خبرهای غیررسمی درباره تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی/ آزادی ۵ نفر همزمان با رفع انسداد ۶میلیارد دلار پول ایران

روزنامه نیویورک تایمز مدعی شده مطابق با توافق حاصله میان ایران و آمریکا، پنج زندانی آمریکایی در ازای آزادی چند زندانی ایرانی و دسترسی تهران به ۶میلیارد دلار برای اهداف بشردوستانه، اجازه ترک ایران را پیدا خواهند کرد.

خبرهای غیررسمی درباره تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی/ آزادی ۵ نفر همزمان با رفع انسداد ۶میلیارد دلار پول ایران

نیویورک‌تایمز می‌گوید این مسئله را چندین منبع مطلع به این روزنامه اعلام کرده‌اند.

به نوشته نیویورک تایمز، در اولین قدم این توافق که پس از ۲ سال «مذاکره پنهانی ایران و آمریکا» حاصل شده است، ایران پنج زندانی ایرانی-آمریکایی را از زندان آزاد و آن‌ها را در هتلی نگه‌ می‌دارد.

مراد طاهباز، سیامک نمازی و عماد شرقی از جمله زندانیان آزاد شده توسط ایران هستند. نام ۲ زندانی آزاد شده دیگر ذکر نشده است. نیویورک تایمز به نقل از ۲ منبع مطلع نوشت که یکی از ۲ زندانی ناشناس آزاد شده یک «دانشمند» و دیگری یک «تاجر» است.

این روزنامه گزارش داد که سه زندانی نام‌برده و یکی از ۲ زندانی ناشناس در روز پنج‌شنبه از زندان اوین به هتلی در تهران منتقل شده‌اند. آن‌ها قرار است چندین هفته در این هتل بماند تا ایران به آن‌ها اجازه خروج از کشور را بدهد.

چندین منبع مطلع عنوان کردند که زندانی پنجم که یک زن است، پیش‌تر آزاد شده و در حال حاضر در حصر خانگی به سر می‌برد.

11111

 سی ان ان اعلام کرد گنسر که در اظهار نظر محتاط است، افزود: " هیچ تضمینی در مورد آنچه از این به بعد اتفاق می افتد وجود ندارد."

این در حالی است که متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ۱۷ مرداد ماه با بیان اینکه دولت بایدن در تلاش برای آزادی آمریکایی ها بازداشت شده در ایران است، در واکنش به بازداشت پنجمین زندانی دو تابعیتی اعلام کرد که درباره جزئیات موضوع زندانیان آمریکایی اظهار نظر نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: واکنش آمریکا به اعلام پنجمین زندانی دو تابعیتی در ایران

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن در خصوص زندانیان دو تابعیتی آمریکایی در ایران و انتشار خبری مبنی بر بازداشت یک زن بعنوان پنجمین بازداشتی و توقف اجرای تبادل زندانیان میان تهران – واشنگتن به این دلیل گفت: «من آن گزارش را دیدم، اما قصد ندارم درباره جزئیات اظهارنظر کنم. ما تلاش می‌کنیم تا آمریکایی‌هایی را که در ایران بازداشت هستند، آزاد کنیم.»

میلر افزود: «در چند هفته گذشته گزارش‌های زیادی در این مورد منتشر شده اما در این زمان که اولویت اصلی ما آزادی آنها و خروج امن از ایران است، ترجیح می‌دهم اظهارنظری نکنم و بدیهی است که این موضوع بسیار حساسی است.»

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا پیش از این گفته بود که در حال حاضر، چهار ایرانی- آمریکایی در ایران زندانی هستند و ایالات متحده همچنان برای آزادی آنها تلاش می‌کند.

وزیر امور خارجه ایران درباره تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا گفته است: تبادل زندانیان یک موضوع انسانی است و ما در این خصوص گفتگوهای غیرمستقیمی را از سال گذشته با طرف آمریکایی داشتیم.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران ۱۵ مرداد ماه در جمع خبرنگاران در خصوص سفر آقای باقری به مسقط و مذاکرات غیر مستقیم با آمریکا برای تبادل زندانی گفت: ما موضوعات مهمی را با نقش آفرینی عمان در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و کنسولی در دست پیگیری داریم و این موضوعات با توجه به اهمیتشان به طور مستمر نیازمند مشورت، گفتگو و تبادل نظر هستند. در همین چهارچوب سفرهای متقابل میان تهران و مسقط در سطوح مختلف انجام می‌شود. سفر آقای باقری هم در همان چهارچوب پویایی دیپلماتیک و با تمرکز بر مسائل مهم دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی میان دو کشور انجام شده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران تصریح کرد: ما موضوع تبادل زندانی را به عنوان یک مسئله انسانی مورد توجه داریم و گفتگوی با واسطه با طرف آمریکایی برای ایجاد یک راه حل به منظور تبادل زندانیان ادامه دارد. این موضوع جزء موضوعات جاری و در حال پیگیری میان دو طرف‌ است و در این زمینه دولت عمان هم نقش آفرینی خاص خود را دارد.

جرم زندانیان چه بوده است؟

نمازی در سال ۱۳۹۵ به جرم جاسوسی و همکاری با دولت آمریکا، شرقی در سال ۱۳۹۹ به جرم جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات نظامی و طاهباز در سال ۱۳۹۸ به جرم جاسوسی از مراکز حساس نظامی در پوشش محیط زیستی، هر کدام به ۱۰ سال حبس محکوم شده بودند.

مقامات دولت بایدن از اظهارنظر درخصوص جزئیات این توافق سرباز زده‌اند اما منابع مطلع اعلام کردند که دولت بایدن زمانی که زندانیان آمریکایی اجازه بازگشت به وطن را پیدا کنند، چند تبعه ایرانی که به دلیل دور زدن تحریم‌ها زندانی شده بودند را آزاد خواهد کرد.

منابع همچنین اعلام کردند که دولت بایدن ۶ میلیارد دلار پول بلوکه‌شده از فروش نفت ایران در کره جنوبی را آزاد کرده و آن را به حسابی در قطر منتقل خواهد کرد.

در این فرآیند قرار است ابتدا پولهای ایران در کره از واحد وون (واحد پول کره جنوبی) به یورو تبدیل شود که این مهم انجام شده و در ادامه بناست که به حسابی در قطر واریز شود تا در اختیار ایران قرار گیرد.

به ادعای این منابع، دولت قطر اموال ایران را کنترل خواهد کرد و تنها به ایران اجازه خواهد داد تا برای خرید کالاهای بشردوستانه از آن استفاده کند.

منابع مطلع به تسنیم گفتند که تا وقتی که پولهای ایران کامل به قطر منتقل نشود، زندانیان امریکایی ازاد نمیشوند.

۲ منبع مطلع ادعا کرده‌اند این توافق در ماه مارس تقریبا کامل شده بود اما مذاکرات در این‌باره به دلیل دستگیری یکی از دو تبعه ناشناس آمریکایی توسط ایران متوقف شد.

آمریکا: آزادی زندانیان را تایید می‌کنیم

شورای امنیت ملی آمریکا گفت: تایید می کنیم که ایران ۵ آمریکایی را که بازداشت شده بودند آزاد کرده و آنها را در مراقبت خانگی قرار داده است.

شورای امنیت ملی آمریکا این اقدام را یک اقدام «دلگرم کننده» خواند.

کرمانی، وکیل زندانیان دو تابعیتی: فرآیند تبادل زندانیان آغاز شد

حجت کرمانی در این باره گفت: آقایان سیامک نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی از زندانیان محکوم شده، از زندان اوین به خارج از زندان منتقل شدند.

وی افزود: اتهام این افراد همکاری با دولت متخاصم آمریکا بود.

حجت کرمانی گفت: سیامک نمازی ٨ سال و مراد طاهباز ۶ سال و عماد شرقی  ۴ سال از حبسشان را طی کرده بودند.

در حال حاضر پول های بلوکه شده ایران کجاست؟

۶ میلیارد دلار پول بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی قرار است به حسابی در قطر منتقل شده و دولت قطر ناظر بر مقصد استفاده پول ها باشد.

براساس اطلاعات کسب شده، پول‌های بلوکه شده ایران از کره‌جنوبی به حساب سوییس نشسته است.

روایتی از نحوه دسترسی ایران به منابع مالی آزادشده به شرح زیر خواهد بود:

  • ‌ایران می تواند سفارش غذا، دارو و تعداد محدودی تجهیزات پزشکی را به بانکی در دوحه ارسال کند.
  • ‌بانک در دوحه هزینه کالا را پرداخت می کند و شرکت های قطری آنها را به ایران تحویل می دهند.
  • ایران به منابع مالی دسترسی مستقیم ندارد.

photo_2023-08-10_22-39-55

رویترز: زندانیان آمریکایی احتمالاً سپتامبر ایران را ترک می‌کنند 

خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از منابع مطلع مدعی شده خروج زندانیان آمریکایی از ایران چند هفته به طول خواهد انجامید. 

این منابع گفته‌اند احتمالاً این زندانیان در ماه سپتامبر از ایران خارج خواهند شد. 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 19
  • خان خله
    0

    بعد این همه رفت و امد و مذاکره، تازه رسیدن به حرف محسن رضایی!!!!

  • ناشناس
    3

    آدم یاد دوران جنگ سرد میافته،که بلوک شرق،افراد غربی را گروگان و در برابر پول و یا جاسوسان خود آنها را مبادله می کرد،چه کار کثیف و غیر انسانی

  • اسدالله خان
    1

    خنده داره یا گریه کنیم بی عرضه گی وبیسوادی دولتها تا این حد نوبره نفت بفروشید پول نفت را با گروگانگیری بگیرید مواظب باشید کلاه تونو بادنبره

  • ناشناس
    1

    شرف و عزت و غیرت قیمت دارد اینجوری نیست که کیهانی ها و اصولگرایان ادعا میکنن ، با پول آقایان آماده زنشان بفروشند

  • ناشناس
    1

    خدا نکرده فکر نکنید بخاطر تحرکات نظامی اخیر امریکاس .ما اقتدار داریم .

  • 🐜
    1

    خدا را شکر با آمریکا آشتی کردند بدون واسطه و دخالت کمونیست های روسیه وچین

  • ناشناس
    2

    پولها برای اهداف بشردوستانه آزاد شده ؟!؟؟؟!!!؟
    تف به ذات آدم دروغگو
    واقعاً آمریکا شیطان بزرگی است که برای چاپیدن و سرکار گذاشتن بعضی ها استاد تمام عیار است

  • محمد گندم نژاد(طوسی)
    2

    شرم آور هست که اجازه استفاده از پول خودمان را نداریم. با دنیا چکار کردید که هیچ اعتمادی به‌شماها را ندارند. عاقبت این نزاع چندین ساله آشتی خواهد بود پس امروز آشتی کنید بهتر از چند سال آینده

  • ناشناس
    0

    چراپیام مرانمیزاری مکرچه گفتم بی سواد ویاتحریم اقتصادهرکشوری رافلچ میکند مکربه کسی توهین کردم

  • ابرمرد
    0

    آمریکا برای پنج شهروندش که هیچ برای پنجاه سناتورش هم گروگان باشه این پول رو آزاد نمیکنه . اگر ازاد کرد ای مردم بدونید اینا صنعت هسته و اورانیوم ها رو باج دادن

  • سلام
    0

    لااقل حالا که پول نقد نمیدهند همشو کانکس بخرند بدهند مستاجران درمانده و کرایه بگیرند عجب صبری خدا دارد عجب صبری خدا داررررررد

  • ناشناس
    0

    اگر اسم این گروگانگیری حکومتی نیست پس چیه؟ اگر این افراد خطا کرده بودند که آزاد شدن معنی نداشت

  • ناشناس
    0

    جمهوری اسلامی ایران ؟؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس
    0

    خدا بزرگه....
    از این ستون به اون ستون فرجه

  • ناشناس
    0

    هرزمانیکه تمامی تحریمها رفع شدند درآنصورت میتوان انتظار کاهش و ثبات در نرخ ارز داشت. غیر از این بطور موقتی و زودگذر بوده و دوباره روند افزایش خود را طی خواهد کرد این تجربه ۴ دهه از وضعیت اقتصادی در این سالیان بوده

  • ناشناس
    0

    مسئولان خوشحال باشید بزودی دوباره جیبتان پر پول خواهد شد

  • AnqaGroup
    0

    تغییرات قیمتی در بازارها

  • AnqaGroup
    0

    کاهش

  • ناشناس
    0

    جالب اینه که تا حالا همش میگفتن 7 میلیارد دلار اما حال که زمان ازادیش رسید اول بسمالله شد 6 میلیارد دلار یعنی هیچی نشده یک میلیاردش چپو شد .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها