عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبر فوری:

آزادسازی دلارهای بلوکه‌شده عملی نیست/ خط فقر در تهران به ۳۰ میلیون رسید

محمد باقری بنایی معتقد است برخلاف صحبت‌های مطرح شده، آزادسازی دلارهای بلوکه‌شده عملی نیست.

آزادسازی دلارهای بلوکه‌شده عملی نیست/ خط فقر در تهران به ۳۰ میلیون رسید

عاطفه ملایی-هر چند وقت یک بار با توجه به موج جدید تورمی که در کشور شکل می‌گیرد، شاهد هستیم که اعداد مختلفی در خصوص خط فقر مطرح می‌شود. این موضوع دیگر تنها به تهران هم محدود نمی‌شود و شاهدیم که حتی در کلانشهرها نیز خط فقر عدد 10 میلیون را هم رد کرده، به این معنا که یک خانواده معمول با درآمدی 10 میلیونی هم زیر خط فقر محسوب می‌شوند.

محمد باقری بنابی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرفوری در خصوص آخرین اعداد مربوط به خط فقر اظهار کرد: باتوجه به تورمی که در یکی دوسال اخیر شکل گرفته به نظر می‌رسد که در تهران خط فقر ۳۰ میلیون تومان باشد. با توجه به شرایط مسکن، اجاره، معیشت و تورم مشاهده می‌کنیم که قشر متوسط جامعه عملا به سمت حاشیه‌نشینی در تهران و یا شهرهای همجوار سوق پیدا کرده و به همین علت ممکن است در آینده نه چندان دور شاهد مسائل اجتماعی و سیاسی متعدد باشیم.

پول‌های آزادشده، کلید حل مشکلات ایران؟

ماجراهای حول آزادسازی پول‌های ایران تبدیل به سوژه‌ای داغ در هفته‌های اخیر شده‌است. بازار ایران نیز تحت تاثیر این خبر واکنش ریزشی داشت و شاهد بودیم که در هفته‌های اخیر دلار به کانال 40 هزار تومانی نیز وارد شد، اما آیا این پول‌ها برای اقتصاد ایران و قیمت ارز گره‌گشا خواهندبود؟

باقری بنابی همچنین در خصوص پول‌های آزادشده ایران که مدت‌ها در گیر و دار آزادسازی بود، تصریح کرد: آزادسازی دلارهای بلوکه شده عملا اتفاق نخواهدافتاد و دلاری به ایران ارسال نخواهدشد؛ احتمالا به ازای دلارهایی که در عراق، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی و ... داریم به ایران کالاهای اساسی مثل دارو خواهندداد.

وی با جزئی دانستن اعداد و ارقام دلارهای آزادشده برای ایران افزود: این مبالغ حتی اگر به صورت آزاد هم در اختیار ایران قرار داده شود آنقدر جزئی است که برای اقتصاد ایران نقش مسکن هم نخواهدداشت. حتی با ۱۰۰ میلیارد دلار منابع ارزی که به گفته بانک مرکزی در کشورهای دیگر داریم هم نمی‌توان برای کشور کار مهمی انجام داد، چون آنقدر هزینه‌های دولت سرسام آور بالا رفته که این مبالغ شاید برای چند ماه کافی باشد، اما برای طرح‌های بلندمدت کافی نیست.

باقری بنابی با اشاره به اضطراری بودن اوضاع اقتصاد ایران خاطرنشان کرد: هر چه سریعتر به عنوان یک مسئله اضطراری باید به دنبال راهکاری برای حل این مشکلات باشیم، در غیر این صورت شاهد تورم وحشتناک به ویژه برای قشر متوسط خواهیم بود؛ راهکارهایی مثل جذب سرمایه‌گذاران خارجی و مولدسازی سرمایه‌های داخلی می‌تواند برای برطرف کردن مشکلات ایران مناسب باشد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها