آمادگی ماداگاسکار برای توسعه مناسبات با ایران در زمینه‌های مختلف

نخست‌وزیر ماداگاسکار در دیدار سفیر ایران بر آمادگی کشورش برای توسعه مناسبات با جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف و تأسیس کمیسیون مشترک همکاری بین ۲ کشور تأکید کرد.

آمادگی ماداگاسکار برای توسعه مناسبات با ایران در زمینه‌های مختلف

حسن علی‌بخشی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ماداگاسکار صبح امروز (پنجشنبه) ۲۲ تیر ماه با حضور در کاخ نخست وزیری ماداگاسکار، با «کریستین انتسای» نخست وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

وضعیت روابط دو کشور و محورهای عمده همکاری در زمینه‌های مختلف بهداشتی، کشاورزی، شیلات، معادن از جمله موارد مورد گفت‌وگو در این دیدار بود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در این دیدار آمادگی ایران برای توسعه هر چه بیشتر روابط با ماداگاسکار در زمینه‌های مختلف را اعلام کرد.

نخست‌وزیر ماداگاسکار نیز ضمن ابراز خرسندی از توسعه روابط دو کشور در سه سال اخیر، آمادگی کشورش را برای افزایش سطح روابط فیمابین در همه زمینه‌ها به ویژه تاسیس کمیسیون مشترک همکاری بین ایران و ماداگاسکار اعلام کرد.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنتاناناریو، پایتخت ماداگاسکار از ۴۰ سال پیش دایر است و تنها سفارت ایران در اقیانوس هند است.

ایران و ماداگاسکار در مسائل مهم بین‌المللی از جمله بحران پیش آمده بین روسیه و اوکراین تقریبا موضع مشترکی دارند. دو کشور از اعضای فعال سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله جنبش عدم تعهد، اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) و کمیسیون ماهیان تن اقیانوس هند هستند.

ماداگاسکار با ۲۸ میلیون نفر جمعیت در غرب اقیانوس هند قرار دارد و چهارمین جزیره بزرگ دنیا محسوب می‌شود.

پس از پیروزی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری، «آندری راجولینا» رئیس جمهور ماداگاسکار با ارسال پیامی ضمن تبریک این پیروزی به آیت‌الله رئیسی، اعلام کرده است: اعتقاد راسخ دارم که در دوران ریاست جمهوری جنابعالی، فرصتی مناسب برای تحکیم پیوندهای همکاری و دوستی بین دو کشور پدید خواهد آمد.  راجولینا در این پیام بر تلاش مشترک در راستای تقویت روابط دوجانبه در چارچوب منافع و رفاه مردم دو کشور تأکید کرده است.

پس از انتصاب امیرعبداللهیان به عنوان وزیر امور خارجه نیز «پاتریک رجوئلینا»  وزیر امور خارجه جمهوری ماداگاسکار هم در پیامی ضمن تبریک به همتای ایرانی، علاقه‌مندی خود را برای همکاری نزدیک به منظور تحکیم مشارکت دو کشور با هدف دفاع از منافع دو ملت و تأمین آسایش و رفاه آنها اعلام کرد.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها