جایگاه دفاتر اسناد رسمی قدرتمند تر شد/ آغاز احراز هویت 2 مرحله ای در دفترخانه ها

احراز هویت دو مرحله ای در سامانه الکترونیک اسناد ثبتی با حضور معاون قوه قضائیه و رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس رونمایی شد و به شکل رسمی در سراسر کشور آغاز به کار کرد.

جایگاه دفاتر اسناد رسمی قدرتمند تر شد/ آغاز احراز هویت 2 مرحله ای در دفترخانه ها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، مراسم رونمایی از احراز هویت دو مرحله ای و تصدیق الکترونیکی در سامانه الکترونیک اسناد ثبتی با حضور «حجت الاسلام نصراله پژمانفر» رئیس کمیسیون اصل ۹۰مجلس، «الهام آزاد» عضو کمیسیون اصل ۹۰، «حسن بابایی» معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک، «علی خندانی» رئیس کانون سردفتران و دفتریاران، «ستار هاشمی» معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت، «صفدر کشاورز» معاون امور املاک سازمان ثبت و جمعی از مدیران سازمان ثبت اسناد و املاک در محل دفترخانه اسناد رسمی شماره ۴ تهران برگزار شد.

طرح احراز هویت دو مرحله‌ای و تصدیق الکترونیکی در سامانه الکترونیک اسناد ثبتی از اردیبهشت سال گذشته به شکل آزمایشی ابتدا در استان زنجان سپس در استان های قزوین و سمنان آغاز شد. این طرح اول بهمن‌ماه ۱۴۰۱ هم در استان تهران به شکل آزمایشی اجرایی شد تا اینکه پس از آزمون و خطا به شکل رسمی در سراسر کشور آغاز به کار کرد.

حجت الاسلام پژمانفر پیش از رونمایی این طرح از دفترخانه اسناد رسمی بازدید کرد و در جریان روند ثبت سند الکترونیک در دفاتر اسناد رسمی قرار گرفت.

علی خندانی در این مراسم با تشریح روند ثبت سند الکترونیک در دفترخانه ها گفت: اکنون دیگر سند به شکل الکترونیک در سامانه سند من قابل رویت است. در گذشته برگ های بزرگی به اسم اوراق بهادار بود که باید از سازمان ثبت دریافت می شد اما اکنون تمام اطلاعات در یک برگ A4 به شکل الکترونیکی ثبت می شود، تنها در صورتی که ارباب رجوع درخواست نسخه کاغذی سند را از دفترخانه داشته باشد به او تقدیم می شود. یک نسخه پشتیبان پیش از چاپ سند اصلی به جهت اخذ امضاء فیزیکی از مراجعان گرفته و در دفترخانه نگهداری می شود که حجت الاسلام پژمانفر در اینباره گفت: تهیه نسخه پشتیبان ضرورتی ندارد. تمام فرآیندهایی که منجر به بایگانی و استفاده از تشریفات غیر ضرور است، باید حذف شود چراکه بعدها تبعات و شبهاتی ایجاد خواهد کرد.

خندانی با اشاره به ضرورت اطلاع رسانی و فرهنگ سازی استفاده از سامانه های الکترونیک خدمات ثبتی و صدور سند، گفت: با اجرای پلتفرم خدمات ثبتی و الکترونیکی شدن فرآیندها این دو نسخه کاغذی هم به تدریج حذف خواهد شد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران درباره نحوه انجام فرآیند احراز هویت دو مرحله ای گفت: احراز هویت دومرحله دارد، یکی مرحله فیزیکی که سردفتران به آن بسیار اهمیت می دهند، ورود اطلاعات اسناد هویتی در سامانه که به مرکز ثبت احوال متصل است و تطابق اسناد هویتی را تایید می کند در ادامه به مرحله اخذ شناسه می رسد، بعد از این مرحله و قبل از اثر انگشت، پیامکی به شماره تلفن همراه ارباب رجوعی که قبلا سامانه ثنا ثبت نام کرده است، ارسال می شود که باید برای سردفتر قرائت شود بدون این کد، روند پیش نخواهد رفت، ضمن آنکه اگر به هر دلیلی کد ثنا نداشته باشند این امکان منحصر به پیشخوان قضایی نیست و هر فردی از طریق دفتر اسناد رسمی می تواند نسبت به اخذ آن اقدام کند.

خندانی در ادامه با بیان این نکته که در زمان ارائه خدمات ثبتی در دفاتر اسناد رسمی  دقت زیادی از سوی همکاران سردفتر و دفتریار در احراز اصالت اسناد و هویت انجام می شود، اعلام کرد: سران دفاتر اسناد رسمی از هر اقدامی که باعث تثبیت جایگاه سند رسمی و جلوگیری از جعل به هر شکل و نوع آن  انجام می شود به صورت کامل استقبال می کنند.

حسن بابایی معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هم در این مراسم به تأثیرات مهم اجرایی شدن این فرآیند در افزایش صحت و دقت در اسناد تنظیمی و جلوگیری از هرگونه جعل احتمالی اشاره و اظهار کرد: با هدف افزایش صحت و دقت در اسناد تنظیمی و جلوگیری از هرگونه جعل احتمالی موضوع تصدیق دو مرحله‌ای امضا و پرداخت الکترونیک در دستور کار سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار گرفت که به همراهی کمیسیون اصل۹۰ این طرح را از فروردین سال گذشته از استان زنجان آغاز کرده و تقریباً در تمام استان‌های کشور نیز این طرح را تا پایان سال ۱۴۰۱ نهایی کرده ایم.

وی افزود: از ابتدای سال جاری در استان تهران طرح تصدیق دو مرحله‌ای امضا و پرداخت الکترونیک نهایی شد و پس از اینکه طرح مورد تایید کارشناسان قرار گرفت امروز با حضور رییس کمیسیون اصل نود طرح به طور کامل رونمایی و در کل کشور اجرایی شد.

2

بابایی گفت: با اعمال این روش که به صورت تصدیق دو مرحله‌ای امضا و پرداخت الکترونیک است، متقاضی به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و پس از احراز هویت اولیه یک کد ۶ رقمی برای متقاضی ارسال می‌شود و پس از ثبت این کد مراحل نهایی شدن تنظیم سند ادامه پیدا می‌کند. همچنین استقبال خوبی از سوی مردم صورت گرفته و خوشبختانه از زمان اجرایی و آزمایشی شدن این طرح به شدت بحث گزارش‌ها و شکایت در خصوص جعل سند کاهش پیدا کرده است.

بابایی همچنین از رونمایی پلتفرم جامع ثبتی در ۲۲ بهمن سال جاری خبر داد و گفت: با نهایی شدن سایر طرح‌ها بسیاری از خدمات ثبتی برای مردم به صورت غیرحضوری انجام خواهد شد و امیدواریم بتوانیم به عنوان یک دستگاه پیشرو به نحو احسن خدمات را به مردم ارائه کنیم.

الهام آزاد عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هم در این مراسم گفت: تصدیق دو مرحله ای در کاهش جعل و کلاهبرداری و جمعیت کیفری کمک موثری است. مردم همواره نگران جعل اسناد هستند که با راه اندازی شدن این سامانه انشالله دیگر شاهد وقوع چنین جرم هایی نخواهیم بود.

3

حجت الاسلام پژمانفر درباره مشکل ثبت ثنا، عدم کنترل آن با سامانه شاهکار و ثبت ثنا از سوی اشخاصی با شماره سیم کارت های متفاوت که مالکیت آن ها به نام افراد دیگر و یا اعضای دیگر خانواده است، گفت: مجلس شورای اسلامی این موضوع را در دستور کار قرار داده است، برای مثال در سامانه املاک و اسکان در نهایت بایدمشخص شود که ثبت احوال اطلاعات شخص را اخذ کند یا راه و شهرسازی؟ چون در دو بازه زمانی مصوباتی تصویب شده، یک جا ثبت احوال و در جایی راه و شهرسازی را متولی کرده که نیاز به تنقیح قوانین دارد. ما داریم مشکل قانونی را برطرف می کنیم، ضمن آنکه کار کارشناسی دارد صورت می گیرد. باید حل این مشکل تسریع شود.

وی افزود: زمانی در کشور  تا ۳ میلیون شمراه تلفن بدون نام و مجهول داشتیم، هم اکنون هم اصرار ما بر این است که وزارت ارتباطات شماره تلفن های مجهول را جمع آوری کند که بخشی از آن جمع آوری شده هر فرد باید فقط یک شماره تلفن داشته باشد که براساس آن بتواند همه خدمات متصل به آن را انجام دهد. گاهی اشخاص شماره تلفن خود را تغییر می‌دهند، اما متاسفانه به تمامی دستگاه‌ها این شماره تلفن اعلام نمی شود.

4

صفدر کشاورز معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هم گفت: پیش از دو مرحله‌ای شدن احراز هویت در دفاتر اسناد رسمی، این کار با تطبیق کارت ملی و شناسنامه انجام می‌شد، اما با دو مرحله‌ای شدن آن، رمز یکبار مصرفی برای تلفن همراه مراجعه کننده ارسال می‌شود با این کار، مشخص می‌شود این شخص همان فردی است که سامانه ثنا به نام او ثبت شده است.

 براساس این گزارش؛ نحوه انجام فرآیند احراز هویت دو مرحله ای با توجه به تبصره یک ماده ۳۲ آیین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب سال ۱۴۰۰ به شرح ذیل است:

 در هنگام تنظیم سند کنترل حساب کاربری ثنای اشخاص انجام و در صورت دارابودن کارتابل ثناء شماره تماس همراه شخص مذکور در سامانه ثنا از طریق سامانه ثبت آنی فراخوانی می شود. در زمان اخذ اثر انگشت از اصحاب سند پیامکی حاوی یک کد تائید از طریق سامانه ثبت الکترونیک اسناد به شماره تلفن همراه شخص ارسال شده و شخص می‌بایست کد دریافتی را به مسئول اخذ اثر انگشت در دفترخانه اعلام نماید در صورت تطابق کد اظهار شده توسط شخص با کد ارسالی در پیامک توسط سامانه اجازه اخذ اثر انگشت شخص در سامانه داده می‌شود.

 تصدیق الکترونیکی برای اشخاصی که اخذ اثر انگشت آنها در سند الزامی است انجام می شود، بدیهی است با این فرآیند اگر احراز هویت دو مرحله ای حتی برای یکی از اصحاب سند انجام نشود ثبت و تأیید نهایی سند ممکن نخواهد بود. (گزارش از سعیده حسنخانی)

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها