وزیر خارجه ترکیه:

آماده میزبانی از رئیس‌جمهور ایران در روزهای آینده هستیم

وزیر خارجه ترکیه گفت: در چارچوب هشتمین نشست شورای عالی ایران و ترکیه پذیرای رئیس‌جمهور ایران خواهیم بود.

آماده میزبانی از رئیس‌جمهور ایران در روزهای آینده هستیم

هاکان فیدان، روز یکشنبه در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود گفت: امروز به عنوان وزیر خارجه ترکیه اولین بار به ایران سفر می‌کنم. از وزیر امور خارجه ایران به دلیل میهمان نوازی‌اش تشکر می‌کنم. بین ایران و ترکیه پیوندهای تاریخی وجود دارد.

وی تصریح کرد: دو کشور در کمال صلح زندگی می‌کنند، در زلزله ترکیه ما همبستگی خود را مجدد نشان دادیم و از ایران تشکر می‌کنیم. تحولات و بحران‌های اجتماعی بر اهمیت روابط ما می‌افزاید.

وزیر خارجه ترکیه افزود: در چارچوب هشتمین نشست شورای عالی ایران و ترکیه در روزهای آتی پذیرای آقای رئیسی در آنکارا خواهیم بود.

فیدان بیان کرد: امنیت مرزهای مشترک، مبارزه با تروریسم، حمل و نقل و غیره را مورد تبادل نظر قرار دادیم و در خصوص تروریسم حساسیت‌های خود را مطرح کردیم.

وزیر خارجه ترکیه تصریح کرد: همچنین در خصوص گام‌ها برای افزایش حجم تجارت گفتگو کردیم. در تجارت مرزی کشاورزی حمل و نقل موقعیت کشورهای خودمان را مطرح کردیم. در دیدار خود در خصوص همکاری‌ها در موضوع انرژی نیز گفتگو کردیم و امیدوارم که مسائل را از طریق درک مشترک حل کنیم.

وی ادامه داد: ایران و ترکیه دو کشور قدرتمند منطقه هستند و این مسئولیت ما را بیشتر می‌کند. در رابطه با موضوع سوریه ما بررسی کردیم که چه کارهایی را می توان انجام داد. انتظارات ما از سوریه به شکل کامل مشخص است و می‌خواهیم شهروندان سوریه را در امنیت کامل به کشورشان بازگردانیم.

فیدان گفت: در مبارزه با تروریسم و پ. ک. ک (حزب کارگران کردستان ترکیه) می‌خواهیم همکاری بیشتری داشته باشیم و دولت سوریه همکاری بیشتری کند. مطمئنم که از الزامات سوریه هم است، در مورد عراق هم در خصوص مبارزه با تروریسم و اسلام هراسی صحبت کردیم.

فیدان ادامه داد: باتوجه به اینکه در اروپا علیه ارزش‌های اسلامی حملاتی تعمدی صورت می‌گیرد، با یکدیگر در این خصوص تبادل نظر کردیم. همچنین از حصول توافق بین ایران و عربستان نیز خشنودیم.

وی با بیان اینکه ایران، عربستان و ترکیه کشورهای مسئولیت پذیر منطقه هستند، تصریح کرد: همچنین ما امروز در خصوص برجام هم گفتگو کردیم و اطلاعات لازم را گرفتیم.

وزیر خارجه ترکیه در خصوص تحولات در کرکوک گفت: کرکوک از نظر قومی و مذهبی یک مدل کوچک عراق است و ثبات در این منطقه به منزله ثبات در این کشور است. در عراق دولتی که تاسیس شده باعث ایجاد ثبات در کشور شده و همچنین تلاش‌ها در این زمینه را حمایت می‌کنیم.

فیدان افزود: در چنین دوره ای در کرکوک چنین حوادثی وقوع یافته که باعث نگرانی ماست. ما نظرات خودمان را با مقامات عراق مطرح کردیم. موجودیت پ. ک. ک هم افزایش پیدا کرده و ما می‌خواهیم که عراق به وجود آنان در کرکوک پایان دهد.

وی خاطرنشان کرد: حفظ منافع هموطنان ما در این منطقه از اولویت‌های سیاست خارجی ترکیه است و ما همواره از حقوق آنها دفاع خواهیم کرد.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ناشناس
    1

    یادتون نره یه ناهار مفصل و توپ بهش بدین!!

  • ناشناس
    1

    خخخخ.

  • علی
    1

    از آدربایجان علیه ایران حمایت میکنه الان هم فقط اومده حمایت ایران برا عضویت ترکیه در بریکس جلب کنه. این اردوغان تاجر به تمام معناست. ایران باید کاملا حساب شده با اینا وارد گود بشه

  • ناشناس
    0

    ناهار نخورده ردش نکنید بیاد تا ی ماه هرجا میره میگه ناهار خوردی؟🤣🤣🤣🤣

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها