ادعای نخست‌وزیر اسبق ایتالیا در مورد فرانسه درباره ترور «معمر قذافی»

نخست‌وزیر اسبق ایتالیا مدعی شد که فرانسه با هدف ترور «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی، هواپیمای مسافربری ایتالیا را در سال ۱۹۸۰ میلادی (۱۳۵۹) ساقط کرده است.

ادعای نخست‌وزیر اسبق ایتالیا در مورد فرانسه درباره ترور «معمر قذافی»

تارنمای آمریکایی پولیتیکو نوشت: این ادعای بی پایه و اساس درباره اینکه پاریس دستور سرنگونی هواپیمای مسافربری ایتالیایی را در تلاش برای نابودی معمر قذافی دیکتاتور لیبی در سال ۱۹۸۰ داده است، خطر ایجاد درگیری دیپلماتیک بین ایتالیا و فرانسه را به دنبال دارد.

جولیانو آماتو نخست وزیر اسبق ایتالیا در مصاحبه ای با روزنامه ایتالیایی لاریپوبلیکا (La Repubblica) مدعی شد که نیروی هوایی فرانسه، موشکی را با هدف ترور قذافی شلیک کرده که سهوا پرواز ۸۷۰ ایتاویا (Itavia) را در مسیر بولونیا به پالرمو ساقط کرده است.

این سیاستمدار ایتالیایی با درخواست از امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه برای پاسخ به این ادعایش، گفت: «این فرصتی برای الیزه خواهد بود تا شرمی که بر دوش پاریس سنگینی می‌کند را از بین ببرد».

بر اساس این گزارش، جورجیا ملونی نخست وزیر ایتالیا به اظهارات آماتو واکنش نشان داد و گفت که ادعاهای او «شایان توجه» است، اما باید هر مدرک محکمی که دارد را ارائه دهد.

جولیانو آماتو که تاکنون ۲ بار نخست‌وزیر ایتالیا بوده است، اذعان کرد که هیچ مدرک محکمی درباره این ادعاها ندارد.

هواپیمای مسافربری شرکت «ایتاویا» که در ۲۷ ژوئن ۱۹۸۰ (۶ تیر ۱۳۵۹) میلادی طی یک پرواز داخلی از بولونیا عازم پالرمو بود، در اطراف جــزیره کوچک اوستیکا واقع در شمال جزیره سیسیل، در آب‌های دریای تیرنو سرنگون و منجر به مــرگ ۸۱ سرنشین آن شد.

معمر قذافی که از ۳۱ اوت ۱۹۶۹ (۹ شهریور ۱۳۴۸) با کودتا، زمام امور لیبی را به دست گرفته‌بود، ۲۰ اکتبر ۲۰۱۱ (۲۸ مهر ۱۳۹۰) در یک قیام مسلحانه و با پشتیبانی هوایی جنگنده‌های ناتو سرنگون شد؛ از آن به بعد که بیش از یک دهه می‌گذرد، این کشور آفریقایی روی خوش آرامش و امنیت را به خود ندیده‌ است.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها