آیا روسیه فناوری موشک های بالستیک قاره پیما را در اختیار کره شمالی قرار داد؟

ان اچ کی نوشت: یک اندیشکده آمریکایی با انتشار نتایج تجزیه و تحلیل خود اعلام کرد ، ممکن است روسیه به کره شمالی برای توسعه موشک های بالستیک قاره پیما ( ICBM ) کمک فنی کرده باشد. یک مقام ارشد در کاخ سفید با اشاره به اطلاعات حاصل شده در همین زمینه ، از همکاری نظامی کره شمالی و روسیه به شدت ابراز نگرانی کرده است.

آیا روسیه فناوری موشک های بالستیک قاره پیما را در اختیار کره شمالی قرار داد؟

اندیشکده مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی آمریکا (‌ CSIS  ) روز هفدهم ماه اوت درباره موشک « هواسونگ هیجده »‌ نوع جدیدی از موشک های بالستیک قاره پیما که کره شمالی ماه گذشته آن را پرتاب کرده ، گزارشی منتشر کرده است. در گزارش مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی آمریکا آمده است ، پرتاب موفقیت آمیز موشک هواسونگ هیجده تنها چند ماه پس از آزمایش احتراق موتور انجام شده است. اندیشکده مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی آمریکا در ادامه خاطرنشان کرد ، بسیار دشوار است ، ظهور ناگهانی چنین توانایی پیشرفته ای را بخواهیم بدون همکاری دولت روسیه و دیگر کشورها توضیح دهیم.  

در بخش دیگری از گزارش مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی آمریکا آمده است: « ابعاد فیزیکی و داده های مسیر پرواز موشک هواسونگ هیجده ، تقریبا شبیه موشک بالستیک قاره پیما روسی «‌ توپول – ام » است. » مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی آمریکا در نتایج تجزیه و تحلیل خود خاطرنشان کرد:« موشک بالستیک قاره پیما کره شمالی به احتمال قوی با همکاری فنی روسیه ساخته شده است.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید ، روز هیجدهم ماه اوت در پاسخ به پرسش خبرنگاری با اشاره به اینکه:« سازمان اطلاعات آمریکا به دقت به نتایج گزارش مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی توجه دارد » به صراحت اعلام کرد که از این اطلاعات آگاه بوده است. مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ادامه با اشاره به اینکه:« روسیه در تلاش است تا از کره شمالی تجهیزات نظامی بدست آورد. وقتی روسیه از کشوری درخواستی دارد ، در ازای آن درخواست با آن کشور همکاری نظامی خواهد کرد »‌ درباره همکاری نظامی روسیه و کره شمالی به شدت ابراز نگرانی کرده است.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها