۲۱۰ رای قالیباف نشانه چیست؟

محمد باقر قالیباف با ۲۱۰ رای نمایندگان برای سال چهارم رییس مجلس شورای اسلامی ماند. الیاس نادران و فریدون عباسی هم در این رقابت به ترتیب ۴۶ و ۷ رای کسب کردند. تعداد آرای قالیباف در سال چهارم مجلس اما چه معنایی دارد؟

۲۱۰ رای قالیباف نشانه چیست؟

مهم ترین نکته این تعداد آرا که برای سال چهارم مجلس، آرای مطلوبی به شمار می رود، رضایت نمایندگان مجلس از نوع مدیریت پارلمان توسط قالیباف است. بر عکس تعداد زیاد خبرسازی ها و روایت آفرینی ها که از سوی برخی جریان ها و افراد رادیکال بیان می شود، نوع مدیریت و اداره قالیباف در سه سال گذشته مورد رضایت نمایندگان بوده است که از چهار انتخابات در سه انتخابات بالای ۲۰۰ رای و در یک انتخابات نزدیک به ۲۰۰ رای کسب کرده است. قالیباف توانسته در این سالها با تعامل خوب و‌ مناسب با نمایندگان به اداره مجلس بپردازد. 

نکته مهم دیگر درباره ۲۱۰ رای قالیباف، تاثیر نداشتن حجم وسیع تخریب ها علیه رییس مجلس در چند ماه گذشته است که با میدان داری جریان ها و شخصیت های تندرو صورت گرفته و به نظر می رسد از مرکز فرماندهی ثابت با هدف ریزش آرای قالیباف ساماندهی می شد. این میزان از تخریب با شدت و حجم فراوان شاید کم نظیر بوده است اما در نهایت تعداد آرای معنادار قالیباف که حتی نسبت به سال گذشته به میزان ۱۶ رای افزوده شده نشان از کار نکردن این تخریب ها در سطح نمایندگان ملت دارد.

مساله بعدی اجماع جریان اصول گرا در سال آخر مجلس بر ریاست محمد باقر قالیباف است. با وجود برخی نیروهای سیاسی گریز از مرکز ، قالیباف همچنان بین طیف های اصلی جریان اصول گرا مورد اجماع است و از مقبولیت لازم برخوردار است و به همین دلیل اجماع روی گزینه منتقد یا مخالف وی در این چهار سال ایجاد نشد و حتی برخی تلاش ها و جوسازی ها در این دو سال آخر هم به نتیجه ای خلاف سال های اول منجر نشد. 

نکته دیگر در این میان حدود ۵۰ رایی است که به سوی رقبای قالیباف رفته است. این ۵۰ رای نشانه و مصداقی از  جریان مخالف نواصول گرایی قالیباف است که مساوی و مشابه تفکرات رییس مجلس نیستند و حتی می توان رگه های خیلی از حرف و سخن ها در نقد رییس مجلس و حتی مجلس را درون همین آرای مخالف جستجو کرد که صدای بلندی دارند و شاید علاقه داشته باشند تصویر دیگری از مجلس ارائه کنند که با واقعیت مجلس تفاوت دارد و در نهایت گرچه در سطح رقابت از توان لازم برخوردار نیستند اما حرف و سخن برخی از آنها با روح حاکم بر مجلس منافات دارد.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها