واشنگتن می‌خواهد در قبال خواسته‌های حداکثری، امتیازات حداقلی بدهد

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: یکی از احتمالاتی که پیرامون توافق موقت عنوان می‌شود این است که آمریکا در مقابل رفع تحریم‌های حداقلی، خواسته‌های حداکثری مانند تعلیق غنی‌سازی سطح بالا و کاهش ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران را خواهد داشت.

واشنگتن می‌خواهد در قبال خواسته‌های حداکثری، امتیازات حداقلی بدهد

علی واعظ و ولی نصر با نگارش مقاله‌ای مشترک در وبگاه فارن افرز آمریکا با بیان اینکه برجام غیر قابل احیا شده، پیشنهاد کردند که یک طرح توافق منطقه‌ای در خاورمیانه، جایگزین توافق هسته‌ای شود؛ به معنی معافیت تحریمی کشورهای حاشیه خلیج فارس در تبادلات اقتصادی با ایران، در ازای پذیرش داوطلبانه برخی محدودیت‌های هسته‌ای.

در همین رابطه نوذر شفیعی، کارشناس مسائل بین الملل، در گفت‌وگو با خبر۲۴ درباره پیشنهاد معافیت تحریمی کشورهای حاشیه خلیج فارس در تبادلات اقتصادی با ایران در ازای پذیرش داوطلبانه برخی محدودیت‌های هسته‌ای از سوی ایران گفت: این پیشنهاد با چالش‌هایی همراه است. اولا معلوم نیست که آیا آمریکا کشورهای عربی را از تحریم ایران معاف می‌کند یا خیر؟ چراکه بهبود مناسبات ایران و اعراب خیلی با منافع منطقه‌ای آمریکا و اسرائیل همسو نیست.

وی افزود: از طرفی نمی‌توان با قاطعیت سخن از مرگ برجام زد. در دیپلماسی سیاه و سفید نداریم؛ بلکه حوزه خاکستری مهم است. در دیپلماسی دو ضرب در دو الزاما چهار نمی‌شود. بنابراین همواره شانس‌ها و انتخاب‌هایی برای حل یک مسئله وجود دارد و هیچ بعید نیست در چارچوب خود برجام راه‌هایی برای برون رفت از این بحران یافت.

این کارشناس در ادامه ابراز داشت: ثانیا معلوم نیست چه حدی از ایجاد محدودیت‌های هسته‌ای داوطلبانه از سوی ایران برای آمریکا و کشورهای عربی قانع‌کننده است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: اینکه نظریه‌پردازان درباره برون‌رفت از مسئله برجام پیشنهادهایی را مطرح کنند فی النفسه چیز بدی نیست اما پیشنهاد باید با واقعیات مطابقت داشته باشد.

وی اظهار داشت: اگر بخواهیم این طرح را بررسی کنیم یکی از احتمالاتی که عنوان می‌شود این خواهد بود که آمریکا در مقابل رفع تحریم‌های حداقلی، خواسته‌های حداکثری مانند تعلیق غنی‌سازی سطح بالا و کاهش ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران را خواهد داشت. ایران هم به همین دلیل قبلا توافق موقت را رد کرده است. برای جمهوری اسلامی ایران رفع تحریم‌های بانکی و نفتی مهم است و برای آمریکا و اروپا کاهش میزان ذخیره و سطح غنی‌سازی.

شفیعی در پایان گفت: پیشنهاد مذکور صرفا یک پیشنهاد ایده آلیستی است بدون آن که در مورد زمینه‌های لازم برای اجرای آن راه حل عملی ارائه شده باشد.

منبع: خبر24
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها