مروری بر قدرت نیروهای هوایی همسایه غربی؛

آنکارا و جت‌ها و جنگنده‌هایش/ جنگنده کاآن ترکیه چه ویژگی‌هایی دارد؟/ جدول

آمار نشان می دهد که ترکیه از وضعیت بسیار خوبی برخوردار است و در زمینه دفاعی پیشرفت زیادی کرده است. این پیشرفت به خصوص، خود را در زمینه هوایی نشان می دهد. اردوغان با کمک شرکت های خصولتی دفاعی توانسته جنگنده های بومی تولید کرده و پهپادهای مهمی نیز بسازد.

آنکارا و جت‌ها و جنگنده‌هایش/ جنگنده کاآن ترکیه چه ویژگی‌هایی دارد؟/ جدول

به گزارش خبر فوری، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز جمعه در جریان اختتامیه شانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع دفاع در استانبول گفت که هدف دولتش تقویت صنایع دفاعی و افزایش صادرات تسلیحات پیشرفته و فناوری های نظامی در این زمینه است. به گزارش آناتولی، اردوغان در این رابطه خاطرنشان کرد: پروژه‌های صنایع دفاعی که به مراحل خاصی از پیشرفت رسیده‌اند، تسریع می‌شوند.

وی با اشاره به حضور 1461 شرکت - 689 شرکت داخلی و 762 شرکت خارجی - در نمایشگاه استانبول و جذب بیش از 100 هزار بازدیدکننده، تاکید کرد، حدود 5 هزار نشست تجاری بین شرکت‌های مختلف ترک و خارجی برگزار شده و این نمایشگاه شاهد امضای 120 پروتکل و قرارداد همکاری تبلیغاتی در مدت 4 روز بوده است.

اردوغان افزود: ترکیه امروز وابستگی دفاعی خود به خارج از کشور را به 20 درصد کاهش داده است. آنکارا در زمینه پهپادها به خودکفایی رسیده و شروع به ساخت و توسعۀ ناوها و کشتی های جنگی مختلف کرده است.

رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی خود به جنگنده کاآن نیز اشاره کرد و گفت که این جنگندۀ بومی تا پایان سال جاری به آسمان خواهد پرید.

جنگنده بومی کاآن چه ویژگی هایی دارد؟

پیش از اردوغان، مسئولان نظامی ترکیه نیز به این مطلب اشاره کرده بودند. ژنرال تمل کوتیل، رئیس صنایع هوافضای ترکیه چندی پیش اعلام کرد که جنگنده‌های «کاآن» ترکیه در ۲۸ دسامبر (سالروز ورود  آتاتورک و همراهانش در ۱۹۱۹ به آنکارا) نخستین پرواز خود را انجام خواهند داد و این، پنج سال زودتر از زمان برنامه‌ ریزی‌شده برای پرواز این جنگنده‌ های ساخت ترکیه است.

به گفته تمل کوتیل، قرار بود نخستین پرواز این جنگنده‌ها با موتور ساخت ترکیه در ۲۰۲۸ انجام شود، اما کار زودتر از آنچه انتظار می‌رفت به اتمام رسید.

ترکیه در سال ۲۰۱۰ به فکر ساخت هواپیمایی برای جایگزین‌کردن ناوگان فرسوده اف-۱۶ خود افتاد. پروژه ساخت جنگنده‌های کاآن در ۲۰۱۶ آغاز شد.

به گزارش آناتولی ترکیه، جنگنده بومی کاآن قادر است با سکو‌های پهپاد، هشدار هوایی و سایر تجهیزاتی که قرار است تهیه شود، همکاری کند. کاآن قادر به نبرد هوا به هوا با سلاح‌های نسل جدید و حملات دقیق توسط اسلحه داخلی با سرعت مافوق صوت خواهد بود. همچنین، در چارچوب برنامه کاآن، مراکز آزمایشی پیشرو در جهان مانند تأسیسات آزمایش رعد و برق، تأسیسات آزمایش مقطع رادار و تأسیسات تونل باد راه‌اندازی خواهد شد.

انقلاب آنکارا در زمینه جنگنده

اردوغان در سخنرانی اخیر خود با بیان اینکه تعداد شرکت های صنایع دفاعی ترکیه در سال 2002 تنها 57 شرکت بوده اما امروز به 2500 شرکت رسیده است، تاکید کرد که صادرات نظامی و دفاعی این کشور در این مدت از 248 میلیون دلار به 4.5 میلیارد دلار رسیده است.

آمار نشان می دهد که ترکیه از وضعیت بسیار خوبی برخوردار است و در زمینه دفاعی پیشرفت زیادی کرده است. این پیشرفت به خصوص، خود را در زمینه هوایی نشان می دهد. اردوغان با کمک شرکت های خصولتی دفاعی توانسته جنگنده های بومی تولید کرده و پهپادهای مهمی نیز بسازد.

صنایع هوافضای ترکیه در سال 1984 تاسیس شد و ترکیه از آن زمان شروع به ساخت جنگنده در خاک خود کرد. در سال 2002، ترکیه به پروژه JSF پیوست و 25 ژانویه 2007 توافق ساخت جنگنده های اف 16 را در خاک خود امضا کرد. از زمان روی کار آمدن اردوغان، جنگنده های آمریکایی زیادی با همکاری صنایع هوافضای ترکیه ساخته می شوند. ترکیه از چند سال پیش فعالیت خود را گسترش داد و شروع به ساخت هواپیما و جنگنده بومی کرد که کاآن مهم ترین نمونه از این جنگنده ها است.

مروری بر قدرت هوایی ترکیه

به طور کلی، نیروی هوایی ترکیه در مجموع، یک هزار و 573 هواپیمای جنگی دارد. جدول زیر نوع و تعداد جنگنده ها و هواپیماهای جنگی ترکیه را نشان می دهد:

هواپیما

تعداد

مهم ترین نمونه ها

جنگنده

48

F-4 Phantom II

هواپیمای چند منظوره

245

F-16C/D

جنگنده تهاجمی

0

----

هلی کوپتر

675

UH-1 Iroquois

UH-60 Black Hawk

T-129

S-70 Black Hawk

AH-1 Cobra

پهپاد (هواپیمای بدون سرنشین)

172

Bayraktar TB2

TAI Anka

Vestel Karayel

 

 

 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها