نگاهی به بازتاب ورود هواپیمای روسی به ایران در رسانه های جهان؛

وحشت اسرائیل از نوسازی نیروی هوایی ارتش ایران/ هواپیماهای جنگی روسیه در راه تهران/ یاک ۱۳۰ چه ویژگی هایی دارد؟

ورود یاک-130 به ایران، بخشی از مفاد "قراردادهای تسلیحاتی جمهوری اسلامی با فدراسیون روسیه" است. این هواپیمای پیشرفته آموزشی رزمی قادر است نیازهای آموزشی خلبانان برای یادگیری پرواز با جنگنده های نسل چهارم را بر طرف سازد.

وحشت اسرائیل از نوسازی نیروی هوایی ارتش ایران/ هواپیماهای جنگی روسیه در راه تهران/ یاک ۱۳۰ چه ویژگی هایی دارد؟

به گزارش خبر فوری، تحویل هواپیماهای یاک 130 روسیه به ارتش ایران، واکنش رسانه های مختلف خارجی را در پی داشته است. هواپیمای یاک روسیه نوعی هواپیمای آموزشی است که می تواند نقش عمده ای در آموزش خلبانان ایرانی و آشنایی آنها با جنگنده های نسل چهارم داشته باشد.

پایگاه فوربس آمریکا با اشاره به موضوع دریافت جنگنده های یاک از روسیه نوشت: بنابر اعلام رسانه‌های ایران، جت‌ های سفارش تهران از مسکو وارد این کشور شده‌اند. این هواپیماها، همان جنگنده‌های سوخو-35 نیستند که ایران به دنبال دریافتشان است اما می‌توانند به عنوان هواپیمای جنگی سبک نیز مورد استفاده قرار گیرند. این نشریه ادامه داد: اگرچه هواپیماهای یاک 130 به اندازه سوخو-35 توانایی ندارند اما تحویل آن‌ها نشان می‌دهد که روسیه آن جنگنده را نیز در تاریخ بعدی تحویل ایران خواهد داد.

روابط نظامی و هوایی ایران و روسیه در سال‌های اخیر به اوج خود رسیده است. این تعامل با واکنش رسانه های مختلف خارجی همراه بوده است. پایگاه صهیونیستی تایمز اسرائیل در گزارشی به موضوع ورود هواپیماهای یاک و تعامل نظامی تهران و مسکو پرداخته است. این پایگاه اسرائیلی ضمن هشدار در رابطه با اعطای جنگنده های روس به ایران، نسبت به قدرت گیری ایران و نوسازی جنگنده هایش ابراز خشم و نگرانی می کند.

احیای جنگنده های ایران، تهدیدی جدی برای اسرائیل

تایمز اسرائیل در ابتدای گزارش خود می نویسد؛ رسانه‌ های محلی ایران روز شنبه گزارش دادند که نیروی هوایی این کشور بخشی از جت‌های آموزشی رزمی پیشرفته روسیه را برای «بهبود آموزش و توانایی رزمی نیروی هوایی» دریافت کرده است. بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم، تعدادی هواپیمای آموزشی یاک-130 وارد کشور شده و به پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان در مرکز ایران انتقال یافته اند.

این خبرگزاری به نقل از روابط عمومی ارتش اعلام کرد که ورود یاک-130 به ایران، بخشی از مفاد "قراردادهای تسلیحاتی جمهوری اسلامی با فدراسیون روسیه" بوده است. بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، این هواپیمای پیشرفته آموزشی رزمی قادر است نیازهای آموزشی خلبانان برای یادگیری پرواز با جنگنده های نسل چهارم را برطرف سازد.

در ماه آوریل، ایران اعلام کرد که قرارداد خرید جنگنده سوخو-35 از روسیه را نهایی کرده است. روسیه و ایران هر دو تحت تحریم های بین المللی هستند که این امر تجارت آنها را محدود می کند، اما در طول سال گذشته این دو کشور روابطی قوی در بخش های مختلف از جمله مسائل نظامی و تعامل تسلیحاتی داشته اند.

تایمز اسرائیل سپس مدعی می شود که دریافت جنگنده های روسی در مقابل اعطای پهپادها و هواپیماهای بدون سرنشین ایران به روسیه است: اوکراین و بسیاری از متحدان غربی آن، تهران را متهم کرده‌اند که با تسلیحات خود، مسکو را در جنگ علیه کی‌یف تامین می کند. پهپادهای ایرانی یکی از عناصر کلیدی ارتش روسیه در جنگ با اوکراین بوده اند. تهران ابتدا تحویل این پهپادها به مسکو را تکذیب کرد اما بعد تاکید کرد که تنها قبل از شروع جنگ به روسیه پهپاد فروخته است. با این حال، شواهد نشان می دهد که ایران و روسیه در حال گسترش مشارکت دفاعی خود در سطح بی سابقه ای هستند.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا مدعی شده ایران از اوت سال گذشته تا کنون بیش از 400 هواپیمای بدون سرنشین به روسیه تحویل داده و در مقابل، به دنبال خرید هلیکوپترهای تهاجمی، رادارها و هواپیماهای یاک 130 از روسیه است. همچنین، در ماه ژوئن، کاخ سفید اعلام کرد که ایران قصد ساخت کارخانه تولید پهپاد در شرق مسکو را دارد.

تایمز اسرائیل در پایان گزارش خود بر بازسازی نیروی هوایی‌ ارتش جمهوری اسلامی ایران با جنگنده های نسل چهارم روسیه تاکید دارد و آن را خطری برای اسرائیل می داند: در حال حاضر، تسلیحات نیروی هوایی ارتش ایران را جنگنده‌های میگ و سوخوی روسی تشکیل می دهند که قدمت آن‌ها به دوران شوروی بازمی‌گردد. ایران همچنین برخی هواپیماهای چینی از جمله F-7 را در اختیار دارد و همچنین، مجهز به برخی جنگنده های F-4 و F-5 آمریکایی است که قدمت آن ها به قبل از انقلاب اسلامی باز می گردد. به همین دلیل، ایران به دنبال نوسازی ناوگان هوایی ارتش خود است و قرار است مجهزترین جنگنده های روسیه را دریافت کند. 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها