وال استریت ژورنال: مذاکرات صلح روسیه و اوکراین در عربستان برگزار می‌شود

یک روزنامه آمریکایی خبر داد عربستان سعودی میزبان مذاکرات صلح مربوط به جنگ اوکراین و روسیه خواهد بود و قرار است این نشست در جده برگزار شود.

وال استریت ژورنال: مذاکرات صلح روسیه و اوکراین در عربستان برگزار می‌شود

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال شامگاه امروز شنبه خبر داد که عربستان سعودی میزبان مذاکرات صلح مربوط به جنگ اوکراین و روسیه خواهد بود. این اقدام در راستای تلاش از سر عجز کشورهای اروپایی برای برون‌رفت از باتلاق اوکراین است.

این روزنامه همچنین گزارش داد که در این نشست، مسئولان بلندپایه ۳۰ کشور جهان حضور دارند. قرار است این نشست در جده و در روزهای چهاردهم و پانزدهم مرداد ماه جاری برگزار شود.

در چهارشنبه گذشته هم، پس از سفر رجب طیب اردوغان به ریاض، عربستان سعودی و ترکیه، با انتشار بیانیه مشترکی تأکید کردند که باید بحران اوکراین از طریق مذاکره و دیپلماسی حل شود.

در این بیانیه تصریح شد: باید جنگ از طریق مذاکره و با استناد به حقوق بین‌الملل و از مسیر گفت‌وگو و راهکارهای دیپلماتیک حل شود. لذا باید تمام تلاشها را به کار بست تا تنش [بین روسیه و اوکراین] کاهش پیدا کند».

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم امروز در حاشیه دومین اجلاس روسیه-آفریقا گفت مسکو حدود ۳۰ ابتکار صلح برای حل‌وفصل بحران اوکراین از طریق کانال‌های رسمی و غیررسمی دریافت کرده است. 

وی گفت: از همه سپاسگزاریم. تعداد زیادی از این ابتکارها بود. به نظرم، یک ماه قبل حدود ۳۰ [ابتکار] وجود داشت که شخصیت‌های عمومی از طریق کانال‌های دولتی یا حتی از راه‌های خصوصی ارائه شد. 

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه در خصوص جدیدترین ابتکاری که مسکو دریافت کرده، امروز گفت «ولادیمیر پوتین» و اعضای ماموریت صلح آفریقا پس از گفت‌وگوهای خود درباره اوکراین، بیانیه مشترکی منتشر خواهند کرد. وی اظهار داشت: یک بیانیه مشترک پس از این نشست در حال آماده شدن است. به محض توافق بر روی آن منتشر خواهد شد. 

اولین سری از این گفت‌وگوها در تاریخ ۱۷ ژوئن در کاخ کنستانتین خارج از سن پترزبورگ برگزار شد. پوتین در آن زمان گفت که مسکو هرگز گفت‌وگو را رد نکرد و این اوکراین بود که پیش‌نویس توافقی که در استانبول در مارس ۲۰۲۲ آماده شده بود را کنار گذاشت.

رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه شامگاه جمعه هم گفت مسکو آماده است تا به دنبال راهکار مسالمت‌آمیزی برای پایان دادن به بحران و جنگ اوکراین باشد. وی خطاب به سران کشورهای آفریقایی گفت: «رویکرد و ایده‌های شما، همگی منعکس‌کننده مفاد طرح صلحی است که چین در ماه فوریه برای حل و فصل اوضاع پیرامون اوکراین ارائه کرد».

چین پیش‌تر طرح صلحی ۱۲ ماده‌ای را برای حل بحران اوکراین مطرح کرده بود که در درجه اول خواستار آتش‌بس در این کشور بود؛ کشورهای غربی حامی اوکراین از این طرح استقبال نکردند. 

پوتین ضمن یادآوری اینکه مقامات اوکراینی چارچوب نظارتی ویژه‌ای صادر کردند تا مذاکره با روسیه را ممنوع کنند، تاکید کرد: «ما به نوبه خود هرگز مذاکره را رد نکرده‌ایم و همیشه گفته‌ایم که آماده ادامه گفتگو هستیم».

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • صادق
    0

    وزیر امور خارجه ما از دیپلماسی فقط این رو یاد گرفته که طرف مقابل چطور ایستاده یا نشسته و وی هم بلافاصله حرکت متقابل انجام بدهد

  • یزدی
    0

    اقا بده و بدنام و متضرر مثل همیشه ایران

  • ناشناس
    0

    عاقبت اونا صلح میکنند و نقش ترکیه و عربستان هم پر رنگتر و اقتدار بیشتری هم در سطح مبادلات جهانی کسب خواهند کرد و همچنین ب روسیه و اکراین هم نزدیکتر میشن ک بمراتب سود بیشتری میبرند ولی متاسفانه وضعیت ما در سطح جهانی و کشورهای فوق بسیار متفاوتر خواهد شد.

  • ناشناس
    0

    پوتین صلح طلب!!!!! اصولاچراحمله کردی که حالامیگی ماهمیشه طرفدارگفتگوبودیم؟ گیریم که اوکراین میخواست عضوناتوبشه.یه کشورمستقل حق تصمیم گریش بامردم وحکومتشه؛بتوچه مربوطه؟مگروفتی اسراییل باباکورابطه برقرارکردجمهوری اسلامی به باکوحمله کردکه چرابادشمن من هم پیمان شدی؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها