به مناسبت سالروز سقوط کابل و قدرت گیری مجدد طالبان

5 تهدید طالبان برای ایران؛ از بحران آب تا خطر جنگ

زمان نشان داد که دشمنِ دشمن ما دوست ما نیست. اگرچه غرب نفوذ خود را در مناطق شرقی ایران از دست داد، اما حاکمیت طالبان بر افغانستان باعث درگیری و اختلاف دو کشور همسایه گردید و چند تهدید امنیتی و استراتژیک برای ایران به وجود آورد.

5 تهدید طالبان برای ایران؛ از بحران آب تا خطر جنگ

حسین نیازبخش- امروز سالروز سقوط کابل به دست نیروهای طالبان است. در 15 اوت 2021 و پس از حملات گستردۀ نیروهای طالب و محاصرۀ کابل در کمتر از یک ماه، رئیس جمهور وقت افغانستان، اشرف غنی احمدزی با هواپیما از کابل گریخت و افغانستان پس از 20 سال مجددا به دست طالبان افتاد. سرعت اشغال افغانستان توسط طالبان، بسیاری را شوکه کرد. تحلیگران و ناظران سیاسی و نظامی انتظار داشتند ارتش آموزش دیدۀ افغانستان بتواند در مقابل طالب ها مقاومت کند اما این ارتش به حدی فاسد بود که به سرعت از هم پاشید و کابل به دست نیروهای طالبان افتاد.

بعد از اشغال کابل، نیروهای آمریکایی با عجله گریختند و سلاح های زیادی را در شهرهای 5 تهدید طالبان برای ایران؛ از بحران آب تا خطر جنگ/ آیا ایران در حمایت از طالب ها اشتباه کرد؟ افغانستان به جای گذاشتند. همزمان نیروهای مقاومت افغانستان در هم شکستند و تنها در پنجشیر، مقاومتی علیه طالبان شکل گرفت. این نیروها به رهبری احمد مسعود، پسر احمد شاه مسعود، در کوه های تند و سخت پنجشیر به مقاومت پرداختند. دولت ایران در آن زمان تصمیم گرفت از نیروهای مسعود حمایت نکند و حاکمیت طالبان بر افغانستان را بپذیرد. این در حالی است که نیروهای پنجشیر تاجیک تبار بودند و پدر احمد مسعود نیز با نیروهای ایرانی دوستی دیرینه داشت.

حاکمیت ایران در آن زمان گمان داشت که حاکمیت طالبان بر افغانستان قطعی است و حمایت تهران از مخالفان طالبان به معنی درگیری ایران با همسایۀ شرقی است. نکتۀ مهم دیگر این بود که حاکمیت طالبان بر افغانستان منجر به دوری دو دشمن اصلی ایران از افغانستان می شد. طالبان مخالف شدید داعش و آمریکا بود و حاکمیت طالب ها بر کابل باعث خروج یانکی ها از این کشور و نیز فرار داعشی ها به مناطق کوهستانی جنوبی و شمالی می گردید.

طالبان 2

با این حال، زمان نشان داد که دشمنِ دشمن ما دوست ما نیست. اگرچه غرب نفوذ خود را در مناطق شرقی ایران از دست داد، اما حاکمیت طالبان بر افغانستان باعث درگیری و اختلاف دو کشور همسایه گردید و چند تهدید امنیتی  و استراتژیک برای ایران به وجود آورد که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

درگیری مرزی و آبی ایران و افغانستان

مشکل آبی ایران و افغانستان از زمان های گذشته وجود داشته است (در این باره اینجا بخوانید). با این حال، این مشکل بعد از به قدرت رسیدن طالبان افزایش یافت. ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به طالبان هشدار داد که حقآبه هیرمند را به ایران بدهد و از نابودی زمین های سیستان و بلوچستان جلوگیری کند اما طالبان با این ادعا که هیرمند آب ندارد، از پرداخت حقآبه ایران خودداری کرد. ایران از طالبان خواست، نماینده ای به هیرمند بفرستد تا وضعیت آب این رودخانه را بررسی کند اما طالبان با این پیشنهاد نیز مخالفت کرد. این امر باعث درگیری و اختلاف دو طرف شد و حتی چند درگیری مرزی هم به وجود آورد.

به طور کلی، از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، چندین درگیری نظامی در مرزهای مشترک شرقی به وقوع پیوسته است. در نتیجۀ این حملات و درگیری ها چند تن از نیروهای ایرانی شهید و چند نیروی افغانستانی نیز کشته شده اند. به طور کلی، تعداد درگیری های مرزی ایران و افغانستان از زمان سقوط کابل در سال 2021 تا کنون بیشتر از درگیری های مرزی دو کشور در حدود دو دهه حکومت جمهوری دوم (جمهوری اسلامی افغانستان) بوده است و این نشان می دهد تنش مرزی ایران و افغانستان روز به روز در حال بیشتر شدن است.

تهدید استراتژیک

حضور طالبان در افغانستان باعث به هم خوردن تناسب استراتژیک شرق ایران می شود. در زمان حکومت جمهوری، ایران رابطۀ خوبی با افغانستان داشت و از طریق همین رابطۀ نسبتا خوب هم می توانست با شیعیان هزارۀ هرات و مناطق غربی افغانستان رابطۀ دوستانه برقرار کند. این نفوذ باعث می شد ایران بتواند به یک مهرۀ مهم در شرق تبدیل شود و در معادلات سیاسی با پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان نقش ایفا کند. حالا با قدرت گرفتن طالبان، این نفوذ کم شده و ایران باید در رابطه اش با کشورهای دیگر احتیاط پیشه کند. ایران در روابط خود با پاکستان و تاجیکستان بازنگری کرده و سعی کرده رابطه اش را با این دو کشور بهتر کند تا جلوی تندروی ها و جاه طلبی های طالبان را بگیرد.

تهدید پاکستان

ایران و پاکستان همسایگانی هستند که همیشه رابطه ای احتیاط آمیز داشته اند. قدرت نظامی و اطلاعاتی پاکستان غیر قابل انکار است. همچنین، آمریکا نفوذ زیادی بر پاکستان دارد و اگرچه اسلام آباد بیشتر تمرکزش را بر مقابله با هند گذاشته اما ارتباط خوبش با طالبان می تواند تنش هایی را با ایران به وجود آورد. از زمان سقوط دولت ضد آمریکایی عمران خان تا کنون، رابطۀ تهران و اسلام آباد از نوعی بی اعتمادی برخوردار است. این بی اعتمادی با افزایش تنش ایران و طالبان بیشتر هم می شود. پاکستان متحد استراتژیک طالبان است و درگیری احتمالی نظامی بین تهران و کابل، خواسته و ناخواسته اسلام آباد را هم درگیر می کند.

افزایش مهاجران غیر قانونی 

قدرت گرفتن طالبان در افغانستان باعث تغییر بافت جمعیتی مهاجران افغان به ایران شده است. تا قبل از این، غالب مهاجران، هزاره های شیعه بودند که در مناطق مشخصی زندگی کرده و به علت اشتراک مذهبی و فرهنگی با ایرانیان، توانسته بودند تا حدی جایگاه خود را در ایران پیدا کنند. حالا هم بر تعداد مهاجران افزوده شده و هم طبقه و بافت جمعیتی آنها تغییر کرده است. بسیاری از مهاجران جدید نه هزارۀ هراتی بلکه پشتون، ازبک یا تاجیک هستند و قرابت فرهنگی آنان با ایرانیان کمتر است. برخی از  این مهاجران سمپات طالبان و برخی دیگر نیز سمپات داعش‌اند و از این جهت، نگرانی بیشتری ایجاد می کنند.

این گروه جدید، همزمان باعث ناراحتی افغان های حاضر در ایران هم شده اند. بدبینی نسبت به افغان هایی که مدت زمان بسیاری است در ایران حاضرند باعث می شود این افراد با محدودیت های فراوانی روبه رو شوند. به هر حال، افزایش مهاجران غیرقانونی به ایران باعث افزایش فعالیت های تروریستی شده است. بررسی اقدامات تروریستی سمپات داعش خراسان نشان می دهد فعالیت این تروریست ها در دو سال اخیر افزایش یافته است.

تهدید افزایش حضور سلفی ها

طالبان 4

از زمان جنگ افغانستان  و شوروی تا کنون، افغانستان محل پذیرش گروه ها و افراد سلفی مختلفی بوده است. با به قدرت رسیدن مجدد طالبان، گروه های سلفی مجددا به افغانستان پناه آورده و می آورند. البته نباید از خاطر برد که طالبان به لحاظ فقهی حنفی است و تمایل زیادی به فقه سلفی و حتی حنبلی ندارد اما بخشی از باورهای کلامی و سیاسی طالب ها به گروه های سلفی نزدیکی دارد. بیعت ایمن الظواهری، رهبر مقتول القاعده با ملا هبت الله آخوند زاده، رهبر طالبان به خوبی نشان می دهد که طالبان می تواند گروه های سلفی – تروریستی بسیاری را جذب کند. برخی تحلیلگران معتقدند یکی از علت های گرایش پاکستان به طالبان این است که با قدرت گرفتن طالب ها، بسیاری از گروه های سلفی – تروریستی که در مناطق کوهستانی شمال و شمال شرقی پاکستان ساکن‌اند به افغانستان می روند تا تحت لوای به اصطلاح «امارت اسلامی» به فعالیت بپردازند.

اگرچه طالبان دشمن درجه یک داعش است و این دو گروه هرگز با هم سازش نداشته اند اما طالب ها در مهار داعش خراسان نیز ناکام بوده اند. فعالیت تروریستی داعش خراسان در دو سال اخیر افزایش یافته است. داعش در حال جذب بسیاری از سلفی هایی است که به افغانستان رفته اند. در حالیکه داعش در حال قدرت گرفتن است، طالبان به هیچ وجه نتوانسته جلوی این تروریست ها را بگیرد. از این جهت، طالبان سلبا و ایجابا باعث گسترش فعالیت گروه های سلفی – تروریستی شده است و از آنجا که این گروه ها مخالف ایران و شیعیان هستند، می توان افغانستان طالبان را  یک تهدید برای ایران دانست.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 61
  • ناشناس
    3

    نمیدونم چرا فکر میکنن که امریکا افغانستان را دو دستی تحویل طالبان داده .در حالیکه این فقط یه شو بوده تا بتواند ایران را بدون هزینه و اونم از طریق طالبان کنترل و اذیت کنه

  • ناشناس
    6

    فعلا جلو مهاجرین بگیرید این خیلی مهمه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مهاجرها نه نماینده مجلس میشوند ونه وزیر ورییس جمهور یا رهبر نان کارگر ایرانی را سنگ کرده اند حقوق حد اقلی کارگر ایرانی با رقابت افغانها کم رنگ تر هم شده مسی هم پاسخ گو نیست

  • ناشناس
    4

    برادر طالبانی شما گویا دشمن از آب دراومد! طبق معمول این ۴۰ سال اخیر بازم سر لوله را کج گرفتیم و دوستان ،دشمن از آب در اومدن! بازم از آقا پوتین دستور بگیرید!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      به این میگن اقتدار

  • ناشناس
    1

    سلام این مطلب همه مردم باسواد بیسواد سیاسی ایران میدانند این موارد امثال شریعتمداریها وتند روها نمدانند

  • میفهمی ؟
    1

    همون عکس اول رو ببینین
    کل داروندارشون از بخش نظامی فقط تفنگ کلاشینکف هست
    حالا چن تایی نفربر و هواپیما هلیکوپتر از آمرییکتایی ها جامونده
    اما اکثر سلاحشون فقط کلاش هست
    منه مغز فندقی نمیفهمم
    ما این همه پهباد و ... داریم
    چج.ری میشه که مسئولیتن این همه خفت و خاری و تهدید و متلک و منت رو میتونن تحمل کنن
    با چن تا پهباد بهشون حالی کنین که با کی طرفن
    فقط از پهبادها برای گرفتن چن تا جوون ایرانی استفاده نکنین
    سیستان بی آب بشه و نابود بشه
    کل مملکت میره سمت تجزی ها هااااا

  • ناشناس
    1

    متاسفانه خیلی از دانشمندان و پزشکان و نخبگان ایران از کشور متواری شده اند و یا در حال فرار هستند و به جای آنها افغان های پشتون و سنی و سلفی در کشور مستقر شده اند و دیری نخواهد گذشت که کشور را تصرف خواهند کرد و الان هم از آب و برق و گاز و نان و .... یارانه ای ایران استفاده می کنند و هیچ مالیاتی هم نمی دهند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      احسنت احسنت

  • حسام بیگ
    21

    هر چی میکشیم از دست ترامپ است طالبان را روی کار آورد

    نظرات شما -
    • ایرانی
      1

      می بینم بهت منفی دادند ولی درک کامنت تو از عهده همه کس بر نمیاد ...دقیقا ...آمریکا نیرو هاش رو بیرون برد چون که وجود نیرو هاش با اون همه هزینه و تلفات سودی براش نداشت ....افغانستان چی براشون داشت با این خروج هم راحت شد و هزینه هاش کم شد و هم چون افغانستان همسایه شرقی ایران بود و جریان طالبان سلفی وهابی بود موقعیت ژئوپلوتیک ایران رو به چالش کشید ... ...که دقیقا همین اتفاق افتاد ... از کجا معلوم این بازی سیاسی غرب نباشه ....

  • ناشناس
    4

    این جمله خیلی معنا داره آقایونه مسئول : 👳‍♂️👳‍♂️👳‍♂️👳‍♂️👳‍♂️👳‍♂️
    احمد مسعود رهبر جبهه ملی مقاومت افغانستان با انتشار توئیتی به درگیری طالبان با نیروهای مرزبانی ایران نوشت :

    نگفتمت مرو آنجا که آشنات منم؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      احمد مسعود اگر به قدرت میرسید آب به شماها میداد؟ اگر اشرف غنی به شماها آب داد احمد مسعود هم به شماها آب میداد. هیچ فرقی نمیکنه که حاکم کابل چه کسی و از چه باند و گروهی باشه. سیاست کابل در قبال تهران ثابت و مشخصه:
      نفت میدی، عوضش آب میگیری

  • ناشناس
    1

    برادران جنبش اصیییییییییییییییییل منطقه!

  • شیرازی
    0

    قاچاق افغانی در اطراف شیراز بیداد میکنه کافی صبح ها ساعت شش صبح تا 7 صبح اتوبان شیراز کوار فرعی دهنو قره باغ و تفیهان رو ببنید که ماشین های شوتی هر روز حامل تعداد زیادی افغانی وارد این فرعی ها شده و......کسی هم جلودارشون نیست ..

  • ناشناس
    38

    طالبان جنبش اصیل منطقه است لطفا این حرفارو نزنید

  • سعيد
    0

    این مطلب رو به اقای وزیر امورخارجه بگید که بی صبرانه منتظر آقایان طالب بود بنده خدا شبها خواب نداشت

  • ناشناس
    1

    الکیه هر دو یکی هستید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      هر دو یکی هستن آنها منافع ملی دارند ولی ما نه چون خودشان میخورند

  • بهرام
    3

    وقتی عده ای بیسواد و پخمه تحلیلگر مسائل سیاسی و امنیتی باشند نتیجه کار می شود امروز ایران که در هر شهر ی مهاجران افغان عمدتاً جنگ دیده مانند بمب متحرک حرکت می کنند به راحتی آدم می کشند حتی بر سر جر و بحث ساده در سوپر مارکت یا با راننده تاکسی ...مانند تمام مسائل دیگر برای نشان دادن اینکه آمریکا را شکست دادیم و احساس غرور کاذب همه امور را از دست داده ایم ... این از وضع اقتصادی آن از عدم توسعه زیر ساختی و فاجعه محیط زیستی...وقتی تصمیم گیران کلان کشور فقط جلو پای خودشون رو می بینند این می شود وضع کشور

  • ناشناس
    0

    این گروه ها ی تکفیری که حاصل اشعال افعانستان توسط شوروی بود خطططططططططططططططرناکتریخون ریز ترین وحشی ترین گروه های روی سیاره زمینند از اینها جنایتکارتر و فاسد تر کسانی هستند که سر سوزنی به اینها اعتماد می کنند و اینها را باور می کنند

  • مرسی جمهوری اسلامی
    1

    مرسی بابت اقتدارتون
    مرسییییی
    به قول یکی تز افغان ها که توییتر کامنت گذاشته بود : مردم افغان بیایید بر ایرانیان ادرار روان سازیم بجای آب
    این کامنت نتیجه وارد کرد روزی ده هزار افغان ترسوی بی بخار و بیسواده که تقدیم اجتماع کردید،عده ای دزد،متجاوز،متحجر تقدیم کشور کردید و بچه و زن و ناموس من باید وسط اینا بره سرکار و مدرسه و برگرده و روزی خبر ده تا جنایت توسط اینها رو بشنویم
    دقیقا چه غلطی میکنید!؟؟؟
    خودتون میفهمید؟؟
    بخدا شک افتادم که با طالبان بستن که باایران یکی بشن تا چند سال آینده،وگرنه چرا اینهمه رفاقت و واردات افغانی و سفارت و راه اومدن با طالبان؟؟

  • آلن
    2

    هیچ وقت یادم نمیره که وقتی طالبان قدرت گرقت نظام جمهوری اسلامی سر از پا نمیشناخت!
    حتی رافعی پور هم چند تا سخرانی آتیشن در مدح طالبان انجام داد.
    چند وقت دیگه گریه تون درمیاد !

  • ناشناس
    1

    جمهوری اسلامی بعد پنجاه سال هنوز دوست و دشمن خودش رو نشناخته چون از کسانی که در زمینه های مختلف متخصص هستند استفاده نمیکنه و در اساس شباهت هایی هم با حکومت طالبان دارن .بنابراین نه نظر مردم و نه نظر کارشناسی متخصص ها برای جمهوری اسلامی اهمیتی نداره این هم میشه نتیجه اش.

  • ناشناس
    1

    آمریکا و انگلیس و بعبارتی سازمان سیا طالبان را بعنوان یک اهرم فشار برای اینده در کنار مرزهایمان ساخته و پرداخته کرد همانند اوکراین در مرزهای روسیه تایوان در مرز چین و.....اهسته آهسته با نفوذی که عربستان و...بر روی طالبان دارد پول از عربستان و نفوذ در لایه های طالبان با دولت انگلیس و نامن کردن مرزهای ما توسط آمریکا انجام خواهد شد جالب است همه کشورها از افغانستان خارج شده اند بجز انگلیس که در آنجا مخفیانه هم معادنش را غارت می کند و هم نقش جاسوس دو جانبه دارد انگلیس در همه جا هست

  • افغانی گم بشه
    1

    چرا باید مرزهای ایران اینقدر بی در پیکر باشند که هر غریبه ای مثل آب خوردن وارد بشه دلسوزی بیجا زندگی مردم ایران به خطر انداخته پس سپاه وارتش چیکاره اند چرا مسئولین ایران اینقدر بی فکر بی رگ هستند بابا اینجا کشورتون هست به خدا اگه یه خورده غیرت به خرج بدید هم خدا رو خوش میاد هم بنده خدا اگه یه افغانی این کامنت رو میخونه بدونید ما از بودن شما اینجا خیلی اعصابمون خورده شما رو نمی بخشیم ازتون نفرت داریم آب و نانی که از سفره ایرانیان کم کردید حرومتون باشه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      Khaeenaan be mihan, hesaab shodeh va baa gereftan baaj, iran raa be tavile
      Digar kardand😐😐Baraye naaboodiye nezhade irani

  • سید احسان
    2

    موضوع پناهندگان افغان جدی است.
    مرحله به مرحله اقدامات فشار را زیاد کنید،طالبان ضعیف خواهد شد.
    اول ارتباط تلفن چه همراه و چه ثابت به افغانستان قطع شود.
    تمام شماره هایی که با افغانستان در گذشته تماس داشته اند ، سلب امتیاز موقت شوند.
    حضور پناهندگان در کلان شهر ها ممنوع شود.
    سفارت خانه افغانستان را در ایران از طالبان پس بگیرید، و تا تشکیل دولت فراگیر آنرا تعطیل کنید.
    ترانزیت مواد غذایی به افغانستان توسط حمل نقل وسایل ایرانی تا لب مرز انجام گیرد و اکیدا وسایل حمل نقل افغانستانی وارد کشور نشود.
    دانشجویان افغانی جذب نکنید.
    دانش آموزان افغانی حق درس خواندن در مدارس ایران را ندهید.
    حق کار فقط با ویزا حداکثر سه ماهه باشد. اخراج سریع پناهندگان بدون ویزا و غیر قانونی و انجام پذیرد.
    تنها کشوری که به طالبان ارزش داد .حکومت ایران بود .والا آمریکا و قطر نمی توانستند به این زودی حاکم شوند.
    امروز اقدام کنید .فردا دیر است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      هم وطن عزیزم حرفهاتون خیلی درسته ولی این پیشنهادات رو باید به گوش نمایندگان برسونیم ازشون بخوایم کاری بکنند این قانونها باید توی مجلس تصویب بشوند

  • ناشناس
    2

    احسنت .کو گوش شنوا.نرود میخ آهنین بر سنگ

  • حسین
    14

    ایران می بایست برای جلوگیری از سقوط دولت افغانستان فاطمیون را تجهیز نمام قد می کرد
    حالا با خروج طالبان باید بانفوذ در بدنه طالبان و دادن وعده های اغوا کننده آنها را با جنگ نرم درهم شکند ایران نفوذ فرهنگی بزرگی در افغانستان دارد ایران باید از نظامیان فراری آموزش دیده در ایران استقبال کند و با اشراف اطلاعاتی طالبان را کنترل کند یادمان باشد طالبان با کشور ترکیه هم مسلک است راهای بسیاری برای محو طالبان وجود دارد و فرصت طلایی به و جود آمده که ایران این کار را بکند نبض اقتصادی طالبان مواد مخدر است باید درهم شکسته شود

  • تربتی
    2

    متاسفانه سیاست مداران ایرانی بقول معروف از هول حلیم افتادند توی دیگ، با دمشان گردو می شکستند که آمریکاییها فرار کرده اند و برادران طالبان که تا حدودی از نظر فکری با آنها همسو هستند به قدرت میرسند، گویا جریان کارتون گربه نره برای مسولان ما در حال تکرار است.

  • ناشناس
    1

    اینها که آدم نیستن اسم ازشون برده میشه یک مشت حیوان بیابان حیوان دگه حیوان هست

  • ناشناس
    1

    برای کل دنیا شاخ و شانه می کشند ولی از عهده کنترل مرزها بر نمی آیند این تناقض را چطور توضیح می دهند؟ اگر روزی افاغنه در سدد جنگ بر آیند چه غلطی می توانید بکنید؟ کل مملکت از مرکز شهرها و آبادیها درگیر خواهند شد بی لیاقتی هم حدی دارد!!

  • ناشناس
    1

    از قراین کاملا مشخصه طالبان مطلوب نظامه و حمایت از آنها در دستور کار: از اعتراض کیهان به یاداوری سالروز خبرنگاران کشته شده به دست طالبان تا مماشات با طالبان بر سر اب و تنشهای مرزی و هم خانواده دانستن آنها با نظام و ارسال سوخت برای انها بگیر تا تحویل تسلیحاتی که دولت قبل به ایران انتقال داده بود و دادن سفارت و باز کردن مرزها بدون نظارت جدی و عدم حمایت از اقوام ایرانی و شیعیان در مقابل فشار طالبان و غیره. البته به نظر طالبان انقلابی تر از نطامه و گاه و بیگاه دستی که در دهانش عسل می گذارد گاز می کیرد.

  • ناشناس
    1

    اینهمه مدارای مسولین با طالبان چه معنی دارد چرا مسولین جواب دندان شکن به آنها نمی دهند اینهمه افغانی بدون حساب وکتاب به ایران وارد میشوند آیا مسولی میتواند ادعا کند تروریستهای شیراز از این مهاجران نبودند ما در سیستان وبلوچستان اندازه مهاجران افغان جمعیت نداریم از مهاجران حقابه سیستان را بگیرید وبه مردم سیستان بدهید

  • 0

    🤗🤗🤗sayed ehsan

  • 2

    Baaj gereftan va darhaye iran raa 4 taghe be roye biganegaan badseresht baaz gozaashtand.

  • ناشناس
    1

    خوب است بعضیها نخواهند از دست دادن حمایت اکثریت مردم را با اتکا به افغانستانیهایی که برای گرفتن اقامت حاضر به خدمتند جبران کنند

  • ناشناس
    3

    حالا این همه خیل مهاجران به کشور سرازیر شده سامان دهی کنید وبرعلیه طالبان ؛عثمانی ها چطور مسلط شدند بر کل منطقه با همین روش سربازی گیری و البته اشتباه بزرگ شان عدم توجه به دین اسلام در تربیت این سربازان بود

  • دژژژژمن شکن
    1

    مگه خودتون نبودید که گفتید : طالبان جنبش اصیل منطقه است؟ خب پس با این حساب طالبان مورد احترام هستند و باید براشون سرخم کنید تا پذیرای شما باشند.

  • رابی
    2

    شما قدرت اول منطقه بودید و می خواستید که کاخ سفید را حسینیه کنید،الان چطور در مقابل یک مشت طالب شپشو کم آوردید!

  • سلام
    2

    نگفتمت جای ناجور نرو که آشنایت منم درود بر شرف احمد مسعود آخرین منجی افغانستان

  • سیدمهدی
    1

    مسئولینی که نسبت به حضور افغان ها در ایران بی تفاوت هستند دارن به ملت و کشور خیانت میکنن. امروز باید افغان رو از ایران اخراج کرد..فردا خیلی دیر خواهد بود

  • دو سلام
    1

    خدا عاقبت بخیر کنه همجواری ایران و افغانستان مشتی پشمک شپشو چلمنگ از راه رسیدند در میهن افغانیون لاله گزیدن این لشکر جرار گدا حمام ندیده به نام شریعت سر فرهنگ و ادب را بریدند و چریدند و خزیدند

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    بزرگترین تهدید برای مردم همین افکار طالبانی و داعشی داخلی است ‌‌...

  • مرگ بر طالبان
    1

    اگر اقایون بهشون بر نمیخوره شر این حکومت فاسد باید کنده بشه

  • کمیجانی
    1

    مشکل الی حسن و حسینه که چسبیدیم بهشون تا طالبان هم بما بچسبه

  • کاربر ناشناس
    3

    خود کرده را تدبیر نیست،،(سران نظام ایران) فکر کنم دیگر دیر شده است،، ان موقع این گروه سلفی با تفکر ییدولوژی وها شهرهای افغانستان یک به یک اشغال می کرد سران ایران بجای کمک به مردم افغانستان نظاره گر بودند حتی از خوشحالی قند توی دلشان اب می شد.. ایران این توانایی را داشت به کمک مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود می رفت الان وضع اینگونه نبود..

  • ناشناس
    1

    روزي خواهد رسيد طالبان با گرفتن قدرت تهديدي جدي براي مرز هاي كشورمان خواهد شد اين پشم الوهاي وحشي اگر قدرت بگيرن دنيا را به اتش مي كشند صد رحمت به داعش - اينها خيلي خطرناك تر از داعش هستند متاسفانه سياستمداران كشور ما از طالبا ن بدليل اينكه امريكا را كشورشان بيرون كردند خوشحال بودندواز انها حمايت كردند ولي نمي دانند كه همين ها روزي خواهد رسيد براي كشورمان مشكل خواهند افريد امريكا با تصمصم خودش از افغانستان خارج شد طالبان انها رابيرون نكرد چون به هرحال توي منطقه بغير از داعش يك انگل ديگري هم جهت مزاحمت براي ايران لازم بود

  • ناشناس
    9

    چه جنگی چه کشکی مرز رو سفت بچسبید نیان اینور . اکثر افغانها به هدف درآمد میان کار سخت و طاقت فرسا انجام میدن بینشون قاچاقچی هم هست. اما اینکه برنامه ریزی کردن نیروی خرابکار بفرستن یه توهمه افغانها از جهت نظامی با ما قابل مقایسه نیستند مهاجرت افغان از روی نداریه.

  • یزدی
    3

    مشکل مواد مخدره که تنهاراه بزانو اورددن شیر است گردش مالی زیاد سود زیاد فساد زیاد ،شما بپرسید گازییل میدن مواد میگیرن نه پول.حکومت هم به مواد توجه ندارد بدبختی اینه.ولله دشمن شیعه راه اول مبارزش،مواد مخدره،

  • ناشناس
    1

    Yek mosht haramzadeh baraye 80 million badbakhate iraniye sardargaribane naadaan kharabkari mikonand! In gorgha ra kii sailvar rikht to iran?

  • مسعود
    0

    فقط خدا نکن روزی بیاد که طالبان هم بخواد انقلابش رو صادر بکن و بگه راه قدس از ایران می گذرد!!!!!!!

  • محسن
    0

    اون آقايون و سردارها كه ميگفتند قدرت اول منطقه هستيم از پشت تريبون بيان ميدان عمل... بسم الله... آب رو پس بگيريد و امنيت رو در مرزها برقرار كنيد( اين حداقل خواسته مردم هستش) سركوبي دشمن بماند تا بعد

  • ناشناس
    0

    اقا این چه مقاله ایی ست!!!طالبان برادران اسلام ناب محمدی ما هستن!حق اینهاست اب ندن!!حق اینهاست به ایران بیان و اسلام ناب تری را به برایمان بسازند!!! اصلا ایران از اولش مال افغانها بوده!!! حالا هی برید و به این اراذل سفارت بدید و حکومتشان را مشروع بدانید!!بخورید و هسته ش رو تف کنید

  • آریا
    0

    اقای وزیر کشور فرمودند این سه میلیون افغانی در ایران تهدید به حساب نمیان ،آقای وزیر محترم چرا باید 3 یا 5 میلیون افغانی بدون مجوز در ایران باشن؟کشور ایران با کمبود آب و برق مواجهه هست جوانان کشور بیکار هستن بعد چرا 5 میلیون افغانی باید از یه کشور دیگر بیان ایران و از یارانه سوخت و اقلام دیگه ایران استفاده کنن ، و در اخر اقوامشان در افغانستان ایران و ایرانی را مسخره و تهدید کنن. حق ابه ایران را هم بدهند باز چند برابر آن هم وطنانشون در ایران دارن آب و برق مصرف میکنن آیا اینها مالیات میدهند ؟ ایا اگر خلافی بکنن میتوانین شناسایشون کنین ؟ ایا ورود این همه افغانی تهدید به حساب نمیاید؟

  • جعفری
    0

    حالا سوال اینه که اگر ایران از طالبان حمایت نمیکنه چرا جلوی اینهمه مهاجران نیرو های مخفی طالبان که به کشور ما اومدن رو نمیگیره
    جواب این هست که دولت ایران با طالبان عهد اخوت بسته و نابودی ایران اصلا براش مهم نیست

  • کریمی
    0

    روزانه چند گرو هر گروه ۵۰۰ نفر تا هفت صد نفر بدون مجوز وارد کشور نی شوند طالب اگر نقشه داشته باشد الان می تواند نیروهایش بدون هیچ مانعی وارد کشور کند چرا نرزها منترل نمی کنید

  • ناشناس
    0

    فقط تاسف و تاسف و تاسف برای مسئولین ناکارآمد کشورمون که دید سیاسیشون صفره، وزیرخارجه مون هم که بلده فقط تا بناگوش لبخند ژوکو ند بز نه واقعا این چه سیاستی که در ایران ندانسته ضد خودمون کار می‌کنیم؟

    نظرات شما -
    • ح.ن
      0

      کدوم مسئول /کدوم مجلس/ کدوم نماینده /کدوم دولت/ کدوم قانون /کدوم مرز و کدوم ایران............جنگ ..جنگه جهانیست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها