یک رسانه آلمانی خبر داد:

صدها نوزاد و کودک خردسال در پشت میله‌های زندان در ترکیه/ نگرانی درباره کودکان مادران سیاسی

فرانکفورتر روندشاو آلمان نوشت: صدها نوزاد و کودک خردسال در پشت میله‌های زندان در ترکیه هستند.

صدها نوزاد و کودک خردسال در پشت میله‌های زندان در ترکیه/ نگرانی درباره کودکان مادران سیاسی

وضعیت حقوق بشر در ترکیه به طور پیوسته رو به وخامت بوده و به ویژه در زندان ها چشمگیر است. هزاران کودک از جمله نوزادان و کودکان خردسال در پشت میله های زندان هستند. به گزارش مجله اینترنتی Serbestiyet، 2076 خردسال بین 12 تا 18 سال در بازداشت هستند. این مجله به نقل از وزارت دادگستری ترکیه (تا تاریخ اول مارس 2023) گزارش می دهد که 396 بازداشتی بین صفر تا شش سال دارند که به همراه مادران خود بازداشت شده اند.

 اکثر مادران زندانی سیاسی هستند که به تروریسم و تلاش برای کودتا متهم شده اند. آنها متهم به حمایت از جنبش موسوم به "جنبش گولن" هستند. رجب طیب اردوغان او را متهم به برپایی کودتای 15 ژوئیه 2016 نموده و متعاقبا این جنبش را به عنوان یک سازمان تروریستی طبقه بندی کرد.

 علاوه بر نمایندگانی مانند اومر فاروق گرگرلی اوغلو (YSL حزب چپ سبز) و سزگین تانریکولو (CHP)، بیش از همه فعالان حقوق بشر مانند جمه بیراند، همسر روزنامه‌نگار فقید و مشهور مهمت علی بیراند در ترکیه هستند که برای جلب توجهات به وضعیت کودکان و نوزادان در زندان تلاش می کنند.

اخیرا گزارش مشترکی توسط سه سازمان غیردولتی از سوء استفاده های گسترده در زندان های ترکیه منتشر شد. کارشناسان بنیاد حقوق بشر ترکیه TIHV، انجمن حقوق بشر IHD و انجمن پزشکی ترکیه TTB در گزارش مشترک خود می‌گویند: «کل کشور به شکنجه‌گاه تبدیل شده است». در این گزارش آمده است: «شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها در بازداشتگاه‌ها با افزایش اقتدارگرایی دولت ادامه دارد.» نظارنی بر رعایت قوانین و مقررات وجود ندارد، قوانین خودسرانه بر ترکیه حاکم بوده، احکام زندان بسیار طولانی مدت بوده و مکانیسم های پیشگیرانه کار نمی کند.

 بهبود وضعیت حقوق بشر در ترکیه در آینده نزدیک محتمل به نظر نمی رسد. در شاخص موسوم به دموکراسی دانشگاه وورزبورگ، این کشور در بین 177 کشور در رتبه 132 قرار دارد و بنابراین یک "حکومت خودکامه متوسط" در نظر گرفته می شود.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • رابی
    0

    از احزاب و جریانات اسلام‌گرا انتظار دمکراسی و احترام به حقوق بشر را نمی توان داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها