نماینده مجلس درباره اقساط ۱۹ میلیونی وام های مسکن: پیشنهاد داده‌ایم نرخ سود به ۹ درصد کاهش یابد؛ اقساط هم کمتر شود

غلامرضا شریعتی، نماینده مجلس می گوید با توجه به اینکه نرخ مصالح بالا رفته است، چاره‌ای جز استفاده از منابع زمینی دولت و منابع مالی بانک‌ها برای ساخت خانه نداریم. دولت باید به میزان لازم تولید مسکن داشته باشد و این خانه‌ها را در چارچوب اجاره‌های ۹۹ ساله در اختیار مردم قرار دهد. یعنی فرد بدون پیش پرداخت یک خانه از دولت بگیرد.

نماینده مجلس درباره اقساط ۱۹ میلیونی وام های مسکن: پیشنهاد داده‌ایم نرخ سود به ۹ درصد کاهش یابد؛ اقساط هم کمتر شود

افزایش وام مسکن تا ۸۰۰ میلیون تومان، اگرچه در ظاهر عدد قابل توجهی است، اما در واقعیت بازار شاید بتوان نیمی از یک خانه در اطراف شهر‌ها را با آن خریداری کرد. شورای پول و اعتبار سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم (تسه) را برای زوجین تهرانی به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش داد. این وام در سایر شهر‌ها از ۱۶۰ میلیون تومان تومان بود که به ۳۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است. ️سقف وام تعمیر هم از ۸۰ میلیون تومان به ۱۶۰ میلیون تومان افزایش یافته است. به این ترتیب سقف وام خرید در تهران از ۴۸۰ میلیون تومان به ۹۶۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد. محاسبه بازپرداخت اقساط وام جدید نشان می‌دهد اقساط ماهانه آن ۱۹.۳ میلیون تومان است. کل بازپرداخت وام ۲ میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان و کل سود وام بیش از ۱.۸ میلیارد تومان است.

غلامرضا شریعتی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون عمران درباره قسط‌های بالای وام مسکن گفت: طبق نظر مجلس قرار شد بانک‌ها ۲۰ درصد سپرده‌های خود را به وام مسکن اختصاص دهند و سقف وام نیز افزایش داشته است. مبلغ قسط مسکن زیاد است و ما نیز به آن واقف هستیم که پرداخت این قسط‌ها مشکل است و تردیدی در آن نیست. طبق شنیده‌ها، دولت در حال تلاش برای حل این مشکل است. ما پیشنهاد دادیم که برای تامین تسهیلات وام مسکن از بازگشت وام‌های مسکن مهر استفاده شود. به این معنا که تلفیق بازگشت وام مسکن مهر و تسهیلات بانک‌ها در ادامه منجر به کاهش نرخ سود وام تا ۹ درصد شود و اقساط نیز کاهش یابد. دولت تا زمانیکه خود را ملزم به انجام این کار نداند، کاری از پیش نمی‌رود.

وی در ادامه افزود: مسکن جزء مطالبات جدی مجلس است و همواره پیگیر حل مشکلات مسکن و وام‌های آن از وزارت راه و شهرسازی هستیم. در جلسات کمیسیون عمران نیز حل این مشکلات را از وزیر راه درخواست کرده ایم.

بیشتر بخوانید: من به عنوان نماینده مجلس توان پرداخت قسط ۱۹ میلیونی را ندارم چه برسد به کارگر و کارمندی

این نماینده مجلس اظهار داشت: با توجه به اینکه نرخ مصالح بالا رفته است، چاره‌ای جز استفاده از منابع زمینی دولت و منابع مالی بانک‌ها برای ساخت خانه نداریم. دولت باید به میزان لازم تولید مسکن داشته باشد و این خانه‌ها را در چارچوب اجاره‌های ۹۹ ساله در اختیار مردم قرار دهد. یعنی فرد بدون پیش پرداخت یک خانه از دولت بگیرد. در کمیسیون این طرح در حال شکل‌گیری است و در مراحل مقدماتی هستیم. با توجه به اینکه نرخ مسکن بسیار بالا رفته و سطح درآمد مردم پایین است راه چاره همین است که برای ۵ دهک اول جامعه مسکن تولید کنیم و از آن‌ها اجاره بگیریم.. با درآمد پایین طبقات فرودست و افزایش هزینه مسکن، خانه‌دار شدن واقعا مشکل است.

شریعتی گفت: حتما این طرح اجرایی می‌شود و جز مطالبات جدی مجلس از دولت است. اخیرا نیز از زبان رئیس جمهور شنیده‌اید که خودشان را ملزم کرده اند نهضت ملی را اجرا کنند و به پایان برسانند.

منبع: انتخاب
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها