استقبال شورای همکاری خلیج‌فارس از آغاز مجدد روابط دیپلماتیک تهران و ریاض/ درخواست مداخله جویانه در مورد پرونده هسته ای ایران تکرار شد/ انتقاد ایران از بیانیه نشست گفت‌وگوهای عربی - ژاپنی در مصر

شورای وزرای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در بیانیه پایانی یکصد و پنجاه و هفتمین نشست خود از گام‌های برداشته شده در راستای اجرای توافق ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان عربستان سعودی و ایران استقبال کرد.

استقبال شورای همکاری خلیج‌فارس از آغاز مجدد روابط دیپلماتیک تهران و ریاض/ درخواست مداخله جویانه در مورد پرونده هسته ای ایران تکرار شد/ انتقاد ایران از بیانیه نشست گفت‌وگوهای عربی - ژاپنی در مصر

 شورای وزرای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در بیانیه پایانی یکصد و پنجاه و هفتمین نشست خود از گام‌های برداشته شده در راستای اجرای توافق ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان عربستان سعودی و ایران و از جمله آن آغاز ماموریت سفرای دو کشور نزد یکدیگر استقبال و ابراز امیدواری کرد که مرحله جدیدی از روابط فی‌مابین این دو کشور بر اساس منافع مشترک و احترام متبادل پایه‌گذاری شود.

در نشست این شورا که در مقر دبیرخانه شورای همکاری خلیج‌فارس به ریاست «بدر بن حمد بن حمود البوسعیدی» وزیر خارجه سلطنت عمان و رئیس دوره‌ای شورای وزیران خلیج‌فارس برگزار شد، بر اهمیت محافظت از امنیت دریایی و آبراه‌ها تاکید شد.

در این نشست وزرای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس مدعی مالکیت کامل و انحصاری مشترک پادشاهی عربی سعودی و کویت بر میدان نفتی الدره (آرش) شدند.

در خصوص روابط با ایران، بر ضرورت پایبندی به اصول اساسی از جمله حسن‌همجواری، احترام متبادل، پایبندی به قواعد، قوانین و منشورهای بین‌المللی و همچنین عدم دخالت در امور داخلی و حل اختلافات از روش‌های مسالمت‌آمیز و گفت‌وگو و عدم کاربرد زور یا تهدید به استفاده از آن، تأکید شد.

همچنین در ارتباط با ایران بر استفاده از همه مکانسیم‌ها برای تحکیم پایه‌های امنیت، صلح و ثبات در منطقه به‌منظور تقویت روابط تاکید شد.

در ادامه از ایران خواسته شد به تعهدات هسته‌ای خود پایبند شده و در ارتباط با پرونده هسته‌ای خود به‌طور فعالانه‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

در این نشست همچنین تاکید شد که در چارچوب مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران، به همه مسائل و از جمله نگرانی‌های امنیتی کشورهای خلیج‌فارس به‌منظور ایفای نقش در تحقق اهداف و منافع مشترک بر اساس احترام به حاکمیت کشورها، سیاست‌های حسن همجواری و پایبندی به قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل به‌منظور تضمین تقویت امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی، رسیدگی شود.

این شورا همچنین بر اهمیت مقابله با هر گونه تهدیداتی علیه کشتیرانی دریایی و تجارت بین‌المللی و تاسیسات نفتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس تاکید کرد.

انتقاد ایران از بیانیه نشست گفت‌وگوهای عربی - ژاپنی در مصر

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز (پنجشنبه) ۱۶ شهریور ماه در واکنش به بیانیه مشترک سومین نشست گفت‌وگوهای سیاسی عربی - ژاپنی در قاهره که در آن به موضوع جزایر سه گانه ایرانی اشاره شده است، گفت: جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک جزء لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران است و اشاره به آنها در بیانیه پایانی نشست مذکور فاقد هرگونه ارزش سیاسی و حقوقی است.

کنعانی پرداختن به جزایر سه گانه ایرانی در بیانیه مذکور را قاطعانه رد کرد و آن را مغایر با قواعد حقوق بین‌الملل از جمله اصل عدم دخالت در امور داخلی و احترام به تمامیت ارضی کشورها دانست.

منبع: جماران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها