اردوغان به سمت سومین دوره ریاست جمهوری می‌رود؟

اگر فرض کنیم تمام جناح رای دهنده به اردوغان (49.5) در دور دوم دوباره به او رای دهند، او برای اعلام پیروزی به کمتر از یک درصد نیاز دارد.

اردوغان به سمت سومین دوره ریاست جمهوری می‌رود؟

محمد نورالدین در سایت الخلیج امارات متحد عربی، احتمال برنده شدن رجب طیب اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را بررسی کرد و نوشت: 

دور نخست انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه به پایان رسید. این انتخابات غافلگیری‌هایی را در پی داشت که جبهه مخالفان انتظار آن را نداشتند.

نتایج رقابت در انتخابات پارلمانی با سیطره دوباره اتحاد ملت متشکل از دو حزب حاکم یعنی عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی و نیز حزب رفاه به ریاست فاتح پسر نجم الدین اربکان رهبر تاریخی فقید ترکیه مشخص شد.

اما انتخابات ریاست جمهوری که مهم‌تر از انتخابات پارلمانی است چرا که رئیس جمهور اختیارات گسترده‌ای در دولت و حکومت دارد، به نتایج قطعی منتهی نشد.

از نتایج دور نخست می‌توان گفت که در دور دوم برتری آشکار نصیب اردوغان شده است. به این ترتیب که اگر فرض کنیم تمام جناح رای دهنده به او (49.5) در دور دوم دوباره به او رای دهند، اردوغان برای اعلام پیروزی به کمتر از یک درصد نیاز دارد. در اصل این امر آسان است در مقایسه با آنچه که رقیب او کیلیچداراوغلو به آن نیاز دارد؛ یعنی پنج درصد آراء که کار بسیار دشواری است؛ زیرا او به تمام امتیازهای کسب شده از سوی سینان اوغان نیاز دارد که این امر غیرممکن است.

علت این غیرممکن بودن این است که جناح رای دهنده به اوغان منسجم نبوده و در اختیار او نیست و واکنشی بوده که از چندین منبع آمده است؛ در نتیجه انتقال تمام آن به کلیچدار تضمین شده نیست. به علاوه این‌که خود اوغان فردی تندرو تا اندازه نژادپرستی علیه جنبش کردی است از این رو کلیچدار اوغلو لازم است تعهد دهد که هیچ گونه عقب نشینی دربرابر کردها نخواهد کرد و این شرطی است که اوغان می‌داند غیرممکن است؛ زیرا کردها حدود بیست درصد از جناح رای دهنده کلیچدار اوغلو را تشکیل می‌دهند.

به نظر می رسد اگر غافلگیری‌های استثنایی رخ ندهد، با پیش بینی پیروزی اردوغان و در نتیجه تداوم سیاست‌های کلی او در داخل و خارج در عصر روز 28 می ترکیه با احیای وضعیت موجود مواجه خواهد شد.

این در حالی است که مخالفان وارد محاسبات پیچیده‌ای خواهند شد و پیش روی آن‌ها واقعیت تجدیدنظر در تمام رفتار گذشته خود و علل شکست‌شان علی رغم تمام بسیج مردمی که صورت دادند و در نتیجه تغییراتی در سطح رهبری و ائتلاف‌های خود روبرو خواهند بود.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها