یک نماینده مجلس:

مردم مدام به من پیامک می‌زنند و از کمبود شیرخشک به شدت گله‌مند هستند

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: باید از مسوولان سازمان غذا و دارو گله‌گذاری کنم که اینقدر راحت مصاحبه می‌کنند و می‌گویند که شیرخشک کامل وجود دارد و تامین شده و کمبودی نداریم.

مردم مدام به من پیامک می‌زنند و از کمبود شیرخشک به شدت گله‌مند هستند

آقای سیدجلیل میرمحمدی میبدی - نائب  در گفتگو با برنامه به زندگی سلام کن شبکه رادیویی سلامت به بررسی موضوع کمبود شیر خشک پرداخت . متن این گفتگو به شرح ذیل است .

مقدمه مجری: در هر استانی یک رابط بین مادران بچه‌های پیکایو آن‌هایی که شیرخشک‌های رژیمی و متابولیک استفاده می‌کنند و همین طور وزارت بهداشت وجود دارد برای این که اگر مادران مشکل دارند ،مشکلات را منتقل کند.

"پخش گزارش صدای درخواست مادران بچه‌های پیکایو"

سوال: این بخش را شنیدیم، اقای دکتر میرمحمدی میبدی در خدمت شما هستیم می‌دانیم که مجلس پیگیری‌هایی در بحث کمبود شیرخشک داشته البته این بخشی که شنیدیم مربوط به بچه‌هایی هست که شیرخشک‌های متابولیک و رژیمی مصرف می‌کنند شیرخشک‌هایی که واقعا مصداق دارو برایشان دارد و تا جایی که اطلاع داریم این شیرخشک‌ها پست می‌شود و از طریق یک سیستمی دست این خانواده‌ها می‌رسد. بفرمایید؟

آقای میرمحمدی میبدی: مجلس شورای اسلامی هم جلسات متعددی را در این زمینه برگزار کرده آخرین جلسه‌ای که ما برگزار کردیم باریاست محترم مجلس بود، رئیس بانک مرکزی، وزیر محترم بهداشت، رئیس سازمان غذا و دارو، رئیس گمرک و همه این مسئولانی که به نوعی مرتبط با این موضوع بودند را دعوت کردیم، بحث تخصیص ارز ، ترخیص مواد اولیه این‌ها از گمرک مطرح بود و موارد متعددی از این دست که در آن جلسه تصمیمات بسیار خوبی گرفته شد، من فقط یک گله گذاری بکنم از مجموعه مسئولان سازمان غذا و دارو در این حوزه که ما اینقدر راحت بیاییم مصاحبه کنیم بگوییم که شیرخشک کامل وجود دارد و تامین شده و کمبودی نداریم، این خیلی به واقعیت نزدیک نیست، باز هم من تاکید می‌کنم امروز من مرتب پیامک دارم بعنوان کسی که عضو کمیسیون و نائب رئیس کمیسیون هستم، از حوزه انتخابیه خودم و از سایر مناطق مرتب پیامک دارم هم در بحث شیرخشک‌های معمولی و هم شیرخشک‌های متابولیک مردم به شدت گله‌مند هستند و اظهار نارضایتی می‌کنند بر این که شیرخشک نیست واقعا، کمبود هست و به موقع دستشان نمی‌رسد بخصوص شیرخشک‌های متابولیکی که دیگر در مسیر بازار نیست، در مسیر عادی نیست که ما بگوییم که کمبود وجود دارد، یا کمبودش واقعا قابل احساس است، البته مواردی هم که این عزیزمان در مصاحبه پخش شده مطرح کردند، خیلی از این‌ها متاسفانه، متاسفانه، متاسفانه واقعیت دارد و از آن طرف وقتی ما پیگیری می‌کنیم با مسئولان سازمان غذا و دارو خیلی راحت می‌گویند که به خدا تولید ما بیشتر از قبل شده،  انجمن تولید کنندگان شیرخشک همین نظر را دارد که ما نسبت به سال قبل حتی خیلی قابل توجه تا نزدیک حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش تولید داریم.

سوال: اقای دکتر این‌ها شیرخشک‌های رگولار و معمولی را می‌گویند که افزایش داریم؟

آقای میرمحمدی میبدی: بله نکته‌ای که ما داریم الان در شیرخشک‌های معمولی هم ما با مشکل روبرو هستیم، در بعضی اوقات مخصوصا در بعضی از مناطق مرزی کشور قابل توجه کسری داریم، آنچه که آقایان مطرح می‌کنند اول می‌گویند که ما تولیدمان در حد کفایت هست و بیشتر از حد کفایت هم هست، بیشتر مطرح می‌شود یکی از طرف خود صنایع بحث قیمت‌های دستوری باعث شده که خیلی انگیزه‌ای برای تولید نباشد، از آن طرف بحث قاچاق شیرخشک بخصوص در استان‌های مرزی کشور آقایان مطرح می‌کنند با توجه به این که قیمت شیرخشک به دلار اگر حساب کنیم این طرف حدود یک و خورده‌ای دلار است و آن طرف نزدیک ۴-۵ دلار است این انگیزه وجود دارد که بخواهند خدایی نکرده قاچاق کنند و به آن سمت ببرند این‌ها دست به دست هم داده، بحث جدی که مطرح بود، بحث تامین ارز مورد نیاز تولید کنندگان بود برای واردات مواد اولیه اش که آقای دکتر فرزین قول قطعی دادند و گفتند که من ماهیانه این ارز را تخصیص می‌دهم که  برای مواد اولیه هم شیرخشک و هم دارو تامین شود.

نکته دیگر هم که مطرح شد بحث ترخیص این موارد از گمرک بود که مدیر گمرک کشور هم قول قطعی دادند که تمام مسائل مرتبط با ترخیص این ماده اولیه اش را هم حل بکنند که ما در ترخیص ماده اولیه این موارد هم مشکل نداشته باشیم.

امیدوارم با آن جلسه‌ای که ما برگزار کردیم و تعهداتی که داده شد، ما هم در حوزه‌ی دارو و هم در حوزه‌ی تجهیزات مصرفی و هم در حوزه شیرخشک سه موردی که تصمیم سازی شد انشاالله تصمیمات خوبی آقایان اخذ کنند که ما شاهد رفع کمبود این شیرخشک هم به صورت شیرخشک متابولیک و هم شیرخشک‌های رگولار باشیم.

سوال: مجلس محترم و نمایندگان کمیسیون بهداشت می‌دانم که واقعا این موضوع را پیگیری کردند و شما هم به اندازه مادر‌های عزیز در بحث پیگیری درگیر هستید، اما من از صحبت‌های آقای دکتر شهریاری استاد عزیزم وام بگیرم که چند روز پیش در شبکه سه صحبت می‌کردند، چون بحث قاچاق را مطرح فرمودید این که گفتند ، هر جا که بعضی از مسئولان عرضه ندارند جلوی یک معضلی را بگیرند بحث قاچاق را مطرح می‌کنند، واقعیت اینست که این قیمت‌ها دستوری است ما هم قبول داریم یک تولید کننده به جز مواد اولیه که به آن ارز تعلق گرفته، در بحث تولید نیاز به بسته بندی دارد، هزینه‌های جاری، همه این‌ها باعث می‌شود که شیرخشک وقتی  آماده می‌شود و می‌خواهد دست یک مادر عزیزی برسد که دارد شیرخشک رگولار استفاده می‌کند هزینه اش  با آن هزینه اولیه، خیلی متفاوت خواهد بود یا مثلا مسائلی مثل قاچاق را مطرح می‌کنند، اما نتیجه همه این‌ها اینست که الان یک عده مادر عزیزی که در روستا هستند و صدایشان را نمی‌توانند به شما برسانند که شما هم فرمودید که باز هم به شما هم گفته می‌شود، این عزیزان بچه هایشان شیرخشک ندارند، بخصوص این پیکایو‌ها، ما روز‌های گذشته هم چند تا پیام صوتی پخش کردیم البته به درخواست این عزیزان این برنامه را گذاشتیم من واقعا به شخصه چند بار اشک ریختم که چرا این‌ها باید در این شرایط قرار بگیرند این بچه‌ها شیرینی می‌خواهند بخورند مادر به او می‌گوید که تو نمی‌توانی از این شیرینی استفاده کنی بخاطر این که در ماده اولیه اش پروتئینی هست که این بچه اگر استفاده کند به مرور در مغزش فنیل آلانین رسوب می‌کند می‌خواهد نان بخورد می‌گویند که نباید نان بخوری، واقعا این شیرخشک مصداق دارو دارد و من شنیدم که این‌ها تا آخر عمرشان هم مجبورند که از این شیرخشک استفاده کنند، تنها خواهش و درخواست این عزیزان اینست و ما به نمایندگی از آنها داریم صدایشان را به گوش شما می‌رسانیم، خواهش ما ایاست که بحث شیرخشک را باز هم پیگیری بفرمایید که فقط در حد قول نباشد که این‌ها به مجلس دادند یا به مردم دادند و آیا زمانی مشخص شده که مشکل حل شود؟

آقای میرمحمدی میبدی: ما قطعی پیگیری خواهیم کرد به صورت قطع به یقین، ما هم پیگیری کردیم و باز هم پیگیری خواهیم کرد، همین امروز هم خدا می‌داند چندین دفعه از حوزه بنده از طرف خود بنده پیگیری شد حالا قول‌هایی که دادند باز هم چشم، این حق مردم است.

سوال: البته خود مسئولان سازمان غذا و دارو نیامدند روی خط و گفتند که ...

آقای میرمحمدی میبدی: این را من حتما به ایشان تذکر خواهم داد، این که در برابر عملکردشان پاسخگو  نباشند خیلی کار زشت و بدی است، حداقل اگر واقعا کمبودی وجود دارد چرا می‌گویند کمبود وجود ندارد ... وقتی خود من می‌روم در فلان داروخانه پیگیری می‌کنم پیامک‌های متعددی از مردم می‌آید پس چرا مردم نمی‌گویند ماسه کم است؟ چرا مردم نمی‌گویند لباس کم است؟ وقتی مردم به من به صراحت بحث‌های شیرخشک مطرح می‌کنند بحث‌های بخصوص در شیرخشک‌های رژیمی، معلوم است کمبود وجود دارد، حالا این که دلیل کمبود قاچاق است و قیمت دستوری است و دلیل کمبود ترخیص به موقع ماده اولیه شان است، هر دلیلی که وجود دارد به صراحت و جلوی چشم مردم به مردم بگویند این را من حتما تذکر خواهم داد.

سوال: می‌شود یک مصوبه در مجلس بگذارید که واقعا مسئولان تکلیفی دارند و بیایند پاسخ بدهند ممکن است یک نقد هم بشود این دلیل نمی‌شود که مسئول پاسخ ندهد ما که مطالبات مردم را داریم پیگیری می‌کنیم ؟

آقای میرمحمدی میبدی: این نیاز به مصوبه ندارد این نیاز به اراده دارد که باید ما مجلسی‌ها از اقایان مطالبه کنیم که بیایند و پاسخگو باشند .

منبع: فانا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها