پاسخ به ۶ سوال مهم در رابطه با بحران سیاسی اخیر آمریکا

انفجار در کنگره آمریکا؛ ترامپ آماده انتقام/ چه اتفاقی در مجلس خواهد افتاد؟

عزل مک کارتی عمدتاً به دلیل همدلی او با دموکرات ها به وقوع پیوست. تندروهای حزب جمهوری خواه به دنبال این هستند که با عزل مک کارتی یک تندرو به نام مت گیتس را رئیس مجلس کنند اما معلوم نیست تا چه حد بتوانند به موفقیت برسند.

انفجار در کنگره آمریکا؛ ترامپ آماده انتقام/ چه اتفاقی در مجلس خواهد افتاد؟

به گزارش خبر فوری، عزل کوین مک کارتی، رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان برای نخستین بار در تاریخ مانند یک بمب در محافل سیاسی آمریکا منفجر شده است. بسیاری معتقدند این اتفاق عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت و باعث دو دستگی بین نمایندگان و به خصوص اعضای حزب جمهوری خواه خواهد شد. الجزیره قطر در گزارشی به این موضوع پرداخته است. در زیر خلاصه ای از گزارش این پایگاه قطری ارائه خوهد شد.

عزل تاریخی رئیس مجلس آمریکا/ ترامپ اولین ضربه را زد

با برکناری کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، برای اولین بار در تاریخ آمریکا 250 ساله این کشور، رئیس پارلمان عزل شد. این درام سیاسی که در نوع خود بی سابقه است از دیروز شروع نشده و امروز هم به پایان نخواهد رسید. با وجود سرنگونی مک کارتی، به نظر می رسد هیچ چشم اندازی برای حل بحرانی که اساسا توسط حزب جمهوری خواه ایجاد  شده، وجود ندارد. عزل مک کارتی عمدتاً به دلیل همدلی او با دموکرات ها به وقوع پیوست. تندروهای حزب جمهوری خواه به دنبال این هستند که با عزل مک کارتی یک تندرو به نام  مت گیتس را رئیس مجلس کنند اما معلوم نیست تا چه حد بتوانند به موفقیت برسند.

گیتس مدعی شده که با همکاری هم حزبی های خود اقدام به تنبیه مک کارتی به دلیل هماهنگی با دموکرات ها جهت تصویب لایحه بودجه دولت در هفته گذشته و جلوگیری از تعطیلی جزئی دولت فدرال، کرده است. همانطور که انتظار می رفت، گیتس تعداد کمی از آرای جمهوری خواهان را به دست آورد اما همین تعداد رای کم هم به کمک او آمد و او با کمک دموکرات ها توانست مک کارتی را برکنار کند. این موضوع قبل از رای گیری توسط مک کارتی تایید شد و گفت: "اگر پنج جمهوری خواه با دموکرات ها همراهی کنند، من استیضاح خواهم شد."

اکنون همه در مورد آینده و اتفاقاتی که خواهد افتاد کنجکاوند. در این گزارش سعی داریم به مهمترین سوالات مرتبط با این مساله مهم در سیاست آمریکا پاسخ دهیم.

رئیس فعلی مجلس نمایندگان کیست؟

پست ریاست مجلس نمایندگان در آمریکا در حال حاضر خالی است و آخرین رئیس و سخنران آن (پنجاه و پنجمین رئیس مجلس در تاریخ کنگره این کشور) نماینده جمهوریخواه کالیفرنیا، کوین مک کارتی بود که در 7 ژانویه 2023 انتخاب شد. او در سه شنبه استیضاح و عزل گردید. در حال حاضر، پاتریک مک‌هنری به‌عنوان رئیس موقتی شورا فعالیت کرده و تا زمان انتخاب رئیس جدید مجلس ریاست مجلس را بر عهده خواهد داشت.

چرا مک کارتی عزل شد؟

شاخه تندرو و ترامپیست حزب جمهوری خواه، کوین مک کارتی را به هماهنگی با دموکرات ها برای تصویب لایحه بودجه دولت فدرال متهم کردند. به دنبال این اتهام، جنگ لفظی بین مک کارتی و مت گیتس، نماینده جمهوریخواه مجلس از ایالت فلوریدا آغاز شد. گیتس مدت هاست تهدید کرده که درخواستی برای برکناری مک کارتی ارائه خواهد کرد و سرانجام دو روز قبل این کار را انجام داد و مجلس نمایندگان با 216 رای موافق در مقابل 210 رای مخالف، رای به برکناری مک کارتی دادند. در این رای گیری همه دموکرات ها به همراه 8 جمهوری خواه تندرو علیه مک کارتی رای دادند. این رای گیری راه را برای یک شکل گیری روندی طولانی از کشمکش ها و درگیری ها جهت انتخاب یک رئیس مجلس جدید هموار می کند. تعیین رئیس جدید مجلس نمایندگان احتمالا کثیف، فرسایشی و پر چالش خواهد بود.

8 جمهوری خواهی که به استیضاح مک کارتی رای دادند چه کسانی بودند؟

هشت عضو جمهوری خواه مجلس که ترامپیست هستند، یعنی اندی بیگز از آریزونا، کن باک از کلرادو، تیم بورچت از تنسی، الی کرین از آریزونا، مت گیتس از فلوریدا، باب جاد از ویرجینیا، مت روزندیل از مونتانا و همچنین نانسی میس از کارولینای جنوبی علیه مک کارتی رای داده و حکم عزل او را امضاء کردند.

مهمترین وظایف رئیس مجلس نمایندگان چیست؟

قانون اساسی ایالات متحده نقش رئیس مجلس را تعیین کرده است. بر اساس حکم قانون، رئیس مجلس نمایندگان بر کلیات مصوبات و احکام کنگره نظارت می کند. در تاریخ آمریکا، روسای کنگره همیشه از حزب اکثریت انتخاب شده‌اند، اگرچه این یک الزام قانونی نیست. بنابراین رئیس مجلس همیشه علاوه بر رهبری مجلس نمایندگان، رهبری حزب اکثریت مجلس را نیز بر عهده دارد. در سطح عملی، رئیس مجلس دستور کار قانونگذاری کنگره را تعیین می کند، وظایف کمیته ها را کنترل می کند، رای گیری و برنامه کاری را تنظیم می کند و مسئول متحد نگه داشتن اعضای حزب در پیش برد طرح های اصلی  و جهت دهی به آنها است.

اهمیت جایگاه رئیس مجلس نمایندگان در چیست؟

رئیس مجلس نمایندگان مقام سوم را در ساختار قدرت آمریکا دارد و در صورت ناپدید شدن، مرگ، قتل یا عزل رئیس دولت و معاونش، رئیس جمهور می شود. پست ریاست مجلس یکی از قدرتمندترین سمت ها و پست ها در واشنگتن است. رئیس کنگره بسته به ترکیب حزبی مجلس، می تواند از دستور کار رئیس جمهور ایالات متحده حمایت کرده یا مانع از تصویب و اجرایی شدن آن شود.

رئیس جدید کنگره چگونه انتخاب می شود؟

اولین کاری که باید انجام شود برگزاری یک جلسه جدید در کنگره است. شورا باید تا انتخاب رئیس جدید کنگره به روند رای گیری ها و اداره امور کشور ادامه دهد و روند کاری کنگره تعطیل نمی شود. البته رای دادن به رئیس مجلس جدید و انتخاب او ضروری است و رئیس جدید طی یک بازه زمانی محدود باید انتخاب شود‌. نامزد پست ریاست مجلس نمایندگان با کسب رای اکثریت مجلس (218 رای) انتخاب خواهد شد. طبیعی است که رئیس جدید مجلس، رهبر فعلی حزب پیروز در مجلس و اکثریت خواهد بود.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • ناشناس
    25

    گاوچرانها به جان هم می افتند
    (به خاطر مشتی دلار)

  • ناشناس
    7

    مثل علی لاریجانی رییس اصولگرای مجلس که توسط پایدارچیها و تندروها به حاشیه رفته و کنار گذاشته شد.باید نشست و دید نتیجه ریاست جمهوری بعدی در امریکا چه خواهد شد.ظاهرا این مسیر به نفع ایران نخواهد بود

  • امیرعلی
    12

    خدا کنه ترامپ بیاد تکلیف ما رو هم روشن کنه

    نظرات شما -
    • 9

      به امید یزدان پاک ترامپ میاد . درود بر ترامپ .

  • ناشناس
    2

    مک کارتی خائن زودتر از این می بایست عزل می شد .

  • 1

    پس خائن شماره ۱ از گردونه خارج شد
    حالا نوبت حذف خائن شماره ۲ = مایک پنس است

  • عادل
    1

    پس این باند بازی پیاده شدن از قطار همجا هست

  • حسن
    8

    ترامپ بی وجوده

  • 🐜
    2

    همین طالبان شپشو افغان دست نشانده آمریکایی های وحشی هستند بیست میلیون افغان درایران زمین ساکن باشه بسیار بسیار خطرناک است و نقشه دشمنان خارجی و داخلی خودفروخته که خودیافرزندانشان در کشورهای دشمنان ملت فرودست ایران زمین مسکن خودرو و حساب های بانکی آنچنانی دارند است جنگ سیاستی فقط یک جنگ زرگری است نه جنگ واقعی فقط بخاطر ماله کشی ب روی ترکمونی که ترامپ در چهار سال حکومت ش زده بود این سناریوها را برپاکردن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها