افزایش تنش در شرق آسیا؛ از کمک نظامی واشنگتن به سئول و توکیو تا آزمایش های بالستیکی پیونگ یانگ/ ترسناک ترین سلاح کره شمالی چیست؟

در میان موشک های بالستیک کره شمالی، یک موشک بیش از سایر موشک ها ترسناک است و آن موشک های بالستیک مبتنی بر زیردریایی این کشور است.

افزایش تنش در شرق آسیا؛ از کمک نظامی واشنگتن به سئول و توکیو تا آزمایش های بالستیکی پیونگ یانگ/ ترسناک ترین سلاح کره شمالی چیست؟

به گزارش خبر فوری، رقابت نظامی و تسلیحاتی کره شمالی و ژاپن - کره جنوبی در حال افزایش است. در حالیکه پیونگ یانگ در حال رونمایی از جدیدترین موشک های بالستیک خود است، ژاپن و کره جنوبی نیز به فکر انقلاب در صنعت سلاح سازی خود افتاده و بودجه های قابل توجهی را به این کار اختصاص داده اند (اینجا و اینجا را بخوانید).

علت تصمیم سئول و توکیو و انقلاب در زمینه تسلیحات نظامی، موشک های بالستیک پیونگ یانگ است. این موشک های قاره پیما و بعضا حامل کلاهک هسته ای، ترسناک ترین و خطرناک ترین سلاح های کره شمالی هستند که هم همسایه های غرب گرای آنها را ترسانده و هم باعث نگرانی آمریکا شده است.

ترسناک ترین سلاح پیونگ یانگ

در میان موشک های بالستیک کره شمالی، یک موشک بیش از سایر موشک ها ترسناک است و آن  موشک های بالستیک مبتنی بر زیردریایی این کشور است. پیونگ یانگ حدود سه سال پیش از این موشک ها رونمایی کرد. در مراسم رونمایی و رژه ارتش کره شمالی، خبرگزاری دولتی KCNA گزارش داد، «قوی‌ترین سلاح جهان، موشک‌ های بالستیک پرتاب زیردریایی، یکی پس از دیگری وارد میدان می شوند و قدرت نیروهای مسلح انقلابی را به نمایش می گذارند.»

مهم ترین SLBM یا موشک های بالستیک زیردریایی کره شمالی Pukguksong نام دارند. این موشک ها در چند رده تولید شده و هر ساله در حال ارتقاء و تجهیز هستند. بر اساس گزارش KCNA، این موشک ها برد بسیار زیادی داشته و  قادرند فراتر از شبه جزیره کره و تا خاک ژاپن برسند. با توجه به موقعیت استراتژیک کره شمالی و تسلط بر دریایی زرد و شرق (ژاپن) و عبور ناوهای آمریکایی در این مناطق، این موشک ها می توانند تهدید کنندۀ واشنگتن هم باشند.

تت

موشک بالستیک پرتاب شونده از زیردریایی چیست؟

موشک بالیستیک پرتاب‌شونده از زیردریایی (SLBM) یک موشک بالستیک است که می‌ تواند از زیردریایی‌ ها پرتاب شود. انواع مدرن این موشک‌ها، معمولاً قابلیت هدف‌گیری چند هدف را دارند و هر کدام می‌ توانند یک کلاهک هسته‌ ای حمل کنند. موشک‌های بالستیک پرتاب‌شده از زیردریایی به روشی متفاوت از موشک‌های کروز زیردریایی عمل می‌کنند.

موشک‌های بالیستیک مدرن پرتاب‌شونده از زیردریایی با موشک‌های بالستیک قاره‌پیما (ICBM) با برد بیش از 5 هزار و پانصد کیلومتر در ارتباط هستند و یک خانواده را تشکیل می دهند.

تنش هایی که می توانند  جنگ آفرین باشند

تنش های شرق آسیا به دو علت افزایش یافته است. دلیل اول، دخالت آمریکا در مسائل این منطقه و کمک نظامی به سئول و توکیو است و دلیل دوم به آزمایش های بالستیکی پیونگ یانگ، در پاسخ به این‌ دخالت ها، مربوط می شود.

در همین رابطه و حدودا یک ماه قبل، کره شمالی از نشست سه جانبه آمریکا، کره جنوبی و ژاپن انتقاد کرد و در پاسخ، چند موشک از آسمان کره جنوبی و ژاپن عبور داد که سطح تنش ها را به شدت بالا برد. در جریان نشست سه جانبه آمریکا و ژاپن و کره جنوبی، رهبران هر سه کشور از آزمایش‌های تسلیحاتی کره شمالی انتقاد کردند. جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در این کنفرانس گفت که این سه کشور بیش از همیشه در برابر رفتار تحریک آمیز پیونگ یانگ هماهنگ و همسو هستند.

پس از این کنفرانس، پیونگ یانگ بیانیه‌ای منتشر کرد و هشدار داد که مانورهای نظامی شبه جزیره کره را وارد یک مرحله غیرقابل پیش بینی خواهد کرد.

تتت

کره شمالی فقط در سال های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ بیش از ۳۰ آزمایش موشک بالستیک انجام داده است. مقامات پیونگ‌یانگ تأکید دارند که آزمایش‌های موشکی آنها در پاسخ به تحریکات و تنش‌ هایی است که آمریکا و کره جنوبی ایجاد می‌ کنند. واشنگتن و سئول اخیراً رزمایش مشترکی را در نزدیکی مرزهای کره شمالی انجام دادند که در بخشی از آن ژاپن نیز حضور داشت. این رزمایش واکنش شدید و تند کره شمالی را در پی داشت و حتی پکن را نیز به واکنش واداشت.

باید دید این اقدامات تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و آیا به جنگ مستقیم طرف ها منجر می شود یا نه. 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    مرگ بر کمونیست های بی دین و حامیان احمق آن ها

  • ناشناس
    0

    کره شمالی باید با خاک یکسان بشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها