پیروی غیبت و جایگزینی مرموز وزیر خارجه چین

چینی هایی که ناپدید شده، اما بعدا دوباره ظاهر می‌شوند!

غیبت و جایگزینی مرموز "شین گانگ" وزیر امور خارجه چین از الگوی سقوط ستاره های در حال ظهور پیروی می کند.

چینی هایی که ناپدید شده، اما بعدا دوباره ظاهر می‌شوند!

"شین گانگ" وزیر خارجه چین به طور رسمی از مقام خود برکنار شد و "وانگ یی" دیپلمات ارشد چینی جایگزین او شده است. این نخستین خبر رسمی درباره غیبت مرموز یک ماهه وزیر خارجه چین است. با این وجود، بسیاری از پرسش ها درباره برکناری او بی پاسخ مانده اند.

به نقل از گاردین، کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین روز سه شنبه جلسه ای غیر منتظره را تشکیل داد. در انتهای جلسه به شکلی مختصر اشاره شد که شین از سمت وزارت خارج برکنار شده و در حال حاضر کار ستاره نوظهور سابق حزب کمونیست چین و مشاور نزدیک شی جین پینگ رهبر چین متوقف شده است. شین از تاریخ 25 ژوئن در هیچ یک از رویدادهای رسمی شرکت نکرده بود. پس از اظهارنظرهای اولیه مبنی بر این که غیبت شین به دلایل مرتبط با سلامتی اش بوده هیچ توضیح رسمی ای ارائه نشد. این واقعیت که پس از نشست روز سه‌ شنبه شین در شورای دولتی بالاترین نهاد اداری چین باقی می‌ ماند تنها بر سردرگمی درباره سرنوشت او افزوده زیرا نشان می دهد که او به طور کامل حذف نشده است. با این وجود، شین اکنون به صفوف آن دسته از نخبگان چینی پیوسته که بدون هیچ گونه توضیح روشنی ناپدید شدند.

در ادامه به فهرستی از ناپدید شدن های مشابه چهره های مهم چین از انظار عمومی اشاره خواهیم کرد:

هو جینتائو

تازه ترین و علنی ترین سقوط یک مقام ارشد چینی مربوط به "هو جینتائو" سلف شی جین پینگ به عنوان دبیرکل حزب کمونیست چین قدرتمندترین منصب در آن کشور بود. در مراسم اختتامیه بیستمین کنگره حزب در ماه اکتبر هو در مقابل دیدگان خبرنگارانی که برای فیلمبرداری و عکسبرداری از آن رویداد اجازه حضور در محل برگزاری نشست را یافته بودند به بیرون از تالار بزرگ هدایت شد. توضیح رسمی این بود که هو از یک دوره بیماری ناگهانی و مختصر رنج می برد. بسیاری از ناظران اما درباره صحت این ادعا تردید داشتند و اشاره کردند که دلیل واقعی ترک سالن توسط او سیاسی بوده است. با این وجود، هو در ماه دسامبر در مراسم تشییع جنازه "جیانگ زمین" یکی دیگر از رهبران سابق چین ظاهر شد و این حضور تاییدی بر استدلالی بود مبنی بر آن که او به طور کامل حذف نشده است.

جک ما

موسس میلیاردر گروه علی بابا که یکی از موفق ترین و شناخته شده ترین میلیاردرهای چین است در نوامبر سال 2020 به مدت سه ماه بدون هیچ توضیحی ناپدید شد. بنیانگذار تجارت الکترونیک علی بابا هفته‌ ها پیش از آن در سخنرانی خود از تنظیم‌ کننده‌های مالی چین انتقاد کرده بود. طی چند روز بعد ما برای ملاقات با مقام های چینی احضار شد. او چندین ماه بعد دوباره در انظار عمومی ظاهر شد. به نظر می رسد در طول مدت غیبت اش تنبیه شده بود.

 گوا گوانگچانگ

گوا گوانگچانگ مالک تیم فوتبال بریتانیایی وولورهمپتون واندررز و رئیس تیم بین ‌المللی فوسون در سال 2015 میلادی ناپدید شد. او سپس در ماه دسامبر آن سال توسط پلیس برای انجام تحقیقات مرتبط با فساد بازداشت شد. گوا گوانگچانگ یکی از حداقل پنج مدیر اجرایی بود که در سال 2015 میلادی مفقود شد. البته او چند روز بعد آزاد شد.

فان بینگ بنگ

این بازیگر در سال 2018 میلادی از رسانه های اجتماعی و انظار عمومی ناپدید شد. ناپدید شدن او نشان داد این صرفا سیاستمداران و بازرگانان نیستند که در چین در معرض خطر ناپدید شدن قرار دارند. پس از ناپدید شدن ناگهانی فان بینگ بنگ در ژوئیه 2018 میلادی این شایعه مطرح شد که او از چین فرار کرده یا در حبس خانگی به سر می برد. او تقریبا یک سال بعد دوباره ظاهر شد. او به دلیل فرار مالیاتی حدود 883 میلیون یوان (96.2 میلیون پوند) جریمه شد.

شی جین پینگ

شی جین پینگ در سال 2012 میلادی زمانی که معاون رئیس جمهور چین بود به طور مرموزی از انظار عمومی ناپدید شده و قرار ملاقات با چندین مقام خارجی را لغو کرد اما دو هفته بعد بدون هیچ توضیح رسمی دوباره ظاهر شد. اگرچه مقام های چینی اعلام کردند که او از یک مصدومیت ورزشی رنج برده اما دو ماه بعد به عنوان رئیس جمهور چین انتخاب شد.

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    چقدر شبیه سوسانو

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها