قدرت‌نمایی ایران با «خرمشهر۴»/ هراس غربی به روایت مقامات فرانسوی

ایران از جدیدترین موشک خود رونمایی کرده است، اما این موشک چه ویژگی‌هایی دارد که باعث هراس غرب شده است؟

قدرت‌نمایی ایران با «خرمشهر۴»/ هراس غربی به روایت مقامات فرانسوی

موشک خیبر جدیدترین نسخه از خانواده موشک‌های خرمشهر است. خیبر با سوخت مایع با برد ۲۰۰۰کیلومتر و سرجنگی ۱۵۰۰کیلوگرمی است.

این همان ویژگی هراس‌افکنی است که یک کارشناس مصری گفته، هشداری برای اسرائیلی‌هاست.

از جمله ویژگی‌های بارز موشک خرمشهر، برخورداری از سامانه هدایت و کنترل در فاز میانی پرواز است. سرعت آماده‌سازی و روانه‌سازی بسیار کم از این موشک در کنار ویژگی‌های راهبردی‌اش، یک موشک تاکتیکی نیز ساخته است.
در برابر این موفقیت دفاعی، فرانسه زبان به گلایه گشوده و هراس غرب را عیان ساخته است.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه رونمایی ایران از نسل چهارم موشک خرمشهر (خیبر) را محکوم کرده و مدعی شده آزمایش موشک بالستیک دوربرد ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است که در سال ۲۰۱۵ تصویب شد.

این ادعا درحالیست که براساس برجام، محدودیت‌های دفاعی ایران به پایان رسیده و کشورمان به لحاظ حقوق بین الملل منعی در توسعه صنایع دفاعی ندارد.

مقام فرانسوی با مرتبط دانستن موشک خیبر با برنامه هسته‌ای کشورمان، اتهامات علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را تکرار کرده و گفته است: «این فعالیت‌ها در شرایط تداوم تشدید برنامه هسته‌ای ایران نگران‌کننده‌تر است».
ادعای فرانسوی‌ها در حالی مطرح شده که ایران بارها اعلام کرده برنامه موشکی آن به هیچ وجه با قطعنامه ۲۲۳۱ و مفاد آن ارتباطی ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در رابطه با بازتاب این دستاورد دفاعی در سطح بین المللی، گفته است: «رونمایی از نسل چهارم موشک بالستیک ‌خرمشهر با نام ‌خیبر نماد دیگری از اقتدار دفاعی در کنار سیاست خارجی عزتمندانه کشور در تامین امنیت و منافع ملی ‌ایران مقتدر و مستقل است».

رونمایی از این دستاورد دفاعی پس از آن  خبرساز شد که برخی رسانه‌های آمریکایی از هماهنگی واشنگتن و تل‌آویو برای حمله نظامی به ایران خبر داده و بنیامین نتانیاهو نیز گفته بود: «تهران را غافلگیر خواهیم کرد».

موفقیت تهران در افزایش قدرت بازدارندگی‌اش، حالا غرب را به وحشت انداخته که بار دیگر قدرت تهدیدآفرینی نظامی در برابر ایران را از دست داده‌اند.

منبع: خبر 24
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها