ناآرامی‌ها در فرانسه برغم منع رفت و آمد / پلیس متهم به قتل نوجوان عذرخواهی کرد / صدها نفر بازداشت شدند

چندین شهر فرانسه پنجشنبه شب به رغم وضع مقررات منع رفت‌ و آمد و آماده‌باش ویژه نیروهای امنیتی، صحنه ناآرامی‌ و درگیری‌های شدید میان معترضان به کشته شدن یک نوجوان ۱۷ ساله در این کشور و ماموران پلیس بود.

ناآرامی‌ها در فرانسه برغم منع رفت و آمد / پلیس متهم به قتل نوجوان عذرخواهی کرد / صدها نفر بازداشت شدند

این خشونت‌ها که رسانه‌های داخلی فرانسه از آن به عنوان «شورش» یاد می‌کنند در حالی سومین شب خود را پشت سرگذاشت که تنها در حومه پاریس، نزدیک به۲۵۰ معترض توسط نیروهای امنیتی دستگیر و بازداشت شدند.

برخی گزارش‌ها حاکی از غارت مغازه‌ها و مراکز تجاری در ناحیه مرکزی شهر پاریس در بحبوحه اعتراضات شبانه است.

«دستگیری‌های بی‌سابقه»

شهردار یکی از این نواحی با انتشار توییتی که در آن تصویر غارت فروشگاه‌های عرضه برند‌های مهم تجاری نیز پیوست شده بود معترضان را به آرامش و دست کشیدن از خشونت فراخواند.

یک منبع آگاه در وزارت کشور فرانسه شمار دستگیری‌ها در جریان شورش شهری سه شب اخیر را با توجه شرایط ویژه‌ای که در آن دستگیری و بازداشت افراد بسیار دشوار‌تر از معمول به نظر می‌رسد «بی‌سابقه» خواند.

«ژرالد دارمنن»،‌ وزیر کشور فرانسه می‌گوید بدنبال غارت و آسیب به اموال عمومی، ۶۶۷ نفر از روز پنجشنبه تا جمعه شب در سراسر فرانسه دستگیر شده‌اند. 

وی در این پیام همچنین از نیروهای پلیس، ژاندارمری و آتش‌نشانی که در کنترل و مهار ناآرامی‌ها نقش عمده‌ای ایفا می‌کنند تشکر و حمایت کرده است.

عذرخواهی مامور پلیس

مامور پلیسی که با تیراندازی سبب جان باختن ناهل ۱۷ ساله در نانتر،‌ از شهرستان‌های ناحیه ایل-دو-فرانس واقع در حومه پاریس شده بود از خانواده قربانی عذرخواهی کرد.

به گفته وکیل این مامور پلیس که هم‌اکنون در بازداشت به سر می‌برد، وی پس از مشاهده ویدیویی از صحنه تیراندازی که برای نخستین بار طی زمان بازداشت صورت گرفت، با حالتی شوک زده «اولین و آخرین کلامی که به زبان آورد چیزی جز عذرخواهی از خانواده قربانی نبود.»

لوران فرانک لیه‌نار، وکیل مامور پلیس متهم به قتل عمد ناهل، نوجوان ۱۷ ساله می‌گوید که موکلش به کلی از درون ویران شده و قصد کشتن قربانی را نداشته است.

مادر ناهل فقط یک نفر را در این ماجرا مقصر می‌داند

مونیا ام، مادر ناهل در مصاحبه‌ای که عصر پنجشنبه از شبکه ۵ تلویزیون فرانسه پخش شد، گفت: «من پلیس را مقصر نمی‌دانم، بلکه فقط یک نفر از نظر من در این ماجرا مقصر است و آن همان فردی است که تیراندازی کرد و جان پسرم را گرفت.»

مادر ناهل که پیش‌تر برای برپایی راهپمایی اعتراض‌آمیز بدون خشونت در روز پنجشنبه فراخوان داده بود تصریح کرد که پلیس با اقدامی که صورت گرفته موافق نیست و در این میان با او همدردی کرده است.

وی بار دیگر مامور پلیسی که عامل تیراندازی و جان باختن ناهل شناخته شده را مورد سرزنش قرار داد و گفت او راه دیگری جز تیراندازی هم داشت و مجور نبود پسرش را بکشد.

مادر ناهل در ادامه مدعی شد که مامور متخلف پلیس وقتی با یک پسر بچه عرب‌تبار مواجه شده تصمیم به از میان برداشتن وی گرفته است.

وی خواستار محاکمه مامور و به اجرا درآمدن عدالت در این پرونده شد و تاکید کرد که امیدوار است عامل قتل فرزندش شش ماه بعد از زندان مرخص نشود.

خشونت‌ها علیه پلیس و نماد‌های دولتی گسترش می‌یابد

رسانه‌های فرانسوی با استناد به آنچه توسط سرویس‌های اطلاعاتی در اختیار پلیس این کشور قرار گرفته از احتمال گسترش اعتراض‌ها و خشونت‌ها طی شب‌های آینده خبر داده‌اند.

بر اساس این هشدار که رسانه‌ها از آن پرده برداشته‌اند، خشم معترضان به خشونت‌های پلیس در فرانسه به رغم گذشت سه روز از ماجرای قتل ناهل همچنان شعله‌ور است و ناآرامی‌های شهری در «شب‌های آینده» با «اقداماتی علیه پلیس و نمادهای دولتی یا قدرت عمومی» گسترش خواهد یافت.

منبع: یورو نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • ناشناس
    0

    نکه توی ایران دستگیری نداشتیم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      قوووربونت بشم حرف سر اینکه ما خوبیم نیست برای ما اتفاقا سخت تر هم بود
      ولی نکته مهم اینه که فرانسه مهد آزادی همچین اتفاقی بیفته جالبه

    • 3

      خوب اقای محترم اونجا مهد ازادی ایت و مردم دارند اعتراص می کنند، ایا در ابثیران مردم ابثین احازه را دارند؟؟؟؟؟، کاشکی کمی وجدان و انصاف داشته باشی در قصاوت هایت

    • امیرحسین
      0

      در ایران ما تقریبا هر سوال تجمع معلم ها داریم لطفا بردید جلوی مجلس ببنید فقط هفته چند تا تجمع داریم ولی متاسفانه پوشش رسانه ای ندارند

  • ناشناس
    1

    با قتل یک نفر، فرانسه به هم ربخت، ایا در کشورهای دیگه هم اینطور است، یا اب از اب تکان نمی خوره؟؟؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      کلا فرانسوی ها آدم‌های غرغرو ،ایرادگیر و منتقدی هستند
      اونها بر سر هر موضوع کوچکی بحث می‌کنند و در فرانسه چیزی به نام خانواده وجود نداره

    • آدم
      1

      تو ایران اگه اینطوری که توی فرانسه و آمریکا به راحتی پلیس آدم می کشه، اتفاق می‌افتاد مطمئنأ مردم ازشما اغتشاشگرها مطالبه گر ترهستند.
      نه اینکه دنبال لخت کردن دخترای ایران باشند و یا مثل فرانسوی ها مغازه های دیگران رو غارت کنند. از بین بردن اموال عمومی یعنی خراب کردن خونه خودمون رو سر خودمون.

  • ناشناس
    0

    خوبه عذر خواهی کرد

  • ناشناس
    1

    خیلی از افریقایی ها که در اروپا ساکن هستند، اهل کارهای خلاف هستند و خودم به عینه دیدم، حالا این افراد هم قتل این پسر بب گناه را بهانه قرارداده تا به کارهای خودشان که غارت و دزدی است برسند. خدا سفره ای براشون پهن کرده است ان هم از نوع معتبرترین برندهای حهانی

  • هه
    2

    اینست مبارزه نه چس ناله کردن
    و هشتک از خود در کردن جالبه
    اینه اینها نه کمپین هشتک گذاشتن
    نه دستگیر شدن خود و خانواده
    چس ناله کردن مرد میدان هستند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها