویژه حمله وحشیانه به بیمارستان المعمدانی را مصداق عینی نسل کشی و جنایت علیه بشریت توصیف کرد و گفت:  لازم است از سوی کشورهای اسلامی پیامی متحد و قوی به رژیم یاد شده و حامیان آن ارسال شود. جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز با ابراز نگرانی کشورش نسبت به تحولات جاری در غزه، خواستار تلاش همه طرف‌ها به منظور توقف کشتار و خونریزی در غزه شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران و «عبدالله بوحبیب» نیز در حاشیه این نشست با یکدیگر دیدار و گفت‌‌وگو کردند.

وزیر امور خارجه در دیدار با همتای لبنانی در جده سفر بایدن به تل‌آویو در شرایط کنونی و پس از جنایت جنگی صهیونیست‌ها در بیمارستان غزه را تحریک آمیز توصیف کرد.

«عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه لبنان  نیز در این دیدار ضمن تأکید بر لزوم تقویت اقدام جمعی کشورهای اسلامی برای پایان بخشیدن به جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین، نشست امروز جده را گامی مثبت در مسیر اعلام موضع منسجم کشورهای اسلامی در حمایت از قضیه فلسطین و ساکنان مظلوم غزه خواند.

در دیدار امیرعبداللهیان و «هاکان فیدان» وزرای خارجه ایران و ترکیه در جده هم تحولات جاری فلسطین به ویژه وضعیت فاجعه بار غزه و راه‌های پایان بخشیدن به کشتار بیرحمانه فلسطینی‌ها توسط رژیم صهیونیستی مورد بررسی قرار گرفت.

امیرعبداللهیان همزمان با حضورش در جده تلفنی با «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن آخرین تحولات فلسطین و تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه را مورد بحث و بررسی قرار داد.

وی در پایان این سفر در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: در جریان سفر به جده علاوه بر سخنرانی در اجلاس سازمان همکاری اسلامی، با وزرای‌ خارجه ترکیه، عراق، عربستان، اندونزی، موریتانی، تونس، لبنان، کویت، آذربایجان، دبیرکل این سازمان و وزیر‌ مشاور قطر دیدار داشتم. جهان اسلام جنایات جنگی صهیونیست‌ها علیه زنان و کودکان غزه را تحمل نخواهد کرد

خروجی نشست فوق العاده کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی در جده بیانیه‌ای بود که کشورهای عضو در این بیانیه خواستار توقف فوری تجاوزات وحشیانه نیروهای اشغالگر اسرائیل علیه مردم فلسطین در نوار غزه و لغو محاصره تحمیلی شدند.در این بیانیه همچنین از جامعه بین‌الملل خواسته شد برای ارائه کمک‌های بشردوستانه، پزشکی، امدادرسانی فوری، آبرسانی و برق‌رسانی، بازگشایی فوری گذرگاه‌های انسانی امن برای ارسال کمک‌های اضطراری به نوار غزه اقدام کنند. کشورهای عضو این سازمان در عین حال بر محوریت مسئله فلسطین برای تمام امت اسلامی، حمایت از حقوق مسلم مردم فلسطین به‌ویژه حق تعیین سرنوشت و بازگشت آوارگان فلسطینی، حق استقلال و شکل‌گیری کشور فلسطین تأکید کردند.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • پادوی روس !
    0

    اینم توهم برش داشته ! فکر کرده کیه برای همه دستور صادر میکنه ! خدا می دونه توی دلشون چقدر بهت می خندن !
    مثلاً یمن می خواد تحریمش کنه یا عراق و افغانستان و سومالی !

  • ناشناس
    6

    این دیپلماسی فعال خوب هست و رفت و آمدهای سیاسی فشار بر آمریکا و غرب را دوچندان خواهد کرد

  • یلدا
    0

    خخخخخخخخ

  • ناشناس
    0

    حتما عقل وشعورشونا میدن دست شماها

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها