خبرفوری بررسی می‌کند

غول های شرقی به دنبال شکست شاخ دلار/ در اجلاس بریکس چه گذشت؟

اجلاس ژوهانسبورگ به دنبال گسترش نفوذ گروه بریکس است. سردمداران این گروه در تلاش اند که کشورهای بیشتری را به عضویت این گروه برسانند. همزمان، حداقل 40 کشور از جمله ایران، عربستان سعودی، بنگلادش و آرژانتین برای پیوستن به بریکس ابراز علاقه کرده اند.

غول های شرقی به دنبال شکست شاخ دلار/ در اجلاس بریکس چه گذشت؟

به گزارش خبر فوری، پانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس زنگ خطر را برای غرب و هژمونی اقتصادی اش به صدا درآورده است. بریکس (BRICS) نام گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای عضو یعنی برزیل،  روسیه،  هند،  چین  و  آفریقای جنوبی تشکیل شده‌است.

این گروه در ابتدا زیاد جدی گرفته نمی شد اما قدرت اقتصادی آنها به حدی زیاد شده که حالا غرب را به وحشت انداخته است.

الجزیره قطر در گزارشی به آخرین اجلاس عمومی سران بریکس در ژوهانسبورگ نگاهی انداخته و آن را بررسی کرده است. این رسانه قطری تاکید دارد که اجلاس اخیر بریکس هشداری جدی به غرب است چرا که هیمنه و قدرت دلار را نشانه گرفته و سعی دارد یک قطب اقتصادی جدید در جهان بسازد.

مخالفان غرب به دنبال شکست دلار/ در اجلاس بریکس چه گذشت؟

به گزارش الجزیره، رهبران تعدادی از کشورهای بریکس که در اجلاس ژوهانسبورگ شرکت داشتند خواستار ایجاد یک سیستم چند قطبی و پایان دادن به هژمونی دلار شدند و بر لزوم گسترش این گروه و تقویت نقش آن در بهبود اقتصاد جهانی تاکید کردند.

نشست افتتاحیه پانزدهمین اجلاس سران گروه اقتصادهای نوظهور بزرگ با شعار «بریکس و آفریقا: مشارکت برای رشد، توسعه پایدار و چندجانبه گرایی» با حضور سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی برگزار شد. شی جین پینگ، رئیس جمهور چین لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل و نارندرا مودی، نخست وزیر هند به طور حضوری و ولادیمیر پوتین از طریق لینک ویدئویی از مسکو، در این اجلاس حضور داشتند.

رئیس جمهور چین با بیان اینکه کشورهای بریکس باید اصل چندقطبی بودن را ترویج کنند، خواستار تشویق کشورهای دیگر برای پیوستن به گروه بریکس و ایجاد جهانی عادلانه تر شد و گفت: ذهنیت جنگ سرد همچنان مایه نگرانی جهان است.

شی از کشورهای بریکس خواست به توسعه مسالمت آمیز، مشارکت راهبردی و امنیت ملی کشورهای بریکس پایبند باشند و از آنها خواست در دستیابی به یک راه حل سیاسی در نقاط حساس برای حل اختلافات نقش بیشتری ایفا کنند.

رئیس جمهور روسیه نیز گفت که گروه بریکس خواستار نظم جهانی عادلانه بر اساس قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل است. وی افزود: تلاش برای حفظ هژمونی غرب در جهان منجر به بحران اوکراین شد. پوتین با بیان اینکه گروه بریکس به دنبال پایان دادن به سلطه دلار آمریکا در مبادلات تجاری جهانی و ترویج ارزهای محلی و ملی است، خاطرنشان کرد: روسیه در دوران ریاست خود بر اجلاس آتی بریکس در کازان، اجرایی شدن تصمیمات اخیر در رابطه با حذف دلار را پیگیری خواهد کرد.

رئیس جمهور برزیل در سخنرانی خود در این اجلاس گفت که انگیزه ای که منجر به ایجاد بریکس شد، ساختن جهانی چندجانبه با ارتباطات اقتصادی عادلانه و پایدار بود. وی با بیان اینکه نیاز به یک سیستم مالی جهانی برای کمک به کشورها جهت تغییر اقتصادی داریم، افزود: کشورهای بریکس 41 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند و این پتانسیل و قدرت فراوانی به آنها می دهد. داسیلوا همچنین گفت که استفاده کشورهای بریکس از ارز واحد در معاملات تجاری آسیب پذیری آنها را کاهش می دهد.

نخست وزیر هند نیز با اشاره به پیشنهاد عضویت دائم اتحادیه آفریقا در گروه بریکس برای تقویت این گروه، اعلام کرد که کشورش از گسترش گروه بریکس حمایت می کند. مودی گفت که بانک توسعه جهانی بریکس نقش اساسی در توسعه کشورهای آفریقایی ایفا می کند.

دو غول شرق به دنبال جواهری به نام آفریقا

بر اساس گزارش الجزیره، اجلاس ژوهانسبورگ به دنبال گسترش نفوذ گروه بریکس است. سردمداران این گروه در تلاش اند که کشورهای بیشتری را به عضویت این گروه برسانند. همزمان، حداقل 40 کشور از جمله ایران، عربستان سعودی، بنگلادش و آرژانتین برای پیوستن به بریکس ابراز علاقه کرده اند.

در مجموع 69 کشور از جمله همه کشورهای آفریقایی برای شرکت در اجلاس ژوهانسبورگ دعوت شده بودند و تعدادی از این کشورها پیش از این تمایل خود را برای پیوستن به این اتحادیه ابراز کرده بودند که الجزایر، مصر و اتیوپی از جمله آنها هستند.

الجزیره و بسیاری از پایگاه های دیگر تاکید دارند که دو غول شرق یعنی چین و روسیه، سخت به دنبال گسترش نفوذ خود در قاره آفریقا هستند. به جز فعالیت گروه بریکس در افزایش حوزه نفوذ خود در آفریقا، روسیه نیز از طریق گروه واگنر به دنبال ایجاد تغییراتی در ساختار سیاسی آفریقا است.

قاره آفریقا سرزمینی پهناور با منابع و معادن فراوان است. حکام و مردم این قاره مدتی است که با کشورهای غربی و سیاست های استعماری آنها به مشکل خورده اند و قصد دارند در یک چرخش تاریخی به سمت شرق بروند. چین و روسیه امیدوارند از طریق جذب کشورهای آفریقایی، آمریکا و غرب را زمین زده و به خصوص از زیر یوغ دلار خارج شوند.

روسیه از زمان جنگ اوکراین تا کنون زیر سخت ترین تحریم های غرب قرار گرفته و با مشکلات متعددی رو به رو شده است. مسکو امیدوار است از طریق حضور در اتحادیه های اقتصادی مختلف، از قدرت و هژمونی دلار کم کرده و بتواند تحریم ها را دور بزند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 19
  • ناشناس
    24

    دلار دیگه کارش تمومه. اخرای عمرشه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      حداقل چهارتا نشونه بگو تا باور کنیم دلار کارش تمومه!
      چند سال بو میگفتن یورو جایگزین دلار میشه ، که این اتفاق نیافتاد و ارزش یورو نسبت به دلار نسبت به 10 سال پیش بسیار پایین اومده!
      یادبگیر که پا منبری حرف نزنی!

  • ناشناس
    20

    خداحافظ دلار. سلام بر شرق

  • ناشناس
    4

    شرق هیچ کاری نمی تواند بکند ،گول باریکست را نخورید

  • حاتم
    6

    من فقط یک چیزی الان فهمیدم که ببین آمریکا چقدر قوی و ابر قدرته که تازه چند تا کشور بزرگ مثل هند و چین و روسیه وبقیه میخواهند این را شکست بدهند اینگار ۱۰تاکشتی گیر با یک کشتی گیر میخوادکشتی بگیره یعنی اینقدر بزرگ من سر تعظیم فرود میارم درود بر آمریکا

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      تازه پول ما بلوکه می کند و وقتی ازاد می کند میگه چه می تونی بخری چه نمیتونی تازه الان 90 درصد ملت ایران استعداد ریختن به خیابان و اعتراض کلی دارن یعنی دیگه کار .......امروز یا فردا تمومه . دور و زود دارد سوخت و سوز ندارد

    • بهنام
      1

      خوب سرت را پایین بیار و در حالت سجده قرار بگیر
      رو به جلو هم نگاه کن !!!

    • دیوید
      1

      سر تعظیم خوب خوب انجام بدی،

    • ناشناس
      2

      ایران داشت قدرت می گرفت . آمریکا و دیگر کشورها زدنش زمین.نمیگذارند که الکی برای خودشان رقیب درست بشه.در آینده هم هر وقت ایران بخواهد قدرت بگیره می زننش زمین. تو فکر قدرت گرفتن و پیشرفته شدن و مستقل بودن نباشید.

  • ناشناس
    3

    مگرعضویت شانگهای چه گلی بسرملت ستمکش ایران زد که بریکس چی بشه.یقینا حوزه علمیه قدرت اداره کسور ،سیاست،اقتصادراندارد

    نظرات شما -
    • 0

      همش چرت و پرته ، خدعه و فریب و . . .

  • ناشناس
    0

    چهار روز دیگه جنگل های برزیل آتش میگیره .یا ریس جمهور برزیل به جرم فساد تحت تعقیب .صادرات غله ونفت به بزرگترین پالایشگاه نفت هند دچار مشکل وغایله می‌خوابه .با ال دلارهرکه درافتاد برفتاد مثل لیبی

  • ناشناس
    1

    فقط مصرف برای احمقهای داخلی داره

  • ناشناس
    1

    با دلار شوخی نکنین
    از ما گفتن

  • علی کریمی
    10

    چه بخواهید و چه نخواهید دوران افول غرب و آمریکا فرارسیده، این جزء فرایند تاریخ است هرتمدنی پس از اوج به سمت افول می رود و این فلسفه تاریخ است

  • ناشناس
    1

    هر کشوری که بخواد نابود بشه باید دلار رو از معاملاتش بذاره کنار.فکر نمیکنم این کشورها بخوان رودروی آمریکا بایستند و شاهد نابودی کشورشان بشن.اینها همه نمایشی هست.این کشورها همشون انگشت کوچیک پای آمریکا هم نمیشن.

  • ناشناس
    1

    غولهای شرقی با مادرانشان مگر مانده خاصیه آمریکا را بگیرند

  • ناشناس
    1

    سلام بر بدبختی و بی پولی و افول اقتصاد . مثل کسی که می خواد خون جدیدی برای خودش. درست کند . دنبال این دولت ها رفتن حماقت و از بین رفتن است . در کمترین زمان ممکن .

  • Ali
    1

    هیچ امپراطوریی از زمان شروع تا زمان افول به اندازه امپراطوری انگلوساکسونها جنایت و خونریزی نکرده. خاک بر سر انگلوساکسونها و طرفدارهای احمقش

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها