کنعانی: امیرعبداللهیان به امارات می‌رود

سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر امیرعبداللهیان به امارات خبر داد و دلیل سفر وزیر امور خارجه به قطر، عمان و کویت را پیگیری اجرای اسناد همکاری با این کشورها عنوان کرد.

کنعانی: امیرعبداللهیان به امارات می‌رود

 ناصر کنعانی که به همراه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در کویت به سر می‌برد، درباره اهداف سفر به سه کشور حاشیه خلیج فارس در جمع خبرنگاران گفت: سفر وزیر امور خارجه به سه کشور منطقه‌ای تا این مرحله در کویت انجام شد و سفر به امارات هم از در پیش است و در راستای رایزنی منطقه‌ای با همسایگان جنوبی خلیج فارس انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: با این کشورها درباره موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی و مسائل مشترک تبادل نظر داریم.

کنعانی افزود: در چارچوب سیاست همسایگی دولت سیزدهم، گسترش رایزنی‌ها، ارتباطات و ارتقای روابط همه‌جانبه با کشورهای جنوبی خلیج فارس به عنوان یکی از حوزه‌های مهم و راهبردی همسایگی بسیار حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: تا به امروز در سه کشور قطر، عمان و کویت علاوه بر تبادل نظر در خصوص مسائل عمومی منطقه، موضوعات دوجانبه نیز مورد توجه قرار گرفت و گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران با این کشورها بسیار حائز اهمیت است و در نشست‌هایی که برگزار شد موضوع توافقات انجام شده میان ایران و این کشورها و اجرای این توافقات مورد تاکید قرار گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: مقامات این کشورها در سفرهای گذشته اسناد قابل توجهی امضا کرده‌اند و اجرای این اسناد بسیار مورد توجه و اهتمام است و قرار شد تا اسناد امضا شده مورد بررسی و اجرا قرار گیرد.

کنعانی گفت: موضوع برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی هم در قطر و هم در عمان مورد تاکید قرار گرفت و قرار بر این شد تا در اسرع وقت جهت برگزاری این کمیسیون‌ها اقدام شود.

وی ادامه داد: موضوع ترانزیت و حمل و نقل در چهارچوب کریدورهای شمال - جنوب و شرق - غرب مورد تاکید قرار گرفت، همچنین همکاری‌های دریایی ایران با قطر، عمان و کویت مورد توجه است و فعال سازی بنادر دو طرف و استفاده از ظرفیت دریایی برای حمل و نقل کالا مورد تاکید طرف‌ها قرار گرفت.

کنعانی بیان کرد: در چهارچوب توافقنامه عشق آباد هدف‌گذاری مهمی جهت همکاری های مشترک حمل و نقلی میان ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای آسیای مرکزی صورت گرفت و فعال سازی این توافقنامه و برگزاری نشست آتی وزرای حمل و نقل کشورهای عضو نیز مورد تاکید قرار گرفت.

وی با بیان اینکه موضوع همکاری های تجاری و ایجاد تسهیلات لازم برای حضور و فعالیت بخش خصوصی ایران با این کشورها را مورد گفتگو قرار دادیم، گفت: این موضوع در نشست با مقامات قطری مورد تاکید قرار گرفت و مقرر شد که از ظرفیت های موجود جهت تسهیل فعالیت تجاری بخش خصوصی استفاده شود و در نشست مسقط هم این موضوع مورد تاکید بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در ارتباط با همکاری های بانکی و گمرکی، در دو مذاکره با طرف های قطری و عمانی به طور خاص این موضوع مورد توجه قرار گرفت.

کنعانی ادامه داد: همچنین در خصوص تقویت همکاری های دسته جمعی بحث و تبادل نظر انجام شد و جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای همکاری با هشت کشور خلیج فارس اعلام کرد.

وی گفت: در چهارچوب ابتکار عملی که دبیرکل سازمان ملل جهت برگزاری نشست مشترک هشت وزیر خارجه حاشیه خلیج فارس در نیویورک برنامه ریزی کرد، وزیر خارجه ایران ضمن استقبال از برگزاری این نشست بر این نکته تاکید کرد که کشورهای حاشیه خلیج فارس می توانند با ابتکاراتی مشابه، زمینه تقویت همگرایی های منطقه ای را در چارچوب منافع مشترک فراهم کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در این ارتباط وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران امکان برگزاری نشست روسای هشت کشور حاشیه خلیج فارس را به عنوان یک ایده مطرح کرد که در صورت برگزاری، می‌تواند زمینه تقویت همگرایی و همکاری کشورهای منطقه را فراهم آورد.

کنعانی بیان کرد: در مجموع تا این مرحله فرصت خوبی بود هم در ارتباط با موضوعات دوجانبه که گفتگوهای خوبی انجام شد و هم در چهارچوب ابتکاراتی که می تواند زمینه تقویت و همگرایی کشورهای این منطقه را فراهم کند.

وی در پایان با بیان اینکه شاهد وجود فضای مثبتی هستیم، خاطرنشان کرد: از سرگیری روابط رسمی میان ایران و عربستان سعودی به طور خاص تاثیر مثبتی بر فضای منطقه گذاشته، ما در تمام این سفرها شاهد استقبال خوب مقامات عالی این کشورها از تحول مثبت در روابط میان ایران و عربستان بودیم و آنها اذعان داشتند که این موضوع علاوه بر تحول در روابط دوجانبه ایران و عربستان، زمینه خوبی را هم جهت همگرایی منطقه‌ای در چهارچوب منافع مشترک ایجاد کرده است.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    خدا کند تو این رفت وامداتون یکم ایین مملکت داری بیاموزید .هر چند نرود میخ آهنین در سنگ .

  • ناشناس
    0

    چرا قیافه و پوشش اینها اینطوریه؟ آدم بالا میاره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها