اردوغان کیست؟/ شهرداری که همچنان محبوب است

اردوغان امروز با شکست رقیب قدرتمندش، توانست ۵ سال دیگر بر عمر ۲۰ساله ریاست‌جمهوری خود بیفزاید. اما او کیست و چطور در ترکیه به این سطح از قدرت و محبوبیت رسید؟

اردوغان کیست؟/ شهرداری که همچنان محبوب است

رجب طیب اردوغان، رهبر حزب عدالت و توسعه ترکیه توانست با اختلاف بیش از دو میلیون رای نسبت به‌ رقیب سرسخت خود کمال قلیچداراوغلو، برای یک دوره ۵ ساله دیگر سکان ریاست‌جمهوری این کشور را در دست بگیرد.

اردوغان ۶۹ ساله، فعالیت سیاسی خود را از اواخر دهه ۷۰ میلادی آغاز کرد اما پس از آنکه در سال ۱۹۹۴ به عنوان شهردار استانبول انتخاب شد، با طرح‌هایی که برای بهبود سیستم حمل و نقل این شهر اجرا کرد، در میان عموم مردم به محبوبیت رسید.

او سپس در سال ۲۰۰۳ به عنوان بیست و هفتمین نخست‌وزیر ترکیه انتخاب شد و در سال ۲۰۱۴ هم توانست با کسب بیش از ۵۰ درصد آرا پس از عبدالله گل، دوازدهمین رئیس‌جمهور ترکیه شود.

اردوغان پس از آن، در سال ۲۰۱۸ با تغییر قانون اساسی ترکیه، قریب به ۵۳ درصد آرای انتخابات سراسری این کشور را از آن خود کرد و به عنوان اولین رئیس‌جمهور نظام ریاستی ترکیه -و با اختیاراتی به مراتب فراتر از قبل- برای یک دوره پنج ساله دیگر نه تنها قدرت اول اجرایی کشور، که فرماندهی کل نیروهای مسلح ترکیه را نیز در دست گرفت.

بیشتر بخوانید: وقتی یک ریش تراش مسیر زندگی اردوغان و سرنوشت ترکیه را تغییر داد!

اردوغان در انتخابات سراسری امسال (۲۰۲۳) نیز اگرچه برخلاف دوره‌های قبل نتوانست در همان دور اول به پیروزی برسد اما میزان آرای او نشان داد که بعد از حدود ۲۰ سال همچنان توانسته است پایگاه اجتماعی و سبد رای خود را در میان هوادارانش حفظ کند.

برخی کارشناسان، راز محبوبیت اردوغان را علاوه بر تقویت جبهه اسلامگراها در مقابل سکولارها، در نگرانی مردم ترکیه از تکرار کودتاهای ارتش و بازگشت بی‌ثباتی به این کشور می‌دانند؛ نگرانی قابل‌درکی که اردوغان در طول سالهای حضور در قدرت و بویژه پس از کودتای نافرجام ۲۰۱۶ به‌خوبی توانسته است با مهار قدرت نظامیان در ساختار سیاسی ترکیه، آن را تا حدود زیادی برطرف کند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • رفیعی
    1

    شهرداری که دزد نبوده

  • محمود
    2

    این محبوبه؟! بازم باید این اسم رو 4 سال بشنویم؟

  • ترک
    1

    اردوغان در ترکیه محبوبیت زیادی دارد علتش این است که هیچ وقت به مردمانش دروغ نگفته ومردمانش به او اعتماد دارند وفقط به منافع کشورش می‌جنگد وبه هیچ کشوری باج نمی‌دهد

  • ناشناس
    0

    ما هنوز نتوانستیم مقامات و مسئولان کشور خودمان را بشناسیم چه برسد به اون

  • ناشناس
    1

    توی ایران هر کس محبوب بشه یا برای مردم کار کنه نابودش میکنن.

  • ناشناس
    0

    لابد برا مردم وکشورش خوبه .ملتشم مثل ما نمک به حرامی نمی کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها