هشدار از «فاجعه» انسانی در افغانستان، «کمبود بودجه و قطع کمک های غذایی به میلیون ها نیازمند»

باگذشت بیش از دو سال از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، بحران بشری در این کشور در حال تشدید و عمیق تر شدن است و در عین حال نهادهای امداد رسان با کمبود شدید بودجه مواجه هستند و کمک غذایی به میلیون ها انسان را قطع کرده اند.

هشدار از «فاجعه» انسانی در افغانستان، «کمبود بودجه و قطع کمک های غذایی به میلیون ها نیازمند»

 برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد در تازه ترین گزارش اعلام کرده است که در سال جاری میلادی مجبور شده است کمک غذایی به ده میلیون فرد «گرسنه» در افغانستان را قطع کند.

این نهاد در گزارش خود گفته است که کمک به این افراد را تنها به دلیل «کاهش شدید» بودجه قطع کرده است.

مسئولان این نهاد بین المللی گفته اند که به دلیل کمبود بودجه، مجبور هستند که در ماه جاری میلادی نیز کمک غذایی به دو میلیون نفر دیگر را قطع کنند.

در گزارش برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد آمده است که این نهاد اکنون می تواند فقط به یک نفر از هر پنج نفر گرسنه در افغانستان «کمک های اضطراری» فراهم کند.

این نهاد گفته است که قطع کمک های غذایی، باعث عمیق‌ترشدن نگرانی و ناامیدی شهروندان افغانستان شده است.

«هشدار از وقوع فاجعه انسانی»

برنامه جهانی غذا می گوید که به دلیل کمبود بودجه، در ماه های گذشته پیوسته مجبور شده است که کمک های غذایی را به میلیون فرد نیازمند در افغانستان کاهش دهد.

این نهاد گفته است که کمک های غذایی به افراد نیازمند «یک پنجره کوچک» برای جلوگیری از فاجعه انسانی است و هشدار داده است که برای این کار نیز زمانی کم در اختیار داریم.

نهادهای امداد رسان بین المللی می گویند که نیازهای بشردوستانه در افغانستان به اوج خود رسیده است، اما از سوی دیگر آنها در سال جاری میلادی با کاهش شدید بودجه مواجه هستند.

دو روز پیش دفتر هماهنگ کننده کمک های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) نیز با برشمردن پیامدهای کمبود بودجه برای امداد رسانی به مردم افغانستان، از وقوع یک فاجعه هشدار داده بود.

این نهاد گفته بود که کمبود بودجه برای کمک به مردم افغانستان به این معنی است که میلیون ها نفر دیگر به آب پاک و خدمات صحی دسترسی ندارند.

در گزارش این نهاد آمده بود که بیش از 6.3 میلیون نفر در افغانستان به آب پاک دسترسی نخواهند داشت.

بر اساس گزارش اوچا، چهار میلیون و سه صد هزار نفر دیگر در افغانستان به دلیل کمبود بودجه برای ارائه خدمات، دسترسی به سرویس بهداشتی، دو میلیون نفر به خدمات بهداشتی و میلیون ها زن، کودک و افراد دارای معلولیت، دسترسی به خدمات صحی و بهداشتی را از دست خواهند داد.

«کسر بودجه چه اندازه است؟»

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد در افغانستان اعلام کرده است که این نهاد برای ارائه کمک های غذایی به مردم افغانستان با یک میلیار دلار کسر بودجه مواجه است.

این نهاد پیش از این نیز هشدار بود که اگر بودجه مورد نیازش تأمین نشود، تا پایان ماه اکتوبر سال جاری میلادی، میزان کمک هایش به افراد نیاز به صفر می رسد.

نهادهای امداد رسانی که تحت مدیریت سازمان ملل متحد در افغانستان فعالیت می کنند، برای تداوم کمک به مردم افغانستان در نیمه دو سال جاری میلادی، 2.26 میلیارد دلار، بودجه درخواست کرده بودند.

این نهادها می گویند که تنها چیزی بیشتر از  16 درصد از بودجه مورد نیازشان تأمین شده است و به همین دلیل مجبور شده اند که پیوسته سطح کمک ها به نیازمندان را کاهش دهند.

بیکاری شدید و اخراج هزاران کارمند دولت از سوی طالبان، مواجه شدن افغانستان با بحران اقتصاد و رکود اقتصادی پس از تسلط طالبان و خشکسالی متداوم بر اثر تغییرات اقلیمی، از عوامل گسترش بحران بشری در افغانستان خوانده می شود.

در کنار این مسائل، بر اساس گزارش اداره بازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) دخالت و دستبرد طالبان در کمک های بشردوستانه باعث شده است این کمک ها به افراد مستحق نرسند.

از سوی دیگر، با مستندسازی دخالت طالبان در کمک های بشردوستانه از سوی نهادهای بین المللی، بسیاری از کشورها اکنون حاضر به کمک مالی به برنامه های بشردوستانه در افغانستان نیستند و آن را نوعی «تقویت طالبان» می دانند.

اخیرا رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا هشدار داد که اگر از عدم دسترسی طالبان به کمک های بشردوستانه این کشور به افغانستان اطمینان حاصل نکند، این کمک ها را قطع خواهد کرد.

منبع: شفقنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    افغانیا که همشون ریختند ایران نون مردم ایران قطع کردند اینقدر احمق هستند بدون فکر فقط تولید مثل میکنند یکی نیست به اینها بگه آخه شما یه آسمون هم ندارید زیر بنشینید به چه منطقی فقط پس میندازید

  • ناشناس
    0

    خود طالبان را باید تحت فشار قرار داد تا بفهمد مملکت داری یعنی چه تازه زبونش هم درازتر میشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها