باید منتظر آخرالزمان بشریت باشیم

جهان در کل باید نگران پیامد‌های دور دیگری از ریاست جمهوری او باشد، اولین مورد شامل موارد برجسته‌ای مانند ممنوعیت مسلمانان از سفر به امریکا، انتقال سفارت امریکا به بیت المقدس و خوشحالی صهیونیست‌های آمریکایی با تایید مشتاقانه دزدی اسرائیل از فلسطین خواهد بود.

باید منتظر آخرالزمان بشریت باشیم

جامعه شناس و متخصص در زمینه فرهنگ و پژوهش‌های اسلامی و استاد ایرانی ادبیات تطبیقی و مطالعات ایرانی دانشگاه کلمبیا و مدیر مطالعات کارشناسی ارشد در انستیتو ادبیات تطبیقی و جامعه در دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک است.

او از چهره‌های دانشگاهی جریان مخالف جنگ در ایالات متحده است. او مشاور فیلم هایی، چون قلمرو بهشت اثر ریدلی اسکات بوده است.آیا جهان می‌تواند چهار سال دیگر دونالد ترامپ را تحمل کند؟ با توجه به وحشتی که او علیه ضعیف‌ترین و آسیب پذیرترین افراد در ایالات متحده و جهان در اولین دوره ریاست جمهوری خود اعمال کرد طرح این پرسش حتی برای تامل هم سورئال به نظر می‌رسد. با این وجود، اینجا ایالات متحده است و تبهکاران و قلدر‌های آن صرفا یک مشکل داخلی نیستند بلکه به طور کلی جهان را به خطر می‌اندازند.

به یاد دارم زمانی که "جورج دابلیو بوش" در سال ۲۰۰۴ میلادی برای دومین بار به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد. روزنامه بریتانیایی "دیلی میرر" شماره‌ای را منتشر کرد که در آن پرسیده بود: "چطور ۵۹,۰۵۴,۰۸۷ نفر می‌توانند تا این اندازه احمق باشند"؟ هم چنین به یاد می‌آورم که از این واکنش بزرگ در میان مردمی که "تونی بلر" ملقب به "پودل بوش" را برای سومین بار به عنوان نخست وزیر خود انتخاب کردند تعجب کردم.

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهند که ترامپ در میان نامزد‌های جمهوری خواه در صدر قرار دارد در حالی که رای دهندگان بین او و "جو بایدن" رئیس جمهور فعلی و رقیب دموکراتش تقسیم شده اند. فریب رسانه‌های چپ و لیبرال امریکا درباره پوشش اخبار مرتبط با ترامپ را نخورید او کماکان تهدیدی وجودی برای جهان است.

محبوبیت ترامپ کماکان ادامه دارد حتی پس از آن که چهار بار به اتهاماتی از جمله تلاش برای براندازی انتخابات ۲۰۲۰ و سازماندهی کودتای انتخاباتی علیه نظام دموکراتیک سیستمی که او دوباره در تلاش برای کسب بالاترین مقام از ان سوء استفاده کرده متهم شد. اگر فرد دیگر به جای ترامپ در هر کشوری با چنین اتهاماتی مواجه شده بود به زیر یک صخره می‌خزید و از عرصه حیات عمومی ناپدید شده بود. با این وجود، این موضوع در مورد امریکا و ترامپ صدق نمی‌کند.

اینجا در این سرزمین ترامپ از همان کیفرخواست‌ها و قبل از آن از دو استیضاح به نفع خود استفاده کرده و تظاهر به قربانی شدن می‌کند، زیرا میلیون‌ها آمریکایی نمی‌توانند برای رای دادن به او منتظر باقی بمانند.

جهان در مورد کیفرخواست جورجیا چگونه فکر می‌کند؟ این سند تاریخی ترامپ و سایر مقام‌ها پیشین امریکایی را متهم می‌کند که بخشی از یک "تجربه تبهکارانه" هستند و سعی در لغو نتایج انتخابات در آن ایالت را داشتند. آیا خوب نیست دادگاهی مشابه در کشور‌های خاورمیانه از جمله سوریه و مصر نیز برگزار شوند که در آن بتوان رهبران کشور‌ها را پاسخگو ساخت؟ در عین حال، کاخ سفید بهتر است از سخنرانی در مورد شایستگی‌های دموکراسی و حاکمیت قانون به سایر نقاط جهان دست بردارد مادامی که ترامپ هم چنان می‌تواند برای کسب منصبی که قصد براندازی آن را داشت دوباره نامزد شود.

ترامپ تاکنون در چهار پرونده جنایی در مدت تنها چند ماه متهم شده است. او در نیویورک با ۳۴ مورد اتهام به دلیل پرداخت مخفیانه پول به یک ستاره فیلم‌های مستهجن مواجه شد. او در فلوریدا با ۴۰ جرم برای سوء استفاده از اسناد طبقه بندی شده مواجه است. ترامپ در واشنگتن با چهار اتهام مرتبط با تلاش برای براندازی انتخابات ۲۰۲۰ میلادی مواجه است. او اکنون در جورجیا با ۱۳ جرم دیگر به دلیل دخالت در انتخابات موجه است. روزنامه "واشنگتن پست" تعداد دروغ‌هایی که ترامپ در زمان ریاست جمهوری به طور علنی گفته بود را ثبت کرده است: بیش از ۳۰۰۰۰ ادعای دروغ یا سخن گمراه کننده در بازه زمانی چهار ساله.

به خاطر داشته باشید که هیچ یک از این کیفرخواست‌ها ربطی به اقدامات خطرناک ترامپ در سراسر جهان مانند خروج از معاهده آب و هوایی پاریس، حملات مکرر با استفاده از پهپاد که منجر به تلفات غیر قانونی می‌شود یا ترور غیر قانونی ژنرال سلیمانی ندارند. شما هر گونه‌ای که می‌خواهید می‌توانید درباره ژنرال قاسم سلیمانی فکر کنید با این وجود، این واقعیت تغییر نمی‌کند که او یکی از مقام‌های کشوری مستقل بود.

اکثر افراد در جهان ممکن است افسوس بخورند و بگویند‌ ای کاش دادگاه کیفری بین المللی صلاحیت رسیدگی به جرایم تمام رهبران ایالات متحده و برتیانیا از بوش و بلر گرفته تا اوباما بایدن را داشت که همگی سهم و مسئولیتی در جنایات جنگی ارتکابی در عراق، افغانستان و نقاط دیگر جهان برعهده داشتند.

با این وجود، اتهاماتی که ترامپ با آن مواجه است تنها به اقدامات داخلی او مربوط می‌شود. در حالی که بسیاری از آمریکایی‌ها به درستی نگران این موضوع هستند که پیروزی دوباره ترامپ در انتخابات چه معنایی برای آزادی‌های مدنی یا برای ادعای معیوب آنان درباره دموکراسی باقی مانده در امریکا خواهد داشت. جهان در کل باید نگران پیامد‌های دور دیگری از ریاست جمهوری او باشد. اولین مورد شامل موارد برجسته‌ای مانند ممنوعیت مسلمانان از سفر به آمریکا، انتقال سفارت امریکا به بیت المقدس و خوشحالی صهیونیست‌های آمریکایی با تایید مشتاقانه دزدی اسرائیل از فلسطین خواهد بود.

آنان می‌گوید سیاست اسرائیل فشارسنج خوبی برای ایالات متحده است. هر آن چه که نخست آنجا رخ می‌دهد سپس اینجا اتفاق می‌افتد. این نشان می‌دهد که ترامپ رفیق صمیمی "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل در مسیر رهبری یک دولت قومیت محور سفید پوست مسیحی و فاشیست در ایالات متحده قرار دارد که مشابه برتری جویی یهودیان در اسرائیل می‌باشد. البته بایدن و حزب دموکرات نیز به طور جدی از اسرائیل انتقاد نمی‌کنند، زیرا آنان برای اثبات وفاداری و اطاعت از صهیونیست‌های امریکایی با جمهوری خواهان در حال رقابت هستند.

نادیده گرفتن زنگ خطر لیبرال‌ها و دموکرات‌ها که این روز‌ها درباره آینده احتمالی ترامپ به صدا درآمده غیر ممکن به نظر می‌رسد. "نانسی پلوسی" رئیس پیشین مجلس نمایندگان امریکا بر این باور است که اگر چنین اتفاقی رخ دهد "ما دیگر ایالات متحده امریکا نخواهیم بود".

نشریه معمولا خونسرد "اکونومیست" نیز از چشم انداز "فاشیسم منضبط" تحت ریاست جمهوری دوباره ترامپ نگران است و می‌نویسد: "ترامپ احتمالا نامزدی جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ را به دست خواهد آورد. اکنون گروهی حرفه‌ای از پوپولیست‌های معتقد به شعار "نخست امریکا" در تلاش هستند تا اطمینان کسب کنند که نسخه دوم ترامپ در این دوره منضبط و متمرکز بر انجام کار‌ها خواهد بود. آنان در حال آماده کردن راه هستند و شما نباید تلاش‌های شان را نادیده بگیرید".

"اکونومیست" به نقل از ترامپ می‌نویسد: "من عادل شما هستم". اوایل سال جاری ترامپ به حامیان اش با عباراتی کاملا آخرالزمانی قول داده بود: "من مجازات و انتقام شما هستم".

نشریه "ونیتی فر" نیز به همان اندازه نگران است و خاطر نشان می‌سازد که ترامپ دیگر حتی "تلاش نمی‌کند برنامه‌های اقتدارگرایانه خود برای دور دوم زمامداری اش پنهان کند". این نشریه می‌نویسد:"در عوض، او و متحدان اش آشکارا در مورد آن صحبت می‌کنند. این موضوع شما را متعجب می‌سازد و از خود می‌پرسید آنان در مورد چه چیزی به طور علنی صحبت نمی‌کنند"؟!

"نیویورک تایمز" با خونسردی، اما اطمینان خاطر از آن چه ترامپ قصد انجام آن را دارد می‌نویسد: "رئیس جمهور سابق و حامیان ش قصد دارند قدرت کاخ سفید را تقویت کرده و استقلال نهاد‌های فدرال را محدود کنند". معنی آن چیست؟

به گفته "نیویورک تایمز" این امر مستلزم "افزایش اختیارات رئیس جمهور بر هر بخش از دولت فدرال است که اکنون بر اساس قانون یا سنت با هر میزان استقلال از مداخله سیاسی توسط کاخ سفید عمل می‌کند".

گزارش شده که اوباما از چشم انداز یک دوره دیگر ریاست جمهوری ترامپ وحشت زده است همان گونه که بسیاری از امریکایی‌های با گرایش لیبرال نیز در این نگرانی با او سهیم هستند. برخی از امریکایی‌ها که مدافع سیاست خارجی ستیزه جویانه هستند می‌ترسند که ترامپ یک ملی گرای انزواطلب باشد و برخی دیگر می‌ترسند که او یک ظالم آشفته با خلق و خوی سردرگم باشد.

رهبران اروپایی نیز نگران هستند که ترامپ در حالی که جنگ اوکراین بیداد می‌کند بازگردد و ناتو را متلاشی سازد. در سطح جهانی مسائلی که ما امروز با آن روبرو هستیم جدی هستند: تغییرات فاجعه بار آب و هوایی، بحران عظیم پناهندگان و مهاجرت، جنگ‌های بی وقفه، نقض گسترده حقوق بشر، نابرابری جنسیتی، و فقر گسترده و بسیاری موارد دیگر. در مواجهه با این مسائل فوری با آمدن ترامپ برای دومین بار با لحظه‌ای که مسیحیان اونجلیکال (انجیلی) بی تاب آن هستند فرا خواهد رسید یا باید منتظر آخرالزمانی برای بشریت در کلیت آن باشیم. تنها رای دهندگان امریکایی می‌تواند در این باره تصمیم بگیرند. سایر نقاط جهان باید منتظر رحمت و شفقت آنان باشند.

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ناشناس
    2

    سلام. فقط نابودی اسرائیل کار را به سرانجام خودش می رساند. اللهم عجل لولیک فرج.روح

  • ناشناس
    0

    به درک

  • ناشناس
    1

    خدا کنه خدا از دهنت بشنوه

  • ناشناس
    2

    ترامپ هم یک تاجر و آدم ترسو است !وگرنه وقتی ایران پهبادش را زد و یا پایگاه عین الاسد را هدف قرار داد با توجه اینکه آمریکا داعیه ابرقدرتی دارد قاعدتا باید یک حرکتی می کرد!ولی هیچ کار نکرد!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها