ذرات رادیواکتیو در کمین

سیگنال های نگران کننده؛ پوتین در حال برنامه ریزی یک فاجعه هسته ای است؟

خطر یک فاجعه بزرگ در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا تقریبا همه ساکنین تا چندصدکیلومتری آن را وحشت‌زده کرده کرده است.

سیگنال های نگران کننده؛ پوتین در حال برنامه ریزی یک فاجعه هسته ای است؟

نیروگاه اتمی زاپوریژیا به دلیل تبادل آتش توسط نیروهای روسیه و اوکراین در مجاورت آن همواره در خطر بوده است، اما پس از تخریب سد کاخوفکا در پایین دست، احتمال ذوب به شدت افزایش یافته است. نقض 6 ژوئن یک سیل فاجعه بار به راه انداخت و تامین آب مورد نیاز برای خنک کردن راکتورهای نیروگاه و سوخت مصرف شده را به خطر انداخت.

طبق گزارشی که خبرنگار واشنگتن‌پست تهیه کرده، «هز» که یک پرستار است، قرص‌های ید در دست دارد تا اثرات مسمومیت با تشعشعات را کاهش دهد. پس از روزها جست‌و‌جو، او کلیدی از زیرزمینی را که از دوران شوروی باقی مانده پیدا کرد که می‌تواند به عنوان یک پناهگاه برای او، همسرش و پسر یک‌ساله‌شان، ایهور، در صورت صدور تشعشعات عمل کند. نیروگاه هسته‌ای در حدود 22 مایلی آنجا بود. به نظر می‌رسد کار دیگری جز صبر بر سختی‌های روزمره‌ای که جنگ بر زندگی آنها تحمیل کرده است وجود ندارد. 

هز، 22 ساله، در حالی که به بازی با نوزادش مشغول بود گفت: «این وحشتناک است - من حتی نمی‌خواهم به آن فکر کنم.» سیستم آب شهری این شهر در هنگام خروج سد از کار افتاد.

هشدارهای مقامات اوکراینی و کارشناسان انرژی اتمی در مورد یک فاجعه بالقوه در جنوب شرقی اوکراین از زمان شکستن سد فوریت یافته است. مقامات اوکراینی نیروهای روسیه را به منفجر کردن عمدی بخشی از سد متهم می کنند، ادعایی که مسکو آن را رد کرده است.

آنچه باید در مورد نیروگاه اتمی زاپوریژیای اوکراین بدانید

در ماه اکتبر، رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، پیش‌بینی کرد که روسیه این سد را تخریب خواهد کرد. اکنون، زلنسکی و دیگر مقامات ارشد اوکراینی سرعت و تعداد هشدارهایشان را مبنی بر برنامه‌ریزی نیروهای روسی برای خرابکاری در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا ، بزرگترین تاسیسات از این دست در اروپا، افزایش داده اند.

سرلشکر کایرلو بودانوف، رئیس اطلاعات نظامی اوکراین، گفت که روس ها مواد منفجره را در کنار چهار راکتور از شش رآکتور کار گذاشته و حوض خنک‌کننده‌ای را که برای تامین آب برای خنک کردن راکتورها و سوخت مصرف‌شده استفاده می‌شود، مین گذاری کرده‌اند.

آندری یوسف سخنگوی اطلاعات نظامی ارتش اوکراین گفت: «خطر بسیار بالایی از خطای انسانی یا با توجه به مقدار مواد منفجره، انفجار تصادفی وجود دارد.»

روز جمعه، آژانس اطلاعات نظامی یک اطلاعیه هراس‌انگیز منتشر کرد و گفت که سه ناظر روسی از محل خارج شده‌اند و کارمندان اوکراینی که برای کار برای شرکت انرژی هسته‌ای دولتی روسیه متعهد شده‌اند باید تا 5 ژوئیه منطقه را ترک کنند. این گزارش همچنین می‌گوید که به پرسنل باقی‌مانده گفته شده است. در صورت بروز هر گونه شرایط اضطراری، اوکراین را مقصر بدانیم.

در اوایل این هفته، ایهور کلیمنکو، که ریاست وزارت امور داخلی را بر عهده دارد، از برگزاری تمرینات آموزشی در تمام سطوح دولتی برای مقابله با یک فاجعه هسته‌ای احتمالی خبر داد. اینها شامل برنامه‌ریزی برای تخلیه در شعاع معینی از نیروگاه، بسته شدن جاده‌ها و ایجاد ایست‌های بازرسی برای غربالگری افراد از نظر قرار گرفتن در معرض تشعشعات است.

برای ساکنانی که قادر به تخلیه به موقع نیستند، مقامات خواستار سرپناهی در محل شده‌اند، مطمئن شوید که تهویه و سیستم‌های تهویه مطبوع را ببندید و پنجره‌ها را با پارچه و نوار مرطوب بسته‌بندی کنید. به گفته وی، افراد هنگام بیرون آمدن از منزل باید از ماسک‌هایی استفاده کنند که بتواند گرد و غبار رادیواکتیو موجود در هوا و سایر ذرات را فیلتر کند.

رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی طرحی را برای ایمن‌سازی نیروگاه هسته‌ای مطرح کرد.

کلیمنکو و سایر مقامات همچنین از مردم خواسته‌اند که آرامش خود را حفظ کنند - توصیه‌هایی که به نظر می‌رسد بسیاری از اوکراینی‌ها با وجود سابقه کشورشان با چرنوبیل، محل بدترین فاجعه هسته‌ای جهان، و 9 سال درگیری خشونت‌آمیز با روسیه، به آن توجه کافی کرده‌اند.

یوری مالاشکو، رئیس اداره نظامی منطقه زاپوریژیا، گفت: «مردم در حال حاضر سخت و مقاوم هستند.»

قطع خطوط برق نیروگاه؛ زنگ خطر 

نیروهای روسیه بلافاصله پس از اینکه رئیس جمهور ولادیمیر پوتین دستور تهاجم همه‌جانبه را در فوریه 2022 داد، کنترل نیروگاه هسته‌ای را به دست گرفتند. از آن زمان هر شش رآکتور تعطیل شده اند.

تا کنون چندین خطر از سر این نیروگاه گذشته است،  از جمله حملات توپخانه ای مکرر که باعث قطع خطوط برق و عملیات خنک‌کننده آن می شود. همچنین حوض‌چه‌های رادیواکتیو اکنون به دلیل شکسته شدن سد با کمبود آب مواجه است.

پس از ساخت نیروگاه در دهه 1980، از مخزن سد کاخوفکا برای پر کردن حوض‌چه برای خنک کردن راکتورهای آن و سوخت مصرف شده استفاده می‌شد.

اولنا پارنیوک، محقق ارشد آکادمی ملی علوم اوکراین که انرژی هسته‌ای را مطالعه کرده است، گفت: از 24 ژوئن، سطح آب حوض‌چه در حدود 16 متر (52 فوت) است - تنها چهار متر بالاتر از حداقل سطح لازم برای خنک کردن نیروگاه. 

این وضعیت باعث شد که مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی چند روز پس از شکستن سد، بازرسی اضطراری از نیروگاه هسته‌ای انجام دهد.

رافائل ماریانو گروسی در بیانیه‌ای که در وب سایت آژانس بین المللی انرژی اتمی منتشر شد، گفت که حوض خنک‌کننده با آب یک کانال تخلیه در یک نیروگاه زغال سنگ نزدیک و از یک سیستم زه‌کشی که از آب زیرزمینی تغذیه شده، پر می‌شود. او همچنین گفت هیچ مدرکی دال بر مین‌گذاری در محدوده نیروگاه دیده نشده است.

سیگنال‌های نگران‌کننده 

پارنیوک گفت، با این حال، فشار مضاعف بر باقی‌مانده کارکنان اوکراینی نیز نگران کننده است. شاید تنها 3000 کارمند از 11000 کارمند آن برای نظارت بر عملیات آن باقی مانده باشند - آن هم در شرایط دشوار برای ایمن نگه داشتن کارخانه در حالت تعطیلی و در شرایط اضطراری.

یکی از کارمندان اوکراینی که هنوز در کارخانه کار می‌کند و واشنگتن پست از او برای محافظت از امنیت وی نام نمی برد، گفت: «خطر یک حمله تروریستی زیاد است. او گفت که این نیروگاه قبلاً مقدار آب مصرفی برای خنک کردن راکتورها را کاهش داده است - گرمترین آن، به گفته پارنیک، حتی پس از تعطیلی هنوز در حدود 536 درجه فارنهایت است.

مقامات اوکراینی و کارشناسان انرژی اتمی هشدار می‌دهند که بدون خنک‌سازی کافی، هسته راکتور ممکن است بیش از حد گرم شود و امکان ایجاد مخلوط انفجاری از گاز هیدروژن و بخار را فراهم کند که می‌تواند ساختار محفظه را پاره کند و مقادیر خطرناک تشعشع را به هوا پرتاب کند. بودانوف گفت که راکتورها می توانند از 10 ساعت تا دو هفته بدون آب ذوب شوند.

آن وقت چه اتفاقی می‌تواند بیفتد؟ پارنیوک و دیگر کارشناسان گفتند که بعید است چیزی شبیه چرنوبیل باشد که در زمان فعال بودن راکتور منفجر شد. او گفت که محتمل‌ترین و بدترین سناریو ممکن است چیزی در مقیاس فاجعه فوکوشیما در سال 2011 باشد، زمانی که سوخت سه راکتور از چهار راکتور نیروگاه هسته‌ای ژاپن در پی زلزله و سونامی عظیم ذوب شد.

ذرات رادیواکتیو در کمین منطقه 

اگر چنین باشد، یک ابر سمی می‌تواند در سراسر اوکراین پخش شود و مرکز کشاورزی آن را آلوده کند و احتمالاً بر فراز همسایگان اروپایی با ذرات رادیواکتیو که خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را افزایش می‌دهند، حرکت کند. به احتمال زیاد آلودگی رادیواکتیو به رودخانه دنیپر نیز می‌رسد و به دریای سیاه می‌ریزد. پارنیوک گفت که بسته به جریان آب، آلودگی می‌تواند هر کشوری را در امتداد سواحل دریای سیاه لمس کند. به عنوان یک رادیولوژیست زیستی، او به خوبی درک می‌کند که این می‌تواند برای او و فرزند 4 ساله‌اش چه معنایی داشته باشد، اگرچه آنها دورتر، در غرب پایتخت، کیف، زندگی می‌کنند.

او گفت: «من می ترسم.»

حتی قبل از شکستن سد، هز قبلاً چیزهای زیادی را پشت سر گذاشته بود. او در یک پناهگاه بیمارستانی در نیکوپل به دنیا آمد، زیرا توپ‌خانه روسیه شهر را مورد حمله قرار داد. گلوله‌باران مداوم آنجا او و همسرش، اولکسی، 23 ساله، را مجبور کرد که با نوزادشان به اینجا نقل مکان کنند، جایی که آنها از کمک‌های دولتی به عنوان آوارگان و والدین یک کودک - حدود 135 دلار در ماه - زندگی می‌کنند.

مأموران سرباز ارتش با هر دو تماس گرفته‌اند، یکی از آنها به او گفت که باید نوزادش را تحت مراقبت مادربزرگش یا شخص دیگری بگذارد زیرا به خدمات او نیاز است.

ویتا لیاشنکو، 47 ساله، پرستاری که با حدود 50 نفر دیگر در صف انتظار برای جمع‌آوری آب آشامیدنی در مرکز شهر است، گفت: «این شبیه یک فیلم ترسناک است. او مانند دیگران، از زمانی که سیستم آب شهری پس از شکستن سد خراب شد، آب باران را جمع‌آوری می‌کند، آب را برای کارهای خانه بازیافت می‌کند و مدت طولانی‌تری را بدون دوش و حمام می‌گذراند. او همچنین قرص‌های ید، آب اضافی و نوار را کنار گذاشته تا پنجره‌های خود را در برابر گرد و غبار رادیواکتیو ایمن کند.

اولنا میکیتیوک، 59 ساله، که در حین مراقبت از شوهر معلول خود زندگی می‌کند، گفت که او نیز قرص‌های ید دارد اما مطمئن نیست که میخواهد آنها را مصرف کند یا خیر. او همچنین نگران این است که چه اتفاقی ممکن است برای جوجههایش بیفتد.

میکیتیوک گفت: «ما نمی دانیم چگونه خود را برای تشعشعات آماده کنیم. ما در حال تماشای اخبار هستیم و می‌دانیم که تنها کاری که آنها باید انجام دهند فشار دادن یک دکمه است.»

منبع: اکوایران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    از این کمونیست حرومزاده هر جنایتی برمیاد

  • ناشناس
    0

    مرگ بر پوتین و طرفدارانش

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها