درگیری جمهوری آذربایجان و ارمنستان در ورودی کریدور لاچین

سرویس مرزی جمهوری آذربایجان مدعی شد یکی از مرزبانانش امروز پنجشنبه بر اثر تیراندازی نیروهای ارمنستان زخمی شد. قبل از آن ایروان از تلاش نیروهای جمهوری آذربایجان برای برافراشتن پرچم خود در خاک ارمنستان خبر داده بود.

درگیری جمهوری آذربایجان و ارمنستان در ورودی کریدور لاچین

به گزارش رویترز، سرویس امنیت ملی ارمنستان اعلام کرد یک گروه مرزبانان آذربایجانی تلاش کرد از پلی بر فراز رودخانه «هاکاری» رد شود که مرز بین‌المللی شناخته شده بین دو کشور است و پرچمی را در خاک ارمنستان به اهتزاز درآورد. ایروان گفت این تلاش خنثی شد. 

خبرگزاری «تاس» به نقل از سرویس مرزی جمهوری آذربایجان گزارش داد یکی از نیروهایش بعد از اصابت گلوله تحت مداواست. 

به نوشته رویترز، این پل در ابتدای کریدور لاچین قرار دارد، آخرین مسیری که ارمنستان را به منطقه قره‌باغ کوهستانی که اغلب ساکنان آن ارمنی هستند، متصل می‌کند. 

بیشتر بخوانید: توافق باکو و ایروان برای به رسمیت شناختن تمامیت ارضی یکدیگر

جاده لاچین که صلحبانان روس مسئول تامین امنیت آن هستند از دسامبر نزدیک به هفت ماه است که توسط افراد مرتبط با جمهوری آذربایجان مسدود شده است. در آوریل نیروهای جمهوری آذربایجان یک ایست بازرسی در آنجا ایجاد کرد ه با اعتراض شدید ارمنستان همراه شد. 

دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان تاکنون دو جنگ را بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی از سر گذرانده‌اند. در در سال ۲۰۲۰ جمهوری آذربایجان بخش‌هایی از اراضی از دست رفته در یک درگیری پس از فروپاشی شوروی در اوایل دهه ۱۹۹۰ را پس گرفت.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • 🐜
    0

    بما هیچ ربطی ندارد آب را از طالبان شپشو بستانید آب هیرمند ازنان شب واجب تراست

  • ناشناس
    0

    در نهایت مرز ارمنستان با ایران از روی نقشه جهانی حذف خواهد شد، چون از قبل هماهنگ شده توسط چندین کشور و دستورش هم صادر شده.یکی از اون کشورها هم با ما رابطه برادرانه داره و ما بهش .... صادر میکنیم تا .... رو بمباران کنه.

    نظرات شما -
    • خ.خ.اهری اسمیر
      0

      مقایسه تهدیدها و فرصت های دو اشغالگری از سوی ارمنستان؛ اشغال زنگزور و نفی بلد کردن آذربایجانی ها در قرن اخیر اگر تهدید اساسی بر جامعه مسلمانان ترک بود بالعکس اشغال و آزادسازی قره باغ با وجود ساکنین ارمنی که طی ۳۰سال تهدید بود اینک به فرصت ممتازی در حال تبدیل است..چون ارمنی ها اگر در ازای ایجاد ترانزیت در لاچین برای ارتباط با قره باغ، ارتباط ترانزیتی نخجوان آذربایجان از طریق زنگزور را بویژه با حفظ ارتباط جغرافیایی ایران ..از طریق زیرگذر یا روگذر راهبردی..حفظ کنند برنده خواهند بود و علاوه بر امکان و تسهیل ارتباط راحت با روسیه و اروپا و آسیای مرکزی از طریق زنگزور ارتباط با ایران را نیز حفظ خواهند کرد.ایران نیز به هر نحوی مسیر جدیدی برای ارتباط با اروپا و آسیای مرکزی و روسیه پیدا مي کند.همچنین آذربایجان قادر خواهد شد علاوه بر مسیر جدید ارتباطی با ترکیه ..بموازات مسیر گرجستان..با اروپا و آسیای مرکزی و ترکیه نیز ارتباطات خود را تقویت کند. روسیه و چین و اروپا نیز مسیر جایگزین جدیدی برای تجارت پیدا می کنند که هزینه ها را کاهش می دهد.

  • ناشناس
    0

    قره باغ که مال آذربایجانه

  • حسین
    0

    کشور جعلی ارمنستان، ساخته بلشویکهای سرخ و استالین، بر خاک پاک سرزمین های آذربایجان میباشد، هنوز اسناد خانات ایروان در آرشیوهای روسیه موجود است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها