تظاهرات سراسری علیه اصلاحات قضایی در اسرائیل

برای بیست و یکمین بار متوالی، ده‌ها هزار نفر در اسرائیل علیه اصلاحات قضایی دولت راست‌گرای نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو به خیابان‌ها آمدند.

تظاهرات سراسری علیه اصلاحات قضایی در اسرائیل

رسانه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ نوشت:

به گزارش رسانه ها، بزرگترین تجمع در شامگاه شنبه در تل آویو برگزار شد، اما اعتراضاتی از شهرهای دیگر سراسر کشور نیز گزارش شده است.

در مواجهه با اعتراضات گسترده، در پایان ماه مارس نتانیاهو خواستار "مکث" در روند قانونگذاری اصلاحات شد تا "فرصتی به گفتگو داده شود"، اما تاکنون هیچ پیشرفتی حاصل نشده است. نتانیاهو چهارشنبه گذشته هنگام تصویب بودجه 2023 و 2024 بر قول خود برای ادامه تلاش برای دستیابی به توافق تاکید کرد.

 هدف از طرح دولت کاهش اختیارات قوه قضاییه و دیوان عالی کشور و تقویت جایگاه پارلمان و نخست وزیر است. با این اصلاحات، پارلمان می تواند تصمیمات دیوان عالی را با رای اکثریت لغو کند. علاوه بر این، سیاستمداران نفوذ بیشتری در انتخاب قضات دارند.

ائتلاف نتانیاهو متشکل از حزب لیکود و متحدان یهودی افراطی راست گرا و افراطی ارتدوکس استدلال می کند که این اصلاحات تعادل بیشتری را بین قانونگذاران و قوه قضاییه به ارمغان می آورد. از سوی دیگر، تظاهرکنندگان دولت را متهم می کنند که می خواهد قوه قضاییه مستقل کشور و دموکراسی در اسرائیل را تضعیف نماید.

اسرائیل آلوا، کارآفرین حوزه فناوری نیز در تظاهرات اعتراضی روز شنبه در تل آویو شرکت کرد. الوا گفت که اعتراضات علیه اصلاحات قضایی مهم است زیرا "اساس وجودی ما دموکراتیک و لیبرال است. ما می خواهیم در آزادی زندگی کنیم و اجازه ندهیم به ما بگویند باید چه کار کنیم."

این کارآفرین افزود همچنین به بودجه مصوب مجلس معترض است. او نحوه توزیع این بودجه را "ظالمانه" توصیف کرد زیرا به نفع "گروه های خاصی" و به ضرر کل جمعیت بود. در آستانه جلسه پارلمان، هزاران اسرائیلی در اعتراض به تخصیص بودجه اضافی برای یهودیان ارتدوکس افراطی تظاهرات کردند.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها