بلینکن در گفتگوی تلفنی با رییس جمهوری آذربایجان:

از مذاکرات پیمان صلح بین باکو و ایروان حمایت می کنیم

وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با رییس جمهوری آذربایجان با تاکید بر ضرورت و اهمیت تردد بدون مانع از مرز لاچین به مرکز قره باغ و سایر مسیرهای جایگزین، بر اهمیت حفظ پویایی مثبت در منطقه و تداوم مذاکرات برای برقراری ثبات در منطقه قفقاز تاکید کرد.

 از مذاکرات پیمان صلح بین باکو و ایروان حمایت می کنیم

آنتونی بلینکن در گفت وگوی تلفنی با الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان اعلام کرد که کشورش از مذاکرات پیمان صلح بین باکو و ایروان حمایت می کند.

وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر ضرورت و اهمیت تردد بدون مانع از مرز لاچین به مرکز قره باغ و سایر مسیرهای جایگزین، بر اهمیت حفظ پویایی مثبت در منطقه و تداوم مذاکرات برای برقراری ثبات در منطقه تاکید کرد.

الهام علی اف نیز در گفت‌وگوی تلفنی با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا اظهار داشت: ارمنستان با انجام فعالیت‌های مخرب، مانع از موفقیت مذاکرات صلح و همچنین توسعه تماس و گفت‌وگو بین آذربایجان و ساکنان محلی ارمنی در منطقه قره باغ می شود.

وی تاکید کرد: طرف آذربایجانی در ادغام مجدد ساکنان ارمنی منطقه قره باغ در ترکیب جمعیتی و حاکمیتی آذربایجان مصمم است و به همین منظور، اولین نشست بین دولت باکو و نمایندگان ارامنه ساکن در قره باغ در شهر خوجالی قره باغ برگزار و پیشنهاد آذربایجان برای نشست دوم ارائه شد.

رئیس جمهور آذربایجان ادعاهای طرف ارمنی در مورد «وضعیت وخیم انسانی» و «محاصره» ارامنه ساکن در شهر خانکندی مرکز قره باغ و مناطق اطراف را رد کرد و هر گونه ادعا در این زمینه را «غیرقابل قبول و ادعای نادرست سیاسی» خواند.

وی اضافه کرد: با وجود اینکه طرف آذربایجانی پیشنهاد استفاده از جاده آغدام – خانکندی را برای رفع نیازهای ساکنان ارمنی ارائه کرده و این پیشنهاد مورد حمایت اتحادیه اروپا و کمیته بین المللی صلیب سرخ نیز قرار گرفته است، اما ارمنستان با همه پیشنهادها در این زمینه مخالفت می‌کند.

علی اف همچنین ادامه حضور نیروهای مسلح ارمنستان در خاک آذربایجان را عامل اصلی تداوم تنش نظامی در منطقه دانست و ارمنستان را به تحریک نظامی در گذرگاه مرزی لاچین، تیراندازی به مرزبانان آذربایجان، اقدام به قاچاق سلاح و اعزام بدون مجوز کامیون حامل تسلیحات به منطقه قره باغ آذربایجان متهم کرد.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها